I vår andra podd inför Eurovision 2021 lyssnar vi, schlagerlegenden Linda Bengtzing och ESC-fanatikern (journalisten, författaren, radioprofilen) Anna-Charlotta Gunnarsson på bidragen från Norge, Kroatien, Belgien, Israel, Rumänien, Azerbajdzjan, Ukraina och Malta. Åsikterna är många och konsensus uppnås sällan, så det här är verkligen avsnittet för er som tvångsmässigt tycker en panel måste tycka helt olika för att ha ett existensberättigande. Dessutom kryddar vi med en intervju med låtskrivaren Nicklas Eklund – en i gänget bakom odds-favoriten från Malta.
Hoppas ni gillar och sprider till alla som borde lyssna!
Jag tycker det är beklämmande att höra Nicklas Eklund berätta om hur Maltas bidrag kom till. Hela bakgrunden med att de hade ett camp, ihop med andra förlag ”som jobbar mycket med Eurovision överlag”, och att ”tanken var att få fram låtar och sen skulle de pitcha dem vidare mot olika länder … låten skrevs ju för några år sen, den har farit runt lite, men så var det Malta som nappade på den …”
Det känns väldigt tråkigt med såna metoder. Visst kan det bli bra låtar även på ”camp”, de har säkert kul ihop när de skriver och så, det är inte ”oäkta” på det sättet – men just det där att ta fram låtar specifikt för Eurovision som länderna sen får ta för sig av … var blir de olika ländernas inhemska musikliv av när man jobbar på det sättet? Nu har ju Malta lyckligtvis en sångerska från Malta i alla fall, men i flera fall finns ju inte ens det.
Om detta ökar i omfattning fruktar jag att tävlingen snart bara blir en fråga om vilket land som lyckas plocka den bästa låten från alla camp. Med risk för att låta bakåtsträvande och nationalistisk – kan det inte införas en regel om att man ska ha anknytning till landet man tävlar för?
I övrigt – tack för era fantastiska poddar som jag kastar mig över varje gång det kommer ett nytt avsnitt! 🙂
Exakt. Det är det som håller på att bli det största problemet med ESC nuförtiden. Hade jag varit en Jon Ola Sand eller Martin Ö så hade jag fan lagt till det som en regel att alla bidrag måste ha en koppling till det land man representerar samt att inköpandet av låtar från Sverige måste avslutas. Vadå? Vill man att alla bidrag ska låta likadant i den här tävlingen? Ska allt låta svenskt snart? Det vore bedrövligt. ESC förlorar sin klass, sin originalitet på det här sättet. Jag är tvärsäker på att ESC skulle få fram många fler hits i tävlingen om den här hemska trenden skulle börja avta.
Jag kan väl i viss mån hålla med, men jag tror man lätt överdriver att allt låter samma numera. Historiskt sett har det väl alltid varit så här? I början lät det mesta som franska ballader. Sen blev det brittisk pop som var styrmärket innan ABBA slog igenom. På nittiotalet var allt irländsk etno och sen på 00-talet blev det mer sexiga dansnummer efter att Ryssland och Ukraina visat vägen. Vet inte om den nationalistiska vägen är rätt väg att gå, eller om den ens skulle hjälpa. Jag tror det mer handlar om att sluta välja så jävla mycket internt och låta människor i hemländerna välja sina låtar. DÅ kommer man få en identitet automatiskt som speglar landets musiksmak.
Haha, såg på QX att du skrev att Hans Rosenfeldt var DIN gissning när det snarare är MIN gissning, eller övertygelse, som jag skrev här för flera veckor sen, när du inte hade en susning, och som du snodde. Erkänn! 😉
Tyvärr så är det Ken som managerar alla inlägg här. Ronny har nog inte ens sett ditt inlägg…
Eller hur?! Så klart han har, är ju knappast en slump, men jag bjuder på det. Hade vart lite trevligare bara med ett ”tack för tipset” än en fånig bortförklaring…
Du skämtar? Jag var ju med på inspelningen och gissade Rosenfeldt redan då, tex. Jag tror säkert du har rätt om vem det är. Men jag tror inte du ska ta åt dig äran åt andras gissningar. Jag tror ganska många är lika kluriga.
Den 2/4 skrev du på QX att du gissade på ”The Mauler”, var det bara en bluff då eller, för att du egentligen visste/trodde dig veta vem det var? Märkligt isf. Dagen efter skrev jag här att jag var säker på att det var Hans. Efter det blev din gissning densamma, trots att ingen ens varit i närheten av att tro att det var han, är det konstigt att tänka att jag kanske tipsade dig om det? Verkligen inte. Och det handlar inte om nån ”ära”…tyckte bara det var lite kul om det var så att jag hade gjort det.
Det här är Ken. Inte Ronny. Jag hade samma tippning när jag såg programmet spelas in i februari. Släpp det här nu.
Blev det känsligt nu, när jag kom på att ni ”bluffgissar”, pinsamt….
Hahahaha! Gud. Undra vem som är pinsam här och tror hon ska få credd som den enda i Sverige som gissat på ett namn i Masked Singer… Jadu. Jag darrar in i grunden. Hur ska jag överleva detta? Men nästa gång jag gissar vad det blir till lunch så lovar jag fråga dig först så du kan få credd om någon råkar skriva det någonstans! Kan inte lova att Ronny gör samma, dock.
Haha, det var ju tur att inte jag var med i den här podden. Jag hade ju gjort podden till cirkus genom att jag nollade både Norge & Ukraina som Anna-Charlotta gav fullaste femmor till :)) Jag var lite negativ i första semin men jag är en av få som tycker semi 2 är mycket bättre. Där har jag många favoriter 🙂
09. 🇳🇴 Norge 0/5:
Det här är en av de låtarna som när man lyssnar in i låten första 30 sekunder så hör man att det här är en låt som inte kommer innehålla så mycket kvalité. Och så rätt man hade för Norge 2021 är som en stor tårta av klyschér, lager på lager en ny klyscha. Framträdandet är fullständigt obegripligt, det är dansare med kedjor, sångaren ser ut som en rappare i änglavingar, gulddräkt, solbrillor, pälsjacka. Släng dit en kossa som glider in på en enhjuling på scenen så skulle den kossan framstås som väldigt normal jämfört med allt annat som pågår. Man skulle kanske inte ens märka av den. De har övertänkt allt och under levererat som bara den. Den där låten representerar mer eller mindre ingenting. Kan hända att den norska texten inte är lika banal som den engelska och jag förstår att han har varit med om saker och haft det tufft. Han släppte en låt som hette “Jag vill inte leva”. Mer deppig låttitel får man leta efter. Men det förklarar inte den här pannkakan till bidrag.
Jag skulle bli högt snopen om det här kommer topp 10 i semin.
10. 🇭🇷 Kroatien 2/5:
Det här är vad jag brukar kalla Barbie-musik eller Hannah Montana-musik, för det är bara minderåriga tjejer på mellanstadiet som det här riktas till och som säkert kommer uppskatta det här. Jag tycker att sådana här typer av låtar är inte riktigt vad tävlingen behöver. Oinsperande text, ingen direkt intressant tanke bakom mer än att det ska bara låta snyggt. Bara generellt låg nivå på nästa alla moment. Man har inte tagit det till en annan nivå tillräckligt mycket och inte breddat det heller. En tvåa. Jag tror tack vare Albina som är sådan fantastiskt charmig söt tjej, det är det som kommer få detta att överleva.
11. 🇧🇪 Belgien 4/5:
Det här är mer vad jag kopplar Hooverphonic med. Det här är ganska nostalgiskt och avslappnat. Det här låter mer som deras signatur. Bättre än den sömniga låten från fjol. Jag gillar mer det här. Jag gillar dom här grekiska, orientaliska instrumenten de har lagt in. De har gått igenom en process, de har tänkt igenom en tydlig strategi. Bra användning av låtskrivare. De gör sin grej. En fyra. Däremot är det långt ifrån säkert att den går vidare från kvalet eftersom det här är inte deras riktiga forum. Det här är en av dom bidragen som verkligen inte skämmer ut sig men det är inte solklart ifall den får enorm framgång i tävlingen. Den förtjänar att gå vidare men jag skulle bli lite förvånad om det blev verklighet.
12. 🇮🇱 Israel 2/5:
Jag tror vad som gick snett här var att hon kopplade bort sin instinkt och försökte på något sätt intellektualisera en låt som hon tror fansen och kanske media skulle uppskatta och det funkar inte alls. Hon blandar RnB med någon slags teater jazz samt engelska med hebreiska, helt utanför kontexten, väldigt kontrasterande inte kompletterande och textkvalitén är bara helt kaos. En röra.
Revampen: Typiskt exempel på när man har otillräckligt material från början så kommer inte en enda revamp i världen att rädda något. Mariah Carey tekniken hon använder sig av låter mer som att man har slängt i en liten mus i låten som någon har råkat trampa på. Den får en etta för att de har ändå lyckats putsa bort den här Cirkus viben
13. 🇷🇴 Rumänien 2/5:
Jag var i en position förra året då jag tyckte “Alcohol You” var en det årets bästa bidrag med en ganska vågad utmanande text. Där var det inget snack om att den skulle kvalificera sig vidare medans i år är det i kanske-påsen jag lägger henne. Regel nummer ett, kom inte till tävlingen med en låt som flera andra skickar. Hon har generellt sett sänkt sin ribba och jämför man detta med flera andra så är det här helt godtagbart så därav två poäng. Men det låter inte ens som en låt från de delarna av Europa! Det låter mer som att; okej här har vi en tjej från Rumänien som härmar Dua Lipa riktigt bra och det är totalt ointressant. Om man ska komma in och sjunga som Dua Lipa så måste du vara minst lika bra som henne eller bättre. För mig så kan du inte komma tillbaka till tävlingen med en sämre låt och gå till final. Det här handlar bara om vad dom gör på scen för låten är som luft. Det måste vara en sceniskt fängslande och attraherande presentation av bidraget i Rotterdam som inte bara kommunicerar med jurygrupper utan även med tittare för annars är den här körd. Jag tror det här är ett bra exempel på ett bidrag folk kommer glömma bort eller inte lägga på minnet och sedan på tisdagen kommer de flesta fans gråta floder för att hon föll bort.
14. 🇦🇿 Azerbajdzjan 1/5:
Mycket fantasti här… Azerbajdzjan är det enda landet i ESC som ligger i mellanöstern och varför vågar dom aldrig spela spelet ordentligt, varje år samma grej. Ilham Aliyev ringer och köper in. Samma spel. Den här tjejen behöver vakna. Vad sjunger hon för någonting? Hon hänvisar till sin egna låt, Hon nämner Army of Lovers? Sista 30 sek av låten är nästan rock. Det låter inte ens som en hit. Totalt brist på energi och fantasi. Jag har kollat hennes insta. Hon är en helt annan person där och dessutom fullpackat med propaganda. 10 år efter en vinst hade jag helt enkelt bara förväntat mig lite mer.
15. 🇺🇦 Ukraina 0/5:
Pip på pip. Endimensionellt, inga kontraster. Tråkigt. Det är de här jäkla revampsen som ställer alltid till det. Om du har en tillräckligt bra låt från början så behövs inga konstiga “revamps”. Det här låter nästan som en helt annat låt, mer utslätad, mindre intressant. De har spelat helt fel, de har verkligen skjutit sig själva i foten. Första versionen hade mer potential och kändes mindre konstruerad. Nu har de gjort om den till någon slags ordinär rocklåt utan kontraster. Helt fel metod. Stort misstag tror jag. Tänkte sätta etta men nej tyvärr jag avskyr det här, nolla. Det låter som att en skata har gjort den här låten.
16. 🇲🇹 Malta 2/5:
Det här är redan brutalt överhypat. Folk/fans lägger upp det som att det här är en Euphoria. Hon har blivit helt överbekväm efter förra årets framgångskoncept. Jag förstår inte vilken kvalité den här låten har som alla andra bidrag uppenbarligen saknar. Det låter som en vinnare av JESC 2013 typ. Det vore förödande för tävlingen ifall ett avvisat bidrag från Melodifestivalen gick och vann hela ESC. Det vore bedrövligt. Hon gör sig själv till en produkt med den här låten. Vem som helst hade kunnat sjunga det här och vem som helst hade kunnat ta det här till ett show-ögonblick. Vinner den så vinner den. Jag blir inte upprörd, hon kan åtminstone sjunga men vi har redan haft en liknande vinnare i den här tävlingen som vann nyligen och det var Israel. Låt Malta vinna men jag kan inte påminna mig själv om en enda låt Malta har skickat till ESC som har varit bra, faktiskt.