Så många oroliga frågor på twitter… Men jodå. Vi har överlevt värre smällar än denna. Vi reser oss igen. Ja, det var alltså ett exempel på en smäll. Men nu åker vi!
Inte bara jag som har Kizunguzungu i huvudet fortfarande alltså. Vill hata ”inkvoterad världsmusik i Melodifestivalen” av ren traditions- och principsak men får verkligen inte loss den ur mitt huvud! Jävla Arash, krossar mina älskade fördomar…
Jag håller med i stort, men tycker också kritiken mot att riktiga schlagers och äldre artister inte har en chans längre är överdriven. De som haft såna låtar i år har helt enkelt inte varit tillräckligt bra. Magnus Carlsson och Hasse förra året hade bra låtar och framförallt tog de sin genre och medverkan seriöst. Jag tycker bara det blir fånigt med Anna Book som får vara med som någon sorts nostalgiskt museiföremål som ska ha en låt och nummer som man kan skratta lite åt med alla referenser bakåt i tiden. Eller After dark som gör nån form av parodi på sig själva med paljetter, glamour och kitsch och med en högst medelmåttig låt som mest försöker låta som man tror att en schlagerlåt ska låta och förväntas låta istället för att försöka gå in och göra något eget, modernt och utmanande. Det kan gå dåligt och misslyckas då med. Men då hade man i alla fall försökt istället för att göra enligt mall 1A som jag tyckte de gjorde nu. De utmanade inga gränser.
Generellt tycker jag schlagers och även dansband hanterats synnerligen illa under senare tid. Det har ju funnits några dansband, men de har haft riktigt lökiga gammeldags låtar som mest ”bevisat” tesen om dansbandens omodernitet, istället för att framföra seriösa moderna dansbandslåtar för framtiden.
Nog gnällt. Allt jag vill och hoppas på är att man i framtiden hanterar schlagergenren mer seriöst. Det går att skriva schlagers för 2016 som inte låter 10, 20, 30 år gamla.
Utveckla gärna varför artister som After Dark ska göra något ”modernt och utmanande”. Samma sak med dansbanden? De ska inte göra det de gör utan något annat – medan unga artister ska göra precis det de gör för det är modernt? Och måste i så fall ALLA i artister i festivalen göra det istället för sitt eget artistiska uttryck? Och hur passar Hasse in i detta moderna/utvecklande/utmanande sammanhang? Och får vi inte då en festival full av SMILOs?
För det första. Anledningen till att jag skrev var att jag tror urvalet är för litet för att entydigt säga att schlagern är död eller att äldre arister är chanslösa. Ur min synvinkel har låtarna och numren i dessa kategorier helt enkelt varit svaga hittills. Min analys är att de ställt upp med låtar som bygger mer på nostalgi från sina respektive storhetsperioder än ett utvecklat artistskap. Och kanske också i den egenskapen fått sin plats i tävlingen. Så av den anledningen ser inte jag att det är något konstigt att tittarna ratar låtar som kunde varit heta för 10-15 år sen. Jag säger inte att det är fel att de är med, men räkna inte med att det blir succé. Det jag då i sammanhanget tycker är träligt är att det är endast de bidragen som är med i respektive genre. Jag vill verkligen tro att det finns mer intressanta låtar än After darks i år inom schlagergenren. Men det kanske inte finns. Det vet jag inte. Bengtzing och Magnus Carlsson tycker jag har visat att det går att göra intressant musik inom den genren. De låtarna saknar jag i år.
För att gå in på era frågor. After Dark för mig står för ett utmanande förhållningssätt som ifrågasätter normer och har ett vasst satiriskt artistskap. Jag kan ha fel, men så är det för mig. Och i årets låt kände jag inget sånt, utan var en visserligen viktig text om att komma ut och var säkert viktig för någon ute i landet. Men 2016 har det inte samma explosivitet som förr. Jag tycker absolut att de ska göra ”sin” grej. Men jag tycker de kunde gjort det bättre.
Avseende Hasse tycker jag han gjorde precis det. Där kan man säkert ha olika åsikter. Men jag tycker att utifrån sitt artistskap och sin historik så var låten i fjol något nytt och framförallt var det en svängig och härlig låt.
Hasse, dansband och After Dark ska naturligtvis inte börja göra modern hitlistepop. Det jag vill är att de när de får chansen att representera sin genre i melodifestivalen ska det vara topp av vad de kan. Det tycker jag Hasse gjorde, men inte AD. Men det kanske är jag som har för höga krav. Jag gillar inte direkt någon av ”radiolåtatarna” som gått till final heller. Hittills tycker jag Boris är bäst.
Bra.
Anledningen att JAG driver/trycker lite på dig är att jag också tycker det här är oerhört intressant.
Visst vill vi som gillar schlagern att den ska utvecklas, jag är SÅ med dig där, men problemet är (precis som du misstänker) att ingen gör det.
Få nya artister vill befatta sig med genren – och när då de gamla misslyckas (för jag tycker personligen att Anna hade en ok ”Anna-schlager” och AD en ok ”AD-schlager” och jag tycker de ska få finnas lika mycket som att tex Uggla varit med och gjort en Uggla-låt) så blir det ÄNNU svårare, för det uppfattas som att genren är död från de som inte har kärleken till den.
Och vad gäller Hasse är jag inte lika säker som du om varken den eller Magnus funkat lika bra i år när appen är i full blom och resten är så radioanpassat.
Jag vill hoppas att du har rätt. Men jag vet inte.
Men diskussionen är intressant och viktig.
Fint, då har vi nog någon form av konsensus. Och låtarnas kvalitet är naturligtvis subjektiv. Finns inget rätt eller fel, utan bara tycke och smak.
Att det saknas artister som driver utvecklingen av schlagern eller som jag då valde att uttrycka det ”tar genren seriöst” är ju otroligt tråkigt. Ni har förmodligen betydligt mer kunskap om detta än jag. Men det som gör mig extra ledsen är att jag har för mig att Christer Björkman förra året i något sammanhang sa något i stil med att man letade särskilt efter bra schlagerlåtar i år och att det var en brist man identifierat de sista ljuva åren. Att det inte räckte för att Björkmans hovleverantörslåtskrivare skulle spotta ur sig kvalitetsschlagers inför i år känns trist. Och det kan nog bidra till mitt något bittra konstaterande att årets schlagerlåtar inte är något vidare. Jag hade extra höga förväntningar i år. För mig räcker idå inte Ok-låtar, jag vill känna ”Wow!”,
Jag håller med att det är trist att bara ”radiolåtar” går vidare och det finns absolut en sån utveckling. Men jag tycker att i år, till skillnad från i fjol, så har utmanarna (om man räknar schlagers och äldre artister dit) heller inte hållit samma kvalitet som förra året. Hasse hade bästa låten enligt mig förra året. Sen tycker jag han borde ha tokdiskats också. Men det är en annan diskussion.
Tycker också det är lite tråkigt att det bara finns ”unga” artister med radiopop-låtar i finalen, dock har inte mello-veteranerna hitills haft några bra låtar detta året. Man kan ju inte ställa upp med uttjatade och outdated låtar och sedan skylla på att publiken bara vill ha yngre artister.
Jag tycker i alla fall att detta året har haft väldigt många bra låtar hitills, jämfört med de senaste årens upplagor av Melodifestivalen. Nästa vecka tror jag det bli massvis med bra musik, var en hel del som lät lovande. (om man går efter 30-sek klippen på låtarna). Om det är någon schlagerveteran som kan ta sig till final så måste det ju vara Bengtzing. Heja Molly Sanden och Linda, längtar tills nästa vecka!
Jag håller med er i det ni säger. Finalen känns i nuläget andefattig pga den musikaliska likriktningen där strävan tycks vara att få en så stor radiohit som möjligt och inte en vinnare till ESC.Och samtidigt går det inte att klaga på varken låtar eller artister.De är alla uttagna för att de är de bästa i det urval som fanns.Att AD gjorde en snöplig sorti ur MF efter 40 år som artister är bara att beklaga.TV-produktionen får inte bli Idol II.Det ska bli intressant att se hur Christer Björkman tacklar detta i finalen.För som det ser just nu så är det ingen lätt uppgift att göra bra TV. Förhoppningsvis så svänger pendeln tillbaka om några år till mer mångfald i startfälten.
Haha! Vilken tur att bocken är nedmonterad redan…
Jag hoppades på After dark, tyckte lätt de förtjänade final eller andra chansen. Men antar att svenska folket inte riktigt tar dem på allvar? Eller?
Vad gäller smilo fick jag rapporter om småteens som tyckte att de var ”lätt bäst”… så där ska vi nog skylla på dem.
I övrigt var Zia grym och måste ha vunnit stort. Jag har inte följt Lisa Ajax i idol, men gillade hennes röst, gillade låten och numret som faktiskt stack ut.
Nästa vecka: heja Molly!
Tillägg: jag tror det är lite tidigt att prata om en Efter-Måns-Trend… vi är ju bara inne på första året efter hans seger. Däremot tror jag Loreens vinst hade stor inverkan på hela tävlingens riktning, på ett positivt sätt. Men vi får inte tappa bredden för det.
Oj så fel jag hade om Boris. Tråkigt… I brist på annat så gick Lisa till final med årets största blaha av låtar. Helt fantastiskt hur Lisa lyckas vara i final och inte Isa…. DÅLIG fördelning av låtar i år också faktiskt.
Detta är fortfarande Robins final att förlora om inte Molly absolut knäcker allt nästa vecka. Han är helt överlägsen och han kommer flyga upp som etta på itunes när alla låtar släpps nästa lördag!
Alltsa nu ar jag inne pa dag 3 med Kizunguzungu pa hjarnan – den kommer fan sla ut Isa i AC… ¯\_(ツ)_/¯
Varför tror du Isa får möta just SaRaha? Utveckla!
For jag gillar bada tva. Och det verkar vara nagon sorts naturlag att ens favoriter alltid far motas i AC (2010/11 var varst!)
Alltsa nu ar den etta pa iTunes!?
Inte bara jag som har Kizunguzungu i huvudet fortfarande alltså. Vill hata ”inkvoterad världsmusik i Melodifestivalen” av ren traditions- och principsak men får verkligen inte loss den ur mitt huvud! Jävla Arash, krossar mina älskade fördomar…
Jag håller med i stort, men tycker också kritiken mot att riktiga schlagers och äldre artister inte har en chans längre är överdriven. De som haft såna låtar i år har helt enkelt inte varit tillräckligt bra. Magnus Carlsson och Hasse förra året hade bra låtar och framförallt tog de sin genre och medverkan seriöst. Jag tycker bara det blir fånigt med Anna Book som får vara med som någon sorts nostalgiskt museiföremål som ska ha en låt och nummer som man kan skratta lite åt med alla referenser bakåt i tiden. Eller After dark som gör nån form av parodi på sig själva med paljetter, glamour och kitsch och med en högst medelmåttig låt som mest försöker låta som man tror att en schlagerlåt ska låta och förväntas låta istället för att försöka gå in och göra något eget, modernt och utmanande. Det kan gå dåligt och misslyckas då med. Men då hade man i alla fall försökt istället för att göra enligt mall 1A som jag tyckte de gjorde nu. De utmanade inga gränser.
Generellt tycker jag schlagers och även dansband hanterats synnerligen illa under senare tid. Det har ju funnits några dansband, men de har haft riktigt lökiga gammeldags låtar som mest ”bevisat” tesen om dansbandens omodernitet, istället för att framföra seriösa moderna dansbandslåtar för framtiden.
Nog gnällt. Allt jag vill och hoppas på är att man i framtiden hanterar schlagergenren mer seriöst. Det går att skriva schlagers för 2016 som inte låter 10, 20, 30 år gamla.
Utveckla gärna varför artister som After Dark ska göra något ”modernt och utmanande”. Samma sak med dansbanden? De ska inte göra det de gör utan något annat – medan unga artister ska göra precis det de gör för det är modernt? Och måste i så fall ALLA i artister i festivalen göra det istället för sitt eget artistiska uttryck? Och hur passar Hasse in i detta moderna/utvecklande/utmanande sammanhang? Och får vi inte då en festival full av SMILOs?
För det första. Anledningen till att jag skrev var att jag tror urvalet är för litet för att entydigt säga att schlagern är död eller att äldre arister är chanslösa. Ur min synvinkel har låtarna och numren i dessa kategorier helt enkelt varit svaga hittills. Min analys är att de ställt upp med låtar som bygger mer på nostalgi från sina respektive storhetsperioder än ett utvecklat artistskap. Och kanske också i den egenskapen fått sin plats i tävlingen. Så av den anledningen ser inte jag att det är något konstigt att tittarna ratar låtar som kunde varit heta för 10-15 år sen. Jag säger inte att det är fel att de är med, men räkna inte med att det blir succé. Det jag då i sammanhanget tycker är träligt är att det är endast de bidragen som är med i respektive genre. Jag vill verkligen tro att det finns mer intressanta låtar än After darks i år inom schlagergenren. Men det kanske inte finns. Det vet jag inte. Bengtzing och Magnus Carlsson tycker jag har visat att det går att göra intressant musik inom den genren. De låtarna saknar jag i år.
För att gå in på era frågor. After Dark för mig står för ett utmanande förhållningssätt som ifrågasätter normer och har ett vasst satiriskt artistskap. Jag kan ha fel, men så är det för mig. Och i årets låt kände jag inget sånt, utan var en visserligen viktig text om att komma ut och var säkert viktig för någon ute i landet. Men 2016 har det inte samma explosivitet som förr. Jag tycker absolut att de ska göra ”sin” grej. Men jag tycker de kunde gjort det bättre.
Avseende Hasse tycker jag han gjorde precis det. Där kan man säkert ha olika åsikter. Men jag tycker att utifrån sitt artistskap och sin historik så var låten i fjol något nytt och framförallt var det en svängig och härlig låt.
Hasse, dansband och After Dark ska naturligtvis inte börja göra modern hitlistepop. Det jag vill är att de när de får chansen att representera sin genre i melodifestivalen ska det vara topp av vad de kan. Det tycker jag Hasse gjorde, men inte AD. Men det kanske är jag som har för höga krav. Jag gillar inte direkt någon av ”radiolåtatarna” som gått till final heller. Hittills tycker jag Boris är bäst.
Bra.
Anledningen att JAG driver/trycker lite på dig är att jag också tycker det här är oerhört intressant.
Visst vill vi som gillar schlagern att den ska utvecklas, jag är SÅ med dig där, men problemet är (precis som du misstänker) att ingen gör det.
Få nya artister vill befatta sig med genren – och när då de gamla misslyckas (för jag tycker personligen att Anna hade en ok ”Anna-schlager” och AD en ok ”AD-schlager” och jag tycker de ska få finnas lika mycket som att tex Uggla varit med och gjort en Uggla-låt) så blir det ÄNNU svårare, för det uppfattas som att genren är död från de som inte har kärleken till den.
Och vad gäller Hasse är jag inte lika säker som du om varken den eller Magnus funkat lika bra i år när appen är i full blom och resten är så radioanpassat.
Jag vill hoppas att du har rätt. Men jag vet inte.
Men diskussionen är intressant och viktig.
Fint, då har vi nog någon form av konsensus. Och låtarnas kvalitet är naturligtvis subjektiv. Finns inget rätt eller fel, utan bara tycke och smak.
Att det saknas artister som driver utvecklingen av schlagern eller som jag då valde att uttrycka det ”tar genren seriöst” är ju otroligt tråkigt. Ni har förmodligen betydligt mer kunskap om detta än jag. Men det som gör mig extra ledsen är att jag har för mig att Christer Björkman förra året i något sammanhang sa något i stil med att man letade särskilt efter bra schlagerlåtar i år och att det var en brist man identifierat de sista ljuva åren. Att det inte räckte för att Björkmans hovleverantörslåtskrivare skulle spotta ur sig kvalitetsschlagers inför i år känns trist. Och det kan nog bidra till mitt något bittra konstaterande att årets schlagerlåtar inte är något vidare. Jag hade extra höga förväntningar i år. För mig räcker idå inte Ok-låtar, jag vill känna ”Wow!”,
Jag håller med att det är trist att bara ”radiolåtar” går vidare och det finns absolut en sån utveckling. Men jag tycker att i år, till skillnad från i fjol, så har utmanarna (om man räknar schlagers och äldre artister dit) heller inte hållit samma kvalitet som förra året. Hasse hade bästa låten enligt mig förra året. Sen tycker jag han borde ha tokdiskats också. Men det är en annan diskussion.
Tycker också det är lite tråkigt att det bara finns ”unga” artister med radiopop-låtar i finalen, dock har inte mello-veteranerna hitills haft några bra låtar detta året. Man kan ju inte ställa upp med uttjatade och outdated låtar och sedan skylla på att publiken bara vill ha yngre artister.
Jag tycker i alla fall att detta året har haft väldigt många bra låtar hitills, jämfört med de senaste årens upplagor av Melodifestivalen. Nästa vecka tror jag det bli massvis med bra musik, var en hel del som lät lovande. (om man går efter 30-sek klippen på låtarna). Om det är någon schlagerveteran som kan ta sig till final så måste det ju vara Bengtzing. Heja Molly Sanden och Linda, längtar tills nästa vecka!
Jag håller med er i det ni säger. Finalen känns i nuläget andefattig pga den musikaliska likriktningen där strävan tycks vara att få en så stor radiohit som möjligt och inte en vinnare till ESC.Och samtidigt går det inte att klaga på varken låtar eller artister.De är alla uttagna för att de är de bästa i det urval som fanns.Att AD gjorde en snöplig sorti ur MF efter 40 år som artister är bara att beklaga.TV-produktionen får inte bli Idol II.Det ska bli intressant att se hur Christer Björkman tacklar detta i finalen.För som det ser just nu så är det ingen lätt uppgift att göra bra TV. Förhoppningsvis så svänger pendeln tillbaka om några år till mer mångfald i startfälten.
Haha! Vilken tur att bocken är nedmonterad redan…
Jag hoppades på After dark, tyckte lätt de förtjänade final eller andra chansen. Men antar att svenska folket inte riktigt tar dem på allvar? Eller?
Vad gäller smilo fick jag rapporter om småteens som tyckte att de var ”lätt bäst”… så där ska vi nog skylla på dem.
I övrigt var Zia grym och måste ha vunnit stort. Jag har inte följt Lisa Ajax i idol, men gillade hennes röst, gillade låten och numret som faktiskt stack ut.
Nästa vecka: heja Molly!
Tillägg: jag tror det är lite tidigt att prata om en Efter-Måns-Trend… vi är ju bara inne på första året efter hans seger. Däremot tror jag Loreens vinst hade stor inverkan på hela tävlingens riktning, på ett positivt sätt. Men vi får inte tappa bredden för det.
Och JA som ni säger, SMILO? WHAT DA F**K? Var som en studentfest som lekte Avicii. Så otroligt kalvigt. #vemröstade
Oj så fel jag hade om Boris. Tråkigt… I brist på annat så gick Lisa till final med årets största blaha av låtar. Helt fantastiskt hur Lisa lyckas vara i final och inte Isa…. DÅLIG fördelning av låtar i år också faktiskt.
Detta är fortfarande Robins final att förlora om inte Molly absolut knäcker allt nästa vecka. Han är helt överlägsen och han kommer flyga upp som etta på itunes när alla låtar släpps nästa lördag!