Men hallå där. Fatta! Det är dags igen!
Göteborg är flaggat och klart, champagnen ligger på kylning i min lägenhet och bara väntar på att Ken och Ronny ska kliva ur sin vardagstristess och bli Schlagerprofilerna på heltid i sex veckor igen! Ni har förhoppningsvis också laddat med planerade partyn, köpt nya schysta outfits och de rätta snacksen just NI förknippar med Mello-lördagarna och, så klart, reserverat massa av tid för att hänga med oss här i bloggen!
Jag vet inte hur det är för er, men Melodifestivalen 2015 har verkligen smugit sig på mig.
Kanske är det för att jag haft ovanligt mycket att göra på det där vanliga jobbet som inte har med artister, skivbolagsfolk och startordningar att göra, kanske är det för att jag för första gången på fem år inte haft låtarna i huvudet sedan en svettig juryrumsvecka i september året innan, eller också så är det helt enkelt så att det varit lugnare i media i år?
Om det är det sistnämnda så börjar jag faktiskt bli lite orolig.
I år mer än på länge så behöver Melodifestivalen media, minst lika mycket som media behöver Melodifestivalen. Efter förra årets tapp av tittare (för första gången på evigheter hade Eurovisionfinalen fler tittare än Melodifestivalens final, det hände inte ens när vi arrade den själva i Malmö) och fortsatta tapp av röstare så är 2015 något lite av ett stålbad för att se om festivalen i sin numera klassiska sex-veckors-turné-form kommer överleva sin byxmyndighetsdag och bli 15 nästa år.
Men visst har SVT försökt:
- Programledarna som fick så mycket kritk förra året är utbytta mot två av de mest folkkära personer som går att skaka fram. Tuttklämning, buskiga armhålor och kängor till klänning är till 99% ett minne blott.
- Vad dessutom alla vet, men ingen erkänner högt, är att de åren som publiken gillar programmet så gillar de även låtarna. Omtyckta programledare borgar därför att folk i år även kommer tycka låtarna håller högre klass än ifjol – även om de kanske inte är det eller även om skillnaden är minimal.
- Nya regler gör folk (oh well, i alla fall mig) mer nyfikna. Sju låtar i varje program är kanske inget man hjular framför TVn för, men att Andra Chansen-låtarna släpps varje vecka och får chans att växa och bli hits tills hela fyra av dem bränner i väg till final i Helsingborg i mars borgar för en final som inte liknar något vi sett förut.
- Fria röster via festivalens nya app tyckte jag också lät toppen (inte minst efter succén med fem gratisröster per program i brittiska X-Factor i höstas) till jag läste SVTs utskick om det:
”Rösta med hjälp av ny app”
Genom appen kan man rösta gratis – i realtid – under tiden då varje låt spelas. Man kan ge max 5 röster/bidrag. Antal röster som går iväg står i relation till intensiteten i tv-tittarens fingertryck på appens bultande hjärta. För att uppnå 5 röster krävs ett stort antal tryck på displayen. De fem rösterna är lika mycket värda som telefon- och smsrösterna.
Kan man göra det krångligare? Trycka på en knapp hela låten? Intensitet omvandlat till röster? Heh? Istället för att bara ge folk fem fria röster per program att fördela på de sju låtarna som de vill? Jag antar att de var tvungna att ta bort en låt per program bara för att ge Sanna och Robin fem ytterligare minuter för att förklara appen…
En ännu mera värdelös sak är Svenska Spels fullständigt obegripliga beslut att stänga ned alla spel på Melodifestivalen. För alla oss som är totalt ointresserade av hela den tsunami av olika sporter och läggmatcher man kan spela på hos det staliga företaget resten av året, så är det fullständigt vansinnigt att de helt oöverlagda beslutet att stoppa allting förra året står fast. Dels för att (den resultatlösa) röstroboten redan var överspelad sedan ett år när den väl upptäcktes ifjol, och dels för att SVT nu ändrat reglerna och begränsat antalet möjliga röster från en och samma användare. För ett företag som inte haft några problem att låta folk spela på Idol och Let’s Dance tidigare, där inga siffror redovisas överhuvudtaget och TV4 i stort sett kan bestämma själva vilka som är bäst för programmet att de stannar, känns det här bara löjligt. Speciellt som, efter de uppgifter vi har hört, spelet på festivalen drog in en hel del kosing till företaget. Nog för att det finns andra bolag, men inte som vi alla är med och äger… Exkluderande och idiotiskt är vår slutsats. Skämmes!
Nåväl. Nu glömmer vi allt det tråkiga. Allt handlar ändå om er där framför TV-apparaterna. Att ni har kul, att ni hittar favoriter att hålla och rösta på och att vi tillsammans plockar fram en topp fem placering till Wien i maj!
Jag (och Ronny) är verkligen SUPERPEPP på att få ge oss ut på vägarna, dra vårt strå till stacken för festivalens framtid och rapportera tillbaka till er om årets festival.
Ni har ju förhoppningsvis redan sett i nya QX vilka som vi tycker och tror är årets favoriter, men givetvis så är vi beredda att pudla, byta runt, bråka om detta om och om igen och komma på nya scenariers för finalens och deltävlingarnas utgång konstant de närmaste fyra veckorna.
GUD vad jag längtar. Håll i hatten. Nu kööööööööör vi! Ni följer väl med oss?
PS. Jag vet att vi tjatar… Men det lär vara här i bloggen de bästa händer; artistintervjuer, Schlagerstudion, mingelbilder mm MEN! Direktrapporter får ni alltid bäst på twitter, de senaste ögonblicksbilderna finns på Instagram OCH diskutera inläggen fungerar faktiskt MYCKET bättre på Facebook än här. Så häng med överallt!
Som jag har längtat! Välkomna tillbaka, ser fram emot 6 veckor av massa Mello!