Haha, nä, men de har ju OBVIOUSLY stulit vår!
Låten är skriven direkt till oss av Felix Berglund som var med i Le Kid tidigare. Or SO HE SAID back then. 😀
Intressant… Skulle inte förvåna mig om den ligger i nå’t random gratisarkiv nånstans för upphämtning.
Vi kanske får ta tillbaka den Fredrik Kempe skrev till oss redan 2008 som vi hade först? 🙂
TACK för en fantastisk säsong och distansbevakning! <3 och tack för att ni fortsätter, och att ni orkar! Fortsätt göra det ni hinner och det som känns kul, vi vill ju ha kvar er här så länge som möjligt 🙂
Jag är så tacksam över allt ni gör. Oavsett hur mycket eller lite ni lägger upp så är det så härligt att följa. Ser fram emot nästa säsong! Grymt jobbat!
Vi älskar er också. I mina ögon så är erat engagemang under detta år en större bedrift än de som SVT och ESC har gjort. Ett stort tack för det! Era poddar har lyckats engagera hela min familj. Vi lyssnade på samtliga införpoddar i ett sträck. Det rådde inte samsyn med era åsikter. Men en bra grund att utgå ifrån. Det ska bli intressant att se vad Italiens,oväntade,vinst för med sig. Jag blir inte förvånad om The Ark gör en Danny,och kickar igång sin reunionturné i mello 22 pga av vinsten med rockmusik. Sedan hoppas Jag att det kommer en svensk tolkning av Ukrainska bidraget med säg Rebecca och Fiona tex. Men framförallt vill vi se er två i Milano nästa vår och rapportera live. Än en gång: Ett stort tack för erat arbete under rådande omständigheter och för att ni har levererat så mycket som ni har gjort.
Ja, Sverige har nog en del att lära av Italiens approach. Tror ni att det vore ett smart drag för SVT att göra sig av med tre minuters-regeln, om de nu vill inspireras av Sanremo en smula? Tänker att det kanske skulle kunna resultera i att lite mer låtar som inte är specialskrivna för tävlingen blir inskickade.
Efter två helt DÖDA semifinaler med 0 överraskningar och ingen drama så fick vi en helt sjuk final igår men den galnaste omröstningen! Fan vad bra TV! Älskade den rättvisa slakten mot UK och Tyskland och sedan kanske inte lika rättvist men sant Spanien o Holland, 0 poäng. Fy fan. Nästan glad att mina hemländer åkte ut i semifinalerna. Hellre att åka ut i en semi och se bra ut än att komma till final och komma in med risken att skämma ut sig totalt för en ännu större massa människor.
Den här finalen var ovanligt bra och man kommer minnas den för alltid! TV-guld!
Det som vore väldigt uppfriskande för 2022, något jag önskar är att alla länder som åkte ut i semifinalerna kommer tillbaka som vinnarfavoriter nästa år! Det är ändå många av de länder som åkte ut i år som även åkte ut 2019 så nästa år så får gärna Lettland, Rumänien eller Makedonien ta hem festivalen haha!
Fick ju hjärtat i halsgropen där ett i och med ”Vi älskar er. Förlåt. Men nu är det över” – var helt hundra på att ni annonserade total Schlagerprofilerna-nedläggning. Skönt att så inte var fallet!
Stort tack för ytterligare en säsong! Ni är bäst – och en stor del av min, och många andras Mello/Eurovision-upplevelse.
Island fick nog sin höga placering som ett ”tack” från ifjol.
Island borde ha bytt plats med Litauen som har mycket mer självdistans och inte tar sig själv på så stort allvar. Litauen och Ukraina är mycket mer självdistans.
Ukraina, inte så förtjust i låten men jag ska ge att sångerskan verkligen gjorde ett bra jobb. Det fanns dessutom självdistans. Den kulturen som finns i Ukraina och Ryssland är ändå så rik och kraftig så även om låten inte är 100% så bär det långt.
Finland! Inte så ofta man ser Finland ligga etta under en omröstning haha. Låten är ju förfärligt usel men kul för Finland och Island som ofta kom så dåligt under 2010-talet att både komma topp 10 och slå Sverige!
Malta var ju usel. Hon är grym och sjunger klockrent och är väldigt självsäker men låten är ju ett skämt. Malta var dessutom väldigt överhypad under ESC-säsongen. Det var ju ändå en flopp för dom. En av de mest hypade låtarna lyckades inte ens komma topp 5. Dessutom en väldigt låg placering från folket.
Jag tror de här svenskskrivna låtarna som vissa länder köper in. Det där spelet räcker kanske för att gå till final men inte mycket längre. I år fick vi det bevisat.
Resultatet visade ändå jäkligt tydligt att det är bara de länderna som vågar experimentera och vågar utmana som kommer långt och det är även så jag hoppas att det här resultatet reflekterar och färgar nästa år. 4 av 5 bidrag i topp 5 var på hemspråk och det var de mest hårdarbetande länderna och artisterna som gjorde sin grej till 100% som dessutom gick längst. Det är så det ska vara.
Italien är en perfekt vinnare. Han sjunger skitbra och det är en väldigt stark karismatisk rytmisk sångare och låten kommer säkert höras och spelas överallt nu under resten av 2021. Jag uppskattar att det inte var en slätstruken vinnare och jätteviktigt att det var en BIG5 vinst i år. Nu får vi minst ett land extra i semisarna nästa år + att Tyskland, Spanien o UK borde nu kunna se allvaret med att tävla och skärpa sig till 2022.
Carola var förgräslig. Hon skämde ut hela Sverige igår. OCH sedan Edward; vad strålande hon var! åhh! Vad var det som var så strålande med henne? Det var den sämsta talesperson någonsin! Det här bara visar hur självcentrerad hon är. Så FEJK! Usch.
Man kan inte säga Sverige gick bra i år. Mello var faktiskt bättre än tidigare år MEN Melodifestivalen måste göras om ordentligt inför 2022. Mer organisk musik och artister och låtskrivare måste få helt fria händer att göra sin grej fullt ut. Fuck dom här ”Campsen”. Det systemet är åt skogen. Man måste kunna ha friheten att ta ut svängarna lite mer. Alla svenskskrivna låtar kom ju också mycket sämre än vad folk hade förväntat sig. Malta, San Marino, Cypern. Det här var inte Sveriges år och jag hoppas på en mer organisk och mindre slätstruken Melodifestival 2022.
Fina ni! Tack och åter tack för alla roliga och intressanta videoklipp, bloggar och podcasts ni släppt. Det känns alltid lite vemodigt när det är över, men vilket bra år och vad grymt ni har levererat under en pandemi dessutom. Inget man tar för givet, för som ni säger är ju det här ert intresse och inte ett jobb. Så glad att ni fortsätter år efter år, utan er blir det inte Eurovision på riktigt. Ni är mina jämlika Eurovision/Mello-nördar och jag älskar att grotta ner mig i det här tillsammans med er. Nästa gång Mello får åka på turné och är i Göteborg måste jag dit och tacka er personligen på Beebar, som jag hoppas är öppet och att ni får spela era schlagers på.
Ta hand om er nu och vila ut, så ser vi fram emot en ny säsong podcasts framöver nån gång. Kram på er!
Tack för era analyser och rapporteringar och ja allt ni gör! Mycket viktigt att hålla balansen, det ska ju kännas kul ❤️ Önskar er båda en fin sommar och god vaccinering och så ses vi när det är dags igen! Ja, Florens 2022 vore underbart, men jag misstänker att det står mellan Milano och Rom där jag 100% föredrar Rom. Kram på er!
Fasen vad härliga ni är!! Jag har älskat era inför-poddar och tycker ni gör ett svinbra jobb med den bevakning ni gör – hatten av!! 😍👏🙌
Själv är jag otroligt lättad att Schweiz/Gjons tears inte vann, utifrån aspekten att Eurovision 2022 inte översköljs av ”innerliga, lågmälda ballader” bara för att länderna ska kopiera årets vinnare. Han hade en bra låt och ett svinbra framträdande, men TVÅ års Eurovisionvinnare med samma typ av lågmälda innerliga ballad-låt hade varit lite väl mkt. Då tar jag hellre en eller ett par rocklåtar extra nästa år 🙂
Mina favoriter var Litauen och Island, är nöjd med deras placeringar. Ser fram emot ett nytt Melloår inför 2022!
(Psst: Ken, du MÅSTE måla om väggarna i det där rummet…! 🤢😁)
Tack och KRAM till er för allt ni gör! Ni är stjärnor! ⭐❤
Angående Island: det är precis den här estetiken och attityden som finns bland mina queera umgängeskretsar, speciellt när jag typ gick ut gymnasiet (ca 2015) men även nu. Förstår inte alls hur det skulle vara ”hittepå” när jag kan rada upp en stor bredd människor utan relation till varandra som skulle kunna ersätta bandmedlemmarna utan att någon utomstående skulle märka. Det kanske är en generationsfråga.
Förra studion tänkte jag på hur ni ställde frågan om vilken låt som skulle passa bättre in i vinnarleden. Från det perspektivet så känns det så självklart att Italien vinner. Tycker Schweiz hade en urbra låt, hade inte heller blivit sur på Malta och hade nog kunnat svälja Frankrike om inte annat på att det hade känts kul att få se hur dem tog sig an arrangemanget, men Italiens låt passar perfekt in i vinnarledet. Dels skiljer den sig från senare vinnare (till skillnad från både Schweiz och Malta som ligger estetiskt nära Arcade och Toy) och dels representerar det en triumf för Italiens återkomst till tävlingen, samt ett större intresse för mer egensinniga uttryck.
Just det senare hoppas jag verkligen är en trend som fortsätter: det egna språket och/eller uttrycket har en stark position på listan i år, Ukraina är ett annat bra exempel. Med det sagt så tror jag att en sån utveckling kan vara problematiskt för Sveriges karriär i tävlingen, speciellt då mycket av vår populärmusik just är gjord för och kraftigt präglad av export.
Fruktansvärt kul startfält i vilket fall, trots att programmet i sig var rätt flackt. Undrar varför länder fortsätter att envisas med att trycka in så många programledare som möjligt? Hade räckt med Nikki och en till. Skulle vara kul att se er tugga lite siffror sen också, eller har ni någon annan schlagerbloggare ni tycker gör det bättre?
Shiit asså, vad i helskotta händer med ”Så mycket bättre” ?
Fler tårar än hits, ett hav av ballader… tur att Casper kom in så att något började hända lite haha 😉
Har ni tagit eran introlåt från en polsk nyhetssändning 😉
https://www.youtube.com/watch?v=IJmR0j3oODQ
Haha, nä, men de har ju OBVIOUSLY stulit vår!
Låten är skriven direkt till oss av Felix Berglund som var med i Le Kid tidigare. Or SO HE SAID back then. 😀
Intressant… Skulle inte förvåna mig om den ligger i nå’t random gratisarkiv nånstans för upphämtning.
Vi kanske får ta tillbaka den Fredrik Kempe skrev till oss redan 2008 som vi hade först? 🙂
Haha, jag tänkte bara kolla på lite nyheter, säkert propaganda nyheter och sedan hör SP intro och tänkte har jag blivit helt stört i huvudet… haha
TACK för en fantastisk säsong och distansbevakning! <3 och tack för att ni fortsätter, och att ni orkar! Fortsätt göra det ni hinner och det som känns kul, vi vill ju ha kvar er här så länge som möjligt 🙂
Jag är så tacksam över allt ni gör. Oavsett hur mycket eller lite ni lägger upp så är det så härligt att följa. Ser fram emot nästa säsong! Grymt jobbat!
Vi älskar er också. I mina ögon så är erat engagemang under detta år en större bedrift än de som SVT och ESC har gjort. Ett stort tack för det! Era poddar har lyckats engagera hela min familj. Vi lyssnade på samtliga införpoddar i ett sträck. Det rådde inte samsyn med era åsikter. Men en bra grund att utgå ifrån. Det ska bli intressant att se vad Italiens,oväntade,vinst för med sig. Jag blir inte förvånad om The Ark gör en Danny,och kickar igång sin reunionturné i mello 22 pga av vinsten med rockmusik. Sedan hoppas Jag att det kommer en svensk tolkning av Ukrainska bidraget med säg Rebecca och Fiona tex. Men framförallt vill vi se er två i Milano nästa vår och rapportera live. Än en gång: Ett stort tack för erat arbete under rådande omständigheter och för att ni har levererat så mycket som ni har gjort.
Tack för fin rapportering under denna säsong! 🙂
Ja, Sverige har nog en del att lära av Italiens approach. Tror ni att det vore ett smart drag för SVT att göra sig av med tre minuters-regeln, om de nu vill inspireras av Sanremo en smula? Tänker att det kanske skulle kunna resultera i att lite mer låtar som inte är specialskrivna för tävlingen blir inskickade.
Efter två helt DÖDA semifinaler med 0 överraskningar och ingen drama så fick vi en helt sjuk final igår men den galnaste omröstningen! Fan vad bra TV! Älskade den rättvisa slakten mot UK och Tyskland och sedan kanske inte lika rättvist men sant Spanien o Holland, 0 poäng. Fy fan. Nästan glad att mina hemländer åkte ut i semifinalerna. Hellre att åka ut i en semi och se bra ut än att komma till final och komma in med risken att skämma ut sig totalt för en ännu större massa människor.
Den här finalen var ovanligt bra och man kommer minnas den för alltid! TV-guld!
Det som vore väldigt uppfriskande för 2022, något jag önskar är att alla länder som åkte ut i semifinalerna kommer tillbaka som vinnarfavoriter nästa år! Det är ändå många av de länder som åkte ut i år som även åkte ut 2019 så nästa år så får gärna Lettland, Rumänien eller Makedonien ta hem festivalen haha!
Fick ju hjärtat i halsgropen där ett i och med ”Vi älskar er. Förlåt. Men nu är det över” – var helt hundra på att ni annonserade total Schlagerprofilerna-nedläggning. Skönt att så inte var fallet!
Stort tack för ytterligare en säsong! Ni är bäst – och en stor del av min, och många andras Mello/Eurovision-upplevelse.
Island fick nog sin höga placering som ett ”tack” från ifjol.
Island borde ha bytt plats med Litauen som har mycket mer självdistans och inte tar sig själv på så stort allvar. Litauen och Ukraina är mycket mer självdistans.
Ukraina, inte så förtjust i låten men jag ska ge att sångerskan verkligen gjorde ett bra jobb. Det fanns dessutom självdistans. Den kulturen som finns i Ukraina och Ryssland är ändå så rik och kraftig så även om låten inte är 100% så bär det långt.
Finland! Inte så ofta man ser Finland ligga etta under en omröstning haha. Låten är ju förfärligt usel men kul för Finland och Island som ofta kom så dåligt under 2010-talet att både komma topp 10 och slå Sverige!
Malta var ju usel. Hon är grym och sjunger klockrent och är väldigt självsäker men låten är ju ett skämt. Malta var dessutom väldigt överhypad under ESC-säsongen. Det var ju ändå en flopp för dom. En av de mest hypade låtarna lyckades inte ens komma topp 5. Dessutom en väldigt låg placering från folket.
Jag tror de här svenskskrivna låtarna som vissa länder köper in. Det där spelet räcker kanske för att gå till final men inte mycket längre. I år fick vi det bevisat.
Resultatet visade ändå jäkligt tydligt att det är bara de länderna som vågar experimentera och vågar utmana som kommer långt och det är även så jag hoppas att det här resultatet reflekterar och färgar nästa år. 4 av 5 bidrag i topp 5 var på hemspråk och det var de mest hårdarbetande länderna och artisterna som gjorde sin grej till 100% som dessutom gick längst. Det är så det ska vara.
Italien är en perfekt vinnare. Han sjunger skitbra och det är en väldigt stark karismatisk rytmisk sångare och låten kommer säkert höras och spelas överallt nu under resten av 2021. Jag uppskattar att det inte var en slätstruken vinnare och jätteviktigt att det var en BIG5 vinst i år. Nu får vi minst ett land extra i semisarna nästa år + att Tyskland, Spanien o UK borde nu kunna se allvaret med att tävla och skärpa sig till 2022.
Carola var förgräslig. Hon skämde ut hela Sverige igår. OCH sedan Edward; vad strålande hon var! åhh! Vad var det som var så strålande med henne? Det var den sämsta talesperson någonsin! Det här bara visar hur självcentrerad hon är. Så FEJK! Usch.
Man kan inte säga Sverige gick bra i år. Mello var faktiskt bättre än tidigare år MEN Melodifestivalen måste göras om ordentligt inför 2022. Mer organisk musik och artister och låtskrivare måste få helt fria händer att göra sin grej fullt ut. Fuck dom här ”Campsen”. Det systemet är åt skogen. Man måste kunna ha friheten att ta ut svängarna lite mer. Alla svenskskrivna låtar kom ju också mycket sämre än vad folk hade förväntat sig. Malta, San Marino, Cypern. Det här var inte Sveriges år och jag hoppas på en mer organisk och mindre slätstruken Melodifestival 2022.
Haha! UK. Fy fan var usla dom var! Hur i HELSKOTTA kan man få 0 poäng totalt sätt i det här nya systemet.
Fina ni! Tack och åter tack för alla roliga och intressanta videoklipp, bloggar och podcasts ni släppt. Det känns alltid lite vemodigt när det är över, men vilket bra år och vad grymt ni har levererat under en pandemi dessutom. Inget man tar för givet, för som ni säger är ju det här ert intresse och inte ett jobb. Så glad att ni fortsätter år efter år, utan er blir det inte Eurovision på riktigt. Ni är mina jämlika Eurovision/Mello-nördar och jag älskar att grotta ner mig i det här tillsammans med er. Nästa gång Mello får åka på turné och är i Göteborg måste jag dit och tacka er personligen på Beebar, som jag hoppas är öppet och att ni får spela era schlagers på.
Ta hand om er nu och vila ut, så ser vi fram emot en ny säsong podcasts framöver nån gång. Kram på er!
Tack för era analyser och rapporteringar och ja allt ni gör! Mycket viktigt att hålla balansen, det ska ju kännas kul ❤️ Önskar er båda en fin sommar och god vaccinering och så ses vi när det är dags igen! Ja, Florens 2022 vore underbart, men jag misstänker att det står mellan Milano och Rom där jag 100% föredrar Rom. Kram på er!
Fasen vad härliga ni är!! Jag har älskat era inför-poddar och tycker ni gör ett svinbra jobb med den bevakning ni gör – hatten av!! 😍👏🙌
Själv är jag otroligt lättad att Schweiz/Gjons tears inte vann, utifrån aspekten att Eurovision 2022 inte översköljs av ”innerliga, lågmälda ballader” bara för att länderna ska kopiera årets vinnare. Han hade en bra låt och ett svinbra framträdande, men TVÅ års Eurovisionvinnare med samma typ av lågmälda innerliga ballad-låt hade varit lite väl mkt. Då tar jag hellre en eller ett par rocklåtar extra nästa år 🙂
Mina favoriter var Litauen och Island, är nöjd med deras placeringar. Ser fram emot ett nytt Melloår inför 2022!
(Psst: Ken, du MÅSTE måla om väggarna i det där rummet…! 🤢😁)
Tack och KRAM till er för allt ni gör! Ni är stjärnor! ⭐❤
Kul att få följa tävlingen med er, som alltid!
Angående Island: det är precis den här estetiken och attityden som finns bland mina queera umgängeskretsar, speciellt när jag typ gick ut gymnasiet (ca 2015) men även nu. Förstår inte alls hur det skulle vara ”hittepå” när jag kan rada upp en stor bredd människor utan relation till varandra som skulle kunna ersätta bandmedlemmarna utan att någon utomstående skulle märka. Det kanske är en generationsfråga.
Förra studion tänkte jag på hur ni ställde frågan om vilken låt som skulle passa bättre in i vinnarleden. Från det perspektivet så känns det så självklart att Italien vinner. Tycker Schweiz hade en urbra låt, hade inte heller blivit sur på Malta och hade nog kunnat svälja Frankrike om inte annat på att det hade känts kul att få se hur dem tog sig an arrangemanget, men Italiens låt passar perfekt in i vinnarledet. Dels skiljer den sig från senare vinnare (till skillnad från både Schweiz och Malta som ligger estetiskt nära Arcade och Toy) och dels representerar det en triumf för Italiens återkomst till tävlingen, samt ett större intresse för mer egensinniga uttryck.
Just det senare hoppas jag verkligen är en trend som fortsätter: det egna språket och/eller uttrycket har en stark position på listan i år, Ukraina är ett annat bra exempel. Med det sagt så tror jag att en sån utveckling kan vara problematiskt för Sveriges karriär i tävlingen, speciellt då mycket av vår populärmusik just är gjord för och kraftigt präglad av export.
Fruktansvärt kul startfält i vilket fall, trots att programmet i sig var rätt flackt. Undrar varför länder fortsätter att envisas med att trycka in så många programledare som möjligt? Hade räckt med Nikki och en till. Skulle vara kul att se er tugga lite siffror sen också, eller har ni någon annan schlagerbloggare ni tycker gör det bättre?