Allmänt: Det här är verkligen tre helt fantastiska kvinnor och röster, och man glömmer verkligen mellan varven hur mycket glädje The Mamas lyckas gjuta in och förmedla med den här gospelpoppen under tre minuter. Man blir bara så genuint lycklig! Jag har svårt att säga ett enda ont ord om det här – och samtidigt är jag livrädd för att det ska vinna. Jag vill liksom inte skicka ett liknande paket till Eurovision som vi gjorde ifjol. Hur mycket jag än gillar Move så är det ingen Too Late for Love, och redan den fick väldigt svaga poäng av både öst- och sydeuropa. En andraplats är både välförtjänt och helt rimligt. Och jag plockar gärna med mig LouLou Lamotte på vilken resa som helst (man kan liksom inte ha en roligare Eurovision-resa tror jag). Men i år behöver vi skicka något annat!
Något ändrat sedan deltävlingen: Nu ska jag inte säga att jag minns speciellt mycket av det vi såg i Linköping för fem veckor sedan, men jag tycker det ser ganska samma ut. Möjligen fungerar den här arena gospeln ännu bättre i en stor arena.
Om VI fick ändra på något så: Vi hade nog lagt till lite pyro. Det hade väl varit härligt med ett guldregn mot slutet?
Vinnarbuzz: Veckans raket på den fronten! Mammorna har, från att ha varit en förmodad deltävlings-segrare som lurkat runt någonstans med häng på en topp fem-plats, seglat upp och blivit oddsens största utmanare till vinsten efter Dotter. Hur? Inget nytt har ju hänt med låten? Möjligen misstänker spelarna precis som vi att de här tre fantastiska rösterna också kan dra in fantastiska röster från juryn.
The Money Shot: Hm. Jag kommer faktiskt inte ihåg en enda scen i det här numret. Det ser snyggt ut rakt igenom, men det saknar sådana där WOW-moment som när Annas dansare bara flyger in eller Johns ljus-platta-snurr från ifjol. Dess styrka är helt enkelt det lilla. Koreografin. Blinkningarna. Värmen. Om jag måste välja något? ”Damn right!”, kanske? Det här behöver fixas vid en eventuell vinst!
Hur kommer det att fungera i Eurovision?: Som jag skrev ovan, jag tror det finns vissa risker med att skicka något som är så likt det vi skickade förra året. Det som talar för det är bra röster. Och en värme som saknas i många av årets coola ESC-bidrag. Men jag tror vi behöver en starkare låt i botten i Eurovision och är rädd att det skulle kunna gå riktigt illa i den stenhårda semifinal vi lottats till i Rotterdam (dock skulle The Mamas vara en härlig öppning där – vi vi lär ligga bra till att få den slotten med en låt som denna)
BPM: 104
Spotify Top 50 idag: 7
Spotify streams igår: 106 115
Totala Spotify-streams: 1 174 506
YouTube-spelningar på officiella klippet: 276 684
Vinnarodds på Svenska Spel: 4.70
Vinnarodds på Unibet: 4.75
Skulle även kunnat sjungas av: Varför tänker jag på dragshow-gruppen The Frock Destroyers?
Om bidraget var en drink: Väldigt mycket Champagne och Cosmos på en härlig tjejfest.
Om bidraget vore en film/TV-serie: Empire
Om bidraget vore en maträtt: A huge bucket of fried chicken
Om bidraget vore ett djur: Tre spinnande katter
Dessutom: Har man sett Extreme Home Makeover så går det absolut INTE att inte sjunga ”everybody want to MOVE THAT BUS” i refrängen på den här låten.
Alltså det här är det konstigaste året på länge när det gäller oddsen innan finalen… Jag har på något sätt förlikat mig med att Dotter antagligen vinner – och låten vinner som sagt i längden, och hon kommer säkert att ta oss till ytterligare en topp 10-placering i alla fall – men att den här randomgospeln ens har lite vinnarbuzz två dagar före final kan jag bara inte köpa! Får lite samma känslor som när det rådde liknande tankegångar kring Johns ”My turn” 2018. Bra artist, bra sång – men otroligt menlös låt.
Ja de sjunger bra och det är glatt och härligt – men att skicka detta året efter förra årets gospel-smash med starkare huvudvokalist och (framför allt!) en tusen gånger starkare låt vore harakiri. Instämmer med Camilla om att det är risk för finalmiss i Eurovision om denna vinner.
Skulle bli ledsen om The Mamas vann. Låtmässigt är denna sämst för mig, och skulle bli besviken om den vann på enbart utstrålning och bra röster. Det skulle också kännas som vi skickade samma som förra året. Vilket vi ju i princip gör! Fast sämre. Tror även att det finns risk för icke-kvalificering till finalen. Så snälla nej. De internationella jurygrupperna, vet dom vad som vann förra året och hur det gick det där? Det borde tas med i bedömningarna tycker jag.