Nu börjar det rassla till rejält i Eurovision-apparaten och de närmsta veckorna kommer bidragen att presenteras i en rasande takt. Just nu pågår San Remo-festivalen i Italien, och på lördag är det bland annat final i Danmark och Estland. Men låt oss ta en koll på den senaste veckans skörd.
Albanien
…har fått en officiell video och en uppdaterad version av låten som blev klar först av alla: Karma. Eurovision-dramatik de luxe med (i alla fall i videon) ”världens minsta ansikte”. Jag vet inte vad jag ska säga om detta: Det är sånt som är med i ESC varje år som en stor del av fansen hyllar som jag bara tycker är en axelryckning. Det är en gapande kvinna, hetsiga trummor och dramatiska stråkar, men det ger mig liksom ingenting alls.
Slovenien
Slovenien skickar en sångerska som tar sig själv på så stort allvar att det blir skrattreatenade. ”Halleluja, we are glorious?”
Detta är nog det värsta med Eurovision. När artister står och gapar ut ord som ”Halleluja” och tycker de frälser världen (i dubbel bemärkelse). Men vad vet jag? Den där urtrista nordmakedonska låten Proud med en gapande dam som sjöng kom ju före John Lundvik i Tel Aviv.
Irland
Irland gör som lejonparten av länderna i år: Skickar samma artist som i fjol. 34-åriga lesbianen Lesley Roy skickade i fjol gulliga bagatellen Story Of My Life och nu är hon aktuell med Maps, som är en låt i samma skola: Positiv powerpop utan udd. Förra året hade hon i alla fall den färgglada HBTQ-glädjen med na-na-na-hooken, men detta är bara en…låt. Men om ni undrar var detta är filmat så är platsen Wicklow Mountains på Irland.
Cypern
Elena Tsagrinou tar över stafettpinnen efter förre årets hunk Sandro. El Diablo är skriven av Mellobekanta namn som Jimmy ‘Joker’ Thornfeldt (Voices, Every Minute, One Touch, Om allting skiter sig och Baila Baila) Laurell Barker (Fingerprints och The Missing Piece),plus Thomas Stengaard (Only Teardrops (Danmark 2013) och You Let Me Walk Alone (Tyskland 2018), och artisten OXA. Låten är klassisk Eurovisionpop och vi gissar att denna varit en floorfiller på EuroClub i Rotterdam. Det har redan varit diskussioner kring Zara Larsson-estetiken, men jag tänker mest på att Elena dansar som Gaga men ser ut som Lisa Weil från How To Get Away With Murder. Nåväl, bra låt!
Tyskland
Vi avslutar med ett stycke delvis charmig regnbågspop från Tyskland. Med betoning på delvis, för de FRUKTANSVÄRDA partierna med den där funkiga blåsmusiken är vidrig! Men håller man för öronen då så är detta, för undertecknad (Ronny), är litet charmighet stycke om att uppmuntra positivitet. Detta är i alla fall ett litet steg från sistaplatsen…
Det verkar inte vara lätt för Cyperns bidrag. Konservativa tror att hon uppmanar till satanism eller något: https://farbrornikos.se/2021/03/13/el-diablo-cypern/
Lesbian? Vad är det för fel med det svenska lesbisk??
Jag menade Cypern istället för Slovenien. Läste inte ordentligt. 😕
Det börjar bli tröttsamt med HBTQ tramset. Det är inte ett egentligt innehåll för en låt. Ungefär lika intressant som att sjunga om att man är straight. Men Albanien och Slovenien har starka bidrag i år, med mycket känsla och inget oseröst trams.nDe förtjänar att gå till final.
Jag kan fortsätta med omdömen när jag ändå håller på 🙂
Norge och Finland gillar jag inte alls. Norge är för pajjigt och jag tror inte folk i Östeuropa kommer fatta det där. Finland kommer med hårdrock som Ralf Gyllenhammar och ´Martin Westerstrand hade säkert skrattat åt.
Danmark och Estland på lördag, fy fan. Jag tror att Sverige och Island är dom enda självklara i final i Norden. Finland är nog i final men OM semi 2 blir mycket starkare än förväntat så sitter inte Finland säkert alls. Dessutom kommer Georgien senare som också skickar en rocklåt, om den är bättre så minimeras Finlands chanser att ta sig vidare som fan.
Sverige seglar vidare mot ytterligare topp 5-placering. Ingen snack där.
Tjeckien gillar jag inte heller. Dom försöker vara balla men det funkar inte alls, tjatig, barnslig, oseriös grabb som på något sätt försöker fjäska för en ganska ful tjej i videon. Inte min kopp te alls. För mycket grejer som dom har slängt in. Nej! Det är bara en röra alltihopa. Den åker ut i semifinalen. En etta!
Kroatien är en dålig härmning av något. Jag tycker den här tävlingen ska ha en högre standard för vad som ska gå vidare till en final och inte så för mig så är det goodbye i semifinalen. Etta.
Spanien är helt ok! Den kommer inte gå långt men dom skämmer inte ut sig som tidigare år. En tvåa.
Jag tycker att det har funnits mycket sämre starter på en ESC-säsong än i år. Men jag tror att inte alls vi har hört vinnaren än + vi har ändå 27 bidrag kvar.
Albanien: Jättefin låt. Revampen behövdes inte för mig. 4/5!
Slovenien: Inte dåligt. Hon har en superhärlig röst. Jag gillar kvinnor som nästan har en “manlig” röst när dom sjunger. Ingen dåligt skriven låt. Den får gärna gå vidare till final för mig. Men vi får se hur den här starka semifinalen utformar sig. Det här ju som en låt som The Mamas säkert hade slaktat (på ett bra sätt) Trevligt med ett bidrag där man inte ser svenska låtskrivare på listan. Tummen upp från mig. Jag saknar inte alls förra årets “Voda”. På kvalité tycker jag det är en trea.
Irland: Något bättre än förra året då vi år slipper den här barnsliga videon. Låten är inte lika överproducerad. Men… hon känns som en mattelärare på högstadiet, dessutom verkar hon vara en svag live artist. Jag såg något nyhetsprogram förra året från Irland då hon dödade hennes egna låt med varenda ton som inte satt. En tvåa! Final är just nu ett nej från mig.
Cypern: Jag skiteri plagiatanklagelserna kring videon. Det är ingen video tävling samt låten har influenser av Bad Romance men det är ju ingen kopia. Och om det skulle vara, vem bryr sig, kolla på hur tävlingen ser ut. Det kommer den ena kopian efter den andra så att göra drama av den här lilla kopian är bara barnsligt.
Det är en grekisk Lady Gaga och Grekland har blivit en väldigt bra marknad för alla dom här artisterna. Videon är head and shoulders reklam och det är välgjort och ansatsen är rätt och dom försöker med något modernt och många kommer vilja ligga med henne för hon va sexig som fan.
Jag är personligen helt neg till att vi får se dom flesta artister från i fjol igen i år. Tänk om vi hade haft Sandros trista låt istället för Elenas. Alla låtar från förra året sög ändå överlag. Dom flesta artister dög inte heller. Därför är det trevligt att se ett seriöst tv-bolag som Cyperns att kasta ut honom när dom ändå inte hade någon tillit till Sandro som representant.
OCH det verkar som att min hypotes kommer hålla för Israel kommer floppa, kanske Tjeckien Spanien, Irland. Medans flera länder som väljer att byta ut sin dåliga artist bara vinner på det. Kolla Finland, Cypern, Albanien, Frankrike, Norge. Det är så man spelar spelet.
Råkade man skicka en kass artist förra året? Vad gör man? Man kastar ut henne/honom och tar in ett proffs. OCH det är exakt vad man har gjort här. Bravo.
Cypern topp 10 i Rotterdam. 3/5.
Tyskland. Vad fan är det här… Det är som en blandning mellan Lettland 2014 & Tyskland 2009 som innehöll massa gräsliga töntiga blåsinstrument.
För mig ESC är blodigt allvar, det är ingen lek. Man representerar sitt land i musik. Och Tyskland kommer in år efter år och tror det här är en någon bolibompa-tävling. Dom har kommit sist eller varit i botten så många gånger senaste 10 åren så jag har nästan tappat räkningen. Ingen skillnad i år. Dom kanske kommer en bit upp i tabellen på energi. Men själva grejen, konceptet är åt helvete. En solklar rund nolla!