Dags att börja lyssna och ha åsikter om bidragen i Sveriges semifinal! Detta gör vi tillsammans med ett av Melodifestivalens största genombrott i år, QX-galans nyutnämnda Årets HBTQ 2022-vinnare Tone Sekelius. Och vem kunde passa bättre, för det serveras verkligen mycket HBTQ när vi tycker till om bidragen från Finland, Israel, Serbien, Azerbajdzjan, Georgien, Malta, San Marino, Australien & Cypern!
SPOILERVARNING! För er som vill veta resultatet (eller kolla det efteråt) så ligger det en liten tabell längst ned i detta inlägg!
Glöm inte att sprida podden om ni gillar den, och ge gärna ett snällt betyg på platformen där ni lyssnar.
Jag får inte upp någon podd…?
Skumt! Har du någon podd-app du kan kolla? Typ Spotify eller iTunes?
09. CYPERN 🇨🇾 – Andromache Ανδρομάχη – “ELA” (Έλα)
Sådana här bidrag skickar ett land som har självförtroende.
Det är då Andromachi Dimitropoulou som jag har följt i flera år och hon är en av de som ligger och bubblar i Grekland. Hennes låtar har inte riktigt pikat än men hon finns där, på listorna. En av Greklands men även Europas mest underskattade sångerskor enligt mig. Jag visste att om det skulle bli Andromachi så skulle det bli kvalité och dessutom har hon ett drömteam bakom sig.
Jag avgudar Andromachi. Hon har en jättebra katalog. Ett drömnamn för Eurovision o låten är gjord av de vassaste knivarna i lådan, bland annat gamla goda favoriter som Alex Papaconstantinou, två stycken kosovoalbaner kända från FIK samt även en känd grekisk producent som jobbat med bla Anna Vissi och sist men verkligen inte minst, Arash. Så teamet bakom består av en del svenska namn som inte riktigt är de här klassiska svenska kompositörerna, utan dom är mer aktiva och aktuella i Östeuropa.
Andromachi har en gudomlig röst, ser fantastisk ut, låten är en light S’ Agapó (En av Andromaches mest framgångsrika låtar) och hon bottnar i den traditionella grekiska folkmusiken, låten är lagom hookig, modern, välgjord, kommer spelas överallt i Öst/Sydeuropa och kanske även i Sverige.
Det är såhär man ska använda ett svenskt samarbete ifall man väljer att gå den vägen. Mixa upp det lite, kontakta de mest etablerade och behåll artistens original och riktiga uttryck. Jag tycker det är en full femma på Andromachis kvalité och nu kommer hennes riktiga kliv framåt i karriären säkert att väckas till liv. Hoppas att kvalitén skiner igenom live och låten förtjänar att bli spelad på radiostationerna och dessutom få en framskjuten placering i finalen. Cyperns bästa bidrag i Eurovision i modern tid, definitivt. Jättefint. Jag tycker det här är det bästa av allt. Min pärla i år! :))
5/5
08. AUSTRALIEN 🇦🇺 – Sheldon Riley – “Not The Same”
Jaha… Så här kan man också mörda Lewis Capaldis “Someone You Loved”…
Australien fortsätter med de här hemska pretentiösa överspelade bidragen som saknar melodi totalt men som ska vara så övertydliga som möjligt med sitt budskap så det känns som att få ansiktet dränkt i lera av alla klyschor.
Det är en vokaliskt duktig kille med filippinsk bakgrund som gör en överdramatiserad, överspänd Lewis Capaldi ballad, till skillnad från tjejen ifjol så kan han sjunga men han saknar låt totalt och bär någon obegriplig mask på scenen och överspelar allt. Det känns mer som en teater där han är skådespelaren. Det stora problemet här är att det känns som att man använder en kolossalt stark röst för att dölja och täcka över en svag låt. Det känns fejk. Det är inte så man spelar i Eurovision. Det blir som att hoppa från tian i en swimmingpool fylld med bearnaisesås; det blir fettigt, smörigt och salt. Det blir bara för mycket.
Dessutom bjuder inte texten på något (vilket sådana här låtar ska göra), inga metaforer, inga koder, ingen fingertoppskänsla, inget intressant, utan bara samma fras om och om igen som ska bara borras in i skallen på alla lyssnare. Jag tycker det här är fruktansvärt-hemskt. Någon slirig, sliskig ballad.
Rent spontant tycker jag det här är en överkryssad nolla men han får ändå en etta för hans slipade stämband men jag bara sitter och svettas som en spansk ansträngd åsna när jag ser/hör det här. När inte låten håller och när inte texten håller så framstås det här bidraget mer som en lång outhärdlig gråtfest och Östeuropa struntar fullständigt i stories. Kommersiellt oförsvarsbart. Brutalt överhypat bidrag.
Kan gå helt okej tack vare jury men jag kan inte se någon tv-tittare i Europa bry sig om det här. Vi behöver inga tomma gråtfester i Turin. Låten är katastrof och det är farligt när man börjar tro att Eurovision är “The Voice”. Eurovision är varken The Voice eller Masked Singer. Det blir som att hoppa bungyjump utan att fallskärmen vecklas ut.
Om Australien vill klara sig bättre Eurovision då måste de börja skicka låtar och artister som dels funkar i Australien men som också skulle funka för en bred EUROPEISK publik, Guy Sebastian är ett bra exempel. Jag anser att Australien inte har så mycket mer att hämta i den här tävlingen längre och borde ta en rejäl funderare på hur deras framtidsplaner ska se ut i Eurovision. Kanske dags att uppliva Asian Song Contest och låta Australien stå o gapa där. Jag verkar vara lite ensam om det här men JAG tycker Australien har gjort sitt i Eurovision och borde avbryta sitt ESC-kontrakt med omedelbar verkan. Sorry.
1/5
07. SAN MARINO 🇸🇲 – Achille Lauro – “Stripper”
Det är alltså Bingo Rimér som försöker göra en part 2 på fjolårets vinnare.
Det är som att kolla på tyska Scooby Doo och samtidigt käka Icas soltorkade tomater…
Det är Måneskin… men på något sätt en sunkig, lortig, sopig Måneskin pastisch, typ Måneskin från soptunnan eller från någon container och Måneskin snubben drömmer om att bli en ny Damiano David. Tänk er en Damiano David som växte upp på någon sopstation i Vallentuna.
Det här kan vara bidraget som kan minimera Israels chanser i semin. Jag tror ändå tjejerna och bögarna skriker mycket mer till den här killen. Han är känd på hemmaplan och det kommer nog märkas av under torsdags programmet. Han är tyvärr inte någon ny Damiano David och låten är inte någon “Zitti e Buoni”.
Jag tycker ändå det är en tvåa, det är svårt att älska låten… men jag diggar ändå grabben, störtskön, en sådan som struntar i tävlingen helt. Jag diggar självförtroendet, jag diggar obryddheten. Helt rätt, men att gå från “Zitti e Buoni” till den här låten var ju typ samma upplevelse som att gå från det här glassiga Sheraton hotellet till det här formula 1 hotellet i Bredäng där folk knullar horer typ haha.
Men det är smart att man har plockat med någon från Sanremo, något som jag har efterfrågat länge, någon från Italien som är ett namn där, inte någon pinsam “Senhit” som är en nobody i Italien.
Det här är på flera sätt San Marinos mest träffsäkra bidrag någonsin och egentligen är låten mycket mer “rock n roll” än vad flera andra rock ansatser försöker vara i år och Achille är en riktig karaktär. Det här kan gå hem i Europa, hos folket. Juryn kan däremot mörda honom.
2/5
06. MALTA 🇲🇹 – Emma Muscat – “I Am What I Am”
Men snälla gott folk… Vad är det här för något? Nu får det tammerfan vara nog…
Maltas bidrag i år är flera lager av totalt hjärnsläpp, skulle jag vilja påstå. Att följa Maltas urvalsprocess var som att kolla på en långvarig trafikolycka. Alltså var hennes första bidrag som hon vann i Malta med, var det någon form av varningssignal för hur illa det senare skulle bli?
OK. Emma Muscat. Hon är ju som en Italiensk/maltesisk Andromachi (på ett sätt), fast Emmas låtar har fått mer kommersiell framgång. Hon gör massor med grym fräsch pop på italienska i vanliga fall. Hon får Eurovision-biljetten, Italien står som värdland, alla i Italien vet vem hon är och vad är det som händer? Hon kommer med någon fejkad hemskt tillplattad dagis-anthem på engelska som många i Europa kommer bara att garva åt.
Så hon ändrade sin låt och bytte ut hela sitt team för att åstadkomma det här? Den första låten var bättre men också medioker. Galet att Dino, Dotters grabb har varit med och skrivit det här skämtet till bidrag; från att regera Mellon i år med Liamoo och Medina till att tok floppa i Europa. Vad hände där egentligen?
Dino Medanhodzic brukar ju veta vad han håller på med, men det här låter ju mer som en låt som han skrev direkt efter att han hade fått en dålig, otillräcklig plöjning med Dotter i sängen.
Så det är så många olika typer av bortkastad talang här… Emma är apsnygg, har en bra röst och får biljetten till Eurovision och bara totalt fuckar upp det. Och herregud vilken otur för Emma att hamna i samma semihalva som Andromachi som kommer käka upp henne efter första fyra sekunder.
Musikvideon… det måste vara den fulaste musikvideo jag nånsin sett, i hela mitt liv! Den sämsta musikvideon i Eurovisions historia. Hur kom dem ens fram till idéerna där? Det måste nog vara den enda positiva bemärkelsen här, att dem inte kommer ha någon nytta av den i Turin, haha. Tacka gud att reglerna inte säger att man är tvungen att använda videon på scen i tävlingen. Emma har ju en fantastisk karisma och är jättesöt så hon skulle kanske kunna få det här att framstås som fräschare än vad det är på scen i Turin utan den här vedervärdiga videon.
Jag hatar den, jag hatar vad den står för. Falsk, fejkad video där man väljer att stå för något utan att vara något av det själv. Det räcker inte att sätta ihop sex stycken livlösa nypon som har käkat bikarbonat och precis varit på toa och som ska sen stå där och strutta omkring.
Brist på talang kombinerat med bristen på förberedelse. Den där videon är ett hån mot tittaren. Groteskt. Gräsligt. En klockren etta. Malta åker ut med huvudet före och musikvideon är bland det värsta vi någonsin har sett.
En etta blir det, det här är ändå bättre än den här överhypade dryga tjockisen de skickade i fjol och Emma har ju ändå ett fördelaktigt utseende.
Men när den hetaste i musikvideon är en sydostasiat med pannkaks-bobbar då är det liksom bottennappet i själva bottennappet. Den där musikvideon är kriminell. Hämta Hasse Aro! Skicka videoreggisören till Kumla-anstalt, på en gång.
Undvik några straffrabatter till den där snubben också. Haha.
1/5
05. GEORGIEN 🇬🇪 – Circus Mircus – “Lock Me In”
Det är deras roligaste komikband där frontmannen ser ut att vara en turkisk skäggig Henrik Dorsin som leker fram nån digital tolkning på MGMT korsat med The Muppet Show. Det blir som om Teletubbies skulle göra en porrfilm. Bandet känns som en sekt, nån slags cirkus sekt. Det sjuka är att det är inga större fel på låten. Det är en rätt seriös indierock ansats. Dom förtjänar en trea på ansträngning, den går nog vidare. Oväntat och bra. Skulle kunna vara årets The Roop.
3/5
04. AZERBAJDZJAN 🇦🇿 – Nadir Rüstəmli – Fade To Black
Kudaibergen måste ha varit inspirationen här. Den här grabben har den här Kudaibergen-tenoren, countertenoren. I Azerbajdzjan ser man säkert Kudaibergen som en musikalisk gud och i hela öst, Ryssland, Belarus, Kina, Ukraina, Georgien överallt i öst. (Kudaibergen, en ung super nominerad kazakisk countertenor känd i hela östvärlden)
Han har det här typ av sångsätt som går hem i Östeuropa men som jag tror flera i väst har lite svårare för. Det här är bidraget som skulle kunna knocka ut Australien, ja. Och återigen, det blir extra med röster för denna nu när Ryssland är borta ur leken, så absolut det här kommer gå långt.
ALLA röster som skulle ha gått till ett eventuellt starkt ryskt bidrag kommer bara istället duschas in på det Azerbajdzjanska bidraget.
Nu är Azerbajdzjan helt ensamma i gamet. Alla deras allierade är ute ur spelet; Turkiet, Ryssland och Belarus. Det ska bli intressant att se hur de klarar sig nu när de är helt själva och hur de väljer att rösta dessutom. Det här kommer vara Israels 12a, iaf i semin.
Produktionen är bra, röstmässigt håller han verkligen måttet och jag tycker han förtjänar minst en trea på kvalité för det är en väldigt bra låt, han sjunger väldigt bra. Hoppas han inte går loss alldeles för mycket live med rösten för det känns som att låten ger honom utrymme till att det ska hända. Han har den rösten som gamla tanter kommer gråta till. För första gången på flera år skickar Azerbajdzjan ett bidrag som låter Azerbajdzjan. Anders Wrethov är en jäkel på att skriva låtar till andra artister som han kanske inte har den tajtaste relationen till. Mer än godkänt. Den går vidare. Det viktigaste här är att han inte gör någon teater av det här live. Då kommer han bara framstås som en självcentrerad sjungande påfågel och sånt går inte längre hem i Europa. Men det är mer ansträngning från Azerbajdzjan i år än i fjol.
3/5
03. SERBIEN 🇷🇸 – Konstrakta Đurić – “In corpore sano”
Jag älskar hits! Och det här är en sån klockren hit så det är nästan är äckligt.
Serbien, mästerligt. Det här är det smartaste bidraget i Eurovision sedan de här polska saftiga kvinnorna kärnade smör o gjorde porr på scenen i Köpenhamn. Det är Sebastian Telliers tidiga serbiska ex-fru.
Jag avgudar Konstrakta Đurić. Hon käkar äpplen till vardags och verkar ha ett helt fungerande bra sexliv, hon struntar i tävlingen helt, hon är kall, hon är svår. Hon bryr sig inte ens, haha. Hon har det här smarta, intelligenta tankesättet som finns mycket av hos artister i Östeuropa men som saknas väldigt mycket av hos artister i Norden och väst. Grymt av serberna att välja ett så pass modernt låtval. Man måste våga vara så här modern, smal och skarp i den här tävlingen för att lyckas brett.
Beovizija festivalen har blivit Ex-jugoslaviens Sanremo, samma grej, deras största artister kommer dit, de gör sin grej, allt på hemspråk och låtarna blir hits. Det är så man gör. Det är bara hatten av. Bravo, bravo 👏👏👏
Vi lämnar mina tankar och kikar på ren statistik; låten är redan etta på trending innan tävlingen ens har börjat i följande länder: Österrike, Bosnien och Hercegovina, Kroatien, Liechtenstein, Nordmakedonien, Serbien och Schweiz, tvåa i Sverige och tvåa i Norge och även Frankrike och en hög med andra länder. Det har även snackats om den här låten överallt även utanför Balkan.
Euro-fansen verkar störa sig på detta rätt så rejält. Det Klart. Det Klart dem gör det. Dom är inte självständiga, dom tycker saker bara i grupp och därför blir det jobbigt för dom när det kommer något som dem inte har sett förut. Då börjar dem gråta, så fort dem inte känner igen sig.
I Eurovision Song Contest måste framtiden få vinna över nostalgin ibland. Hon introducerar en ny genre till den här tävlingen med dessutom ett politiskt budskap så det här är definitivt framtiden. Det finns ingen idioti här alls, här finns det en tanke bakom varenda liten detalj. Brillians kallas det och framför allt är låten väldigt användbar, man kan använda den här låten till vad som helst. Utomordentligt val.
Jag tycker det är en full femma och jag tycker det här är det bästa av allting i år och jag tror och tycker helhjärtat att den ska vinna alltihopa. Allt är grymt bra. Konstrakta är fantastisk, hon är på riktigt och låten är redan en monsterhit.
Det här är låten Europa kommer sjunga, dansa till och spela hela sommaren och det här kommer klassas som en mästerlig klassiker i framtiden.
Sådana här typ av artister som Konstrakta Đurić ställer nästan aldrig upp i sådana här sammanhang. Konstrakta, Kalush Orchestra, Monika Liu och Andromachi är mina tre storfavoriter i år. Låten är en enorm hit och kommer bara bli ännu större efter tävlingen. Det kan bli Belgrad nästa år och det vore inte oförtjänt. 2023 kan bli ett lönsamt år för Jovan Radomir…
5/5
02. ISRAEL 🇮🇱 – Michael Ben David – “I´M”
Sen kommer bögigaste bidraget i årets Eurovision. Det måste vara en bög, en ung aggressiv bög, en israelisk Filip Dikmen som skuttar omkring med tjejer och killar och leker lip sync Beyonce där i revampen har man adderat kycklingkörer. Om Israel går vidare med det här så kan man lika väl döpa om hela Eurovision till “The Real Gay Olympics”.
Högsta övertändning, 15 stycken RedBull klunkas innan han är på scen. Hoppar, skuttar, som en liten iller på amfetamin. Han kommer förmodligen vara den profil som tar över hela sändningen under torsdagens semi och sedan bryter ihop totalt när han sedan insett att han inte har gått vidare och kommer säkert skylla på att hela Europa har efterbliven smak.
En freakshow. Låten är inget att berömma… Det var nån hebreisk jävla krutkärring som satt i den där juryn som såg ut att få öronorgasm av det här i den israeliska X-Factor finalen. Hoppas den damen tog ett psyktest dagen efter…
Jag sätter ändå en tvåa för att… jag vet inte ens varför… för att killen fortfarande är vid liv…
Det blir kul i semi 2. Produktionsmässigt är det här bättre än flera andra liknande bidrag. Två snygga dansare fanns med hemma i Israel och dom brudarna vill man ju se mer av.
Går den vidare? Jag tror inte det. Hade jag varit honom hade jag varit som en darrande fluga som har kört in i fel ljus, haha!
2/5
Semi-final 2
01. FINLAND 🇫🇮 – The Rasmus – “Jezebel”
Delfinal 2, Här kan årets vinnare finnas fan. Här finns både de sämsta låtarna och de bästa låtarna i min bok.
Finland: Det är årets bästa rocklåt,
Den gamla bävern Desmond Child är med i upphovet här. Den gamla ugglan… haha.
Han är en av de största rock producenterna genom tiderna och han har komponerat en ganska typisk The Rasmus låt med en bra effektiv The Rasmus-refräng. Stark melodi. Inget nyskapande för tävlingen men Lauri sjunger ut av helvete och låten är väldigt välskriven och
den förtjänar minst en trea på kvalité för det är en väldigt bra låt, han sjunger väldigt bra. Jättesnygg påkostad video. Grymt gitarrsolo. Det här kommer funka bra i Turin. Den kommer gå vidare. Det är bland de bättre rocklåtarna vi har sett i Eurovision på senare tid. Det är kvalité. De kommer få tolvor från Polen och Azerbaijans tv-tittare. Norden kommer älska det här. Skulle kunna vara lite årets Hooverphonics som går vidare mycket tack vare många år i branschen.
3/5
01. 🇫🇮 FINLAND:
Semifinal 2. Here are the best and the worst songs of the year in my book.
Finland: It’s the best rock song of the year. The old beaver Desmond Child is involved in the composition here. That old owl… haha. He is one of the greatest rock legends of all time and he has composed a fairly typical The Rasmus song with a good effective The Rasmus chorus.
The Rasmus enters this competition as the biggest name in the contest and will go to the finals thanks many years in the industry. We will see if their old fans will get excited about their musical return. (6/10)
02. 🇮🇱 ISRAEL:
The biggest gay entry this year. A young aggressive gay man dancing with girls and boys on stage. A real freak show. The song is nothing to praise … but somehow it feels like he knows what he is doing and the production is fine. If Israel goes ahead with this, they might as well rename the entire Eurovision Song Contest to ”The Real Gay Olympics”.
He will probably be the profile that takes over the entire live show during Thursday’s semi and then breaks down completely when he then realizes that he has not moved on to the final and will surely blame that the whole Europe has retarded taste, haha.
There was a Hebrew fucking grandma sitting on that jury who seemed to get an ear orgasm from this in the Israeli X-Factor final. Hope that lady took a psych test the day after…
Will it qualify? I don’t think so. Had I been him, I would have been like a trembling fly that has run into the wrong light. But for me there will be an entry that is very similar to this later in the show which is much more embarrassing in my book. (6/10)
03. 🇷🇸 SERBIA:
I love hits! And this is such a spotless hit so it’s almost sick, haha.
Konstrakta is so funny. She eat apples every day and seems to have a fully functioning sex life. I think she’s amazing. She is for real. She is the real deal. The song will be remembered as a masterful classic in the future, it’s already a hit all over Europe right now and this is the song that Europe will dance and listen to the whole summer.
It’s already booming and why should juries out in Europe not give points to this? She comes up with an idea nobody else has. It’s well executed. It’s an enormous hit, there is no madness here. Here is a thought behind every little detail. Somehow this gets almost a bit pornographic. Like pornhub in the laundry room, haha. But I am also a big fan of the song, some kind of hypnotic persistent indie pop.
In the Eurovision Song Contest, the future must win over the nostalgia sometimes. She introduces a new genre to this competition with also a political message so this is definitely the future. Potential winner. Maybe 2023 will be an interesting and profitable year for Jovan Radomir… (10/10)
04. 🇦🇿 AZERBAIJAN:
Kudaibergen must have been the inspiration here. This guy has this Kudaibergen tenor, the countertenor. In Azerbaijan, Kudaibergen are probably seen as a musical god and throughout the East, Russia, Belarus, China, Ukraine, Georgia everywhere in the East. (Kudaibergen, a young super-nominated Kazakh countertenor known throughout the Eastern world).
He has this type of vocal technique that is appreciated and loved in Eastern Europe but which I think many in the West have a little harder time with. He does R&B with Phil Collins meets the Kudaibergen, the kind of music old aunts will cry to. There is a risk that he will only appear as a one-legged singing peacock and then this coffee & cinnamon bun-method of choosing songs seems to be over in this contest. (6/10)
05. 🇬🇪 GEORGIA:
Well. It’s quite intriguing. They’ve been trying to make MGMT crossed with The Muppet Show. It sounds like if Teletubbies would make a pornhub-movie. The sick thing is that there are no major flaws with the song. It’s a pretty serious indie rock approach. They deserve a 7 on effort, it will probably qualify, I believe. Unexpected and creative. Could maybe be this year’s The Roop, somehow. (7/10)
06. 🇲🇹 MALTA:
Dafuq is this. Malta’s entry in Eurovision this year is like many layers of retardness.
OK. Emma Muscat. She does lots of good fresh pop in Italian in ordinary cases. She gets the Eurovision ticket, Italy is the host country, everyone in Italy knows who she is and what is happening? So she changed her song and replaced her entire team to accomplish this?
Crazy that Dino, Dotters husband has been involved in writing this kindergarten anthem; from ruling Melfest this year with Liamoo and Medina to this crazy flop in Eurovision. What really happened there? This sounds more like a song Dino has composed after he’s had a bad, unsatisfacted sex time in the bed with Dotter.
The worst, most ugly music video of the year and maybe in the history of Eurovision. Lack of talent combined with lack of preparation. That video is a mockery of the viewer. Grotesque. Horrible.
What is positive? Well that Emma looks good unlike the arrogant fat pussy they sent last year and she could make this feel fresher than it is live without this horrible fake video.
But when the hottest thing in the music video is a Southeast Asian with pancake boobs, then it’s like the bottom button in the bottom button itself. (4/10)
07. 🇸🇲 SAN MARINO:
I quite like it. Like a dirty Måneskin that wants to get the same success like Damiano David. I like that Achille doesn’t care about anyone or anything. What actually saves this is that Achille actually had this Måneskin expression long time before Måneskin even became famous. So he is not trying to be a copycat.
This is much more confident ”rock n roll” than other countries are trying to achieve (Denmark, Bulgaria… etc, etc). However, he will find it difficult to convince traditional, nostalgic voters. I don’t know.
I do not think this will be perceived as a very qualitative number for many viewers. People will not find him as a new Damiano David and they will also not find the song as a new “Zitti e Buoni”. (6/10)
08. 🇦🇺 AUSTRALIA:
Nothing funny. A Filipino guy wearing a strange mask on stage crying and shouting out a song. Australia continues with these pretentious clown contributions. Eastern Europe doesn’t care about big stories. The problem here is that it feels like they are using a very strong vocal to hide and cover up a weak song. I find this terrifyingly horrible and unpleasant to listen to. Unfortunately, this will surely go on to the final because easily distracted viewers seems so captivated by this. I hate this. Over-dramatized and overplayed. I’m just sitting and sweating like a donkey when I look at this. (4/10)
09. 🇨🇾 CYPRUS:
Such entries like this send a country that has self-confidence.
I adore Andromachi. She has a great catalog. A dream name for Eurovision and the song is made of the sharpest knives in the box, including good old favorites like Alex Papaconstantinou, two Kosovo Albanians known from FIK and also a famous Greek producer who worked with Anna Vissi and last but certainly not least, Arash.
So the team behind it consists of some Swedish names that are not really these classic Swedish composers, but they are more active and current in Eastern Europe.
Andromachi has a divine voice, looks stunning, the song is a light S ‘Agapó (One of Andromache’s most successful songs) and she is rooted in traditional Greek folk music, the song is nicely hooky, modern, well made, will be played everywhere in Eastern/Southern Europe and maybe even in Sweden and I think this is the best song of the year. She deserves a ten. The best Cypriotic entry ever, in my opinion. Deserves a top 10 finish on the Saturday night. (10/10)