Fjärde dagen med Eurovision-repetitioner i Rotterdam! Idag ska vi få lyssna på det sista gänget i semifinal 2 (och de vet ni inte riktigt vad vi tycker om, för den podden ligger fortfarande och väntar på att bli släppt, så här kan det bli dubbla nyheter för er som brukar följa oss) och sedan kanske vi kan börja spekulera i hur finalen kommer att se ut.
Inlägget uppdateras under dagen, och som vanligt är alla bilder från EBU och allt kommer med en stor reservation för att jag kanske missar ett eller flera repetitioner pga jobb på annat håll. Nu kör vi!
Georgien
Härligt att starta dagen med den låt jag tycker absolut sämst om i år! Numret här är skapat av samma svenska team som ligger bakom Sveriges och Maltas bidrag (och även Albanien strax och Schweiz lite senare idag). Och numret är väl okej. Tornike traskar in med lite ljuseffekter på skärmen. Sen sitter han på en kub i mörker medan text projiceras på honom. Problemet är väl att texten är årets sämsta. Och låten är årets sämsta. Och han själv verkar ungefär lika glad över att vara här som jag är över att vi fortfarande är inne i en pandemi så jag inte kan vara på plats i Rotterdam…. Allt är URTRÅKIGT. Efter att han efter att ha sjungit låten helt perfekt i andra repet totalt trollar alla fans i tredje och sjunger i alla möjliga och omöjliga tonarter och låter som han knappt sett en mikrofon innan. Han tyckte säkert det var skitkul. Men jag undrar vad hans HoD eller produktionen tycker om att man kastar bort ett rep sådär helt? Hela hans ”jag skiter helt i detta”-attityd är faktiskt inte charmig. Alls. Nä, jag har inget mer att säga här. Det här bara måste ut ur tävlingen. Kvickt.
Albanien
Team Sasha har återanvänt mycket av den SASS som de använde med Iveta i Stockholm och det fokus på hairflips och strutting som gjorde Fuego till en smash. Och det fungerar. Anxhela Peristeri sjunger ju grymt, och med ett sådant här ”urstark brud som får vara sexig på sina villkor med skitsnygga, men enkla, effketer på LED-skärmen”-nummer så lyfter de den här ganska ljumma låten till en säker finalist. Att vara ensam på scen och bara jobba med röst och effekter (och HÅRET) står ut ordentligt mot alla dansnummer (och inte minst mellan de två rövlåtar som de placerats) så jag tycker det borde ha lätt att sopa in tillräckligt med röster från jury och de som ”bara lyssnar på sången och inte låten” för att hamna bland de tio.
Portugal
Hoppsan Kerstin! Här är en låt jag aldrig skulle lyssna på när den dyker upp på Spotify, men jag har absolut NOLL att anmärka på när det kommer till The Black Mambas staging eller utförande. Flawless. De börjar i svartvitt i 4:3-format (vilket är en snygg och kul effekt) och sedan öppnar skärmen upp, färger i blått och guld, en symfoniorkester bakom bandet på LED:arna (snygga skuggor) och sedan lite classy animeringar som följer Pedro Tatanka ut på catwalken. Portugal gör verkligen inte bort sig. Och jag misstänker det här har sina fans. Jag flyttar detta snabbt från ”definitivt ute” till ”kanske”-högen. Bra jobbat!
Bulgarien
Två saker här. Ett. Nederländarna gjorde nån ny grej med sin uppkoppling igår (”för att underlätta för alla”) vilket gör att jag efter tredagars PERFEKT streaming inte ser något alls stundtals. Så kan inte ge lika klara omdömen som dag 1-3 idag. Två. Bulgarien har skapat en egen liten värld för Victoria genom att bygga en hög med sand som hon sitter på, och sedan gör man om golv och tak (via LED:arna) till vatten och himmel, vilket ger ett strålande vackert intryck av att hon sitter ensam i havet på en sandhög/klippa. Samtidigt rinner sand ner från taket (effekt såklart – inte riktig sand – som likt ett timglas symboliserar att vi blir äldre. Snyggt. Ett foto på, hm, hennes föräldrar? hennes livs kärlek? I dunno, är desstom klistrat på klippan. Väldigt snyggt. Fansen går BANANAS i livechatten och skriker vinnare, men till skillnad från Portugal nyss (som har en låt jag tycker är långt sämre än Bulgariens) så tycker jag inte det här numret lyfter låten speciellt mycket. Jo, det är bedårande vackert, speciellt när allt börjar röra sig på slutet. Och Victoria sjunger fantastiskt och har star quality trots snyggt oversized dressad. Och ja, det lär gå till final och säkert komma topp tio. Men låten ÄR ju väldigt statisk och numret är också väldigt statiskt i min bok. Det är tre mycket vackra, men okej jag säger det, ganska tråkiga, minuter ångestpop. Men vidare är det såklart. Och Bulgarien ligger absolut på väntelistan för en vinst (sån’t gillas ju alltid av jurygrupper inte minst, Lex Portugal). Så vem vet?
Finland
Fullt ös med öppna spjäll från det finska rockbandet. Precis som för Sverige och Norge så ser det ungefär likadant ut som på hemmaplan, men allting är lyft några extra snäpp för att passa Eurovision (och här får man ju inte visa fingret (som texten inbjuder till) så istället har man målat sina långfingrar röda). Det är kul jobbat med LED:arna där vi omväxlande ser bandet och omväxlandet ser gitarristen (eller sångarna?) uppochned som vita figurer, och det är ordentlig med bra energi hos bandet och sångarna. Mycket svart. Mycket rött. Mycket eld. Mycket rockkonsert (fan, vad jag saknar att gå på konsert). Men det sticker ut bra och det är effektivt. Jag är ju ingen rockkännare men nog känns det ändå som ett sådant bidrag som går vidare i genren?
Lettland
Oj. Här hade jag nog förväntat mig en hel massa mera. Nu är det bara Samanta Tīna i grön klänning, med tre kör/dansare i samma färg på kroppsstrumporna som gör den där ”krona-på-huvudet”-rörelsen från videon. Jag är ingen superfan av låten, men allt det queera, inkluderande, härliga från videon är HELT borta. Det är bara grönt och en ENORM (f’låt) mönsterspya på LED:arna bakom. Som en guldig spetsvagina som konstant öppnas. Eller nå’t. Nä, det här tror jag bara de mest inbitna ESC-fansen (de som bara älskar det ingen annan gillar) kan vara nöjda med. Sorry Lettland. Sorry Aminata. Ni kan SÅ mycket bättre. Jag räknar ut det direkt.
Schweiz
Dags för den sista storfavoriten som behöver kvala, och även dags för det sista numret vi inte sett signerat svenska Sasha och hennes team. Och här kan man nog säga att de toppat sig. Tänk känslan de fick till med Kristian Kostov 2017 i kombination med Paul Reys nummer i mello i år…fast tvärt om. Gjon står i en vit konstruktion (får lite Greklands-vibb, ni vet deras hus) på en mörk scen och sjunger (svinbra, verkligen imponerande bra liveröst) och dansar väldigt återhållet med armrörelser. Under numrets gång ökar intensiteten i klipp, i ljus, i rörelse, i blick. Och mot slutet så sprängs ”det grekiska huset” och Gjon åker i väg på en smal, smal del framåt på scen. Vansinnigt snyggt. Det förmedlar en känsla över språkgränsen som känns unik i år. Väldigt, väldigt gripande. Däremot kanske man kan diskutera kläderna (han har på sig någon form av damig blus) men jag släpper det för det är så oviktigt i sammanhanget. Blev väldigt tagen av det här. Heja. Det här lär vinna sin semifinal och snart ligga etta på oddset. Och möjligen den absolut vassaste vinnarkandidat vi sett hittills.
Danmark
Danmark har – surprise – ochkså lyft sitt nummer rakt av från MGP och sin video. Samma kläder, samma färgsättning i rosa och blå (som de ju delar med mängder av andra låtar i år), åttiotalsfeeling och en liten tillagd kör på tre personer med diskreta axelvaddar. Laurits Emanuel är ju en enorm studsboll när han skuttar ut på lilla scenen mot slutet, så här finns enormt med energi och del glädje efter ett långt sjok med mörka, mer seriösa låtar (det har ju känts som en lång spellista med Bulgariska Victoria sedan Hu-Hu-Hurrcane! Snacka om depp-pop) vilket talar till danskarnas fördel. Däremot är det ju fortfarande ett stort frågetecken om Europa och människor födda efter 1980 uppdkattar den här formen av schlagernostalgi? SVÅRT! Jag har åtta låtar som jag tror på i denna semi just nu så det behövs ju två till. Ska jag sätta Danmark där ändå för att de går ut sist och har med sig lite glädje? Hmmm. Svårt. Nu efter ett förstarep så hamnar de nog i kanske-burken. Men jag vill SÅ gärna ha dem i final.
Vidare:
Schweiz
Bulgarien
Albanien
Finland
Möjliga:
Danmark
Portugal
Uträknade:
Georgien
Lettland
Här kommer betyg & omdömen på andra halvan på semi 2 🙂
09. 🇷🇸 Serbien 3/5:
Serbien har också spelat helt rätt. Inget inköpt skräp här. Här förlitar man sig helt på sina egna låtskrivare och producenter och det är bara ett plus i sammanhanget. Väldigt bra. Däremot så är låten lite för mycket på en alldeles för enkel sandlådenivå men de lyckas vara sexiga utan att framstås som några självupptagna kalla små flickor utan de är mer mogna och gör sin grej helt och hållet. Risken finns att de lyckas överspela detta live där alla tjejer kämpar om vem som ska ha mest plats i rampljuset men jag tror de kan säkert samspela och få Europa till dom. Till final säger jag! Klockren trea.
Om man nu räknar hela Balkan som egna. 😉 Darko Dimitrov är väl han som skrev Proud och är från Nordmakedonien?
Haha, ja men det är fortfarande forna Jugoslavien och det är även till övervägande del serbisk låt. Darko Dimitrov är ju även känd som låtskrivare i hela balkan så det är inte värsta grejen. Jag menar också generellt att Serbien är ett land som brukar köra på egna grejer och det är ett stort plus för mig. Det var bara 2017 som Joakim Persson skrev deras låt och det gick ju inte bra, finalmiss. Men de har lärt sig sedan dess.
Jag älskar Loco Loco. Mer idag än igår. Och mer igår än när vi spelade in podden ni inte hört. 😀
Härligt! När kommer podd 4? 😉 Helt grått och tråkigt väder i Göteborg idag 🙂
10. 🇬🇪 Georgien 0/5:
Dags att börja vakna Georgien och sluta slösa folks tider. Det är mer spännande att lyssna på en tickande klocka i tre minuter än det här. Det är som att någon tvingar de vara med. Klockren nolla.
11. 🇦🇱 Albanien 5/5:
Det här är utan tvivel årets bästa låt för mig. Årets vackraste mest sensuella kvinna som helt smeker mina öron med sin sång. Det här är det närmaste man kommer kvalité i min smak. Det här är underskattat så in åt helvete hos spelbolagen inklusive fans. Sådana här låtar saknas i årets tävling och framför allt har de spelat heelt rätt! De har hämtat sin egna sångerska med sina egna låtskrivare med sina egna instrument från sitt egna land som ger sina egna särdrag. Det är så man spelar i den här tävlingen. Man köper inte något skräp och ber sin president ringa Sverige utan det är såhär man gör. Anxhela är en enastående artist och Albanien fortsätta leverera och är på en perfekt uppåtstigande kurva.
Låten anvisar tydligt hennes etnicitet och var hon kommer ifrån. Dom har verkligen valt helt rätt strategi för henne. Låten har många grejer för sig, den är rik, förädlad. Jag gillar de här ortodoxa, etniska inslagen. Det här bara ännu ett bevis på att Albanien har bara blivit allt mer konstanta i den här tävlingen men även i musikvärlden. Jag menar, Dua Lipa som är alban är en av dom hetaste artisterna i popvärlden just nu och sedan har vi en annan alban i årets ESC som även eventuellt kommer sätta Albanien på kartan med en ESC-seger för ett annat land eventuellt…
Jag är väldigt nöjd med det här! Klockren femma.
12. 🇵🇹 Portugal 3/5:
Till skillnad från tex Georgien så är det här äkta, eller en låt som är skriven med hjärtat. Jag gillar faktiskt att de gör sin grej till 100%. De kör åtminstone ärligt spel. Ingen jätterolig låt men det känns på riktigt. Däremot har de kanske inte riktigt något i tävlingen att göra. Det här är nog inte deras plattform att skina på men bra att de blev utvalda. Trea!
13. 🇧🇬 Bulgarien 4/5:
Jag är ju som sagt inte så förtjust när öststater hämtar in svenska låtskrivare och inte heller när man försöker fjäska för fansen och fråga vilken låt de tycker att man ska tävla med. Jag tycker inte riktigt det där är så man spelar. Men om man bortser från det så är ju faktiskt det här en jäkligt välskriven låt, framför allt om man jämför med de andra bidragen. Det är en väldigt ren, gedigen text som jag uppfattar det handlar om hur man kan tackla sina demoner samt smärtan och monotonin bakom psykisk ohälsa. Hon har gått igenom en plan, en bearbetning, en process och har en tydlig vision med sin musik. Definitivt final och juryn borde duscha denna med poäng.
14. 🇫🇮 Finland 1/5:
De tror att de är balla. De är egentligen riktiga töntar och de verkar inte heller veta om det. Vad är det i det här paketet som gör bäst ifrån sig? Trumpinnarna eller?
Rapen är inte ens riktig rap och jag förstår inte hur fans kan älska detta så mycket men de hatade sönder Mustasch i Melodifestivalen. Åtminstone hade Mustasch en renodlad, icke tillrättalagd metallåt medans detta är Kalle-Anka nivå rakt igenom. Det här är ängsliga låtskrivare som bara försöker tillfredsställa den bredare massan. Den kommer säkert hamna topp 10 i finalen pga desperata röstare men, inget för mig.
15. 🇱🇻 Lettland 0/5:
Nej, alltså jag får ont i mina öron. Om Finland var en nolla så är detta en nolla så det bara skriker om det. Det här är det värsta av det värsta. En gapande skrikande hysterisk kvinna med en hemsk technolåt, urusel text och utan melodi. Det låter som när man har fått för många notiser i sin lur, det tar aldrig stopp. Det bara piper och vibrerar hela tiden. Hennes musik borde verkligen komma ut med en varningsskylt. Helt förkastligt. Men däremot med tanke på vad som händer i Lettland och Ryssland kring HBTQ-personer samt Women’s Rights så förstår jag faktiskt möjligtvis varför man måste vara så övertydlig och så pass rak på sak som både den här kvinnan och Manizha är i sina texter och hur man väljer att presentera bidragen. Men snälla, det måste ändå vara på en nivå så inte barnen får mardrömmar när showen är över.
16. 🇨🇭 Schweiz 5/5:
Han höjer verkligen de intellektuella komponenterna i en låt till en annan nivå och får mig inte bara att lyssna på låten med öronen utan jag kan också ta in hans kvalité med hjärnan. Detta tar parametrarna för vad en låt är och skjuter det till gränserna. Hans bidrag upplyser vad musik är och han vågar ta stora risker. Jag tycker det är en femma. Alla beståndsdelar ligger i harmoni och Gjon är fantastiskt bra, han slår verkligen bollen ut ur parken, det här är mitt i prick det han ska göra och det här kommer vara ännu bättre live. Den här är som att dricka vin, inte så visuellt kanske men det skapas bilder och minnen i din skalle, för den här låten hade man kunnat lyssna på med ett svart skynke framför, här behövs ingen extra show. Jag hoppas inte Europa ignorerar det här konstverket. Full femma.
17. 🇩🇰 Danmark 2/5:
Jag måste faktiskt erkänna att jag måste ändå ge den här låten lite positiva omdömen. Danmark är kända i den här tävlingen för mig att komma med lite med zero själ. OCH det danska bidraget i år även om man ogillar låten så är det här det enda danska bidraget på åratal som har åtminstone 1% själ i sig. Det här hade lätt kunnat vara en låt ABBA hade kunnat släppa på tidigt 80-tal. Liveframträdandet är tyvärr ett skämt. Killen sätter inte en enda ton och usch det var gräsligt men studioversionen är som att bedöma en helt annan låt. Klockren trea, de gör sin grej och det ska de faktiskt ha kredd för.
haha, Ken hatar alltid Georgiska låtarna. Hey, borde inte podd 4 komma ut idag eftersom repen kommer ut idag?
Haha. Nääää. Jag har älskat Georgiska låtar. Nån gång. Visionary Dream är fortfarande grym. Och jag älskade och hejade på Midnight Gold i Stockholm. Men det här är ju ett SKÄMT. Det är liksom inte ens ett försök.
Poddsläppen är inte synkade med repen. De kommer med tre dagars mellanrum som planerat från början. Eller OK. Åtminstone fram till nästa avsnitt. Vi har fortfarande inte hunnit spela in finalen, så risken är väl att det femte avsnittet kommer EFTER Eurovision… 😀
haha, va?! 5:e avsnittet inte ens inspelat, jäklar. Ring mig om ni behöver en snabb medlem i panelen 😉
Hahaha. Jag antecknar det! 🙂 Jag tror tid är vårt största bekymmer som vanligt.