Det är väl inget att tveka på? Startsidan på S’Profilernas ESC-koll är uppdaterad (de enskilda sidorna kommer, lugn bara lugn) så vi greppar väl passen och kastar oss rakt ut i vårt underbara Europa med omnejd för lite Eurovision-koll!
Och först hamnar vi i…
Vitryssland/Belarus
95 bidrag togs ut till en TV-sänd audition den 11/1, och därefter valdes 11 av dem ut till final.
Finalfältet kantades av skandaler eftersom det snabbt efter finallåtarna avslöjats kom fram att favoriten Alekseev hade framfört en rysk version av sitt bidrag Forever på flera konserter före EBUs deadline (inga bidrag som tävlar i ESC får ha framförts före 1/9 2017). Ett helt gäng av de andra artisterna gick då ihop och skrev ett brev och försökte få bort Alekseev från tävlingen, där de bland annat påstod att tävlingen riggats för att han skulle vinna.
Det vitryska bidraget vidtog dock inga åtgärder mot Alekseev, vilket ledde till att en av artisterna, Sofia Lapina, hoppade av i protest. Hon hade fått flera av sina bidrag refuserade just på grund av 1/9-regeln.
Tio bidrag tävlade tillslut, bland annat gruppen NAPOLI (som försökte för femte gången) och Gunesh med en låt av den klassiska svenska låtskrivare-trion Tim Norell, Ola Håkansson och Alexander Bard. Vann gjorde dock, som alla misstänkt från början, 24-åriga Alekseev med Forever.
Alekseev, eller Nikita Vladimirovich Alekseev, är född och uppväxt i Kyiv i Ukraina, där han också slog igenom 2014 i The Voice. Strax därefter släppte han singeln Pyanoye solntse (“Drunken Sun”), som låg etta i flera länder i det forna Sovjet. Han har släppt ett album, turnerat både i Ukraina och Ryssland och dessutom vunnit en hel hög med musikpriser i dessa länder. Låten Forever är skriven av Kyrylo Pavlov och Evhen Matyushenko.
Grekland
Det grekiska valet av låt i år visade sig bli ett monumentalt fiasko.
TV-bolaget ERT tillkännagav i oktober att landets representant 2018 skulle väljas genom en nationell final, efter två år i följd av interna val från TV-bolaget. TV-bolaget uppmanade skivbolagen att skicka in bidrag där texterna skulle vara uteslutande på grekiska och att de dessutom musikaliskt helst skulle “låta väldigt grekiska” också.
En åttamanna-jury plockade ut fem finalister bland de tjugo inskickade bidragen, men sedan började allt gå snett.
För kort där efter, redan i november, diskade TV-bolaget två av de utsedda finalbidragen för att de inte lät tillräckligt grekiska. De meddelade också att för att få delta i finalen så var varje skivbolag skyldiga att garantera att de skulle betala för alla kostnader som det innebär att åka till Lissabon (staging. Promotion, musikvideo etc) vilket de uppskattade till summan € 20,000. En vecka innan finalen i februari meddelade så ERT att de diskat ytterligare två bidrag, eftersom deras skivbolag inte kunde garantera summan som krävdes. Med bara ett bidrag kvar ställde man in tävlingen, och valde på så sätt, för tredje året i rad, sin låt internt.
Låten som blev kvar heter Oniro Mou (“Min Dröm”). Den är skriven av Aris Kalimeris, Dimitris Stamatiou, Mihalis Papathanasiou och artisten själv, 37-åriga Yianna Terzi. Yianna föddes på Tessaloniki och är dotter till en av greklands mest kända sångare, Paschalis Terzis. Hon släppte två album 2006 och 2008, men har sedan dess arbetat som talangscout för Interscope Records i USA.
Makedonien
Det finns inte så mycket uppgifter om det Makedoniska bidraget ännu (låten Lost and Found är inte släppt) men det makedonska TV-bolaget MRT har i vilket fall bestämt att duon Eye Cue, bestående av Bojan Trajkovski och Marija Ivanovska, ska representera landet i Portugal. Bojan har även skrivit bidraget de ska framföra. MRT vaskade fram låten från 382 låtar och säger i ett uttalande att:
“The selected composition has a contemporary sound, impressive refrain and text, excellent and original vocal abilities of the performer, which certainly offers the opportunity for a quality Eurovision package and a worthy presentation of MRT and Macedonia”
Montenegro
I lördags gick Montevizija 2018 av stapeln i Montenegro. 31 bidrag hade skickats in totalt, och en femmanna jury hade sedan valt ut fem av dessa till en TV-sänd final. Låtskrivarna var välkomna att komma från vilket land som helst, men alla låtar var tvungna att sjungas på montenegrinska.
Resultatet bestämdes av TV-tittarna som först röstade fram tre av de fem bidragen till en andra omgång. I den första omgången med fem bidrag vann Lorena Janković en förkrossande seger med 40% av rösterna, men när det var dags för omgång två var det bidraget som kommit dit som nummer tre, låten Inje (“Rimfrost”) med startfältets enda manliga deltagare Vanja Radovanović, som vann med 37% (Lorena kom sist i andra omgången).
34-åriga Vanja Radovanović är en montenegrinsk singer-songwriter som skrivit sitt bidrag själv, ett bidrag som gör att Montenegro återigen gör ett försök med en klassisk balkanballad.
De var allt för denna veckan! Nästa vecka kommer vi (minst) veta vilka låtar och artister som kommer skickas från Tyskland, Moldavien, Armenien, Rumänien, Lettland, Slovenien, Ukraina och Serbien (redan idag). Puh!
Och så kommer vi fått höra det sista finska bidraget med Saara Aalto inför deras final den 3/3. Om ni missade förra veckans, så avslutar vi här med G:son/Ljunggren-pennade Dominio.
Kommer inte in på QX-sidan sedan två dar, nåt teknisk fel där eller? Sen som sagt så står andras namn och mailadress i mina fält, som jag måste radera innan jag kan fylla i…?
Menar du i själva bloggen, eller på QX.se?
Kommer ej in på QX.se. Andras namn här i bloggen.
Vi försöker kolla upp vid tillfälle! Lite klurigt här på tåget till Övik.
Killar. Tyskland väljer bidrag på Torsdag och lyssna på det här https://www.youtube.com/watch?v=XPz6rZu_FcU Ni kommer älska den!!! 🙂 😉 😉
@Johan; instämmer. Plus att hon är helt fantastisk live.
Och en garanterad 12:a från UK, så klart.
Domino till Lissabon! Bättre än allt vi hört i Sverige hittills! Gillade Monsters också, men den G:sonska pudelrocksrefrängen från 1988 går rakt in i melodihjärnan – och stannar där.