I kväll när det är dags för den första deltävlingen av Melodifestivalen 2021 befinner sig Sverige i en lite annorlunda situation än tidigare år. På grund av covid-relaterade restriktioner måste barer och restauranger måste sluta sälja alkohol när programmet rullar igång kl 20, och klubblivet står sedan månader tillbaka stilla. Detta borde rimligtvis göra att fler människor är hemma, har möjlighet att slå på teven, och därmed se till att Mello får en tittarboost. Frågan är om SVT och röstningsappen är redo för det?
– Vi har stor kapacitet i röstningssystemet så vi ska klara en ökning med god marginal, säger Anette Brattström, exekutiv producent för Melodifestivalen, och berättar att Melodifestivalens app har 1,6 miljoner nedladdningar.
Hon vågar inte spekulera i hur många tittare som kommer följa årets festival men menar att trenden är att tittandet i så kallad ”Broadcast” går ner. Det senaste året med hela 7 procent.
– Men ett år som detta är det kanske mer efterlängtat än någonsin med en Melodifestival vilket å andra sidan talar för att det skulle bli fler tittare än vanligt.
Har det funnits diskussioner att ändra röstningsförfarandet i år och varför landade ni i att behålla samma sätt som föregående år?
– Vi har haft olika förslag och valt att lägga dem på framtiden istället. Årets utmaningar med programmet har varit tillräckliga ändå.
Vi har sett att utländska fans kunnat ladda hem appen, kommer utländska app-användare att kunna rösta?
– Nej det kommer de inte.
Förra årets tittarsiffror för första deltävlingen var på 2 949 000 tittare, vilket är de lägsta antalet tittare för premiärprogrammet sedan turnéstarten 2002.