Vi har ännu ett (väntat) resultat! Av fyra finalister i final så är fem killar – och fyra Andra Chansen-artister är tjejer… Vad tänker vi kring detta? Kolla Schlagerstudion direkt från kens ärtgröna kök!
Känns lite som att de försöker attrahera fler heteromän till programmet, allt är lite tråkigare och färglöst. Men för att inte göra oss andra för besvikna så har de slängt in Fab Freddie som ska stå för glitter och rosa osv, det blir konstiga kontraster. Gillar inte mello i år men hoppas, som ni säger, att det kommer bättre låtar också. Tror Dotter och Mariette levererar något bra.
Jag tycker verkligen om melodifestivalen, men känner en liten minisorg över att jag inte tycker det är lika viktigt att se längre. Jag kom på mig själv med att slå över på ”World tour of Johan Glans” istället på fyran som jag sett typ fyra gånger förut. Det är verkligen inte likt mig och något jag själv tycker är tråkigt.
Jag håller med om att manuset och produktionen i år är under all kritik. Men jag tillhör ju de som tyckt så under ganska många år. Jag har heller inte älskat allt som Edward gjort, men tyckte han var grym sista året. Bolibompafieringen av programmet verkar vara en riktning som inte går att vända. Det blir värre för varje år är min känsla. Jag saknar en vuxnare ton, en mer seriös ton. Det kan jag verkligen sakna från exempelvis 90-talet, att det var något högtidligt med melodifestivalen. Nu är det bara någon sörja av flams och trams.
Jag som har barn gillar ju Fab Fredrik också. Han är ju favoriten i ”Morgonshowen”, men här är han helt felanvänd.
Fråga: Vad är David Sundins roll i melodifestivalen i år? Skriver han något manus? Han gillar jag verkligen i andra sammanhang, han borde kunna styra upp är min känsla.
Hej Gurra! Håller med om mycket där. Och vi tycker absolut att man kan kombinera ”högtidlighet” med ”flams”. Luuk gjorde det utmärkt och Edwards alla år har visat att man kan roa både barn och vuxna genom lite finess i manus och regi.
Så vitt vi vet så jobbar David Sundin bara med uppvärmningen i arenan innan programmet sätter igång.
Det där väl helt på pricken Gurra, tycker jag. Den vuxnare, högtidliga tonen är oerhört saknad.
Det känns dessutom som att det finns någon form av klubben för inbördes beundran i den innersta kärnan. All form av kritik skrattas bort eller ignoreras helt.
Men nu hoppas vi på bättring de sista veckorna så vi får en fin avslutning på årets mello-år!
tänkte höra hur ni ser på att så väldigt mycket kring mellon nuförtiden är så väldigt noggrant planerat. det är liksom inget slump vilka artister som hamnar i respektive deltävling, det skulle inte förvåna om uttagningsjuryn och arrangörer till en del nästan kan gissa när de sätter startordning, vilka artister som kommer att åka ut respektive gå vidare. det är ju aldrig sju topplåtar i en deltävling, utan några som är givna, och några åt andra hållet.
åtminstone fram till 1979 så var upphovsmän okända fram tills tävlingen var avgjord. idag är det sedan länge inte så. nu verkar nästan upphovsmännens namn vara en garant för spekulationer och betting.
min fråga nu helt enkelt: tävlingen har med åren kommit att bli allt mer kalkylerat upplagd. på vilket sätt skulle det vara omöjligt att hålla åtminstone upphovsmännens namn hemliga, på vilket sätt skulle det påverka urvalsproceduren? på sätt och vis tycker jag att det är lite av en nackdel att tävlingen är så väldigt styrd från alla håll. vad tycker ni?
Instämmer i allt ni säger på slutet gällande programmet! Och beware – det verkar enligt dagens Aftonbladet som att de planerar att älta den där jävla felstavningen i fler ”humorinslag” kommande veckor. Man tar sig för pannan alltså. Grym QX-gala för övrigt – mer lyckad humor på de första fem minuterna där än vad som har kunnat gå att identifiera i Mello 2017-18.
”Många tittare reagerade på stavfelet förra veckan, och det spekulerades i att det var en blinkning till ”Melodyfestivalen”, som stod på bakgrunderna under presskonferensen där årets artister presenterades.
SVT själva vill inte avslöja om stavfelet var ett misstag eller inte.
– Det får man kanske se framöver, säger Melodifestivalens projektledare Anette Helenius.”
Besvikelsen när moraeus och Martin går direkt till final nästa vecka.. därför man känner sig trött på den här tävlingen, som blev ännu mer tydlig efter folkets hårda dom mot Loreen ifjol.
Jag är inne på Ronnys spår helt och hållet. Nu är det verkligen läge att skärpa till hela produktionen. En sak som stör mig är att de har den största scenen någonsin i mello, men ingen lyckas att skapa nummer som förmedlar detta till oss som ser det på tv. Förra året så var det flera nummer som lyckades skapa en helhet med låt, det visuella och framförande. I år har ingen lyckats med det hittills. På något sätt så har fokus glidit från att göra en tvsänd musiktävling i direktsändning till en schlagershow för levande publik som också tvsänds. Om jag skulle göra en åtgärd nu så skulle jag ta bort tungan på scenen som leder ut i publiken. den används väldigt flitigt av artisterna och förtar det övriga som sker på scen. Allt drunknar i närbilder. Och sedan så måste de ge Fab Freddie ett manus. För annars är hans medverkan helt meningslös. Åter igen så blir det för mycket publikshow och för lite tvsändning av det hela. Det jag saknar också är en bra presentation av honom för tvtittarna. Han är en profil på Barnkanalen, men det är bolibompadraken också. SVT skulle ha varit mer tydliga med vem han är och varför de väljer att ta med honom som sidekick. Kan ni göra en speeddejt med honom så man får lite bättre grepp om hans peron? I övrigt så sammanfattade någon på DN:s chatt programmet bäst genom att skriva att Mellos eviga dilemma är att mellanakten alltid är bättre än huvudnumren. Vilket har varit sant i båda deltävlingarna. Ni hävdar att det vänder nu. Hoppas verkligen det.
Undrar verkligen varför inte Edward är fast manusförfattare och regissör till Mellon varje år?! Kanske han inte vill…för dåligt betalt, andra projekt? Tycker ändå att David gör ett bra jobb trots allt, och fabfred var bättre den här veckan, inte lika nervöst överfjollig och hoodiladi gånger tio. Resultatet helt ok, men ser fram emot nästkommande veckor, då det ska komma riktigt bra låtar, enlig er. Kul!
Detta tror vi att vi kan svara på i alla fall: Edward har helt enkelt andra mera spännande projekt som han jobbar med, och känner att han gjort Melodifestivalen tillräckligt just nu och vill göra andra saker.
Ni är fantastiskt underhållande, sågningen av programmet = lysande. Ni glömde dock inslaget om Veckans Brott.
Jag var tvungen att sluta lyssna och blunda.. hemskt
Hej. Är inte detta ett av de sämsta programmen på länge? Manuset? David naken hela tiden? låtarna förrutom Liamoo? Christer Björkman sa i år där var fler hits. var är dem? jag börjar bli orolig för mellos framtid:(. Av alla låtarna som var inskickade i år. Där måste funnits bättre än dessa ikväll, tror ni inte?
Vi tycker låtarna är precis som det brukar, faktiskt bättre än förra året. Men risken är att när programmet runt om kring inte håller, så drar det med sig folkets intryck av låtarna också.
Känns lite som att de försöker attrahera fler heteromän till programmet, allt är lite tråkigare och färglöst. Men för att inte göra oss andra för besvikna så har de slängt in Fab Freddie som ska stå för glitter och rosa osv, det blir konstiga kontraster. Gillar inte mello i år men hoppas, som ni säger, att det kommer bättre låtar också. Tror Dotter och Mariette levererar något bra.
Jag tycker verkligen om melodifestivalen, men känner en liten minisorg över att jag inte tycker det är lika viktigt att se längre. Jag kom på mig själv med att slå över på ”World tour of Johan Glans” istället på fyran som jag sett typ fyra gånger förut. Det är verkligen inte likt mig och något jag själv tycker är tråkigt.
Jag håller med om att manuset och produktionen i år är under all kritik. Men jag tillhör ju de som tyckt så under ganska många år. Jag har heller inte älskat allt som Edward gjort, men tyckte han var grym sista året. Bolibompafieringen av programmet verkar vara en riktning som inte går att vända. Det blir värre för varje år är min känsla. Jag saknar en vuxnare ton, en mer seriös ton. Det kan jag verkligen sakna från exempelvis 90-talet, att det var något högtidligt med melodifestivalen. Nu är det bara någon sörja av flams och trams.
Jag som har barn gillar ju Fab Fredrik också. Han är ju favoriten i ”Morgonshowen”, men här är han helt felanvänd.
Fråga: Vad är David Sundins roll i melodifestivalen i år? Skriver han något manus? Han gillar jag verkligen i andra sammanhang, han borde kunna styra upp är min känsla.
Hej Gurra! Håller med om mycket där. Och vi tycker absolut att man kan kombinera ”högtidlighet” med ”flams”. Luuk gjorde det utmärkt och Edwards alla år har visat att man kan roa både barn och vuxna genom lite finess i manus och regi.
Så vitt vi vet så jobbar David Sundin bara med uppvärmningen i arenan innan programmet sätter igång.
Det där väl helt på pricken Gurra, tycker jag. Den vuxnare, högtidliga tonen är oerhört saknad.
Det känns dessutom som att det finns någon form av klubben för inbördes beundran i den innersta kärnan. All form av kritik skrattas bort eller ignoreras helt.
Men nu hoppas vi på bättring de sista veckorna så vi får en fin avslutning på årets mello-år!
Hörde jag att det kommer bättre låtar?? Hoppas verkligen det!!!
tänkte höra hur ni ser på att så väldigt mycket kring mellon nuförtiden är så väldigt noggrant planerat. det är liksom inget slump vilka artister som hamnar i respektive deltävling, det skulle inte förvåna om uttagningsjuryn och arrangörer till en del nästan kan gissa när de sätter startordning, vilka artister som kommer att åka ut respektive gå vidare. det är ju aldrig sju topplåtar i en deltävling, utan några som är givna, och några åt andra hållet.
åtminstone fram till 1979 så var upphovsmän okända fram tills tävlingen var avgjord. idag är det sedan länge inte så. nu verkar nästan upphovsmännens namn vara en garant för spekulationer och betting.
min fråga nu helt enkelt: tävlingen har med åren kommit att bli allt mer kalkylerat upplagd. på vilket sätt skulle det vara omöjligt att hålla åtminstone upphovsmännens namn hemliga, på vilket sätt skulle det påverka urvalsproceduren? på sätt och vis tycker jag att det är lite av en nackdel att tävlingen är så väldigt styrd från alla håll. vad tycker ni?
waiting for a comment
Instämmer i allt ni säger på slutet gällande programmet! Och beware – det verkar enligt dagens Aftonbladet som att de planerar att älta den där jävla felstavningen i fler ”humorinslag” kommande veckor. Man tar sig för pannan alltså. Grym QX-gala för övrigt – mer lyckad humor på de första fem minuterna där än vad som har kunnat gå att identifiera i Mello 2017-18.
”Många tittare reagerade på stavfelet förra veckan, och det spekulerades i att det var en blinkning till ”Melodyfestivalen”, som stod på bakgrunderna under presskonferensen där årets artister presenterades.
SVT själva vill inte avslöja om stavfelet var ett misstag eller inte.
– Det får man kanske se framöver, säger Melodifestivalens projektledare Anette Helenius.”
Besvikelsen när moraeus och Martin går direkt till final nästa vecka.. därför man känner sig trött på den här tävlingen, som blev ännu mer tydlig efter folkets hårda dom mot Loreen ifjol.
Jag är inne på Ronnys spår helt och hållet. Nu är det verkligen läge att skärpa till hela produktionen. En sak som stör mig är att de har den största scenen någonsin i mello, men ingen lyckas att skapa nummer som förmedlar detta till oss som ser det på tv. Förra året så var det flera nummer som lyckades skapa en helhet med låt, det visuella och framförande. I år har ingen lyckats med det hittills. På något sätt så har fokus glidit från att göra en tvsänd musiktävling i direktsändning till en schlagershow för levande publik som också tvsänds. Om jag skulle göra en åtgärd nu så skulle jag ta bort tungan på scenen som leder ut i publiken. den används väldigt flitigt av artisterna och förtar det övriga som sker på scen. Allt drunknar i närbilder. Och sedan så måste de ge Fab Freddie ett manus. För annars är hans medverkan helt meningslös. Åter igen så blir det för mycket publikshow och för lite tvsändning av det hela. Det jag saknar också är en bra presentation av honom för tvtittarna. Han är en profil på Barnkanalen, men det är bolibompadraken också. SVT skulle ha varit mer tydliga med vem han är och varför de väljer att ta med honom som sidekick. Kan ni göra en speeddejt med honom så man får lite bättre grepp om hans peron? I övrigt så sammanfattade någon på DN:s chatt programmet bäst genom att skriva att Mellos eviga dilemma är att mellanakten alltid är bättre än huvudnumren. Vilket har varit sant i båda deltävlingarna. Ni hävdar att det vänder nu. Hoppas verkligen det.
Undrar verkligen varför inte Edward är fast manusförfattare och regissör till Mellon varje år?! Kanske han inte vill…för dåligt betalt, andra projekt? Tycker ändå att David gör ett bra jobb trots allt, och fabfred var bättre den här veckan, inte lika nervöst överfjollig och hoodiladi gånger tio. Resultatet helt ok, men ser fram emot nästkommande veckor, då det ska komma riktigt bra låtar, enlig er. Kul!
Detta tror vi att vi kan svara på i alla fall: Edward har helt enkelt andra mera spännande projekt som han jobbar med, och känner att han gjort Melodifestivalen tillräckligt just nu och vill göra andra saker.
Jag vet att alla älskar Edward och jag tycker också hans sista år var bra. Men var det inte så att även han fick mycket kritik de första åren?
Edward fick absolut en del av kakan men han fick också väldigt snabbt över tittare och recensenter på sin sida.
Ni måste ha hört Jessica Anderssons låt???!!
Ni är fantastiskt underhållande, sågningen av programmet = lysande. Ni glömde dock inslaget om Veckans Brott.
Jag var tvungen att sluta lyssna och blunda.. hemskt
Hej. Är inte detta ett av de sämsta programmen på länge? Manuset? David naken hela tiden? låtarna förrutom Liamoo? Christer Björkman sa i år där var fler hits. var är dem? jag börjar bli orolig för mellos framtid:(. Av alla låtarna som var inskickade i år. Där måste funnits bättre än dessa ikväll, tror ni inte?
Vi tycker låtarna är precis som det brukar, faktiskt bättre än förra året. Men risken är att när programmet runt om kring inte håller, så drar det med sig folkets intryck av låtarna också.
Är Jessicas låt bra?