Precis som förra veckan har vi tryckt in tisdagens Schlagerstudio i en podd och kryddat den med lite intervjuer (Eden & THEOZ), lite reflektioner från förra veckans program och resultat, och lite Eurovision-nytt! Notera att den spelades in innan Tjeckien valde Vesna på tisdagskvällen.
Jag skrev inte att JAG tycker problemet är att mello är för PK utan snarare att det är min observation/teori om varför andra gnäller så mycket. Min personliga åsikt är long story short att låtarna är för förutsägbara och att programmen har tappat sin spänning.. Thats it!
När det kommer till den här höger/vänster grejen så tillhör jag personligen ingen av dom. Jag tycker båda är rätt kassa, helt ärligt. Jag är intresserad av hits! Det är därför jag är aktiv följare av ESC. Jag tror inte heller problemet är att Björkman har slutat. Det hade säkert sett likadant ut om han hade fortsatt som ledare för tävlingen.
Ja, jag ska lyssna på era andra poddar. Lyssnade precis klart den om 2013. Har ni någon ni kan rekommendera av dom äldre poddarna? 🙂
Självklart var det inte den sämsta delfinalen någonsin (långt ifrån). Men det folk klagar på är den här woke-grejen i mello. Om man kollar på Mello typ mellan 2007-2012 så var det mer fokus på melodier, hits och underhållning. Idag så är det viktigare att man har en fin liten historia med sig eller att artisten måste “passa in” hos ledningen/SVT. Det verkar som att SVT hellre tar med artister som dom känner sig trygga med än att ta in låtarna som blir något! Låtarna är lättviktare och förutsägbara. Programmen har tappat sin spänning. Att ha en eller två halv roliga låtar per vecka håller inte…
Fast det där är ju hittepå. Vet du ens vad woke är eller innebär? Det där känns som en slentrianmässig användning av en unge som tror det är vänster att ha en annan hudfärg eller sexualitet? Mycket kan man säga är fel med Melodifestivalen, men att ett skulle vara att den är för politiskt korrekt är ju bara dumheter.
Du menar att Marie Lindberg inte hade en story som pumpades? Att inte Melodifestivalen alltid fokuserat på comebacker eller byggt dramaturgiska bågar kring deltagare? Att människor med andra hudfärger och nationaliteter inte varit med innan de senaste åren? Eller att Christer aldrig plockade med sina ”kompisar” eller hade återkommande artister i tävlingen?
Du behöver lyssna på våra poddar om äldre festivaler och lära dig vad verkliga skillnaden är.
Inte gå runt och högerspöka och ropa woke såfort saker inte passar dig…