Jag blev lite ledsen när jag läste GPs recension av Electras låt i tisdags.
Njae, kanske inte för att de inte tyckte om låten. Det är ju verkligen upp till var och en, och ingen, inte ens Robin Werner, tycker väl att Elecktra är någon stor sångerska (roligt dock att jämföra henne med Tia Koffi – en annan druga som famously inte kan ta en ton). Men det var den näst sista meningen i den där recensionen som brände till.
”Förstår inte ens varför Melodifestivalen plockar in det här bidraget”.
Jag tänkte därför först försöka förklara det för GP (ch alla andra som mot förmodan tänker samma sak).
I juli förra året så hotade nynazister den turnérande Dragshowmusikalen ”Lilla Jag och Drakarnas drottning” i Jönköping. Detta var ett av de senaste hoten mot turnerande dragshow-föreställningar av nynazister i Sverige, men den förföljelsen har pågått i flera år. I november under Sverigedemokraternas landsdagar i Västerås krävde Jonathan Sager, fullmäktigeledamot i Kalmar, obligatoriska åldersrestriktioner på dragevent och han krävde dessutom att den sagoläsande drugan Miss Shameless skulle utvisas ur landet. Detta var alltså tre månader sedan. Dragqueens vara eller icke är alltså ett brännhett ämne för just Sverigedemokraterna, där Jimmy Åkesson flera gånger tagit upp det i olika debatter.
Att Melodifestivalen i det läget ger tre minuter till att Sveriges just nu mest hyllade dragqueen (Årets Drag 2024 på QX-galan för några veckor sedan) får presentera en uppföljare till sin TikTok-succé (Årets Låt på samma QX-gala – i konkurrens med tex Loreens Tattoo) och stå inför nästan tre miljoner svenska TV-tittare och sjunga ”Ja, banne maj! Vi har all rätt att finnas!!” är faktiskt inte bara helt självklart; det är också helt nödvändigt och i public service åtagande och intresse.
Att inte kunna förstå det, eller att åtminstone inse värdet av synbarhet/representation för marginaliserade grupper (nej, jag pratar inte om skåningar) oavsett om man tycker låten är skräp när man jobbar på en så stor tidning som GP, ja det ger åtminstone mig som skribent för QX en otrolig oro i magen. Det känns som Johan Hilton har ett högt berg att bestiga på sin kulturredaktion fem hållplatser bort från där jag just nu sitter i Göteborg…
Sen behöver man ju, och det vill jag verkligen betona, absolut inte tycka om låten eller Elecktra som sångerska, men intressant nog så håller jag faktiskt inte med GP där heller. Elecktra pratsjunger, absolut, men rent ”flödesmässigt” och vad gäller rena toner (om man nu pratar om toner när man pratar) så är ju det här ljusår behagligare att lyssna på än både Gunilla Persson och Lia Larsson. Låten är dessutom en härlig beatig variant på After Darks schlagerdrag, kanske närmast Kom ut som en stjärna, även om slutet är 100% La Dolce Vita, och Electra själv känns oväntat säker för någon som må ha 1000-tals klubb-gig i benen, men som jag misstänker aldrig stått på en så här stor scen i en så här stor produktion tidigare. Riktigt tryggt för ett första torsdagsrep!
Så allt är frid och fröjd då? Nä. Det skulle jag tyvärr inte säga. För SVT tyckte bevisligen att det räckte med att plocka med Elecktra och låten och sen hade man gjort sitt jobb med det här. Numret är nämligen… Finns där ens ett nummer? Återigen har någon plockat fram pärmen med ”Mellonummer från A till Ö”, schlagit på D som i Drag, och hittat…Swedish House Wives gamla trappnummer från 2013. För det är vad Elecktra fick. En trappa. Och en (iofs snygg) papegoja på en pinne. Visst, här finns EN RuVeal där frocken åker av för att visa en mindre klänning, but that’s it. Och dansarna… SUCK. VEM kom på att de skulle ha frack och att DE inte skulle ta av sig något? Nej, jag menar INTE det bara för att numret skulle mått riktigt bra av lite hud och ”Pit Crew” (vilka nummer skulle inte det), utan för att det blir oerhört trist och statiskt när nästan ingenting händer med (de smått uttråkade) dansarna i hela numret (OK, någon messar efter publiceringen av denna text att dansarna tydligen drar av en skjorta – det märkte jag inte ens på TRE rep). OCH! Att man inte har en närbild på Elecktras ansikte när hon säger låtens stora catch phrase ”Synd å sitta ju!”?? HUR kan man missa en sån enkel grej och just då gå över till tak-kamera? DET borde vara något att debattera i riksdagen om något!
Sammanfattningsvis. Jag älskar Elecktra och är glad hon är här. Hon gör dessutom inte alls bort sig, utan är charming, snygg och säker i en låt som kommer leva på schlagergolven. Men tror jag det har någonsomhelst chans, speciellt med detta urtrista nummer som till och med kommer få barnen att gå in på Roblox istället för att rösta? Nä.
Fotograf: Stina Stjernkvist, SVT
Tack Ken. Exakt det som behövde skrivas. Detta är enormt viktigt att det är med i Sveriges största TVprogram. Jag fick rysningar när jag fick höra klippet och är så glad att jag fått ha 2 bidrag detta året som jag kommer skrika och springa maraton om det går vidare (Elisa i första Deltävlingen). Om det gör det så kommer det komma Tårar.
Väl rutet!! Representation behövs, även/särskilt i vårt folkliga mello.
Tack! Jag kände precis samma. Man kan få tycka låten är skräp. Men att som enda låt/artist i år ifrågasätta varför just DEN är där… DET är fanimej orimligt.