Montenegro i ESC
Här har ni landet som i år bryter sin tre-i-rad-svit på att få starta först i sin delfinal och som aldrig har lyckats ta sig till final sedan de började tävla på egen hand (tidigare har de ju tävlat både som Jugoslavien och Serbien-Montenegro). Det var ganska nära 2009 när Just Get Out of My Life kom elva i sin semi och missade finalen med ett ynka poäng, men när de sedan kom tillbaka i fjol (efter två års frånvaro) med Rambo Amadeus gick det sämre: en 15e plats i semit 1 blev resultatet.
Who See – Igranka
I år vill Montenegro bjuda på fest (titeln betyder just ”festen”) och för att lyckas med detta handplockade TV-bolaget RTCG både låt och grupp. Gruppen består av hiphop-snubbarna Dedduh & Noyz, två killar som släppt en hel del singlar både tillsammans och som soloartister, och med sig på scen har de sångerskan Nina Žižić. Grabbarna har själva skrivit låten tillsammans med Wikluh Sky.
Panelen
Pekka Heino:
WTF? Den typ av låt som alltid fått mig att undra, i kommentatorsbåset: Vad gör jag här? Och vem måste jag hångla upp för att komma härifrån?
Betyg: 2
Malena Ernman:
Äntligen! 2012 gav dom oss Rambo Amadeus. Och nu detta! Montenegro förnekar sig icke!! Det skakas rumpa, det skakas bröst och det poseras på bakvända pinnstolar som om vi befann oss på Jamaica år 1993. Lägg till detta lite borrmaskiner, arga regnrocksbeprydda rappare och en musikalisk skapelse, lika tilltalande som en långhelg i ett thailändskt kvinnofängelse.
Betyg: 1
Thomas Lundin:
Som sagt – de är modiga och inte så lite galna där nere på Balkan! Skönt med folk som spränger gränser och prövar nåt nytt och vågar vara politiskt inkorrekta. Min inre feminist får ändå lite problem med genusperspektivet på denna club och refrängknarkaren i mig når heller inga höjder.
Betyg: 2
Ken:
Jag vet inte vad som gör mig mest glad; att Montenegro för andra året i rad verkar skicka musik de verkligen älskar på riktigt i hemlandet och som inte kompromissar i sin genre – eller att jag slipper bo i Montenegro om det här är det man lyssnar på där om man gillar musik… Bortser man från den sexistiska skräpvideon så har detta säkert sina kvaliteter i sin genre – det sägs redan vara en gigantisk hit på Balkan – men det är inte min påse.
Betyg: 1
Ronny:
Gud vilken konstig låt! Styltig rap, technotakter och rock, allt kryddat med Prodigy-driv och en gapig sångerska. Inte helt värdelöst men ändå långt ifrån godkänt.
Betyg: 1
Flaggfjärilen är hämtad från bloggen Pierres Schlager.
Intressant beskrivning och inledning på varje lands bidrag och förhistorik i Eurovision, det gillar jag.
Däremot begår denna panel exakt samma misstag som SVT-panelen, dvs att de bedömmer och pratar en hel del om VIDEON, istället för själva låten.
En video är en video, och det vet i stort sätt alla att live framträdandet kommer ha väldigt lite att göra med videon. Så nej, inget brottande på scen, precis som vi inte heller kommer se några vita hästar för Ukraina på scen.
Lite mer fokus på låtarna tack 🙂
Hej! Tack för berömmet! Kul att du gillar alla fakta!
Vad gäller video-delen så försöker nog de flesta av oss bedöma låten främst och inte videon, men man ska också komma ihåg att detta är på det sätt som landet valt att presentera sitt bidrag för oss och därför ser vi ett värde i att nämna detta också. Dessutom kommer ju Schlagerprofilerna såklart rapportera från Malmö och då kommer vi bedöma bidragen mer från hur de presenteras live på scen.
Gud vad ni är tråkiga. Kan inte påstå jag är förvånad dock.Thomas är åtminstone på rätt spår, men Malena ska inte uttala sig på detta vis med tanke på den smörja hon själv ställde upp med.
En solklar femma.
Well, nu är ju lite meningen med att vara med i en panel att man ska ha en åsikt och våga stå för den och framföra den. Inte att man ska säga snälla saker som man inte tycker eller menar.
Man kan analysera låten och berätta vad man tycker om den.. utan att ta till otrevliga jämförelser. Framförallt inte om man själv ställt upp med en könsstympelse till låt.
Otrevliga jämförelser som könsstympning?
Du kanske ska starta en egen panel där alla är trevliga mot alla låtar? Alternativt fundera på vad som egentligen är skillnaden på dina tankar om La Voix och våra om Montenegros bidrag? Olika musiksmak kanske? Med skillnaden att vi respekterar din åsikt om La Voix som vi gillar medan du inte kan ta att vi inte gillar det du tycker är bra? Bara en fundering.