Schlagerprofilernas kompis Anders, som reser runt till alla delfinaler på uppdrag av RadioPlay och Schlagerpodden, är inte bara lika Mello-tokig som vi, utan även statistiker till yrkesrollen. Nu har han kollat förhållande mellan Spotify-streams och poäng förra året, och hur i så fall poängen skulle kunna tänkas delas ut från svenska folket detta året, och resultatet, som vi kan presentera här nedan, är en våt dröm för oss som gillar statistik och att spekulera. Håll till godo.
OCH TACK ANDERS!!
I diagrammet ser man att Wiktoria haft en ledning från dagen då låtarna släpptes fritt men att det växt över tid. Bakom henne har hela tiden Robin legat stabilt som tvåa.
Nano hade en seg start men har, kanske tack vare mycket radiospelningar, hämtat upp sig och verkar nu ha medvind. Åt andra hållet går det för Benjamin som backat från en initial tredjeplats till en femteplats nu.
Både Anton och FO&O verkar ha fått en skjuts av sina framträdanden i Andra Chansen.
Slår man ihop alla spelningar sedan alla låtar släpptes fria hamnar mycket riktigt Wiktoria i topp före Robin och där bakom blir det mycket jämnt mellan Benjamin och Nano.
Om man jämför förra årets spelningar från releasedatum fram till finalen med utfall av röster i finalen såg det ut så här
Några av bidragen, Wiktoria och Oscar framför allt, fick fler poäng än vad deras lyssningar på Spotify s a s ”borde” gett dem, medan t ex Samir & Viktor fick klart färre. Totalt sett stämmer dock Spotifylyssningarna till 77 % med den andel röster de verkligen fick i finalen. Resterande del handlar gissningsvis om live-framträdanden, att folk röstar mer på den låt de tror på i Eurovision än vad de vanligen lyssnar på osv.
Om vi antar att förhållandet mellan Spotify-spelningarna återspeglar rösterna i årets final på samma sätt kan vi göra följande prognos:
Bidrag | Andel av röster | Tittarpoäng |
Wiktoria | 11,2% | 53 |
Robin Bengtsson | 10,1% | 48 |
Nano | 9,3% | 44 |
Benjamin Ingrosso | 9,3% | 44 |
FO&O | 8,9% | 42 |
Jon Henrik Fjällgren feat Aninia | 8,2% | 39 |
Anton Hagman | 8,1% | 38 |
Mariette | 8,0% | 38 |
Lisa Ajax | 7,4% | 35 |
Ace Wilder | 7,1% | 33 |
Boris René | 6,4% | 30 |
Owe Thörnqvist | 6,2% | 29 |
Här har Anders inte tagit hänsyn till att Nano verkar vara på uppåtgående och Benjamin på nedåtgående och faktorer som hur artisten klarar sitt framträdande, vad folk tror på i Eurovision kommer spela in. Men vad prognosen ändå visar är hur extremt jämnt det kommer bli och att juryn kommer ha mycket stor makt.
Den tittare som vill ha mer att säga till om än andra gör klokt i att bara välja ett bidrag och rösta på det, då ökar man sin egen röstkraft relativt de som röstar på flera bidrag. Såklart, marginellt, men ändock.
En sak som vi inte fått veta ännu är hur röstningen ska gå till. Svt har inte avslöjat det ännu. Nu har det utgåtts ifrån systemet som varit de senaste åren men förra årets app-röstande i finalen har ju gjort att det funderats en del på hur man ska göra för att tittarna får tillbaka i varje fall någon del av sin makt. Kommer de köra på samma skala som man har i eurovision så att varje jurygrupp behöver fördela sina röster på 10 bidrag? Då blir varje procentenhet värd lite mer från tittarna för det är fler poäng som delas ut.
Ett kanske inte så troligt skifte är att tittarrösterna är fasta poäng igen och inte procentuellt som de varit de senaste åren. Då skulle den som fått flest tittarröster få 132 poäng och tvåan 110 osv. Och om de använder den svenska skalan så skulle 5 bidrag bli utan poäng från tittarna. Jag ser det som mycket intressant när de kommer att avslöja de internationella jurygrupper för då tror jag att det kan tänkas säga något om vad för system de kommer använda på lördag. Jag tror att det blir någon förändring för svt vill att svenskarna ska känna att de har makt, vilket det system som har varit har visat sig inte ge svenskarna när apprösterna infördes i finalen. Det är möjligt att hur svenskarna appröstar kommer förändras men det kommer ta tid och tills dess för svt försöka göra ändringar så att folket tror sig ha åtminstonde en del av makten.
Jurygrupperna har vi fått information om. Här är den!
Tävlingsform Finalen
I Finalen tävlar totalt 12 bidrag och då läggs ytterligare fem telefonnummer till de sju som använts i
deltävlingarna. Vilka bidrag som representerar de olika telefonnumren kommer att presenteras
under kvällen efter Andra chansen. Poängen delas ut av tittare via telefon-, sms- och appröstning
(50%) samt 11 jurygrupper (50%). Telefonslussen öppnar klockan 20:00.
Juryröstning
Jurygrupperna, totalt 11, lämnar sina röster på följande vis:
1,2,4,6 poäng redovisas grafiskt och 8,10,12 redovisas av talespersonen.
Jurygrupperna består av representanter från följande länder:
Armenien, Australien, England, Frankrike, Israel, Italien, Malta, Norge, Polen, Tjeckien, Ukraina
Totalt delar alltså Jurygrupperna ut 11 x 43 poäng = 473. Medan Jurygrupperna redovisar sina röster
fortgår app-, telefon- och sms-röstning och avslutas först ca 5 minuter efter avslutad juryomröstning.
Detta för att publiken skall få möjlighet att via röstning ”reagera” på resultatet från
juryomröstningen.
Vad jag har hört så kör man samma procentuella utdelning av poängen från folket, dock. Det hittar jag däremot inget om i pressutskicket. Återkommer!
Hittade att det blir procentuellt. Detta gör att det blir väldigt spännande. Det kommer vara jurygrupperna som avgör vem som kommer vinna. Om man kollar på de som varit med tidigare vad de fått av jurygrupperna så är kan vi se att det är minst sagt varierande
Ace fick 97 poäng 2014 och 83 poäng förra året.
Mariette 74 poäng men det året hade jurygrupperna en klar favorit i Måns, mariette var tvåa hos juryn
Jon-Henrik 51 poäng
Wiktoria 69 poäng
Robin Bengtsson 40 poäng
Lisa Ajax 23 poäng
Boris Rene 6 poäng
Tittar man på detta så ser det bra ut för att kunna bli en tjej som vinner i år. Av de som är debutanter så är det väl Nano och Benjamin som kan ha något att göra med toppen och där vi inte vet hur de tas emot av jurygrupperna. Det är i varje fall en mycket öppen tävling på lördag och det är inte alls omöjligt att vinna trots att man kommer på sjätte plats bland tv-tittarna.
Och även låtskrivare naturligtvis som vågar vara lite annorlunda.. Som kommer med ett lite annorlunda sound? Melodislingor som är så där identitetstagande som gör att man inte missar låten och tar den för en annan. Finns det några sådana som skickar in låtar till Melodifestivalen? Har tänkt mycket på det.
Håller med dig i typ allt. Utom att jag älskar Mariettes låt. Men annars är vi väldigt överens. DOCK är startfältet så svagt i ESC i år att vi absolut kan komma topp fem med några av våra låtar, även om vi inte gjort det i fjol!
Jag undrar vem det kommer gå bättre eller sämre för än statistiken visar i år? Jag har på känn att Jon Henrik och Aninia kommer att gå bättre än på Spotify och få många röster från folket och kanske de internationella jurygrupperna.
Hoppas även att Robin kan vara med däruppe. För Robin gick det väl sämre än väntat i finalen förra året om man jämför med Spotify. Men i år har han ett nummer som skulle stå sig rätt bra i Eurovision. Och låten är tillräckligt bra. Man kommer ihåg det.
Jag gillar Wiktoria och hon är hur charmig som helst, men numret behövs verkligen göras om. Och hon behöver byta kläder. Kanske en byxdress så att hon slipper tänka på hur hon ligger och sitter t.ex. Så hon kan släppa loss lite mer.
Nano är för mycket av en rookie på scen och det numret behövs också göras om. Men kanske de internationell jurygrupperna kommer gilla det.
Mariettes låt känns för platt. Men numret skriker Eurovision.
Det här kan gå hur som helst. Men min sammanfattning av årets låtar är att ”we are playing it safe” too safe! Och vi kommer möjligtvis hamna utanför top 5 i år. Finns inget risktagande what so ever och låtarna är för generiska. Den enda låt som inte var det var ”Statements”. En stor sorg. Jag hoppas att de som väljer ut låtarna till nästa års Melodifestival skärper till sig och pushar de artister som vågar vara annorlunda i den här tävlingen.
Klart att detta inte stämmer. Exempelvis Wiktoria och Robin har låtar många spelar om och om igen, om jag lyssnar 10 gånger på Wiktoria och tre kompisar gör det? Blir det 40 streams. Sen när själva finalen är så kommer det att se annorlunda. Kommer enbart att rösta på Jon Henrik Fjlällgren feat Aninia. Massor. För det är nog den enda låten och framträdandet som vi kommer ha någon chans med i Eurovision song contest 2017. 🙂
Åh, det här är så intressant! Jag gillar ju också Jon-Henrik, men med i stort sett BARA ballader i Eurovision (och speciellt i vår semi) och med något som liknar jojk redan där från Rumänien, så tror jag JHF är en av de vi skulle lyckas sämst med i år… Hur tänker du kring det?
Jag hoppas dessutom de kan göra om alla nummer mellan Mello och ESc i år, för det är som du säger väldigt få som är ESC-värdiga. Skulle själv nog bara säga Robin och Mariette där!
Jag gillar Jon-Henrik och Aninias låt mycket men jag vill inte den ska vinna. Till stor del för Jon-Henriks skull, för han såg verkligen inte ut att må bra i sin deltävling och jag tror att pressen på honom i ett eurovision skulle kunna bli för stor. Att ha en artist som inte orkar med det omkring är inte en bra utgångspunkt lex Norge förra året är ju ett exempel på det. För mig är det inte hur jag tror det skulle gå för Sverige utan att jag tror att det hade blivit för mycket för Jon-Henrik just nu att vara med i eurovision. Visst kan saker ändra sig och jag tror faktiskt inte Jon-Henrik hade ställt upp i melodifestivalen om han mått lika dåligt när låtarna presenterades så som han verkar göra nu.
Väldigt, väldigt bra tanke och jämförelse!
ÄLSKAR den här typen av statistik !!!! och det känns som att det kommer bli superspännande på lördag:) kul!! (om rätt låt vinner haha)
Intressant! Tycker dom bor andra lite i appen sa att rosterna sprids ut mera, specielly barn tycker det ar roligt att trycka fram hjartan och ger fem till alla latar dom gillar, i slutet av kvallen har typ all latar fatt fem.
Tror fortfarande att Jon Henrik kan vinna, den laten verkar vara popular i Europa och ett sant bidrag far fler roster pa kvallen jamfort med sina spelning pa spotify och i radio. Forutom pratpartiet (cringe!) tycker jag den ar ok och kan ga bra i Kiev.