Sist ut idag: SCARLET! En vampyr och en
Från SVTs underbara Mellopedia:
”Duon SCARLET är årets tredje anonyma akt, efter Fröken Snusk och APOC i Smash Into Pieces. Innan fjolåret var norska Kamferdrops (2018) den enda anonyma artisten som tävlat i Melodifestivalen. SCARLET:s bidrag ”Circus X” har åtta låtskrivare och tangerar därmed Melodifestivalrekordet tillsammans med Outtrigger 2014 och Jon Henrik Fjällgren, Arc North feat. Adam Woods 2023.”
Möjligen en av samtidens mest förståeliga trender det där; VEM orkar vara offentlig i det här diskussionsklimatet?
I get you girls! Dags för lite kvinnlig performance-rock.
Jag har vänner som tycker det här är bland det bästa som hänt sedan skivat bröd, och jag har ju som ni vet otroligt kass koll på rock, men… Alltså? Skrev de där åtta personerna varsin låt och så limmade de ihop den till en? För jag får liksom inte styr på vad det här vill vara? Jo, tack. Jag vet jag efterlyser originalitet, och annorlunda är det absolut, men det måste ju ändå hänga ihop hjälpligt? Här finns absolut bra element, jag säger inget annat; Den där slingan i refrängen är sjukt skön och klistrig. Slutet när det blir lite tyngre är riktigt härligt. Och det här med skräck, weirdness, saker som inte hänger ihop och häxor (jajamen) ÄR av någon konstig anledning en av de hetaste ESC-trenderna i år, så märkligt nog är just detta ganska bang-on-target på vad folk verkar gilla därute (Irland skickar ju sin variant). Dessutom så kan de sjunga, och det kan man ju aldrig räkna med när det dyker upp nya artister numera… Så nu när jag får det jag bett om så borde jag väl bara vara ”låt-glad och tacksam”?
Säkert. Men för mig är det här alldeles för många idéer samtidigt. OCH. Om man sedan dessutom lägger på det hela den här tjocka auran av ”Halloween-fest på Wallmans” som duon verkar ha som sin gimmick, ja då tappar de mig totalt. Trots att jag älskar både Tim Burton och Stephen King. Men det får fanimej serveras en blodig hamburgare till om jag ska köpa detta konceptet.
Jag vet att vi använt ”det stora Hanna & Lina-priset” som stående skämt sedan jag och Ronny började jobba tillsammans, men från och med i år så gissar jag att vi skulle kunna dela ut det stora SCARLET-priset också. Det här ÄR ju den här låten, i alla fall om rock varit grejen istället för Girls Aloud 2002 och använts som prodd. And no one can tell me otherwise!
Fast samtidigt. Suck. Jag ska väl ändå inte räkna bort det här heller egenligen. Om Lia Larsson sjunger bort sig helt på lördag så måste ju antingen detta eller Lasse Stefanz ta en fjärdeplats. Och teatralisk rock/opera/schlager har ju funkat tidigare (till den här schlagerreportens lika stora förvåning varje gång – Hej Elysion). Så jag lämnar det där. Tippa kommer jag göra i morgon.
Avslutar med min ABSOLUTA favoritkommentar under hela året på SVTs Mellopedia. Den är nämligen också om SCARLET och är kort, men säger ändå så mycket:
”Deras uttryck och sound har beskrivits som modernt.”
ÄLSK på den.
Visst känns det som man någonsin kan ana en liten åsikt nånstans där bakom, trots att författaren SÅKLART är lika opartisk och åsiktslös som alla andra SVT-medarbetare? Ljuvligt.
Nu är det slut för idag.
SÅ konstigt att inte hänga med alla artisterna i någon hotellbar och dricka vin till överpris nu, och märkligt att jag alltså inte får höra projektledaren Anders Wistbacka hålla tal och berätta sin mailadress för fjärde veckan i rad. Får bli ett knäckebröd och lite BritBox istället. Det ska nog gå det också hoppas jag, men nog saknar man bubblan.
Kul att ni är här och läser och kommenterar i alla fall! Vi hörs på QX.se på lördag!
Fotograf: Stina Stjernkvist, SVT
Tror absolut det här kan skrälla rejält utan att ha hört hela låten, här händer ju något och äntligen sticker något ut rejält från mängden och är inte konstigt bara för sakens skull. Det finns en låt, det finns bra röster och inte bara hitte-på skräck och konstigt uppträdande som sticker ut utan att ha en riktig låt – läs Irland.
Men…vad är det med årets trend, att ha lösnaglar som Loreen? Ok i det här fallet är det ju mer monsterhänder men själva grejen påminner ju om Loreens tema.
Det är ju redan gjort ju. Och hon borde själv sluta med det nu också, det börjar kännas tjatigt. Men Loreen kommer iallafall undan med det, hon var först, iallafall med den typen av framträdande. Och Tattoo var och är ju en superhit,
Men jag har sett så många bidrag redan i årets kommande Eurovision som har just det temat, att vara lite arty – ett väsen – teaterdans och med lösnaglar…Tror man verkligen att det är ett vinnande koncept året efter?
Tycker du har rätt i mycket där, utom att där finns en låt. 🙂 Jag är SÅ för saker som är nya, och rock och skräck är ju heta ESC-parametrar. Jag önskar bara de lagt nån dag mer på att få ihop låten.
Som rockälskare har jag ALDRIG varit mer taggad inför ett deltagande i Mello som jag är på detta. Förlåt Ken, men här hoppas jag verkligen på en skräll som förmodligen skulle få dig att sucka lika högt som när Le Kid åkte ut 😅
Haha. OM det här skulle gå hem hos folk så kommer jag inte sucka alls. Då får det väl åka till Karlstad. Och det vore ju kul om folk röstade på något annorlunda.
Jag håller kvar vid Le Kid då om det är ok? 😘