Så är den då äntligen med! Efter typ SJU år i juryrummet (där den blev vald en himla massa gånger, men Jonas Gardell alltid tackade nej att framföra den på grund av en himla massa olika anledningar) så sjungs äntligen Det finns väg på en Melodifestival-scen. Anledningen är att nu har Jonas en ny show på G, och där ville han ha med den, och då tyckte han det vore elakt mot låtskrivarna (som fått med sin låt så många gånger utan att få se den framföras) att inte köra den via Mello först.
Well, det och en jäkla massa bra gratisreklam för showen kan man kanske misstänka!
På ett sätt känns det väldigt märkligt att höra en låt som man i princip kan utantill redan första repetitionen, men det är skoj att slutligen se hur det blev (jag hade ju lite samma sak med Hasse Andersson när Guld och gröna skogar äntligen dök upp 2015 efter år i juryrummet).
En sju år gammal låt borde väl därför kännas ganska mossig kan man tänka, och well, kanske. Men samtidigt är ju den här skådespelare-som-sjunger-ett-scennummer-i-Mello-genren – tidigare främst framförd av Björn Kjellman 2006 (TACK för tipset, Martin Glemme) väldigt tidlös, så just den biten är inget problem.
Vad jag tycker ligger det här i fatet (för det ÄR pampigt och Gardell och hans kör säljer det hela väldigt, väldigt bra i en snyggt, mörkt nummer med gula spotlights) är att jag inte riktigt kan connecta med texten. Vad handlar det egentligen om? Gud? Är det den där vägen som gör att man är aldrig ensam mer? Och hur väl funkar religiösa låtar i melodifestivalen 2018? Har det någonsin fungerat? Oerhört svårtippat. För inte slänger väl ungarna i väg sina hjärtröster på sådant här teatraliskt hur fint det än framförs?
Jag behöver en publikundersökning på det här! ”Sist eller finalist?” är veckans fråga!
Men helt rätt framfört av alla inblandade. Det är verkligen oerhört effektivt och kommer sitta som en smäck i nästa Gardell-show. Fast de måste komma överens om de ska sjunga ”aldrig” eller ”inte” på ett ställe i texten. Nu verkar de bestämma det lite random.
Kuriosa: Det här är dessutom comeback för Martin Kagemark (Christer Björkmans man) som vi såg kanska ofta på scenen i nya Mellos barndom, men som vi nu inte sett sedan… Hm. Jag ska kanske hålla tyst med fakta efter senaste podden och Schlagerstudion. Men vet någon får ni gärna berätta det i kommentatorsfältet!
Ja kan heller ej säga hur går vet bara om att den gått så bra i juryn med så många människor måste finnas något i den. Tror som du topp eller boten. Tror dock många kommer jämföra han med John det ligger jonas i faten.
Jag skulle varit ändå glad om gick till AC.