Nästa artist är Malou Prytz, precis som på lördag. Annars har ju SVT en förmåga att kasta om ordningen på låtarna när de repar, så idag ser schemat som är kvar ut så här:
10:50 – 11:20 – BIDRAG 2: 24 K Gold – Malou Prytz
11:35 – 12:05 – BIDRAG 5: Teardrops – Angelino
12:20 – 12:50 – BIDRAG 3: Rädda Mig – Björn Holmgren
17:15 – 17:45 – BIDRAG 6: Life Again – Annika Wickihalder
18:00 – 18:30 – BIDRAG 4: YIHAA – Dolly Style
Men tillbaka till Malou. Med sina 21 år, blir hon den yngsta någonsin att ha tävlat med fyra bidrag – närmast före Ann-Louise Hanson, som framförde sitt fjärde och femte bidrag när hon var 22 år, och Sanna Nielsen, som framförde sitt fjärde bidrag vid samma ålder. Malou Prytz är sedan tidigare ensam om att ha varit artist till tre bidrag som tonåring. En kul detalj är att hon (med ett undantag) bytt låtskrivaregäng varje gång. Bakom Malou Prytz bidrag 24K Gold finns, utöver artisten, låtskrivartrion Julie ”Kill J” Aagaard, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt och Anderz Wrethov, där Joker är den enda hon jobbat med tidigare (Bananas). Trions tidigare gemensamma bidrag är Run to the Hills (Klara Hammarström), Dragon (LIAMOO) och When I’m Gone (Maria Sur), som alla har gått direkt till final.
Efter att Grezulas nummer haft ett piano i början och sen förlitat sig på påtvingade rockposer så kommer helt utifrån vänster ett av de snyggaste nummer jag sett i festivalen. Hur härligt? Tänk Marcus & Martinus elektroniska bur från ifjol, men istället för LED har du draperioer av guldkedjor. Hela scenbygget blir något annat och Malou Prytz och hennes sex snygga dansare i guldbodies befinner sig liksom i olika rum där de dansar fram årets kanske mest elektroniska poplåt. Heja heja! Det filmas uppifrån, i olika vinklar, kedjorna dras åt olika håll, det struttas och det poseras. jamen GE MIG MER!! Och sen pyro på slutet. LÄGG AV! Det här är verkligen ett tjejpop-nummer på absolut högst världklassnivå där man skulle kunna stoppa ner typ Sabrina Carpenter och ingen skulle höja på ett ögonbryn. Grymt jobbat alla! Vilka genier vi har som gör sådant här i Mello. Man fattar att hela Europa sliter i dem när det blir Eurovision!
Älskar ju dessutom låten. House-ljuden jag var så trött på när vi kom fram till M&M ifjol, känner jag plötsligt att jag saknat. Jag har full förståelse för att vi inte kan få något så nu som en Charlie XCX-ljudbild i Mello, det mest här skrevs ju för Brat-sommaren 2024, men den här låten får en iallafall att tänka på väldigt dimmiga klubbnätter långt efter man borde gått hem. Välkänt Mello-house, visst, men jag tar hellre det än ”nu ska vi stå i ring”-gospel ANY DAY. Kommer gå rakt in bland veckans Sanremo-låtar på min playlist på Spotify i natt.
Så då är allt klappat och klart och en promenadväg till jordgubbe-hallen? Njaaaaaaaaaaa.
Tyvärr inte. För allt dettat sagt så låter det däremot inte bra den här torsdagsmorgonen. Inte alls bra. Det är mer Sjunga Sur än Maria Sur om man säger så (Sur hade KROSSAT med den här låten i det här numret – VAR ÄR DU, Maria??). Malou låter liksom redan från start lika flåsig som när den här extremt otränade, alldeles för överviktiga 52-åriga kroppen gått upp för fem trappor på kontoret (ledtråd: det är INTE bra). Hoppas bara det är ovana och nerver och att Malou får styr på det för allt annat finns ju här…men tyvärr minns jag att alla toner inte riktigt satt där de skulle i Ballerina heller när det begav sig så jag har lite guldfjärilar i magen över att det här ska ordna sig. Å andra sidan så har Mello fått både Gunilla Persson, Meira och ett helt knippe andra artister att låta helt rimliga när det väl gäller, så det hoppas jag på här också. Stäng av micken och låt Emelie sjunga bakom. Jessica Andersson lipsyncade fantastiskt till Molly Pettersson-Hammar i Party Voice så hon kunde dansa obehindrat och gick direkt till final. Sådär. Där har vi det. Bara FIXA! Det är ju inte Eurovision ännu…
Får de ordning på allt så hoppas jag att Malou går direkt och slipper finalkvalet – även om hon denna gång får chansen att bli behandlad mer rättvist när bara antalet röster avgör. När hon gick till Andra chansen med Ballerina fick bidraget fler röster än duellmotståndaren Paul Rey och näst flest röster av samtliga bidrag i programmet – men Paul Rey vann duellen med poängsiffrorna 5–3 eftersom åldersgrupperna röstade ojämnt.
Men låter man sådär så går man aldrig, aldrig vidare i Melodifestivalen. Ååååh, jag vill SÅ tro att det bara är torsdagsrepsnerver.
Men nä. Just nu vågar jag inte riktigt hoppas på att Mellos snyggaste nummer och veckans bästa låt kommer slås ett flygande piano.
Foto: Stina Stjernkvist, SVT
Malou ge oss Girls glitter power och angelino ge oss hunk muren