“B4. Artist som sjunger på insänt tävlingsbidrag ska vara medveten om att tävlingsbidraget anmälts till årets tävling och vara beredd att, om SVT så önskar, framföra melodin både i deltävling och i den svenska finalen samt även vid ESC. Utvald artist till Melodifestivalen 2016 är dock inte självskriven att representera Sverige vid ESC.”
Stycket ovan är hämtat ur SVTs regler för Melodifestivalen 2016.
Alltså “Utvald artist till Melodifestivalen 2016 är dock inte självskriven att representera Sverige vid ESC”. Sug på den! Teoretiskt sett skulle SVT alltså kunna låta Molly Sandén sjunga If I Were Sorry om Frans vinner, eller kanske skicka Frans med Constellation Prize om Robin vinner!
Nu skulle ju förmodligen Christer Björkman hellre bada naken på Sergels Torg än att utnyttja den regeln med tanke på hur mycket tid och pengar som pumpas in i alla dessa artist+låt-paket, men visst är det en liten kul tankevurpa att fundera på?
Speciellt nu när det är finalvecka, och ungefär den enda fråga vi ställer oss annars är: Vinner Frans?
Så låt oss prata lite om Frans.
Det som talar mest för honom är att hans låt är en långt större hit på Spotify än vad Måns var ifjol. Måns vann ju som bekant överlägset tittarnas röst, och Frans borde därmed rimligen vinna folkets röst ganska överlägset också. Den enda låt som inte följt det mönstret på senare år är ju Sanna Nielsen, men jag kan inte se att vi har någon lika folklig artist som Sanna som i så fall skulle kunna förena så många att Frans inte skulle få mest. Frågan är möjligen hur många poäng mer än tvåan han får.
Samma sak gäller med internationella juryn.
Visst, om den skulle tokdissa Frans som den gjorde med Yohio så har vi (eller vi och vi, Frans) ett problem – men samtidigt måste jurygrupperna i så fall vara hyfsat överrens om alternativet – och framförallt måste svenskarna vara det också. Kanske är Robin Bengtsson detta? Oscar? Kanske Molly? Eller SaRaha? Wictoria? Eller… Ja, ni ser. Det finns liksom så många alternativ där bakom att det blir omöjligt att förutspå. Ser ni EN klar favorit bakom Frans (och nu pratar jag inte musiksmakmässigt, utan som det känns rent allmänt)? Jag gör det inte.
Så just nu, så här fem dagar före att vi har ett resultat, så skulle jag nog säga att Frans är en solklar segrare av Melodifestivalen 2016.
Säger man något annat är det förmodligen A) för att man tillhör gruppen som verkligen inte gillar låten och bara inte kan köpa att den skulle kunna vinna eller B) någon som vill känna att det är spännande och öppet för att det ska vara roligare att titta på lördag.
Och ja. Jag vet att detta är lite provocerande för många Jag vet att ni är ganska många där ute (som läser och skriver här) som inte gillar If I Were Sorry, och som håller på någon annan låt. Och det köper jag så klart. Smak är smak och jag tror det var längesedan jag var med om ett år med så mycket bra låtar (som dessutom redan är hits) i finalen. Jag förstår att man gillar andra låtar bättre även om den mest förhandstippade också råkar sammanfalla med min personliga favorit (tillsammans med Mr Zia).
Och om internationella juryn skulle totalsänka Frans, så är det väl bara för mig som Frans-supporter att svälja det, precis som Yohio-supportrarna tog smällen 2013.
Däremot är jag inte riktigt med på varför så många är så tvärsäkra på att den kommer floppa i Eurovision om den vinner?
Jag kan absolut inte säga att jag är tvärsäker på att den INTE gör det, vem kan vara det, men hur jag än vrider och vänder på det så ser jag absolut ingenting som säger motsatsen.
Jag har till exempel jättesvårt att se (Mello-kunniga) Johanna Hagströms liknelse i GP med Anna Bergendahl. Johanna får ångest av Frans och säger att “det är en radiohit och ingen Eurovisionrökare”.
Det är kanske sant, och åsikten har jag sett i flera forum än i GP, men jag tycker den går emot allting som Eurovision har traskat mot de senaste åren med Måns, The Common Linnets och Guy Sebastian. Visst finns där Conchitas och en Emmelie de Forests också, men “Eurovisionrökarna” (vilket jag då antar är motsatsen till musik som spelas i radio) går numera hand i hand med radiohitsen i ESCs toppskikt. Att Anna Bergendahl dessutom skulle fallit på att hon var för egensinnig, ett år då tyska Lena vann med Satellite, köper jag inte heller. Och minns någon ens att Italien kom tvåa med den här året efter? Minns ni Malta och Ungern 2013? Estland ifjol?
Jag blev intervjuad av tysk radio i veckan. Den journalisten var helt eld och lågor över Frans och ropade att Sverige skulle vinna igen och jämförde Frans just med Lena (och Alexander Rybak av alla människor). EN persons åsikt, helt klart, vad betyder det i det stora hela, men Lena-jämförelsen känns väl inte helt fel? Hon stod ensam i en svart klänning och sjöng en låt rakt upp och ned.
Frans låt är, vad man än tycker om musikstilen, den typ av musik som Europa lyssnar på utanför bubblan just nu – det var verkligen inte Anna Bergendahl. Där Frans är Ed Sheeran var Anna Lisa Ekdahl. Den låten var svenskare än knäckebröd.
Jag tror också If I Were Sorrys radiovänlighet är precis det som gör låten så populär i Sverige. Folk som lyssnar på radio connectade med den direkt. Visst, säkert i kombination med en söt kille (fast kom inte och påstå att söta snubbar inte fungerar i ESC), men att det skulle bygga på någon SVT-initierad modersympati som de gav killen i Gävle förstår jag inte alls.
Kanske för att jag inte är förälder, eller möjligen för att jag är helt immun för Zlatan-grejen (jag har älskat If I Were Sorry långt, långt före jag visste vem Frans var kan jag väl avslöja). Men jag har bara så svårt att köpa att 3 miljoner streams på Spotify på mindre än en vecka skulle uppstå av någon form av sympati?
Dessutom är låten en total motvikt till det vi skickat på senare år, vilket jag ser som en enorm fördel just nu. Om vi inte utvecklas så avvecklas vi. Att skicka en låt i Loreens eller Måns anda kommer aldrig ge oss en vinst igen. Vi kan komma högt med en Ace eller en Molly Sandén, men jag tror inte vi kan vinna med en sådan låt igen. Nästa gång vi vinner så kommer det behöva vara med något helt annat.
Eurovision i år är sprängfylld av Måns-kopior och (oväntat nog) Loreen-kopior. Island försöker göra båda sakerna samtidigt. Rysslands nummer, om man bara ska se hur deras video ser ut, verkar i stort sett bli en tecknad film (dock är låten årets mesta schlager, vilket är värt en egen krönika). Att då ge publiken något annat. Något lugnare. Något modernare. “Inte en Eurovisionrökare”. Det tror JAG bara är en fördel. Samma motreaktion som publiken kände i Gävle efter fyra melloveckor med animationer och explosioner kommer folk känna efter tjugo LED-bidrag i Globen. Jag skulle dra det så långt att jag faktiskt tror att Sverige återigen skulle kunna komma att driva tävlingen i en ny riktining med något som Frans.
Samtidigt.
Jag kan ha HELT fel.
Vem fan förstår Eurovision?
Kanske lottas vi till startnummer ett och folk ser bara en Paradis-Oskar?
Kanske vinner Ryssland och nästa år så måste vi kickstarta igång schlagern igen och skicka Charlotte Perrelli som en animerad kanin?
Å andra sidan är väl det här HELT rätt år att chansa med något som kanske är lite, lite för tidigt för Eurovision-fansen? Vi har ju inte direkt superkrav på oss att vinna.
En annan lösning är ju att vi skickar hela topp sex med en If I were Sorry om-mixad till Eurovision-rökare?
Det är ju trots allt bara låten vi ska välja på lördag…
Är det fler än skåningar som blivit utbytta från att ha vunnit melodifestivalen till att inte få sjunga i eurovision för Sverige det året?
Haha. Hur menar du nu?
I början så hade man ju en bestämd ESC-artist i flera år – oavsett vem som vann MF.
Men skåningar?
Siw Malmqvist och Östen Warnerbring var/är ju båda skåningar och det är väl de som blivit utbytta.
Nja, Siw åkte väl istället för Lill-Babs. Och var inte Inger Öst inblandad också?
Nej, Lill-Babs åkte med ”April April” istället för både Siwan och Östen och Brita Borg istället för Siwan med ”Augustin”. Och Siwan åkte med ”Alla andra får varann” istället för Östen och Inger Berggren. Och den sistnämnda är väl inte skåning, så lite skevar resonemanget med enbart skåningar… 🙂
Äh, det var ju Gunnar Wiklund som skön ”April…”, inte Östen. Och han var väl från Luleå?
Jag tycker det ska bli intressant att se hur app-röstningen kommer påverka resultatet i finalen. Vi har ju ännu inte haft en final där app-rösterna fått något utslag. Tänker på hur de jag kan se av mina bekanta röstar så är det många som kan komma att få 5 röster. Ger man alla de man gillar 5 röster så kommer Frans försprång inte alls att bli så stort som i undersökningarna innan, eller att man ger Frans 5 hjärtan men de andra 4 hjärtan.
I andra chansen där man har dueller kan jag förstå att det blir mycket röster. väldigt många verkar ha gett fem röster till den som de ville ha vidare. Här där du max kan ge 60 gratisröster blir mönstret ett annat. Sen är frågan kommer appen att klara trycket i år?
Är det förresten någon som vet hur det är med hjärtat på tv-skärmen. När många röstar så blir den livligare men är det folk som röstar då eller folk som röstar på den låt som spelas då som räknas in i hur livlig hjärtat slår?
Kan säga att jag ser fram emot söndag eller måndag när alla siffror från året mello släpps.
Väldigt bra tankar! Tror du har rätt. Försprånget kommer inte bli sås tort som bara vid telefon – och vem vinner då?
Och det där med hjärtat har jag funderat på också. Ska kolla om vi kan få reda på det!
Varför har Wiktoria plötsligt seglat upp i vinnarsnacket, för mig är hon på nedre halvan? För att hon sticker ut med låt och nummer och inte konkurrerar med nån speciell eller? Tycker låten är smått hysterisk och numret passar inte ihop med låten, även om det är snyggt, i en minut…
Vi har ju misstänkt att Wictoria vann sin deltävling, och då har man alltid dels ett ganska stort gäng supporters och dels ett vinnarbuzz (ingen – förutom Stjernberg – har vunnit MF utan att ha vunnit sin deltävling). Kanske kommer det därifrån? Dessutom så verkar hon vara ESC-fansens största favorit om man ska generalisera lite och kolla vad de går igång på i olika bloggar (samt alla de som är här i Stockholm -det är inte få).
Hoppet lever 😉 när man kollar popularitet på SVTs fb , kan bli tajt mellan Frans och Robin 🙂
1. Wictoria
2. Frans
3. Robin
Det kommer bli superjämt i topp 3 och så spännande på lördag!!!
Har själv försökt analysera hur jurygrupperna kommer rösta på lördag genom att kolla hur de länder som varit med i Melfest innan röstat.
Och som det ser ut nu kommer topp 3 antagligen se ut som sådan:
1. Wiktoria
2. Molly
3. Oscar eller Robin
Förvisso har jag antagligen helt fel då man aldrig vet vad juryn kommer rösta på, men om man kollar kan man se ett mönster att ett visst land röstar på ballader, upptempo etc.
Tror Frans kan komma 5a hos juryn och sedan 1a hos folket, om det nu blir en vinst får vi se på lördag 🙂
Tror det kommer bli en riktigt spännande final, finns 6 låtar jag kan tänka mig att skicka så kommer nog bli nöjd oavsett hur det slutar.
Är inne på ditt spår. Men tänker nog Wictoria och Oscar och Robin före Molly.
Men som du säger: HUR ska man veta?
+ Låt oss aldrig glömma att Anna Bergendahl hade överlägset flest tittare och lyssnare på youtube inför finalen. Precis som Frans. Hon var en svensk grej som vi älskade här – precis som Frans. Det kommer inte fungera detta.
Det var ju Måns och Loreen också. Låt oss aldrig glömma det!
(totalruttet argument)
Det jag försöker säga är att ert starkaste argument för Frans (att det går bra på topplistor och Youtube) är ett mönster som kan ses i alla melfest-vinnare. Det gick bra för Anna Bergendahl och Robin Stjernberg, precis som det gjorde för Loreen och Måns.
Det argumentet är inte hållbart i mina ögon.
Och det Köper jag helt. Där är vi HELT överrens! Att det ligger på listor över hela Europa och att jag tror det kommer sticka ut på ett bra sätt är mina enda argument.
Det har inte alltid genererat vinnare. Men det har hänt.
Varför är ni så otrevliga? Har ni fått hybris eller…
Men hjälp, förlåt. Var inte meningen att vara otrevlig. Jag ÄLSKAR de här diskussionerna!! Det är därför jag skriver! Och jag älskar att få mina idéer utmanade och se om jag kan försvara dem!
Var inte meningen att du skulle uppfatta det som otrevligt. Kör på!
Haha. Hybris lär nog dröja tills jag får här. Förutsättningarna ändras ju år för år!
Ok, kan ”totalruttet argument” uppfattas på nåt annat sätt än otrevligt? Men godtar din ursäkt…
Haha. OK. Såhär: Jag tycker det var ett totalruttet argument – men jag gillar dig för att du argumenterar! Förstår du hur jag menar? Jag VILL vara otrevlig mot ditt argument – men absolut inte mot dig! 🙂
Hej nu är jag tillbaka igen.
Ja ni säger att Loreen och Måns-kopior är ute och omoderna i år och skulle alltså inte kunna vinna igen. Men däremot säger ni att Frans är en ny Lena, jag förstår inte varför det skulle vara bättre än att vara en Loreen eller en Måns. Lena gick hem 2010, Måns gick hem 2015. 2015 låter fräschare än 2010 för mig.
Satellite var dock mycket bättre än Frans låt, den var udda, fräsch och var då något helt unikt. Tycker snarare Frans låt är en ny Kedvesem än en ny Lena eller Common Linnets som ni också nämnt. Den är faktiskt väldigt lik Kedvesem i stuket, och jag kör hellre en ny Loreen än en ny Kedvesem. Det kommer inte funka, eurovisionfans dissar verkligen If i were sorry på twitter och på Youtube, jag har koll. Jag har kollat på nästan alla Melfest-top videos och han rankas lågt, lågt av de allra flesta som inte är svenskar då. Som jag sagt, Frans är en svensk grej och vi kommer älska att höra den på radio när vi ligger vid poolen i sommar, men den kommer inte gå hem hos eurovisionfansen.
Låt oss visa upp en jävligt bra show här i Stockholm och en jävligt bra låt som vi kan vara stolta över.
NU KÖR VI TEAM ACE, OSCAR, WIKTORIA, MOLLY & ROBIN!!!!
Först: Vad Eurovisionfansen tycker säger absolut INGENTING om hur det går i tävlingen. Tro oss, vi har också kolla på vad de säger och tycker. Också i många fall vilka de är (vi har ju varit på ett antal Eurovisions). Men deras röst är inte Europas. De hade Charlotte Perrelli som överlägsen vinnare – den låt som tom gick SÄMRE än Anna Bergendahl. Så om de inte gillar den, samtidigt som den ligger topp tio på flera Spotify Viral-listor UTANFÖR Sverige, säger ingenting mer än att den kanske inte blir en hit på Euroclub.
Vad gäller din Lena-kommentar så kanske du väljer att inte förstå, men låt mig förklara vad jag menade annars. Jag menar inte att låten låter som Lena. Jag menar att den bryter av mot det gängse gällande mönstret som Lena gjorde 2010. Och som Loreen gjorde 2012. Skickar du Ace så får du precis det alla skickar. Samma med Viktoria. Och Robins låt är fruktansvärt bra, men kom inte och påstå att hans show är bättre än Frans? Vart då någonstans?
Jag är helt med på att man tänker olika. Och speciellt att man gillar musiken olika. Och verkligen att man tror olika. Det köper jag och kul att höra dina tankar. Men jag tycker inte resonemanget håller hela vägen för att jag ska bli övertygad.
Först: Jo det spelar stor roll vad eurovisionfansen tycker, det är dom som röstar i eurovision. Det är inte som i melodifestivalen där hela Sverige röstar. Det är de inbitna eurovisionfansen som tittar och röstar i Eurovision.
För det andra: Frans är inget nytt om du trodde det. Som både du och jag sagt nu så finns det låtar som liknat hans i eurovision, och den som liknar den mest är just Kedvesem och det gick ju sådär. Frans låt är inget bättre eller annorlunda än den.
För det tredje: De hade Charlotte Perelli som favorit för att hon sågs som Mrs Eurovision. En schlagerdiva som kom tillbaka till tävlingen. Och för övrigt sög det årets låtar.
+ 2008 var starkt präglat av östeuropeiskt grannröstande, det gick inte så bra för något land i väst. Hennes låt var helt okej och hade förtjänat bättre. Så Perelli-kortet kan vi spola ner i toan.
Nu pratar du utifrån känslomässiga argument och som ett fan. Det kan jag inte diskutera mot. Det är ju helt hypotetiskt.
Nej, så är det inte. Det finns det ju statistik på. Tex i Storbritannien tittar ca 6 miljoner. Inte alla röstar, men de som gör det är inte alla fans.
Vart hämtar du dina siffror ifrån?
Kedvesem är ju inte alls lik Frans låt. Om du säger det så har du ingen koll på Ed Sheeran och den typ av musik som dominerar listorna idag. Och Kedvesem var tia. Av 42.
”Och för lövrigt sög det årets låtar”. Tjena. Verkligen ett argument som inte är subjektivt.
Om nu det årets låtar sög så mycket så borde väl Charlotte ha klarat av att bli bättre än 12 i sin semi.
Kedvesem känns för mig inte alls som ett misslyckande i eurovision, det var en härlig låt och plats 10 är för de flesta en okej placering även om den för mig gärna fått placera sig ännu bättre.
Spelar det i år, när det kommer till eurovision, någon roll egentligen vem som representerar Sverige? Sen folket fick vara med och rösta skulle jag nog vilja påstå att det är en total omöjlighet att vinna eller placera sig topp 5 som regerande champ och värdland. Vi får nog välja att släppa själva placeringshetsen det här året. Frans ( som såklart kommer vinna mellon) kommer ha ett härligt gehör från publiken och kommer säkert få en eller två tack för showen 12or men absolut inte blanda sig i kampen om segern. Skulle nog ta det så långt att vi ska vara nöjda om vi hamnar på övre halvan, och då gillar jag If I were sorry, förstå mig rätt det är alltså inte låten som kommer vara avgörande. Det här måste väl ändå ni/du hålla med om? 🙂 P.S Det skulle ju även, likt vad Norge gör med längdskidåkningen, vara farligt för själva tävlingen om Sverige gick och vann igen
Hahaha. Ja, vi skriver nog under på det mesta där. Fast helt omöjligt är ju inte en topplacering på hemmaplan. Azerbajdzjan kom fyra hemma 2012. Så topp fem ska vi fasen sikta på vad vi än skickar!
Hej, jag har en fråga!
Kan ni förklara varför Oscar Zia har så höga odds på vadslagningssidor? Jag ser honom absolut som en vinnarkandidat, framför allt för den internationella juryn. Han är visserligen min personliga favorit för jag tycker att låten har ett sådant bra uttryck, men jag tror verkligen att detta skulle vara något som går hem i Europa och kollen är professionell. Skulle verkligen uppskatta att höra er tankegång. Annars tror jag heller inte att Frans vinner, oavsett om man tycker om låten eller inte. Jag tror inte ett så nytt, och lite vackligt fenomen, håller för en sådan viktig tävling. Framför allt tror jag inte heller att juryn kommer rösta på honom, just för att han är ett så oskrivet kort. Jag tror fortfarande att Molly har en chans just för att hon är otroligt professionell och för att hon varit med tidigare, det är ju liksom ”hennes tur”, ett återkommande fenomen i Eurovision. Nåja, i år är det verkligen exceptionellt svårt år att tippa, jag tror på ett nytt 2013 i resultatet faktiskt.
Vad gäller Oscar så tror jag dels att det handlar om folkets stöd. Låten har inte flugit som många andra, och vad juryn kommer tycka är lika svårt för oss som för oddsbolagen att titta (även om jag hoppas du har rätt – vi gillar ju också Oscar). Fast främst sätts ju oddsen efter vad folk spelar på. Inte så många spelar på Oscar som vinnare = högre odds. Det är ju det som är själva spelet.
Sen förstår inte varför folk tycker Frans är ”ett vackligt fenomen”? Killen hade aldrig stått på en scen innan, men när lördagen kom så satt alla kameror han skulle hitta och han sjöng inte illa nånstans. Varför är han vackligare än någon annan? Vi har skickat betydligt ”vackligare fenomen” sångmässigt till ESC – och det har fungerat utmärkt. Allt handlar om låten, karisman och att du inte sjunger surt. Molly har två av dem. Helt klart.
Jag är inte heller med på Franståget alls.
Det är mycket möjligt att låten, som jag personligen tycker är dödstrist, är sånt som folk lyssnar på och gillar som ni säger ”utanför bubblan”. Men om den ska tävla i ESC – bör den inte i framföras av en artist med sångröst och förmåga att hitta kameran ibland? Lenajämförelsen har en poäng men med två invändningar 1) Lena, dvs den sortens bidrag har redan vunnit och 2) Lena hade ett bra startnummer i finalen och var fantastisk i bild. Frans är i ärlighetens namn sångmässigt väldigt tveksam live och han är helt vilsen framför kameran. Vi svenskar kanske tycker det är charmigt med en trulig tonåring som lufsar runt lite halvt ointresserad på scenen men jag tror inte att t ex jurygrupperna i ESC kommer att tycka detsamma. Men okej, det är ju något man kan jobba på att förbättra fram till maj.
Måste slutligen nämna det du skriver om kommentarer från utländska ESC-fans: jag har också läst en hel del kommentarer på utländska forum och liknande och deras åsikter är väldigt spridda men övervägande delen förstår inte alls den här Franshypen. De flesta håller faktiskt Robin som bästa valet, eller Oscar/Wiktoria. Många påpekar även likheten mellan Frans bidrag och Matt Simons låt, men det är förstås en helt annan historia…
För spänningens skull på lördag hoppas jag att de utländska juryerna sänker Frans. Om han sedan vinner ändå, så okej. Det är i så fall inte första gången Sverige skickar ett bidrag som jag inte gillar. Det går att leva med. ESC i maj kommer ändå mest att handla om hur Sverige får till arrangemanget den här gången.
Ja, flesta jag kollat med tycker han sjunger surt och ser allmänt vilsen ut.
Hur kan man ”tycka” att nån sjunger surt? Antingen gör man väl det eller så gör man det inte? Bara för att man inte gillar killen så kan man väl inte bara hitta på att han sjunger surt?
Och argumentet ”de flesta jag kollat med” är nog bland det dummaste man kan använda. I så fall har ”de flesta jag kollat med” sagt att han inte ser vilsen ut. Så vem har då rätt?
Detta påminner om Håkan Hellström, vad man än tycker så har den som inte gillar/ fattar det noll koll typ. Antingen fattar man storheten eller så är man bara som en fågelholk och fattar ingenting 🙂 kan träta om det i evighet (eller denna säsong iaf 😉 )
Hahaha. Frans = Mellos Håkan. 😀 😀
Jag håller med dig fullständigt! Tycker dock att låten är charmig, men jag tror faktiskt att den är väldigt ”svensk”. Sen, som du säger, man har inte alltid gillat allt som skickats, så är det. Vore ju nästan tråkigt faktiskt, man vill ju ha något att diskutera! Sedan är jag också fullt med på att fokus från Sveriges sida kommer ligga på arrangemanget – inte på låten. Kanske är det i år vi ska skicka något som inte ska vinna, men väcka uppmärksamhet. Vad vet jag.
Jag är lite A och mycket B, men ju mer ni och andra ”tjatar” om att Frans är en solklar vinnare, desto mindre spännande blir det ju, och det fattar jag inte riktigt..? Är det viktigare att kanske kunna säga ”vad var det vi sa”, än att propagera för att det blir ett häftigt program där allt kan hända?! Kan bara hoppas att ni har fel, och att det blir den rafflande final jag längtar efter att få uppleva! 😀
Haha, well. Vi vill ju också ha en spännande final. Men vi jobbar ju med att gissa/skriva vad vi tror/spekulera om det här i sex veckor. Det vore ju konstigt att börja ljuga/hålla tyst nu…
Visst, men man kan ju kanske nyansera det lite och hålla det liiite öppet för andra bidrag…?
Haha, men vi kan ju inte skriva nåt vi inte tror? Och det är ju absolut inget som säger att vi har rätt? Verkligheten kommer ju inte rätta sig efter oss, utan då får du ju bara välja att tro vi har fel. 🙂
Ja, det var ju precis det jag skrev ”hoppas att ni har fel”. Men ska ni fortsätta tjata om Frans hela veckan nu så blir det ju väldigt enkelspårigt och tråkigt, och då kanske CB klipper era presskort också! 😉
Lite Fans-återblick, här sjunger han med mupparna i en jullåt från 2006 https://www.youtube.com/watch?v=kd3qMUx4f0E
På lördag skriver han historia!
Älskar denna! Haha.
Jag är en av dem som inte tycker om If I Were Sorry särskilt mycket men jag håller med till största delen av resonemangen angående Lena-liknelsen. Däremot tycker jag att det inte bara är Frans som har en låt med eget uttryck i finalen, det mesta är radiovänligt vilket signaleras tydligt på spotifylistor osv. Skulle Constellation Prize nämnas som en Eurovisionrökare? Nej. Skulle Don’t Worry det? Även om den är uptempo så är den långt ifrån vad som skickats tidigare i både Sverige och övriga Europa. Det finns andra alternativ som även dem skulle ses som nytänkande, vilket många undviker att tänka på i ren blindhet av Frans.Jag tror också juryn kommer vara mer bestämd än vad vi tror angående ett par bidrag de kommer dela ut höga poäng till, och Frans kommer inte vara ett av dem. Så jag tror att det är långt ifrån avgjort det här.
Radiolyssningar indikerar inte tittarröster, och i och med det ”nya” röstsystemet i finalen (till skillnad från förra året så kommer appen fungera i år) så kommer röstandet jämnas ut. Man kan ge 5 gratisröster till alla och det missgynnar såklart Frans något otroligt, vilket gör att övriga artister kommer komma närmare honom i procentandel än vad vi tror. Om man röstar 5 gånger på alla kommer rösterna inte spela någon roll, och många tänker inte så långt att de taktikröstar för att ge Frans så mycket fördel som möjligt. Så jag tycker det ska bli jättespännande med finalen i år och ser inte alls Frans som självklar vinnare än!
Där tänker vi olika. Även om jag tycker både Ace och Robin har fantastiska låtar, så tycker jag inte de är något annat än variationer på det sound vi ser komma från hela Europa just nu. Bättre? Absolut. Men inte annorlunda. De skulle inte skämmas i ESC nån av dem, men jag tror inte alls de skulle kunna nå samma status som fenomen som Frans.
Och jag pratade aldrig radiospelningar, utan Spotify-streams (Frans ligger just nu trea GLOBALT på Spotify Viral, dvs han är den tredje mest delade låten i världen på Spotify).
Däremot är jag helt med dig på att appröstandet kommer ändra resultatet från tidigare år. Breda låtar som Samir & Viktor etc kommer tjäna på det, poängen kan komma att smetas ut mycket mer än vi sett tidigare, men jag är inte säker på att just Frans förlorar på det.
Men vi får se! Och att juryn kan avgöra är absolut en möjlighet i så fall.
Ska bli spännande i vilket fall som helst! 🙂 (kul att det faktiskt KAN gå hur som helst ändå, fan vet i slutändan) 🙂 -löjligt svag för ace! (och Oscar)
Oj så fullständigt briljant krönika! Jag tror faktiskt att Frans kan fungera riktigt bra i ESC. (Vi vinner nog inte men) Vet inte om jag någonsin haft en sådan stor favorit som Frans tidigare, möjligtvis med Loreen, men Frans känns mer så himla bra med hela hjärtat på något vis. Heja Frans! Heja Sverige!
Min syster försökte med argumentet ”men Frans är ju inte lika känd som vissa andra”. Jo, tjena…
Fast då borde ju S&V vinna enkelt om man ser till Spotify och youtube? 😉
S&V har varit ute i fem veckor. Frans hade hälften av deras streams på en vecka.
Jag anser att det du uttrycker i krönikan är exakt som mina tankebanor har gått under de senaste dagarna. Lustigt att du gör liknelsen mellan Lena och Frans. För det är precis samma känsla som jag får när jag hör Frans- en ny Lena. När jag såg Oscars nummer så tänkte jag att det är solklart vinnaren i år, men numret som helhet kommer tyvärr inte upp i Conchitaklass. Det fattas något, som jag inte kan sätta fingret på,för att wow-känslan ska infinna sig. Personligen har jag inga problem med att se Frans eller Saraha i Globen. De representerar båda något nytt i ESC sammanhang. Och jag vill inte att Sverige vinner en gång till. Tävlingen förlorar på det. Jag hoppas på någon annan del av EBU kliver fram och vinner. Om inte annat för att ge oss något att kämpa mot framöver.
Väldigt intressant! Jag är en av dem som inte förstår Frans alls och tänker att Europa inte gör det heller, men han ser ju onekligen ut att vinna på lördag och kan säkert funka i ESC med hemmapublik… Hoppas dock fortfarande på Robin eller Boris!
Känns som oavsett vad vi skickar så blir vi favoriter till att vinna Eurovision (med rätta). Detta pga att konkurrensen är död i år. Så skulle inte Frans vinna utan Wiktoria eller vem som helst så kan ni vara lugna. Sverige vinner oavsett :)!