Första måndagen efter att alla de 28 låtarna får spelas och vi har med spänning väntat in vad folk vill lyssna på. Nu har finalisterna plus helgens låtar rasslat in på Spotify.
♥ Spotifysiffrorna är glädjande för årets Melodifestival, då 20 av årets låtar just nu ligger på topp50 i Sverige mot fjolårets 16. De två mest streamade låtarna med Eric Saade och Tusse har dessutom vardera över 30 000 mer streams mot vad fjolårets Spotify-populäraste låt, Brave hade.
♥ I fjol gick The Mamas in på plats 8 med 100 739 streams, i år toppar trion detta genom att gå in som #7 med 111 428 streams.
De klår dessutom Dotter med ca 2000 strömningar. Förra året hade Bulletproof övertaget med ca 10 000 mot Move…
♥ Clara Klingenström gör en raketentré på plats 11 och är just nu den sjätte mest populära låten av alla årets Mellohits. Hon går in före färdiga finalister som Anton, Charlotte och Arvingarna. Och Arvingarna ska inte vara ledsna, de har 19 049 fler streams än vad Mariette, fjolårets finalistjumbo, hade på Spotify.
♥ Alla sju låtar från den fjärde deltävlingen går faktiskt in på topp50. Förra året misslyckades båda Andra Chansen-låtarna från sista deltävlingen att ta sig in på topp50 i Sverige! Surface med Ellen & Simon gick bara in som nr 59 och Frida Öhrns We Are One gick in som 63:a. Och så Nannes Carpool-trudelutt som gick in på en blygsam 71:a-plats med strax över 35 000 streams…
♥ Förresten så är det andra året i rad som Victor Leksell tronar överst på Spotify och håller Mello-låtarna borta från tronen: I fjol var det Svag och nu är det Miriam Bryant-duetten tystnar i luren. Men medan Svag hade 243 832 måndagen efter Mello-släpp i fjol mot Ferms 126 199 streams, så har ”lurlåten” ”bara” 185 880. Så det skiljer omkring 24 000 streams mellan Leksell och Saade just nu.
♥ De åtta som saknas på topp50 är : Tears Run Dry #58, One Touch #60, The Silence #62, Horizon #73, Fingerprints #83, Rich #87, Contagious #93 och Den du är #99. Så alla årets låtar ligger just nu i alla fall på topp 100!
♥ Slutligen, ska vi se till AC duellerna ser det ut så här just nu (och ja, låtarna har ju varit ute olika länge sp det är en orättvis jämförelse…):
Lillasyster (28) vs Alvaro (22)
Paul Rey (44) vs Frida Green (62)
Clara (11 ) vs. Ewa & Eva (40)
Efraim Leo (15) vs. Klara Hammarström (41)
Spotify
Eric Saade #2 (161 556)
Tusse #3 (157 469)
Danny #4 (122 788)
The Mamas #7 (111 428)
Dotter #8 (109 663)
Emil Assergård #9 (108 697) redan släppt
Clara Klingenström #11 (100 699)
Efraim Leo #15 (89 371)
Wahl & Sami #16 (89 255) redan släppt
Anton Ewald #17 (88 589)
Lovad # 18 (86 904)
Charlotte Perrelli #20 (82 087)
Alvaro Estrella #22 (80 517) redan släppt
Arvingarna #26 (70 524)
Lillasyster #28 (67 990) redan släppt
Sannex # 33 (60 596)
Tess #39 (54 177)
Ewa & Eva #40 (53 916) redan släppt
Klara Hammarström #41 (52 595) redan släppt
Paul Rey #44 (50 538) redan släppt
Då finallåtarna släpptes förra året såg det ut så här på topp 50 (23 feb):
Hanna Ferm #3 (126 199)
Anis Don Demina #4 (114 835) redan släppt
Dotter #5 (110 046)
The Mamas #8 (100 739)
Anna Bergendahl #9 (97 314)
Drängarna #11 (90 292) redan släppt
Victor Crone #14 (85 257)
Robin Bengtsson #18 (77 485)
Paul Rey #21 (69 235) redan släppt
William Stridh #31 (59 899)
Mohombi #33 (59732)
Jakob Karlberg #34 (56 686)
Alvaro & Mendez #37 (53 387) redan släppt
Mariette #39 (51 475)
Malou Prytz #45 (49 904) redan släppt
FELIX SANDMAN #48 (48 493) redan släppt
Saade och dotter! Kan man inte skicka båda? 😋
Att folk lyssnar på The Mamas mer än Dotter är ändå jävligt dåligt för Dotter haha. The Mamas låt är som luft utan dom på scenen och ändå lyssnar man mer på In The Middle än Little Tot. Sjukt.
Jag gillat In The Middle mer och mer och tycker inte alls att den är så trist att lyssna på. Även om jag såklart gillar Dotters låt mer. /Ronny
Det blir spännande sen om ni kör Inför-poddar eller så kanske ni blir inbjudna på SVT:s inför-program.
Känns som att det är större glapp i siffrorna i toppen också, att Eric och Tusse drar ifrån? Kan också vara att Eric blev en oväntad storfavorit för mig: jag tycker det är en mycket mer intressant låt (och nummer!) än Dandi Dansa. Även om det skulle vara kul med en låt på Svenska i Eurovision och jag kommer lyssna mycket på den under våren så känns den mycket mer derivativt och är inte lika mycket av en växare för min del.
Voices och Little Tot är bra men tycker specialeffekten i båda fallen där är artisternas karisma på scen. Dessutom känns de inte som lika tydliga identiteter rent musikaliskt. Men som sagt, tycker det är en stadig samling låtar som håller för många lyssningar!