Sista Schlagerstudion i år fån Eurovision Song Contests pressrum i Stockholm. Ukraina har vunnit, en av oss kan knappt prata av arg, Sverige har tagit en fantastiskt fin femteplats (som en annan av oss skulle vilja trycka upp i ansiktet på en hel hög med hatande Frans-fans på twitter, men det är han för trött för) och nästa år ses vi typ i Kiev.
Tack tack tack för denna Mello- och Eurovision-säsong!! Underbart roligt som vanligt. Blir tomt och tyst nu, längtar tills det drar igång igen någon gång nästa vinter. Tills dess, ha en härlig sommar båda två! 🙂
Tack själv! 🙂
Först och främst.Ett enormt stort tack till er båda som har förgyllt hela våren med era fantastiska inslag och eran passion. Tack!
Jag har gjort en väldigt tidig årslista över hur jag som tv-tittare har upplevt årets Melodifestival och Eurovision. Till att börja med vill jag säga att årets festivaler har varit fantastiska, men det finns saker som kan förbättras.
Årets vinnare: Låtmässigt så är det Frans. Snacka om att komma från ingenstans och till att vinna hela alltet. Fantastiskt. Framförallt med tanke på konkurrensen av det pärlband med hitlåtar som han ställdes emot.
Årets vinnare II: TV-tittarna. Att vecka efter vecka överösas med högkvalitativ tv-underhållning, utan några direkta svackor är bara helt underbart. Och utan reklamavbrott dessutom. Stort tack SVT. Och Eurovisionveckan var inte sämre den, snarare tvärtom.
Årets vinnare III: Bröderna Norberg. Om man kan få alla lågstadiebarn(grov generalisering) att sjunga att de ska baka kaka som ska bli enorm eller konserverad majs för att avsluta med att fnissande fråga: Berit! Vad är det för fel på Dallas? Då har man gjort något stort och då blir man mellons största vinnare.
Årets tema: Hitlåtar. I alla fall om vi pratar om den svenska uttagningen I år så upplevde jag det att det var viktigaste att få till en hit snarare än att hitta en vinnare som skulle representera Sverige i ESC. Jag är inte 100 % positiv till en sådan utveckling då jag personligen vill att det ska finnas låtar med i tävlingen som har ett mer eget uttryck och inte bara är en radiohit. Tyvärr så var inte de låtar som inte kan spelas på P3 eller –ix kanalerna tillräckligt starka i år för att kunna konkurrera om finalplatser, eller ens en plats i andra chansen.
Årets comeback I: Gina Dirawi. Från Kärlekens torg i Linköping via julafton som julvärd till mellon. Hon är en klippa framför kameran. Hon har skämtat, dansat, spelat trummor och levererat resultat och manus som det proffs hon är. Bara att tacka och ta emot för sådan professionalism. Förhoppningsvis dröjer det inte tills hon är 62 år gammal innan vi ser henne igen i mellosammanhang. Nästa gång hoppas jag att hon är sista bidraget i deltävling fyra med en låt av Klas Åhlund och Robyn
Årets comeback II: Edward af Sillén. Att kalla honom för ett komiskt geni är en klar underdrift. För det finns få, om ens någon i Sverige, som kan mäta sig med honom just nu. Att skriva manus till alla olika programledarna och inte ha en enda svacka är rent fantastiskt. Ett stort tack till honom för att han har skämt bort oss tv-tittare. ESC blev den absoluta höjdpunkten. När man trodde att det inte gick att överträffa semifinalerna så tog han fram storsläggan och drämde till med en final som ställer alla amerikanska galor i skamvrån. Ett djupt tack.
Årets begrepp: -Det är helt okej, det är blandsaft. Henrik Schyffert kokar ner hela melloturnén till en mening på ett helt underbart sätt med en ganska kraftig känga åt media som försöker hitta konflikter i allt, fast de inte finns egentligen. Och han helt rätt. Han visade också att stå upp i mellon funkar utmärkt med ett bra manus.
Årets begrepp II ”Vilken smörja!!” Jag tror att det var den mening som Ronny använde mest i inför Eurovision podcasten. Någon borde trycka upp detta på en t-shirt.
Årets granskning: SVTs Kulturnyheter försökte springa igenom en svängdörr med en murbräcka. Att alla i musikindustrin tvingas förhålla sig till mellon vad det gäller skivsläpp och turnéer är något som alla har vetat om i åtminstone 14 av de 15 år som mellon har varit ute på vägarna. Det var inte en slump att KENT valde att släppa en ny singel och stora nyheter, precis som TV4,måndagen efter finalen. DN:s granskning hade varit mer intressant och relevant om de valt ett annat fokus som miljöpåverkan eller de svårigheter som många låtskrivare upplever med att få med låtar till mellon.
Årets ryktet om min död är klart överdriven: Schlagern. Jag tycker att Ken uttryckte det bäst genom att hävda att schlagern ligger på divanen och äter praliner är bra. Samt att mynta begreppet att allt som inte utvecklas avvecklas. Att ingen artist med en bra schlagerlåt inte ens tog sig till andra chansen är bara att beklaga. Men jag tror att pendeln kommer svinga tillbaka för schlager och dansbandsmusik framöver. Om inte annat så visade en rad artister i finalens stora pausnummer var skåpet ska stå.
Det samma kan sägas om rockmusiken i årets festival. Eclipse är inte ett dåligt band som inte levererade det de skulle. Tvärtom. Men deras låt förde inte rockmusiken framåt på samma sätt som andra band har gjort under de senaste åren. Om CB och övriga redaktionen inte kan utveckla musiken så kan rocken lägga sig på soffan och ta en kall öl under nästa år. Antingen så hittar man en ny stil som t.ex. Visual Rock eller så uppträder något av de större svenska banden som Europe, The Hives eller Mustasch för att det ska vara relevant.
Årets mest saknade: Hanna och Clas schlagerbevakning i DN. Det blir inte riktigt samma sak med #melfest och #escSE på Twitter som att chatta i DN. Nästa år återställs förhoppningsvis ordningen och de är åter tillbaka.
Årets most F*ckable (och den siste någonsin)Edin Jusuframic. Helt rättvist. Men det finns några(inga namn) som inte har missat ett tillfälle att lägga ut bilder Edin under turnén, och jag undrar om det kan ha påverkat resultatet något lite bara?
Årets utformning av appen: Lämnar en hel del att önska. Men den visade att den funkade perfekt utan ett enda tekniskt fel i år. Det är en bra början, och den vände upp och ner på hela spelplanen. Den är dock här för att stanna.
Årets Eurovision: Om melon är blandsaft så är ESC mellanmjölk. Låtmässigt så var det ett av de mest slätstrukna startfälten utan en klar vinnare. Frankrike schabblade bort sig igen live. Italien räckte inte enda fram osv. Ukrainas vinnarlåt är mer intressant politisk än musikaliskt(Carl Bildt bloggade tom om den) och vinsten lämnar fler frågor än svar. Det som är positivt är att SVT har visat världen att de är bäst på ESC med tre storslagna shower som dessutom ligger i tiden.
Årets epilog: Jag har en känsla av att både Mello och ESC peakade 2016. Vilket betyder att det går nedåt efter denna totala urladdning i båda programmen. SVT bör ta sig en ordentlig funderare över i vilken riktning de vill att Mello ska ta vägen. Hur ska man utforma programmet så att alla artister har en rättvis chans att nå final, eller åtminstone andra chansen utan att förvandla allt till Idol II? Efter 15 år på vägarna kanske det är dags att hitta ett nytt sätt att förmedla tävlingen på? (öppen fråga utan svar från mig) Börjar den tekniska utvecklingen gå för långt och att det, istället för ge bättre tv-nummer, börjar bli en börda? Allt blir större och svårare att transportera runt på ett rimligt sätt så att turnén har möjlighet att nå hela Sverige. Gävle/Sandviken är inte synonymt med att nå hela Norrland.
Tack for i ar! Helt fantastiskt bloggande, som vanligt! Var e nu alla som sa att Frans skulle floppa? *silence* *crickets* Och kan ni inte undersoka hur juryn kunde ge 10p till Azerbaijan??? Vissa av jurygrupperna verkar vara mera korrupta an FIFA.
Tack Tack Tack!!! Ni är bäst!
Kram på er, svammelpojkar. Ni är för söta. Bra jobbat! ”Kan knappt prata av arg” är härmed ett nytt favorituttryck. ? Vågar knappt skriva det här, men jag gillar faktiskt vinnarlåten, även om det inte var mitt förstahandsval (vive La France!). ?
Vad tyckte ni förresten om det nya sättet att presentera poängen från varje land? Jag tycker att 10 och 12 poäng borde presenteras. Det kändes lite stressigt med bara tolvorna. Det kändes mest som att ”låt oss få det här överstökat nu”.
Men att det gick så bra för Polen förstår jag. Han sjöng ju helt fantastiskt bra. Vilken röst!
Men hur många bra låtar var inte med i årets final? Det är ju naturligtvis det som gjorde att det kunde bli en skräll när poängen haglade över många bidrag. OCH gillar verkligen Ukrainas låt så är inte ett dugg sur även om jag hejade på Frankrike, Bulgarien och Spanien! 🙂
Jag fattar inte heller hur årets kisspaus-låt kunde vinna. Helt obegripligt. Här ligger en död räv begraven.
Tack för en härlig säsong det har varit roligt att kunna följa er under mello och eurovision i år. I år finns det en del saker som jag kommer försöka analysera och undersöka tex blir juryn mer påverkade än folket av att ha suttit och bedömt en semi innan dvs kan man se skillnad på hur jurygrupperna fördelar sina röster beroende på om låten varit med i den semin som de bedömt de behöver ju lyssna på ett helt annat sätt än tv-tittarna. Kom också att tänka på att de som suttit i melodifestivalens urvalsgrupp många gånger redan har hört en del av bidragen, var det i år med någon i sen svenska jury som också varit urvalsgrupp till melodifestivalen? Är inte intresserad av mer än ett ja eller nej. Finns många saker som jag kommer kolla på såg snabbt att Spanien verkar gå hem väldigt olika beroende på ålder på den svenska jurymedlemmen, ska se om jag kan få ut fler samband när man kollar på alla länderna då ju Sverige har en ovanligt ung jurygrupp.
Vet ni på snabb hand när/om varken juryn eller folkets favorit vann senast?
Ni är för underbara! Det är så himla roligt att följa mello och eurovision tillsammans med er, ses nästa år!
Jag är faktiskt glad över att Ukraina vann oxh jag ska berätta varför. Okej, jag gillade låten, men det finns andra anledningar. Hon är inte kall som många andra artister, hon hade värme och menade vad hon sjöng och det är otroligt viktigt. Sedan är jag otroligt glad över att en låt som, åtminstone delvis, inte är på engelska vann. Andra gången sedan nya reglerna (1999?) och första gången sedan Serbien 2007. Jag tycker också det är härligt att hon var folk- och ethnoinspirerad, genrer som syns alldeles för lite i modern tid men som urgör hela Eurovisions själ för mig. Jag vill inte ha 20 låtar med svenska upphovsmän i samma slätstrukna genre i en final, och hoppas att Ukrainas vinst kan inspirera till en final nästa år med massvis av etnolåtar på andra språk än engelska. Ocg lite radiovänligt på det.
Åh, vad tomt det blir. Saknar er redan! 😀
Bra program med jag håller med Ronny.. en bajslåt vann. Vilket antiklimax.
Men tack alla fall att ni hade orken göra alla dessa klipp iår!