Allmänt: Varje gång jag hör låten så minns jag hur mycket jag faktiskt gillar den. Och varje gång jag ser numret så inser jag hur mycket jag gillar den här typen av koreografi (och de här dansarna – men det har jag ju varit besatt av i tidigare inlägg så vi släpper det) och hur mycket jag saknat den här typen av ”rena pop-killar som det innan gick 20 av på dussinet” i tävlingen. Jag är väldigt glad att det är här ändå.
Något ändrat sedan deltävlingen: Nu försöker vi inte ens låtsas att Anton tar de höga, långa tonerna mot slutet. Nu sjunger han refrängen som vanligt istället. Det är nog lika bra. Vi såg ju att de var inspelade i semi två.
Om VI fick ändra på något så: Med tanke på vad man har att jobba med så är det här i stort sett perfekt. Men visst, och jag vill verkligen inte återkomma till det här hela tiden, om Anton bara var en säkrare sångare så skulle det här kännas så mycket farligare. Nu är det bara de där sura tonerna jag vill byta ut här.
Vinnarbuzz: För om det någonsin kunnat finnas ett litet buzz så försvann det nog när Anton bröt ihop i sin deltävling och det blev så tydligt att så mycket sång låg på tejp eller sköttes av Lars Säfsund… Det har ju dock inte internationella juryn koll på, så de kan nog möjligen pusha det en bit upp. Men då måste man gömma de sura tonerna bättre än på dagens rep.
The Money Shot: Just MONEY shot är väl inte det jag tänker på främst när jag kollar det här. Ehum. Men de flesta bilder med full laser och Anton + hans dansare ser ju ut som ett modell-jobb. Ursnyggt. Bland de snyggaste lasrar jag sett i den här tävlingen. Och jag har varit med sedan de gjorde debut 1985.
Hur kommer det att fungera i Eurovision?: Det är en väldig brist på snygga popkillar och den här typen av låtar i Eurovision i år. Så det skulle inte göra bort sig om man ser på det så. Samtidigt. I Eurovision finns det INGET som straffas så hårt som falsksång. Just sayin. Däremot så har vi ju redan två Amen i ESC, så lite New Religion hade passat perfekt.
BPM: 118
Spotify Top 50 idag: 25
Spotify streams igår: 70 076
Totala Spotify-streams: 904 269
YouTube-spelningar på officiella klippet: 217 638
Vinnarodds på Svenska Spel: 300
Vinnarodds på Unibet: 151
Vinnarodds på ATG: 151
Skulle även kunnat sjungas av: Nick Jonas
Om bidraget var en drink: Hot Shot
Om bidraget vore en film/TV-serie: Riverdale
Om bidraget vore en maträtt: Spaghetti al Olio
Om bidraget vore ett djur: En ylande hundvalp.
Om bidraget vore en dragqueen: Miss All Notes/Miss Ann´ton
Dessutom: Det är väldigt svårt att tippa vart det här kommer hamna. Om det bara var upp till svenskarna så skulle jag gissa att det här är ett av de bidrag man ”släppt helt” sen man röstade det direkt till final. Då skulle jag gissa på kanske plats 10. Men som sagt; jurygrupperna kan pusha detta snygga paket en bit upp om det åtminstone låter OK. Klurigt.
VIDEO
”Miss Ann’ Ton”! Perfekt!
Jag tycker ju låten är rätt trevlig, även om den inte slår Begging för min del, men kombinerat med numret blir det något som gör att hela ”Sverige skickar alltid snygga poppojkar”-grejen blir svår att förbise… Även om Anton nog aldrig kommer representera Sverige i Eurovision så är det här en destillerad version av hela estetiken som å ena sidan känns lite märklig jämte typ Danny och Saade, å andra sidan påtalar just den gemensamma nämnare som finns där.
Otroligt luddig kommentar. Borde kännas mer daterat än vad det gör, eller?