Lagom tills att vi närmar oss svensk final, så närmar vi oss också traditionsenligt sista dagen då varje land måste offentliggjort sitt bidrag till årets Eutrovision för EBU. Det betyder att lagom till att Ken tagit över bakom tangentbordet från Ronny för den här vecko-sammanställningen så har en TSUNAMI av bidrag vällt in över till årets tävling…
Kommer jag glömma något? Säkert. Men jag vet att ni är bra på att uppmärksamma det i kommentarerna i så fall… Men låt mig göra ett försök i någon form av en personlig prioritetsordning!
San Marino
En kollektiv ESC-fanbase fullständigt kissade på sig över förtjusning när lilleputtlandet släppte sitt bidrag tidigare i veckan. 41-åriga Senhit tävlade precis som Eric Saade för sitt land redan 2011 (då under namnet Senit) och hamnade då på en 16:e plats i sin semifinal, precis för norska Haba Haba. Förra året skulle hon kommit tillbaka med (småvidriga) Freaky! och förmodligen hamnat på ungefär samma plats, men i år föll valet istället på Adrenalina, en (well, låt oss kalla det) “klassisk” ESC-smocka i Fuego-land som genast tokrusade upp på bettinglistorna och placerade landet på topp tio där för första gången någonsin. Bakom låten ligger hela tio (!!) låtskrivare. Bland namnen hittar vi dels Joy & Linnea Deb och Jimmy “Joker” Thörnfeldt, namn ni kommer få höra ett gäng gånger på lördag, men även kanske lite mer oväntat Suzi P, tjejen ni senast såg med den här låten i Mello. Största utropstecknet är kanske att den amerikanska rapparen Flo Rida också är med både som låtskrivare, rappar i låten och – ryktesvis – kommer finnas med Senhit på scen i Rotterdam om Coronan tillåter.
Schweiz
Schweizisk-albanska artisten Gjon’s Tears (Gjon Muharremaj) valdes ifjol ut internt av det Schweiziska TV-bolaget på grund av sin vackra ballad Répondez-moi, en stor favorit hos många. Spänningen var därför stor när Gjon fick återvända även i år och svälja sin låt, huruvida han skulle lyckas får fram något lika fantastiskt. Och jodå, responsen har varit överväldigande för Tout l’Univers under dagen och i skrivande stund är de oddsmakarnas och fansens favorit (i röstningsappen MyEurovisionScore) till att ro hem hela tävlingen i maj. Låten har Gjon skrivit bland annat tillsammans med Arcade-låtskrivaren Wouter Hardy.
Rumänien
Alcohol You var en av mina absoluta favoritlåtar av de som aldrig fick tävla förra året, och jag var väldigt sur när den gick svenskarna helt förbi och inte fick tävla i finalen i Sveriges Tolva. När Roxen nu är tillbaka så förväntade jag mig aldrig att hon skulle komma upp i samma nivå, men jag måste erkänna att det åtminstone är ett gott försök. Nä, Amnesia drabbar mig inte alls på samma sätt. Men det är en snygg låt, en snygg video och absolut ännu en stark ballad från Rumänien.
Moldavien
Subtilt blir det aldrig när Philipp Kirkorov ligger bakom. Och det gör han ju i Moldavien ibland när han inte får leka loss på hemmaplan i Ryssland. Natalia Gordienko skulle gjort Prison i Rotterdam ifjol. Nu blir det Sugar, benstrutar, världshistoriens mest ryska modellutseende på en man och årets äckligaste tårbit istället.
Belgien
Jag är ju väldigt svag för hela indie-popvågen på nittiotalet, både den elektriska och den gitarrbaserade, och är ju därför överlycklig över att Hooverphonic både kunde släppa förra årets tråklåt och sin nya sångerska lagom till 2021. Let’s face it. Geike Arnaerts röst ÄR ju Hooverphonic. Kommer de välta någon i Rotterdam med The Wrong Place? Nä. De kanske inte ens kommer till final. Men jag gillar!
Österrike
Jag var verkligen inget superfan av Vincent Buenos Alive förra året, och när jag såg att det här var ännu en Amen (jag avskyr verkligen Sloveniens bidrag med samma namn – smörja) så hade jag nollförväntningar. Men okej. Det är okej. Inget nytt under solen, men helt klart godkänt.
Danmark
Jag tar ändå med danskarna, som för första gången sedan 1997 väljer att sjunga på sitt eget språk, för jag vet att Ronny är väldigt förtjust både i låten och i landets bidrag generellt. Men man kan väl säga att om ni ska snacka nordiska bidrag med någon i år och få positiva, glada svar tillbaka, då är det min kollega ni ska snacka med. Men gullig är Øve Os På Hinanden ändå. Det ska jag ge den.
Italien
Ja, men jag måste ju ändå nämna mitt favoritland Italien, som år efter år levererat stora favoriter till mina Spotify-listor (Mahmood, Francesco Gabbani, Il Volo, Nina Zilli, Francesca Michielin, Marco Mengoni – och Diodato förra året var briljant) i år skickar San Remo-vinnaren och X-factor tvåan Måneskin. Kul med rock. Men jag letar efter min personliga favorit någon annanstans i år.
Ryssland
Allting tyder på att de ryska storfavoriterna i Little Big (som skulle tävlat med Uno 2020) hoppade av i sista sekund, istället för att ställa upp med sin nya låt Sex Machine som släpptes samma dag som en snabbt ihopslängd rysk uttagning i måndags. Varför vi tror det är så? Tja, inte bara för den undermåliga kvalitén på de tre bidragen i tävlingen, utan på att den vinnande artisten – en kvinna vid namn Manizha från Tadzjikistan som vi säkert får tillfälle att återkomma till, hon verkar riktigt cool och HBTQ-vänlig – erkände att hon blivit tillfrågad TVÅ DAGAR innan uttagningen om hon ville vara med… Det ville hon. Och nu tävlar den lite kaotiska Russian Woman i Rotterdam.
Det här börjar bli lite långt, och det är ett rejält knippe kvar, så låt mig då bara snabbt nämna ett annat gäng låtar som valts ut denna veckan (klicka på landet för video):
Portugal – För första gången någonsin sjunger landet inte på portugisiska utan på engelska. Vart är världen på väg? Chanslösheten till att vinna igen har de dock hållit kvar vid.
Ukraina – Landet som nästan alltid lyckas göra de bästa scenshowerna i ESC har ju släppt sin låt tidigare, men i veckan kom slutversionen. Och nja. Jag tycker nog originalversionen och dess video var långt mycket intressantare, även om landet nog ändå hänger kvar i min personliga topp tio. Men möjligen mer på grund av brist på riktigt motstånd.
Estland – Det var ju snällt att man som precis som i grannlandet Litauen valde att välja om sin artist man skulle skickat förra året TROTS att han fick tävla i en uttagning på samma villkor som alla andra. Tyvärr är Uku Suviste inget The Roop och The Lucky One är alla axelryckningars mamma – en låt som går in genom mitt ena öra och ut genom det andra lika fort.
Australien – Jag avskydde Montaigne förra året och Technicolour imponerar inte på mig heller, trots en ENORM likhet med hur min favorit Marina & The Diamonds lät i slutet av 00-talet. Kan verkligen kontinenten, som inte direkt haft de Europeiska tittarna med sig genom åren, ens kvala med detta?
Serbien – Eurovision behöver sin dos av slyn-pop (ett ord utan någon som helst negativ eller förnedrande klang i våra öron) och Hurricane levererar med LOCO LOCO. Låt oss stanna där.
Nederländerna – Skämtet om att det låter som om Jeangu Macrooy sjunger om broccoli när han använder sitt modersmål Sranan Tongo i låten Birth Of A New Age kommer förmodligen användas så många gånger i ESC-kretsar fram till maj att vi borde sluta redan här.
Sist, minst, och förhoppningsvis på samma ruttna plats som i Rotterdam i maj, hittar vi det regimvänliga bandet Galasy ZMesta från Belarus som glatt (på ett ungefär) sjunger om hur gärna de dansar efter Alexander Lukashenkos pipa. Bandet stoppades in istället för bandet VAL (som valts ut 2020) som diskades då de uttalat sig mot nämnda Lukashenko under årets oroligheter i landet. Videon avslöjar dessutom vart kulisserna från Café Norrköping finns nuförtiden.
”Adrenalina isn’t just a song, it’s a cultural reset, it’s the oxygen you breathe, it’s a lifestyle, a reason to breathe, an escape from this cruel world, it’s art, a hug from a loved one, everything you’ve ever wanted” – Siham sf9 på YouTube
Blir förbannad hur du / ni presenterar Serbiens bidrag som slyn-pop. Vad är det för ord?
Bara för att dom ser otroligt bra ut och kan dessutom sjunga, till skillnad mot andra blir dom diskriminerade redan från start. Skärp er för fan. Har fattat att Balkan musik och då syftar jag på serbiska eurovision låtar inte ligger varmt om hjärtat hos er men ni kunde ju ha åtminstone valt era ord bättre. Deras video är glad och man kan inte sitta still plus att dom har en av världens hetaste manliga modeller som huvudperson. Har inte sett att ni har beskrivit andra kvinnliga kandidater som slynor. Presenterar The Mammas slyn-pop? Bara undrar.
Slyn-pop är inte något negativt. Och nej, The Mamas är ju inte ens pop.
Schweiz… Ja vill man att en Arcade ska vinna igen så. Svårt att inte jämföra med den, jag var inte så imponerad av den heller. Jag har lite problem med den eviga falsetten. Annars är väl låten fin, men lite överdrivet dramatisk. Kommer säkert få massor av jurypoäng. Men Schweiz låt är på franska vilket kan försvåra då alla inte kan franska. Arcade var på engelska så låten var lättare för folk att förstå. Det hindrade i och för sig inte Salvador Sobral och Portugal 2017. Men är det inte dags för nåt annat i dessa tider? De som ligger överst på oddslistan är inte de muntraste låtarna precis. Det verkar vara depp och mental ohälsa som gäller. Det är känslan man får när man ser hur det ser ut just nu. Får väl se om Island kan leverera nåt mer upplyftande. Låtläckan däremot har inte gett vinnarvibbar verkar det som.
För mig vore det helt ofattbart ifall Belarus inte diskas. Texten må vara på ryska och ”subtil” i sina metaforer, men läser man en översättning och läser på om bandets bakgrund ser man att det är solklar regimpropaganda. Det mest avskyvärda bidraget i Eurovisions historia?
Omdömen
San Marino, jag sätter fyra. Första gången man kan lyssna på ett San Marinesiskt bidrag utan att vilja skjuta sig själv.
Schweiz, femma. Där kom den. Årets hittills bästa bidrag. Den där mannen är brutal. Hans röst är som en vulkan. Sveriges största utmanare så här långt.
Rumänien, svag tvåa. Håller med. Alcohol You var riktigt bra. Den här låten i år är som luft.
Moldavien, etta. Det är ingen låt, det är en freakshow. Men den går vidare för öststaterna ska rösta också
Belgien, tvåa. Dom gör sin grej och det är just den här Hooverphonic stilen men den går inte vidare
Österrike, tvåa igen. Bättre än förra året, men fortfarande för låg nivå.
Danmark, överstruken geting som man säger. Det här är låg nivå på riktigt. Vi snackar Kalle-Anka nivå. Jag svär på allt, det är som en låt där fabriken bakom har varit ett dagis. Det är två livlösa danskar som gör en Bolibompa version av en 80-tals låt. Danmark är bara piss. Vad är positivt? Kanske när den är slut.
Italien, mer autentisk rock än Finland men samtidigt inget jag vill se från Italien. En tvåa. Italiens sämsta bidrag sen comebacken.
Ryssland, nej en nolla igen. Det stinker röv om den här låten. Det är en rysk Netta. Ryssland kan leva farligt i år. Inte ens ryssarna själva gillar det här.
Portugal, hatar inte det som flera andra men den åker ut i kvalet. En tvåa.
Ukraina dödade sina chanser med dom här jävla revampsen som bara hackar ner låtarna till något sämre. Etta.
Estland. Bättre än förra året men det här är fortfarande sandlåde-dagis varianten på RnB . Etta. Går inte vidare.
Australien. Etta här också. För rörigt. För många grejer som dom har slängt in och hon vill för mycket och kan för lite. Går inte vidare.
Serbien. En tvåa. Sanja måste lägga av med den här pinsamma raden hon kör med i mitten av låten. Fy fan.
Holland är bra. Det var lite oklart vad Ken tyckte om den men sångaren kan sjunga och han har kvalité i sin musik och i rösten. Fyra poäng.
Belarus. Den blir absolut inte diskad. Texten är egentligen en tolklingsfråga och det hävdar säkert EBU om också för EBU kommer inte våga att diska Belarus. Den är svår att översätta till och med för rysktalande. Däremot så fattar jag inte varför alla är så skrämda och chockerade över det här. Det här var exakt det typ av bidrag/budskap jag förväntade mig i år från dom.
”Straffet” Belarus får är att dom åker ut i första semifinalen tisdagen den 18 maj och sen kommer den bli ihågkommen som en av dom starkaste propaganda bidragen genom tiderna.
Men alltså av dom låtarna som är valda hittills. Är det ens än fråga att Sverige vinner? Sverige vinner inte bara. Sverige vinner med jordskredsseger. Jag jiddrar inte.
Fan va skönt 2022 kommer bli. Nya artister, nytt blod, nytt liv. Covid läget kommer säkert att stabiliseras och det kommer ge mer energi till låtskrivare och producenter i alla länder. Det är bara dom bästa, mest egna artisterna som kan återvända med en minst lika bra låt som The Roop och Gjon. Det känns som att den här tävlingen bara står still när typ 30 av 40 artister återvänder från 2020.
Vad tycker ni om ESC-säsongen hittills?
Tycker man alltid tycker det är rätt kass så här års, och sen växer saker (speciellt när man ser det live). MEN. Det ÄR en skum säsong när så många återvänder och man ovillkorligen jämför med det de skickade förra året. Känns som det är dömt att bli ett sämre år. Men visst, Schweiz lyckades ju. Och Litauen. /K