Vi är tillbaka! Från och med idag sätter vi tänderna i Melodifestivalen 2022 och ska försöka ge er det bästa av det mesta! Som vanligt blir det material här, på YouTube (som publiceras här), på Instagram , och i form av en veckopodd som också kommer ut under förmiddagen.
Men först, håll först koll på nämnda Instagram där Ken skriver på engelska på Instastories om hans intryck efter uppspelningen, och här är det som vanligt Ronny som skriver. Sen strålar vi samman och delar våra intryck av veckans sju låtar i en Schlagerstudio så snart vi bara kan.
1. Bananas – Malou Prytz
Låtskrivare: Alice Gernandt, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Joy Deb, Linnea Deb
Kommentar: Kaxig tjejpop där Malou vill visa att hon vuxit ytterligare sedan hon dansade tvillingballett 2020. Här stavar hon ut den gula frukten på ett kaxigt sätt som känns lite tidig Katy Perry, och främst I Kissed a Girl. Är jag ett fan? Av Malou, ja. Av detta? Nej. Jag tycker detta är tramsigt (och ja, jag gillar Sean Banan, Eva & Ewa och Drängarna, så det finns underbart trams), och hitte-på. Hade det inte varit coolare att gå åt Olivia Rodrigo-hållet och göra college-rock istället för det här forcerade bananmoset? Två bruna bananer och tyvärr en nedåtgående Mello-kurva för fina Malou. Jo, visst kan detta bli AC om numret är lockande för refrängen biter sig fast. Men absolut inte mer än så.
2. Som du vill
THEOZ
Låtskrivare: Tobias Lundgren, Axel Schylström, Tim Larsson, Elize Ryd, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt
Kommentar: Svängig popsoul med fingerknäppningar i samma skola som Dannys Snacket på stan. Och med en stor skopa av låtskrivaren Axels egen 2017-andra Chansare När ingen ser. Kanske inte låten jag hoppats att Theoz skulle debutera i Mello med då jag ÄLSKAR überpoppiga hitsen Het och Theori. Det är mer min grej. Men, redan i låt två ser jag en trend: Vi ska fatta att artisten MOGNAT. Till skillnad från Malou är detta är i alla fall en rimlig låt som jag tror många kommer gilla. Det är glatt, svängigt och känns som nåt som hör hemma i Mello. Klart bland de fyra i toppen, och absolut en utmanare till final-biljetten.
3. Let there be Angels
Shirley Clamp
Låtskrivare: Mats Tärnfors, Pelle Nylén, Shirley Clamp, Jakob Skarin
Kommentar: Kerstin Klämma (sorry, hon kommer nog alltid få leva med det där) återvänder efter åtta år till Mello med en ballad. Jag var skeptisk när jag hörde att det 1. Var en ballad och 2. På svenska. Och här besannas mina farhågor. Här staplas klyschorna på varandra i en text som inte berör alls. Jag älskade Shirleys bjussiga show där hon visade prov på stor självdistans , men av det finns INGENTING här. Åh, älskade Shirley, varför ställer du upp med det här mossiga Malta-balladen från 2010 (och den referensen är på ett dåligt sätt…). Utan tvekan utanför topp4. Fan vad ONÖDIGT att slösa en fin comeback på det här.
4. Moving Like That
Omar Rudberg
Låtskrivare: Omar Rudberg, Gustav Blomberg, Amanda Kongshaug, Kristin Marie
Kommentar: Hm. Omar är en sån stjärna att om och när han skulle återvända till Mello så är det med en vinnarkandidat. Det är detta icke. Visst, det är en bättre låt än det han spottat ur sig vid sidan av skådiskarriären, och den kommer lyfta ett par snäpp när vi ser honom på scenen med ett par dansare. Det är pop i stil med sånt han släppt, men utan att ha varken en bra hook eller refräng. Detta var för mig en rejäl axelryckning. LJUMT. Men kan mycket väl gå till final tack vare popularitet och kompetens, men där har den inget i toppstriden att göra. Men FAN vad han låter som Justin Bieber i verserna!
5. Hallabaloo
Danne Stråhed
Låtskrivare: Danne Stråhed, Fredrik Andersson, Erik Stenhammar
Kommentar: Här kan jag bara tänka hur ORÄTTVIST det är att vi får den här käcka gubben istället för härliga Pidde P. För skulle vi haft en skojfrisk skåning med en glad trall efter Hasse Andersson så skulle det ju ha varit refrängkungen med (Mello-nobbade) hits som Kickar du så flippar jag och Skåneland. Nu är Danne Stråhed visserligen en charmig prick som är kung nere bland rapsfälten i söder, och ”Ha-ha-Hallabaloo” är en effektiv liten bit som kan funka för att den sticker ut och tar inte sig själv på så stort allvar. Går absolut inte att räkna bort med sitt Peps Persson-sväng, sin glädje och enerverande refräng. Men i så fall blir det AC, och inte refräng.
6. Hold Me Closer
Cornelia Jakobs
Låtskrivare: Isa Molin, David Zandén, Cornelia Jakobsdotter
Kommentar: Vilken snygg solodebut i Mello för Love Generation-kexet! Dottern till The Poodles-sångaren levererar en stark midtempoballad med rasp i rösten som kan skrälla. Detta är nog min favorit så här långt och jag tycker att melodin är superfin i sitt vemodiga anslag. Än en gång visar Isa Molin vilken skicklig låtskrivare hon är och bär stolt farsan Bobby Ljunggrens fackla vidare. Det är svårt att hitta referenser till vad detta låter som. Jag hör lite Sia, lite Dotter, men mest fräscht och eget.
7. Innocent Love
Robin Bengtsson
Låtskrivare: David Lindgren Zacharias, Victor Sjöström, Victor Crone, Viktor Broberg, Sebastian Atas
Kommentar: Den här låten har räknats till en av förhandsfavoriterna och legat stadigt i toppen av oddstabellen. Men jag är inte så såld. Visst, det är en VÄLDIGT trallvänlig refräng som sätter sig, men jag tycker det är lite ljumt. För 38 år sen hade det varit ett albumspår på en Herreys-platta, idag skriker alla av förtjusning så fort man får in ett sånt här 80-talssound. Det är inte cool Blinding Lights med The Weeknd, utan mer Glen Freys The Heat is On fast i 2022-prodd. Men visst, den är helt rimlig, Robin är en skön och duktiga artist, och även om jag inte är ett superfan fattar jag att folk gillar detta och jag tycker det kanske är den bredaste finalisten på lördag. Men totalvinnare? Nej.
En första tippning:
Final: Robin & Theoz
AC: Cornelia & Omar
Femma: Malou
Sexa: Danne Stråhed
Sjua: Shirley Clamp