Eurovision-kollen är tillbaka, och vi börjar med en ursäkt:
Förlåt att inte alla våra ESC-sidor är uppdaterade ännu! Precis som allt annat så har de fått stå tillbaka pga tidsbrist, men vi hoppas kunna putsa bort 2017-lagret på dem, och dem en skinande bland 2018-yta, så fort vi ger oss ut på vägarna igen nu i februari.
Tills dess får ni hålla tillgodo med startsidan (och helst inte klicka på länkarna ännu) som ni som vanligt hittar högst upp till höger i bloggen (eller genom att klicka HÄR). PÅ startsidan hittar ni även lottningen om vilket land som sjunger i vilken semifinal som avgjordes i veckan. Sverige går ut i sista halvan av sista semifinalen, vilket rent generellt får betecknats som ganska trivsamt (utom för de i delegationen som ville ha flera soldagar i Lissabon).
Så. Det var ursäkten. Då kastar vi oss istället över de fem ESC-bidrag som är klara i dagsläget, och klara först var faktiskt…
Österrike
Österrikes TV-bolag ORF valde redan i december sin kandidat internt, och den lycklige Portugal-resenären blev 34-årige Cesár Sampson. Österrikaren Cesár jobbade länge som socialarbetare innan han styrde in på musiken som medlem i konstellationerna Symphonix International och Electric Church. De två senaste åren har han faktiskt stått på en Eurovision-scen, och båda gångerna som bakgrundskör åt det Bulgariska bidraget.
Men Bulgarien-kopplingen i ESC slutar inte där. Låten, som vi inte har fått höra ännu, heter Nobody but You och är skriven av samma team som skrev Poli Genovas If Love Was a Crime och Na Inat.
Schlagerprofilerna är mer än nöjda med pressbilderna och spända på låten (vi älskade ju som bekant If Love Was a Crime).
Albanien
Albanien valde som vanligt sitt bidrag genom anrika Festivali i Këngës strax före jul. Vann gjorde 33-åriga Eugent Bushpepa, som sedan starten som sångare i en albansk talk show gradvis byggt upp sin karriär till att nu vara en av landets mest kända sångare, trots att han aldrig släppt ett enda album, utan bara en rad med singlar. Låten, som han skrivit själv, hette Mall (”Längtan”) i Festivali i Këngës, men vi får väl se om albanien som banligt gör om den helt och gör den med engelsk text i Lissabon (korta ned den måste de i vilket fall). Så här låter den i alla fall än så länge. Inte helt dumt.
Frankrike
Åh, Frankrike! Vi tyckte ju ni gjorde allt rätt: Satsade stort på två semifinaler och en direkt sänd final, hade stor variation på låtarna och artisterna med en massa moderna produktioner och varierande uttryck och dessutom så blandade ni utländsk och inhemsk jury i semifinalerna och plockade in tittarna i finalen – och sedan valde ni ändå helt fel…
Nej, det är väl kanske inget större fel på Mercy, skriven av bandmedlemmarna i duon Madame Monsieur, men vi hade ju så mycket hellre sett att ni skickade tvåan (och tillika internationella juryns favorit) Lisandro Cuxi och hans Eva! Där kändes det också som om ni var något på spåren som kunde plockat er ganska högt upp i resultatlistan! Men, men. Folket ville alltså annorlunda (de hade för övrigt bara Cuxi som trea, och det åker man tydligen bara till ESC som i Sverige).
Madame Monsieur består av sångerskan Émilie Satt och producenten Jean-Karl Lucas, de möttes 2008 och skapade bandet fem år senare, och har bland annat jämförts med (fantastiska) Christine and The Queens.
Tjeckien
Tjeckien presenterade sina sex tävlingsbidrag den 8/1, och sedan hade folket och en internationell jury bestående av tio före detta ESC-deltagare (Sveriges Robin Bengtsson var en av jurydeltagarna, tillsammans med bland andra Sunstroke Project, Dami Im, Nathan Trent och Iveta Mukuchyan) till den 22:a januari på sig att rösta (folket via den officiella Eurovision-appen).
Den 23/1 fick man reda på att 22-åriga Mikolas Josef fått flest röster av juryn, och den 29/1 meddelades tillslut att samme kille fått flest röster av folket och därmed vunnit med sin egen-pennade låt Lie to Me. Mikolas har tidigare pluggat drama på London Academy of Music and Dramatic Art samt jobbat som modell, innan han gav sig på en karriär som gatumusikant runt om i Europa. 2015 släppte han sin första singel, och med sin andra-singel fick han en topp15-hit i hemlandet. Förra året blev han tillfrågad om att sjunga My Turn i Kyiv, men tackade nej.
Spanien
Sist ut av årets hittills klara bidrag är Spanien, som i år gick tillbaka till att använda formatet Operación Triunfo för att välja sin kandidat att skicka till grannlandet Portugal i maj. Till skillnad från tidigare gånger formatet använts så valde man inte att uttalat skicka tävlingens vinnare, utan gjorde en speciell ”Gala Eurovisión” en vecka innan den verkliga finalen av Operación Triunfo, där tävlingens topp fem (sex) slogs om en Eurovision-biljett i olika konstellationer. Alla fem deltagarna som kvalificerat sig till final fick varsin låt, men de tävlade också som en grupp där allihop sjöng en låt tillsammans. Som grädde på moset kastade man även in tre dueller, där killen som åkt ut på plats sex veckan innan kallades in för att få vara med på ett hörn i en låt. Allt som allt tävlade alltså nio olika bidrag om att få tävla i ESC, tre röstades fram till en final-i-finalen och slutligen korades vinnaren. Trots en expertpanel i studion (med bland andra Luísa Sobral) så valdes både topp tre och den slutliga vinnaren helt av tittarna i år. Möjligen en liten följd av förra årets kaos…
Vann gjorde tillslut en av duetterna kallad Tu canción (”Din sång”) skriven av Raúl Gómez & Sylvia Santoro, och framförd av deltagarna Alfred (20 år) & Amaia (19 år). Det kan ju nämnas att deltagaren Aitana hade både sin sololåt och sin duett med i topp tre, men tittarna kunde tydligen inte enas om vilket av hennes bidrag som var bäst.
Det här är inte alls en oäven ballad, men kommer den inte ett år försent? För inte kan det väl vara så att Salvador Sobral startat en sådan stark trend att man ska sjunga som en katt med intellektuell funktionsnedsättning så alla kommer göra det i år? I vilket fall; kemin mellan dessa två är det verkligen inget fel på! Kolla själva.
Därmed stänger vi ESC-kollen för denna veckan!
Ni har inget att be om ursäkt för. Äntligen strömmar det fram läsvärdheter i twitterflödet. 💖
Själv gillar jag ”Merci”, men visst – den är lite laidback och ”sval”. Men bra låt!
Tycker Frankrikes val är helt rätt! Eva var visserligen ett bra och säkert val men den kändes lite väl safe och klyschig. Den sista refrängen med upprepandet av ”She’s just a single mother” kändes även som en konstig hook till en poplåt sjungen av en 18-årig kille. Mercy tillför något nytt till tävlingen samt med ett fint budskap på köpet!
Ja, det är ingen dum låt i sig, vinnarlåten…men tror du den kan stå ut på samma sätt direktkvalificerad i en final som en ung, snygg kille med grym röst och en poplåt hade gjort? Tror det är tveksamt… Men vi får se. Men absolut en skön låt.
Och Cuxis låt handlade ju om hans mamma, så superkonstigt är det väl inte att hon var singel?
Nä det var ju inte så konstigt iochförsig 🙂
Ja det tror jag, om de får fram den melankoliska känslan i låten med minimalistisk ljussättning och rätt kameravinklar. Tycker de ska hämta inspiration från singelomslaget, det hade kunnat bli riktigt snyggt. Lite som Paper Light-framträdandet i Mello men en mer nedskalad version kanske! Det ska bli intressant att se hur de väljer att gå tillväga.