Sist ut: EPA-dunkens okrönta drottning, Fröken Snusk!
Jag är verkligen ingen fantast av EPA-dunk. Det ska gudarna veta. Jag tycker allt låter ungefär likdant, det är alltid uppbyggt på samma sätt, det är oftast mer fabriksproducerat än en H&M-jacka och det där pubertala anslaget som det oftast har får mig bara tänka på oändliga Gasque-sittningar på Chalmers där hormonstinna, unga män sjöng Björn Rosenström-texter om hur de ”busar med flickornas små musar”. RYYYS!!
Med det sagt så är jag vansinnigt glad att Fröken Snusk är med i Melodifestivalen 2024. Det behövs nya artister (jag höll på att skriva ”ansikten”, men vad vet jag om det – det kanske döljer sig en Linda Pritchard bakom masken) och det behövs framförallt relevanta artister som ligger på listorna (och läs detta innan ni kommenterar – jag håller med till 100%). List-liggarna är ju annars lätträknade bland årets namn, och festivalen kommer självdö om bara samma gamla namn vevas blandat med totalt okända. Så heja snusk!
Sen är det ju inte så mycket snusk här. Låten är ju snarare en barnvänlig efterfest-version av en Hasse Andersson-låt, en 90-tals-Drängarna för lågstadiet komplett med klistrig fiolslinga och att sjunga om att vara fria. Fröken har ju haft talförbud och röstproblem, och visst det märks (första repet är helt playback), men när hon väl sjunger så låter det riktigt bra, så det är ingen tvekan om att hon KAN sjunga när hon inte är sjuk. Håller alla tummar för att rösten håller hela veckan. Vi behöver INTE ännu en Uje-situation.
Sen till det kanske bästa med alltihop: Scenshowen! Här blir det neonrör på träpallar och en enorm dalahäst som fröken rider på. (Förutsägbart med hästen? Kanske. Men DET kan inte ens jag skriva att vi sett på en Melloscen förut åtminstone). Det blir sex dansare i någon sorts rosa och blå karnevalskostymer med mängder av tyll. Det är en rolig backdrop med midsommarstänger och en neonhärlig port till en gammaldags, hederlig svensk ”Frökens Park”. Allt känns genomtänkt. Roligt. Och det passar låten och numret perfekt att blanda nån form av porrkvarters-estetik med svensk kurbits-känsla.
Jag gillar verkligen det här! Här finns att fila på, men det kommer lösa sig tills på lördag. Heja alla inblandade.
Roligast: Nånting händer under det sista press-sända repet och fröken skriker plötsligt HORA!!! rakt ut i lokalen. FNISS! Det kommer göra stor succé om det händer i morgon på barnrepet. Hahaha. Ljuvligt befriande. Även om man inte riktigt fattar vad som hände. Allt lär bra och funkade fint så vitt jag såg (eller snarare VI – båda Schlagerprofilerna sitter faktiskt just nu bänkade och tittar tillsammans). En rolig stund på alla sätt.
Jag tycker det här var riktigt, riktigt kul. Fick jag bestämma så skulle det bli Fröken Snusk och Fröken Sur till final på lördag. Men jag antar att Liamoo inte håller med mig om det och kommer göra allt för att sätta stopp för det! Kul ändå med tre bidrag som slåss om finalplatserna. Förra veckan hade vi ju ett + resten.
I morgon kommer det möjligen dyka upp nåt på Instagram, emn annars är nästa stopp betygen på QX.se (med tippning) på lördag! Puss & Kram
Fotograf: Stina Stjernkvist, SVT
Här hittar ni klippen på veckans låtar!
EFtersom det är Sanremo-vecka i Italien så kommer jag bjuda er på en favorit därifrån som en bonus till varje bidrag idag också! Snällt, va? Men sån är jag.
Låt oss avsluta med en annan av storfavoriterna: Björn Borgs exfru Loredana Berté.
Jag tycker att Snusk var ok men inte så bra som hon var hypad,
Liamoo är topp 5 material för esc. Jag tror han är rejält underskattad i Sverige,
Maria Sur hade en grym låt och ett tekniskt fantastiskt framträdande men hon är tyvärr ingen stjärna. Det var därför svenska folket valde Liamoo före henne. Hon är en tonåring som kan sjunga och göra lite tv-shower, typ som Lisa Ajax men hon är inte den som leder låten, utan det är framträdandet o låten som bär hela kvalitén där. Hon är inte lika bra i kamera som Liamoo. 👍