Jag tror vi behöver prata lite om förnekelse.
Jag tänker då inte främst på att jag fortfarande blockar ut att Dotter (det som inte bara var årets bästa låt i min bok, utan även årets starkaste vinnarkandidat och Eurovision-material) bara hamnade sexa EFTER Kalle Moraeus.
Jag tänker inte heller på att jag ett bra tag nu förnekat att jag helt verkar ha tappat vad folk tycker är bra låtar i Melodifestivalen (jag hävdar med en dåres envishet att det här är inte sämre än många andra år, typ hemska 2013, kolla deltävlingarna och avgör själva). Lyckligtvis har ju SVT hållit mig borta från juryrummet sedan 2015 (när jag satt och slogs för Frans och Bengtzing) för jag hade ju lätt bråkat för låtar som Statements, Cry, Everyday och All the Feels, framför givna Sverige-finalister som John Lundvik och Martin Almgren. Den sistnämdes genre förstår jag ju lika lite som jag förstår Eurovision-fansens vurm för den danska finalen och dess vinnare (i mina öron ett helt startfält fullt av musik i samma område där Danmark frös fast i framgångarna med In a Moment Like This och Only Teardrops).
Att vanligtvis vettiga människor (framförallt) i min egen ålder helt verkar förneka hur musik låter på listorna nu för tiden (inga tydliga refränger, instrumentala breaks, aldrig mer än ett tvåsiffrigt BPM) är väl dessutom kanske mera upp till mig och vilka vänner jag har på Facebook, än något jag ska älta med alla er här.
Nej, det här handlar inte ens om hur länge jag förnekat för mig själv hur mycket jag saknat Fredrik Kempe och hans popmusik i festivalen och (framförallt) i mina lurar (Jessicas finalplats är typ det som kommer få upp mig 4.30 för att åka tåg i tio timmar till Örnsköldsvik på onsdag). Just nu, med en deltävling kvar, är jag för övrigt 100% “Jessica till Lissabon”.
Det här handlar om SVTs förnekelse.
Låt oss kolla på vad som sägs i en artikel i dagens Aftonbladet.
“Det är fortfarande en stabil siffra. Det är ju svårt att vara missnöjd med ett program som drar 2,8 miljoner tittare och skillnaderna jämfört med många tidigare deltävlingar är marginella. Det är helt normalt att siffrorna pendlar under så lång period som sex veckor, säger SVT:s projektledare för Melodifestivalen, Anette Helenius om tittartappet”
Jag är inte dummare än att jag förstår att man som ledare eller kommunikatör inte går ut mitt under brinnande turné och säger att tittarsiffrorna är ett fiasko. Som projektledare och chef så har man ju fått stå där och blåljuga ett antal gånger genom åren för att hålla stämningen uppe i ett hårt arbetande team som har en bra bit kvar till målgång. Jag kan därför till och med köpa det fullständigt orimliga i att de förra veckan skyllde de urkassa siffrorna på ett olympiskt spel som försiggår en helt annan del av dygnet i en helt annan kanal (och som om jag inte har helt fel dessutom ägde rum för fyra år sedan utan att tittarna på Mello dippade under tre miljoner, även om – och det ska erkännas – tittarna dippade rejält 2014). Jag kan köpa det.
Men när man använder ord som “marginella” och “normalt att siffrorna pendlar under en så lång period” så vaknar statistik- och civilingenjörs-delen i mig och kräver fakta, siffror och grafer.
Här kommer därför några få sådana (hade önskat jag haft tid att plocka fram fler). Notera att tittarsiffrorna är plockade från Wikipedia. De kan därför vara en blandning av de slutgiltiga siffror som brukar komma lite senare under veckan, och de preliminära som kommer varje måndag.
Men låt oss kolla några rena fakta om siffran 2 830 000 i Deltävling 3.
*** Av 99 sända program sedan 2002 (då räknar vi bort “Vinnarnas Val” 2002 och ”Söndagsöppets Andra Chansen 2003”) hamnar denna deltävling på plats 84. Detta är den tredje sämsta deltävling 3 (bara 2011 och 2002 har varit sämre) genom tiderna. Tar man bort Andra Chansen och alla deltävlingar det första skakiga året 2002 så har bara fem deltävlingar någonsin – alltså inte bara D3 – haft sämre antal tittare.
*** Mellan Deltävling 1 och Deltävling 2 tappade programmet 387 000 tittare. Mellan D1 och D3 473 000. Om vi ser tillbaka de senaste tio åren har en deltävling aldrig tappat så många tittare mellan första och andra deltävlingen, och inte mellan första och tredje heller.
*** Att tappa så mycket tittare efter Deltävling 1 som Melodifestivalen gjort i år har bara hänt en enda gång. Detta var mellan D1 och D2 2006 då 790 000 tittare försvann på grund av brons-final i OS-hockeyn i SVT2. Alla de tittarna (plus ytterligare 65 000) kom dock tillbaka i D3 – och D4 det är året är tävlingens näst mest sedda delfinal (Carola gick vidare med Evighet från Göteborg) genom tiderna.
*** Sista gången vi hade alla deltävlingar under tre miljoner tittare är samma år som OS gick för sista gången på SVT, nämligen 2010. 2014 hade klart sämre tittarsiffror än rekordåret 2013 (Loreen-effekten gjorde så alla program hade över knappt 3,5 miljoner tittare, och tom Andra Chansen låg på 3,2 miljoner tittare) – men alla deltävlingar låg som jag nämnde i inledningen ändå över tre miljoner. Och då hade Sotji klart angenämare TV-tider för oss som gillar att kolla på vintersport.
Så visst, om något händer i deltävling fyra som trycker tillbaka 500 000 tittare så kommer jag också hålla med om att det svänger “normalt”, och visst kan man säga att “skillnaderna jämfört med många tidigare deltävlingar är marginella” (sen att alla de deltävlingarna tillhör de tio sämsta tittarmässigt som har sänts är ju annan sak).
Egentligen har jag nog det jobbigare med att man slänger in meningen “det är ju svårt att vara missnöjd med ett program som drar 2,8 miljoner tittare”.
Visst, det är klart det är det om man tittar på vilka siffror Idol eller Let’s Dance har (för att titta på några program som man i år verkar ha som förebild vad gäller manus och programlederi) men är det verkligen lätt att vara nöjd om man tappat en knapp halv miljon på två program?
Eller kanske är det det som är problemet? Att man är nöjd.
Kanske är det så att man på innehåll på SVT inte har ambitioner högre än att ha fler några fler tittare än alla andra program som går alla andra lördagar året runt? Kanske är det så att SVT inte alls har samma inställning som jag (typ att Melodifestivalen skall ha en innehållsmässig ambitionsnivå i höjd med sex Oscarsgalor kombinerat med MTV-music Awards och brittiska X-factor) utan att de helt enkelt är helt okej med att Mello är ett Sommarkrysset på vintern? Att det som tidigare var en uppvärmningsakt i arenan (T-shirt-kanoner!! Håll upp era skyltar!!) nu är menat som vår primära lördagsunderhållning?
Och kanske har inte SVTs innehållsgäng vänner och kollegor utan för bubblan som älskat tävlingen i alla år, men som nu kommer fram och berättar att de inte kollar på lördagarna för programmet är så dåligt (så de nu istället kör Netflix och SVT Play som alla andra lördagar under året)? Kanske är man verkligen nöjd med en regissör som själv måste synas i alla vykort…
Ja, kanske förstår inte SVT ens att de börjar sända ut Donald Trump-vibbar när de viftar bort alla röster som klagar på det tunna innehållet med meningar som ”en mediehysteri som också visar sig återkomma med viss regelbundenhet från vissa håll”.
Kanske är det så. Men i så fall så måste nog jag fortsätta att förneka det för att orka spurta de sista tre veckorna.
Tillägg: Här är alla siffrorna i en tabell från mest sedda till minst sedda program. Vinnarna/de som kvalificerade sig är med som referens. Deltävlingarna 2018 är markerade rosa.
ÅR | TÄVLING | TITTARE | VINNARE/GICK VIDARE |
2006 | Final | 4 240 000 | Carola |
2013 | Final | 4 129 000 | Robin Stjernberg |
2004 | Final | 4 105 000 | Lena Philipsson |
2012 | Final | 4 090 000 | Loreen |
2005 | Final | 4 055 000 | Martin Stenmarck |
2008 | Final | 4 025 000 | Charlotte Perrelli |
2007 | Final | 3 975 000 | The Ark |
2010 | Final | 3 870 000 | Anna Bergendahl |
2003 | Final | 3 815 000 | Fame |
2015 | Final | 3 771 000 | Måns |
2017 | Final | 3 750 000 | Robin Bengtsson |
2002 | Final | 3 720 000 | AfroDite |
2011 | Final | 3 667 000 | Eric Saade |
2013 | 02:04 | 3 662 000 | Sean Banan & Louise Hoffsten |
2006 | 04:04 | 3 645 000 | Carol & Björn Kjellman |
2009 | Final | 3 592 000 | Malena Ernman |
2013 | 01:04 | 3 556 000 | David Lindgren & YOHIO |
2013 | 04:04 | 3 501 000 | Ulrik Munther & Ralf Gyllenhammar |
2013 | 03:04 | 3 493 000 | Ravaillacz & State Of Drama |
2016 | Final | 3 464 000 | Frans |
2015 | 01:04 | 3 450 000 | Eric Saade & Jessica Andersson |
2008 | 04:04 | 3 410 000 | Charlotte Perrelli & Linda Bengtzing |
2017 | 04:04 | 3 407 000 | Wiktoria & Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia |
2015 | 02:04 | 3 372 000 | Mariette & Magnus Carlsson |
2012 | 01:04 | 3 371 000 | Loreen & Dead By April |
2014 | 01:04 | 3 364 000 | YOHIO & Ellen Benediktsson |
2012 | 02:04 | 3 341 000 | Ulrik Munther & David Lindgren |
2008 | 02:04 | 3 340 000 | Sanna Nielsen & Rongedal |
2012 | 03:04 | 3 315 000 | Molly Sandén & Björn Ranelid feat. Sara Li |
2004 | 02:04 | 3 305 000 | Fame & E-Type |
2018 | 01:04 | 3 303 000 | Benjamin Ingrosso & John Lundvik |
2014 | Final | 3 302 000 | Sanna Nielsen |
2004 | 01:04 | 3 295 000 | Sara Löfgren & Petra Nielsen |
2009 | 01:04 | 3 294 000 | Alcazar & Emilia |
2004 | 04:04 | 3 275 000 | Lena Philipsson & After Dark |
2016 | 01:04 | 3 271 000 | Robin Bengtsson & Ace Wilder |
2017 | 01:04 | 3 244 000 | Ace Wilder & Nano |
2016 | 03:04 | 3 241 000 | Oscar Zia & Lisa Ajax |
2008 | 01:04 | 3 240 000 | Christer Sjögren & Amy Diamond |
2013 | AC | 3 215 000 | Robin Stjernberg & Anton Ewald |
2007 | 02:04 | 3 210 000 | The Ark & Marie Lindberg |
2017 | 03:04 | 3 210 000 | Robin Bengtsson & Owe Thörnqvist |
2009 | 04:04 | 3 188 000 | Malena Ernman & Agnes |
2003 | 02:04 | 3 180 000 | Fame & Sanna Nielsen |
2007 | 03:04 | 3 175 000 | Måns Zelmerlöw och Sebastian |
2005 | 01:04 | 3 170 000 | Shirley Clamp & Nordman |
2015 | 03:04 | 3 168 000 | Isa & Jon Henric Fjällgren |
2016 | 02:04 | 3 167 000 | David Lindgren & Wiktoria |
2005 | 02:04 | 3 150 000 | Sanna + Kempe & Sanne Salomonsen |
2007 | 04:04 | 3 145 000 | Andreas Johnson & Sarah Dawn Finer |
2004 | 03:04 | 3 140 000 | Sandra Dahlberg & Hanson/Carson/Malmkvist |
2015 | 04:04 | 3 135 000 | Måns Zelmerlöw & JTR |
2014 | 04:04 | 3 130 000 | Anton Ewald & Alcazar |
2006 | 03:04 | 3 110 000 | BWO & The Poodles |
2008 | 03:04 | 3 110 000 | BWO & Frida feat. Headline |
2005 | 04:04 | 3 100 000 | Nanne Grönwall & Caroline Wennergren |
2017 | AC | 3 097 000 | FO&O, Lisa Ajax, Boris René & Anton Hagman |
2012 | 04:04 | 3 096 000 | Danny & Lisa Miskovsky |
2017 | 02:04 | 3 094 000 | Benjamin Ingrosso & Mariette |
2011 | 02:04 | 3 093 000 | Sanna Nielsen & Brolle |
2008 | AC | 3 090 000 | Nordman & Sibel |
2016 | 04:04 | 3 079 000 | Molly Sandén & Frans |
2015 | AC | 3 053 000 | Hasse Andersson, Dinah Nah, Linus Svenningsson & Samir + Viktor |
2014 | 03:04 | 3 050 000 | Oscar Zia & Ace Wilder |
2003 | 04:04 | 3 045 000 | AfroDite & Östen me Resten |
2006 | 01:04 | 3 045 000 | Linda Bengtzing & Andreas Johnson |
2007 | AC | 3 040 000 | Sanna Nielsen & Sonja Aldén |
2009 | 02:04 | 3 032 000 | Måns Zelmerlöw & HEAT |
2014 | 02:04 | 3 021 000 | Sanna Nielsen & Panetoz |
2011 | 01:04 | 3 014 000 | Danny & Swingfly |
2007 | 01:04 | 2 990 000 | Anna Book & Tommy Nilsson |
2010 | 01:04 | 2 976 000 | Ola & Salem al Fakir |
2003 | 01:04 | 2 975 000 | Jill Johnson & Pernilla Wahlgren +Jan Johansen |
2002 | 04:04 | 2 970 000 | Kikki/Bettan/Lotta & Friends |
2012 | AC | 2 952 000 | Top Cats & Thorsten Flinck |
2005 | 03:04 | 2 940 000 | Martin Stenmarck & Jimmy Jansson |
2009 | 03:04 | 2 922 000 | EMD & Molly Sandén |
2016 | AC | 2 921 000 | Panetoz, Boris René, SaRaha & Samir + Viktor |
2018 | 02:04 | 2 916 000 | LIAMOO & Samir + Viktor |
2003 | 03:04 | 2 915 000 | Sarek & Barbados |
2010 | AC | 2 894 000 | Pernilla Wahlgren & Jessica Andersson |
2009 | AC | 2 886 000 | Caroline af Ugglas, Sofia & Sarah Dawn Finer |
2010 | 03:04 | 2 876 000 | Timoteij & Darin |
2018 | 03:04 | 2 830 000 | Jessica Andersson & Martin Almgren |
2011 | 04:04 | 2 826 000 | Linda Bengtzing & Nicke Borg |
2010 | 02:04 | 2 823 000 | Eric Saade & Andreas Johnson |
2011 | AC | 2 737 000 | The Moniker & Sara Varga |
2014 | AC | 2 726 000 | Linus Svenning & Helena Paparizou |
2011 | 03:04 | 2 718 000 | Eric Saade & The Playtones |
2002 | 01:04 | 2 655 000 | Brandsta City Släckers & Mendez |
2010 | 04:04 | 2 363 000 | Anna Bergendahl & Peter Jöback |
2002 | 02:04 | 2 320 000 | Javiera & AfroDite |
2006 | 02:04 | 2 320 000 | Magnus Carlsson & Kikki |
2004 | AC | 2 295 000 | Shirley Clamp & Andres Esteche |
2003 | Söndagsöppet | 2 280 000 | Alcazar & Bubbles |
2002 | 03:04 | 2 190 000 | Östen med Resten & Hanna + Lina |
2006 | AC | 2 140 000 | Rednex & Magnus Bäcklund |
2002 | Vinnarnas Val | 2 035 000 | Barbados & Jan Johansen |
2005 | AC | 1 495 000 | Alcazar & Linda Bengtzing |
Grym krönika – håller med om allting! Känns som att hela SVT kollektivt stoppa strutshuvudet i sanden och tycker att folk är idioter som klagar. Sedan Gustav Dahlanders senaste blogginlägg på det – jag tror jag smäller av! Har följt honom sedan Gyllene skor- och Poplight-tiden och gillar egentligen honom och mycket av det han skriver – men herregud vad han kör i diket:
”Vissa hyllar Martin Almgren och tycker att Jessica Andersson var tråkig, andra tycker tvärt om. Jag får meddelanden som hyllar David Lindgren som programledare och ser andra som avskyr honom. Vissa är lyriska över programmet, andra tycker att det är under all kritik.”
Skulle vara EXTREMT intressant att se om han kan plocka fram några inlägg där folk är ”lyriska” över programmet.
Sedan tycker jag det känns i Tobbes intervju med Anette Helenius att hon är pressad, och tycker att Tobbe är en störig jävel som ska komma och förstöra festen med sina jobbiga frågor – inte helt värdigt en public service-representant. Och den där formuleringen om den ständigt återkommande mediehysterin – snacka om att bita den hand som föder en. Kvällstidningarna (där väl Tobbe är den journalisten som brinner allra mest för melodifestivalen, och därför också ställer höga – och rimliga – krav/frågor) har ju en stor del i att det snackas och rapporteras så mycket om melodifestivalen – vilket festivalen under 2000-talet knappast har dragit nackdel av…
Nej, de borde rannsaka sig själva ordentligt och göra något drastiskt vad gäller innehållet – tre år till med sånt här bös så kommer Christers gloria att vara rejält på sned när han slutar (även om det inte är han som är ansvarig för innehållet så är det ju han som folk förknippar med evenemanget – ingen vet ju vem Anette Helenius är liksom).
Håller med dig i allt.
Speciellt biten om att media skulle vara ute efter att skada Melodifestivalen, när typ nästan alla som är där är stora fan av tävlingen (HUR orkar man sex veckor annars), känns absurd. Visst, kvällstidningar är kvällstidningar med allt vad det innebär i dagens medieklimat, men de är ju inte där för att fangurla. Om inte Tobbe fanns så skulle ingen granska spelet bakom kulisserna alls. Jag tycker han gör ett fantastiskt jobb!
Också om biten med Christer. Han är verkligen inte inblandad alls i innehåll – fan vet om det inte är just det som har märkts de här två senaste åren – och ändå får han ta den mesta av skiten. Kan inte vara kul.
Och förra året (när jag också avskydde innehållet) så kunde jag ändå ibland känna att folk utanför bubblan var hyfsat OK med allt. På kommentarer man läste och människor man träffade. Nu har jag inte hört eller sett EN enda genompositiv kommentar. Det är så galet trist.
Bra av Ken att ta fram solid statistik att ta avstamp i! Intressant krönika att läsa.
Jag tror att du, Johan, förstår att jag inte kan kritisera programmet i min roll, men för säkerhets skull skrev jag ut det i blogginlägget den här gången så att det inte ska kunna missförstås. Mitt intryck är verkligen att kritiken är ovanligt splittrad i år och att det samtidigt finns ovanligt mycket kritik, och i blogginlägget kopplar jag det till globala strömningar på hög abstraktionsnivå som jag tror att ingen har berört i sammanhanget och som jag tror att det är en poäng att ha i åtanke.
Det utesluter ju inte på minsta sätt att det skulle finnas berättigad kritik.
Och det borde inte behöva sägas att jag självklart har sett alla de typer av kommentarer som jag återger.
För övrigt är det mitt intryck sedan länge att de som jobbar med tv-programmet är väldigt noga med att vara öppna för kritik, utvärdera och långsiktigt förändra, och det som de särskilt är noga med att ta in är förändringar i tittarsiffror.
Du gör ett grymt jobb, Gustav! <3 Din position är möjligen den svåraste bland alla oss som skriver om programmet.
Tack, det betyder mycket att läsa att ni tycker det! <3 Det känns som att jag går på minerad mark med min blogg, men hellre utlösa ett par mindre explosioner per säsong än att jag viker från allt som är intressant och blir helt urvattnad. Ni gör också ett grymt jobb, jag hänvisar ofta till er, hoppas att det hjälper nya att hitta er!
Fine Gustav – säger du att det finns folk som är lyriska över programmets innehåll i år så får böjer jag mig för det. Och jag förstår också att du inte kan kritisera programmet med tanke på vilken position du sitter på. Jag var nog egentligen mer irriterad över kommentarerna från Anette Helenius och Peter Nyrén om ”mediehysteri” och den där ”strutsen i sanden”-mentaliteten som jag upplever där, och då fick du en möjligen lite oberättigad släng av den sleven.
Själv har jag dock inte sett en enda lyrisk kommentar någonstans kring innehållet, varken i social media (men det är ju så stort så att jag så klart omöjligen kan ha hundraprocentig koll), bland krönikörer, vänner eller i fikarummet på jobbet. Det andra du skriver om att samhället blir mer och mer polariserat och att det blir svårare och svårare att hitta den där lägerelden som enar precis ALLA, det köper jag. Men jag fortsätter nog ändå att hävda att det måste gå att göra inkluderande underhållning för den stora massan bättre än vad som har gjorts i år och förra året. Och att det borde finns fler personer i Sverige än Edward af Sillén som kan göra det.
Instämmer för övrigt med föregående talare om att du gör ett grymt jobb i övrigt! =)
Tack, fint att läsa!
Överlåter som sagt till er andra att recensera. 🙂
De direkt lyriska kommentarer jag läst kommer från utlandet (även Norge, alltså tittare som förstår språket) och någon enstaka kommentar från vad jag uppfattar som ”breddpubliken”. Jag ser det nu med distans inte som rättvist mot den samlade bilden av programmets återkoppling i år att relativisera det som jag gjorde och ens i en enstaka mening förespegla att lovord och kritiska röster väger jämnt. Det var en inledning jag svängde till i hasten som ingång som jag kanske hade formulerat annorlunda om jag hade haft tid att sitta och vrida och vända ett tag, men det har jag dessvärre aldrig under pågående programserie. 🙂
Vilka akter ser ni fram emot den här veckan