Det absolut viktigaste Mello-momentet efter fem veckors uttagningar står inför oss på lördag: Sverige ska tillsammans med åtta jurygrupper kora en vinnare av Melodifestivalen 2021. Men efter månader av förberedelser sjabblar SVT med det kanske viktigaste inslaget i finalen: De internationella jurygrupperna.
I förmiddags berättade SVT vilka länder de anlitat till jurytjänst i finalen: Albanien, Cypern, Frankrike, Island, Israel, Nederländerna, Schweiz. Och Belarus.
Valet av landet i öst, som benämns som Europas minst demokratiska land, som gång på gång kränker mänskliga rättigheter, och är det enda land i Europa där man forfarande har dödstraff, känns inte som ett fräscht val något år. Men det är extra knas i år efter allt som hänt i landet som styrs av Alexandr Lukasjenko, ”Europas siste diktator”.
Nå, SVT insåg under tisdagskvällen sitt misstag och drog tillbaka sin jurygrupp från Belarus.
Istället kallades Storbritannien in som jury.
Vilket även det är vansinnigt, men på ett helt annat sätt.
Förutom att det redan var toktunt av länder från östra Europa i den åtta land starka uppställningen så byts alltså det land som kanske ligger längst ifrån oss både geografiskt och smakmässigt, ut mot ännu ett västland. Såå konstigt. Grejen är ju att dessa juryländer ska ge oss svenska tv-tittare lite annat perspektiv. Jurygrupperna ska spreta lite i sin sammansättning, representera öst, väst och syd, så vi får fram den mest konkurrenskraftiga vinnaren som tilltalar folk över HELA Europa. Och ser man till vad Storbritannien själva skickar, och vad de ofta ger höga röster i Eurovision, så kanske vi inte ska anlita just det landet som smakbarometer för vad vi vill skicka… För, knasigast av allt: Storbritannien har som jag skrev här igår knappast varit bidragande till Sveriges framgångar i Eurovision det senaste decenniet. Varje gång landet kallats in har de röstat mer orimligt än gången tidigare.
Låt mig ge ett par exempel:
Bara två gånger har Storbritannien gett vår slutvinnare sin 12:a (John Lundvik & Eric Saade). Den brittiska juryn, varje år ledd av tv-mannen Simon Proctor, såg exemplevis inte våra två Eurovision-vinnare som lämpliga Mello-vinnare, Heroes med Måns Zelmerlöw” fick bara” 8 poäng (Jon Henrik & Isa fick högre), och Euphoria fick bara sex poäng 2012! Istället tyckte den brittiska juryn att vi skulle skicka Ulrik Munters Soldiers och David Lindgrens Shout It Out framför Loreens klassiker…
Den brittiska juryn har fler gånger än nån annan plussat sånt som verkligen inte skriker Eurovision-vinnare. 2014 gav de sina 12 poäng till Blame It On The Disco (Sanna fick 6 p och Ace 10 p.), och genom åren har Wild Child och Shuffla fått 12:or, medan låtar som Copacabanana, I Do och The Playtones rockabilly-trams The King har fått 10:0r. De röstar som ni hör inte för att vi ska ta hem vår sjunde ESC-seger, utan för ett schlagertastic party på en av Londons pubar.
Så, bli inte förvånade om den brittiska juryn ger sin 12:a till Arvingarna och har kvällens vinnare på typ sex poäng.
Låt nu även den brittiska juryn göra en snabb MELXIT.
Varför i helvete har man tex alltid med ett nordiskt land bland internationella juryn. I år är det Island.
Norge, Danmark, Island, Finland och till och med Estland har väldigt lik musikklimat som Sverige och därmed är det ganska ointressant att de ska ta en plats i en Int-jury. Vi behöver framför allt få höra vad länder som har den mest diametrala musikklimatet till oss har o säga.
Hade jag fått bestämma hade jag gjort fler åldersgrupper kanske 12 eller fler kanske istället för 8. För 16-29… det kan ju vara stor skillnad på en 16 åring smak och en 29-årings smak tex.
Och sedan har man ännu fler länder som röstar i finalen OCH DÅ tar man in fler öst/syd-länder så får man ett större spann och röster från alla olika europeiska hörn och därmed mer tyngd i röstningen både från den internationella juryn och svenska folket.
Så enkelt att fixa men svensk TV är oftast väldigt rädda för förändringar.
Clara K är nästan ikapp Tusse på Spotify! Finns det NÅGON som helst chans att hon kan skrälla sig hela vägen till Eurovision tror ni? Riktigt bra momentum på henne nu – och det verkar ju vara en tilltagande trend med nationella språk.
Det behöver vi nog inte vara oroliga för. Juryn kommer inte att plussa Clara SÅ mycket. Trea hos folket skulle inte vara orimligt, men efter juryrösterna har hon massor att hämta ikapp. För mycket gissar jag./Ronny
Jag tycker att detta är så tråkigt. Svt har ett extremt fokus vad gäller vissa delar av Mello: Låtbredd, credd-artister och iscensättning medan de verkar vara helt ointresserade eller oinsatta av andra: programinnehåll, statistik och trender. Exempel är väl att Norges första program sändes 3 veckor före Mello och de lyckades skapa en enormt mycket bättre stämning, med nästan identisk scenografi och upplägg. Jämför med första programmet av mello.. Svt visar ingen lyhördhet. Och så har vi detta exempel: Ni är 2 journalister och fans som varit enormt involverade i festivalen under åren. Följt varje turné sedan 2007, suttit i urvalsjuryn och skapat content nästan året om. När ni nu tar fram en statistisk översikt över internationella som håller nästan samma kvalité som om den vore producerad av ett konsultbolag inom statistik där ni gör en poäng av att understryka Storbritanniens undermålighet så borde ju rimligtvis NÅGON på svt ha fingret på pulsen och kanske tänka: Hmm. Kanske inte en sån bra idé med landet som år efter år skickar skit, inte varit i topp sedan 2009 och är hopplöst efter vad gäller trender i festivalen. Men nej. Nåt sånt händer inte och svt kör sitt helt egna race än en gång. Frustrerande.
Jag håller med dig. Just juryguppsurvalen känns väldigt ”vi gör det på kafferasten under finalveckan”. Detta moment AVGÖR allting. Och att man bara av ren lathet inte orkar kolla upp hur orimligt GB röstat tidigare och dessutom bara tar in ännu ett VÄSTLAND. Så otroligt tröttsamt. Detta är inte hjärnkirurgi, men lite koll och kunnande skadar inte.