Okej, då är vi inne på upploppet! På lördag får vi vår segrare av Melodifestivalen 2021, och som vanligt inleder vi veckan med att blicka tillbaka. Här är allt (ja, i alla fall väldigt mycket) kring den moderna Melodifestivalens alla finaler!
♠ Vinnaren har oftast kommit från deltävling 4. Hela nio gånger har vinnaren tävlat i den avslutande deltävlingen. Fem gånger härstammar vinnaren från D2, och tre gånger var från D3 och D1.
♠ Att den som inleder finalen har vunnit, det har hänt fyra gånger (Afrodite, Fame, Martin Stenmarck och Charlotte). Att gå ut sist har visat sig lyckosamt tre gånger (The Ark, Eric Saade och Malena Ernman), men det har aldrig inträffat under eran som vi haft 12 bidrag i finalen. Startnummer som vunnit en gång: 3 (The Mamas), 4 (Robin Bengtsson) 7 (Carola), 8 (Sanna Nielsen), och startnummer som aldrig vunnit: 2 och 5 (sorry Klara & Paul).
Ska man däremot vinna Eurovision ska man ha startnummer 6, som både Måns och Loreen (plus Lena Ph) haft. I år startar Perrelli som sexa… Vill man däremot att det ska går sämre i Eurovision är startnummer 9 att rekommendera (Anna Bergendahl och Robin Stjernberg)…
♠ Folkets vinnare har som bekant inte alltid sammanfallit med juryns vinnare. Fyra gånger har juryns favorit tagit hem spelet: Martin Stenmarck, Charlotte Perrelli och Robin Stjernberg fick alla näst flest poäng av folket. Robin Bengtsson fick tredje mest poäng av folket, ett poäng efter Wiktoria och åtta poäng efter Nano. Vänder vi på det så har ändå artister som juryn rankat lågt lyckats ta hem det: Anna Bergendahl och Malena Ernman var båda jury-sjuor när de gick och vann. 2013 sänkte juryn storfavoriten Yohio helt och trots att han fick flest poäng av tittarna hade juryn honom på en niondeplats, bara Ravaillacz var mindre omtyckt! Han slutade på en silverplacering. Här är förresten några som varit juryettor, men inte lyckats vinna: 2006 Andreas Johnson, 2009 Måns Zelmerlöw, 2010 Salem al Fakir, 2014 Ace Wilder, 2016 Oscar Zia, och ifjol delade Dotter juryledningen med The Mamas
♠ Största glappet mellan en etta och en tvåa under telefonröstningsåren var såklart Nanne vs Stenmarck. Håll om mig fick 165 212 telefonröster fler än Las Vegas, 373 928 mot hans 208 716.
♠ 2019 håvade John Lundvik in åtta av åtta möjliga tolvor. Full pott alltså! Det lyckades inte ens ESC-vinnarna Måns (9 av 11 tolvor) eller Loreen (lite oväntat 6 av 11 tolvor) med. Alla vinnare har genom åren i alla fall fått minst en tolva av en jurygrupp. Sämst har det gått för Malena Ernman och Sanna Nielsen, som bara fick en tolva var. Sannas 12:a kom från Spanien, och nu undrar ni såklart: Fick hon en 12:a av landet även i ESC-finalen? Nej, det blev en tiopoängare där. John Lundvik fick förresten tolvor ”across the board” under sitt år, utom från grupperna 3-9 år och 10-15 år som gav sina tolvor till Bishara.
♠ Bottenlistan, över flest slutvinnare som nollats av flest jurygrupper, toppas av Malena Ernman som fick tummen ner av tre svenska jurygrupper 2009. Internationella juryn gav La Voix-divan i alla fall 1 poäng. Anna Bergendahl och Frans nollades av två jurygrupper vardera.
♠ Minns ni förresten att att Javieras No Hay Nada Mas var juryns 2:a 2002? Eller att folkets tredjehandsfavorit det året, Brandsta City Släckers, var ett riktigt bottennapp för juryn som nollade dem. En annan jurynolla är Jag Tror på människan 2007. Det som fick Tommy att gå förlorande ur jumbostriden det året var Samba Samberos enda poäng från Luleå-juryn.
♠ Internationella juryn smögs in i finalen 2009 då de stod för EN grupp röster. Moving On fick 12 p, Snälla Snälla 10p, Alla 8 p och så vidare till La Voix, 1 p. Den internationella juryn var också den ENDA juryn detta år som gav poäng till Molly Sandéns Så vill stjärnorna. 2 poäng fick hon totalt.
♠ Året efter, 2010, hade de internationella jurygrupperna utökats till sex länder, och de svenska jurygrupperna bestod av fem städer (Luleå, Umeå, Göteborg, Malmö och Stockholm). De internationella jurygrupperna hade Keep on Walking som etta, följt av Manboy och We Can Work It Out. This is My Life var som sagt deras sjua. De svenska jurygrupperna hade This is My Life som etta, Keep on Walking som tvåa och You´re Out of My Life som trea. Folkets ranking var: This is My Life, Keep On Walking och Manboy, och så blev slutresultatet.
♠ 2011 var första året då jurygrupperna i finalen var helt utländska. Elva till antalet, och överens med svenska folket: Popular etta och In The Club tvåa. Tittarna hade detta år för första gången sedan 1999 inte fasta poängsummor att dela ut, utan istället delades poängen ut procentuellt baserat på hur många procent av totalrösterna låten erhållit. Detta gjorde att alla årets låtar för första gången fick tittarpoäng.
♠ Eftersom ”Kill your Darlings” inte existerar i min värld är så ger jag er här lite roliga, oväntade och orimliga jurypoäng genom åren:
◊ När alla andra jurygrupper gav Carola 8-12 poäng 2006 så tyckte Örebro-juryn att Evighet var värd 2 poäng. De tyckte exempelvis att Mama Take Me Home var en bättre lämpad vinnarkandidat det året (4p)….
◊ 2008 tyckte Malmöjuryn att Upp och hoppa var värd fler poäng (6) än både Empty Room (4p) och Lay Your Love On Me (2p). Lokalpatriotism at it´s ugliest!
◊ San Marino tyckte Popular var värd ett poäng 2011 och rankade The Playtones The King (2p), Spring för livet (8p) och E det fel på mig (4p) högre. Kanske var det vad som avgjorde att landet inte fick avge röster i vår final igen…
◊ 2012 tyckte Bosnien-Hercegovina att Amazing var värd en stor fet nolla. Däremot fick Mirakel ett poäng, och Jag reser mig igen två.
♠ Måns är den som procentuellt fått mest tittarkärlek (nämnda Nanne hade bara 24,6 % av rösterna sitt år). Måns fick hela 35,1 % av tittarnas röster, att jämföra med Jon Henriks 18,6 % och Hasse Anderssons 14,3 %.
Loreen fick 32, 7% av telefonrösterna, och Danny 22, 3%. Måns tog dessutom hem en övertygande seger i jurygrupperna med nio 12:or (en åtta från Storbritannien och sexa från Israel) på 122 poäng. Mariette kom tvåa med 74 p och Jon Henrik trea med 51 p.
♠ Apropå Storbritannien…Egentligen är det orimligt att landet fått rösta så många gånger i den svenska finalen. Bara EN gång har de gett slutvinnaren sin 12:a (John Lundvik). Heroes fick som sagt ”bara” 8 p (Jon Henrik & Isa fick högre).
2014 gav de sina 12 poäng till Blame It On The Disco (Sanna fick 6 p och Ace 10 p.), och genom åren har Wild Child och Shuffla fått 12:or, medan låtar som Copacabanana och I Do har fått 10:0r. Euphoria fick också bara sex poäng 2012, då den brittiska juryn föredrog Soldiers och Shout It Out framför Loreens klassiker… Så kanske är det inte en överraskning att landet inte r med och röstar i år…
♠ 2015 började vi app-rösta och finalen hade kunnat se rätt annorlunda ut eftersom det visat sig att app-röstande gör att fler röstar på fler bidrag. Nu blev det inte så detta år pga app-haveri under finalen och när folk bara teleröstar så ringer man inte på lika många bidrag. Detta gjorde antagligen att Måns vann en superseger detta år.
Till 2016 var app-röstandet inarbetat, men nu visade det sig att det blev det väldigt jämnt poängmässigt. Superfavoriten Frans tog visserligen en övertygande seger, men trots att det skiljde 609 567 röster mellan Frans och folkets tvåa, Wiktorias Save Me, fick Frans ”bara” 23 poäng fler än Wiktoria när tittarpoängen delades ut. Mellan Wiktoria och det bidrag som kom sist hos folket, David Lindgrens We Are Your Tomorrow skiljde det bara 17 poäng. Alla andra bidrag i finalen tilldelades alltså dessa poäng: 28-31-33-35-35- 37- 36-39-43-43! WHACK!
Redan året efter, 2017, visade det sig att detta system inte var optimalt: Folkets trea, Robin Bengtsson vann eftersom jurygrupperna plussat honom mest. Folkets favorit Nano fick 57 poäng av folket medan den som kom sist, Lisa Ajax, fick 30 poäng. Samma sak 2018: Benjamin fick 10,5% av rösterna vilket gav 67 p, Felix 10% (64 p), Mendez 9,7 % (62p), John Lundvik 9,6% (62 p), och Samir & Viktor 9,4% (60 p). Sedan 2019 ser systemet annorlunda ut och åldersgruppspoängen har gett aningen större spridning i poängen.
♠ 2019 delades tittarpoängen upp i ålderskategorier (3-9, 10-15, 16-29, 30-44, 45-59, 60-74, 75+). Man gick också ifrån elva till åtta utländska jurys. Det första året med detta system var grupperna relativ överens om John, men ifjol ville de tre äldsta åldersgrupperna plus teleröstarna skicka Anna Bergendahl till Rotterdam medan de två yngsta NOLLADE Kingdom Come!
♠ Eftersom Frankrike röstar i år kanske inte Charlotte ska hoppas på för mycket: 2018 gav de Party Voice noll, och 2019 fick Victorious noll. Modern schlager: NON!
Tittarsiffror 2002-2020
- 2006 4 242 000 (Carola)
- 2013 4 129 000 (Robin Stjernberg)
- 2012 4 110 000 (Loreen)
- 2004 4 105 000 (Lena Philipsson)
- 2005 4 054 000 (Martin Stenmarck)
- 2008 4 046 000 (Charlotte Perrelli)
- 2007 3 976 000 (The Ark)
- 2010 3 870 000 (Anna Bergendahl)
- 2003 3 813 000 (Fame)
- 2017 3 794 000 (Robin Bengtsson)
- 2015 3 736 000 (Måns Zelmerlöw)
- 2002 3 720 000 (Afrodite)
- 2011 3 667 000 (Eric Saade)
- 2019 3 614 000 (John Lundvik)
- 2009 3 592 000 (Malena Ernman)
- 2018 3 551 000 (Benjamin Ingrosso)
- 2016 3 464 000 (Frans)
- 2014 3 302 000 (Sanna Nielsen)
- 2020 3 296 000 (The Mamas)
Ska man vara petig vann ju Dotter juryröstningen i fjol. Hon och The Mamas fick poäng från lika många jurygrupper och fick lika många tolvor, men Dotter fick två tior och The Mamas bara en.
Jag är säkert bög #7 som pekar ut detta men vinnaren har väl kommit från D1 tre gånger: Loreen, Benji o Mamas?
Helt korrekt. Vill gärna glömma Benji tror jag:)