Det är nog så att vi helt enkelt måste inse att dagens medielandskapet ser helt annorlunda ut jämfört med bara för 5 eller 10 år sedan. Konkurrensen är enorm. Det är inte så att Mellon är så mycket sämre och inte bidragen heller. Det är en riktigt hög medelnivå på låtarna nu för tiden tycker jag jämfört med hur det var förr. Men vi kommer bara ihåg det som var bra. Alla usla bidrag har vi glömt. Minns själv melodifestivaler från förr när det var bara ett program och 10 låtar och när man hört dem alla var man så besviken för det fanns inte en enda som var särskilt bra eller gav någon vinnarfeeling. Det var inte bättre förr!
Mina barn 12 och 16 år tittar inte på mellon kl 20.00 på lördag kväll men de tar ändå del av tävlingen och låtarna fast på andra sätt som via Tik Tok och på Youtube. Och det är väl som det ska vara antar jag. Sen får väl SVT fundera på hur man ska använda sig av detta ännu mer för att nå ut om det nu är viktigt för tävlingen. Till viss del gör man det som med ”Emil kollar på mello” t ex. Och att man har med.artister och typ av låtar som även yngre kan ta till sig som t ex Elov och Beny, Theoz och Ida-Lova.
För övrigt vill jag bara tacka er Ronny och Ken för era härliga texter, poddar och kommentarer! Lika skojsigt att läsa och lyssna varje gång!
Det är tur att ni håller stilen in tyvärr allt mer musikaliskt bleknande festival… Utfärdar härmed triggervarning för krönikelångt inlägg:
Jag hade egentligen skriva ett långt inlägg om hur trist det är att vi efter tre veckor inte har en enda låt som skriker vinnare på samma sätt som Cornelia gjorde förra året. Och hur mycket jag hoppas på att Loreen, Mariette, Kiana och Signe & Hjördis ska se till att det blir lite mer brudar i finalen än vad som är fallet hittills. Men det är egentligen inte bristen på vinnarvärdiga bidrag som är det största problemet när vi pratar framtid för melodifestivalen. Jag ser en betydligt större fara: Den akuta bristen på nytt blod som verkligen BRINNER för festivalen – och då pratar jag både om gänget bakom i redaktionen, om journalister/media, tv-tittare och framför allt (med reservation för att jag har levererat årets farbror-kommentar redan den 20 februari) de så kallade kidsen/ungdomarna.
Jag är själv född 1980 och har två barn som fyller 12 och 10 i år. Och jag behöver inte titta längre än på dom för att se grundproblemet: Vi som är 70- och kanske en bit in på 80-talet har växt upp med melodfestivalen som en enda kväll av ljus i vintermörkret och har fått tävlingen i blodet på ett helt annat sätt. Herregud, jag har själv gamla 90-talsmelloupplagor av Aftonbladet- och Expressen-tidningar sparade i någon låda på vinden… Den lojalitet, kärlek och engagemang som vi som har varit med sedan urminnes tider finns, av naturliga skäl, inte hos dagens barn och ungdomar, som har har hur mycket saker som helst omkring sig i (det sociala) mediebruset.
Mina killar tycker fortfarande det är kul med mello, trots att de sedan ett par år tack och lov är ur ”skicka fem hjärtan till allt för att det är kul med appen”-tillvaron. För dom är mello sex kul lördagar framför tv:n (eller i arenan – vi brukar gå i Scandinavium och var på finalen i Friends förra året) som kanske kan generera en och annan bra låt – men det är bara ett TV-program i mängden bland Talang, Bäst i test och Masked Singer (Idol har de aldrig orkat följa efter auditionprogrammen är klara). Så misstänker jag att det är i de flesta familjer idag – och då är ändå både jag och min fru mycket mer mellointresserade än genomsnittet. I lördags satt barnen kvar fram till 20.40 och kollade bidragen – när de var slut gick de ner till tv-spelet med orden ”säg till vilka som gick vidare sen”.
Tittar man på melloredaktionen så är den säkerligen proppfull med kompetenta TV-människor, men att hitta någon som fungerar som det frustande ånglok som var Christer Björkman under 20 års tid kommer ju aldrig att hända igen.
Jag kan inte heller låta bli att notera att alla ni som ligger i framkant när det gäller den mediala bevakningen (ni, Tobbe, Anders och Elaine, Schlagervännerna med flera) är generationskamrater till mig (med några år plus eller minus från mina snart 43). Alla ni gör som sagt ett fantastiskt jobb med att bygga hajpen, och som jag och många andra tidigare har varit inne på så kommer det att finnas ett ”före och efter Schlagerprofilerna på turne” i min och många andras melloupplevelser. Men med det sagt så är det ju någon form av illavarslandetecken för melodifestivalens framtid att det inte har kommit fram en enda profilerad bloggare/instagrammare/kvällstidningsjournalist (rätta mig om jag har fel) som är född efter 1990 (för att vara generös) som jobbar med bevakning av festivalen på något sätt.
Var landar man i det här till slut då? När jag dessutom samtidigt som jag skriver det här ser på Kristian Luuks Instagram att helgens På spåret-final hade fler tittare (förvisso säkerligen ännu äldre än den genomsnittliga mellotittaren) än helgens deltävling. Jag vet inte. Det enda man kan göra är kanske att konstatera att alla vi som har älskat tävlingen sedan barnsben kanske får börja inse att vi får vara tacksamma att vi har fått leva i The Mello/Schlager Era under hela våra liv, att utvecklingen rusar i expressfart mot en annan typ av mediekonsumtion och att nutidens utbud av TikTok, Youtube, sociala medier och tre andra saker som jag som 43-årig farbror inte har upptäckt än omöjliggör att det kommer att växa upp nya generationer med samma kärlek till festivalen som det finns hos oss 70- och 80-talister. Vi får helt enkelt bara gilla läget och vara glada så länge Melodifestivalen ändå samlar så mycket tittare som den gör, och för de bra låtar som ändå dyker upp mellan varven.
Men med det sagt hade det varit kul att höra tankar från er andra som skriver här inne. Håller ni med mig? Eller är jag negativ i överkant? Finns det några idéer kring hur man skulle kunna vända utvecklingen?
Bättre än dom två senaste delfinalerna. Men det saknas fortfarande dom riktigt starka låtarna. Var är alla utmanare liksom? Än så länge så har Panetoz och Crone de starkaste melodislingorna men ingen av dom kommer ju vinna. Norrmännen har karisma, många fans och det räcker långt men det vore faktiskt ganska fånigt om Sverige skickade två norrmän till Liverpool (för att inte tala om en ukrainska…). Men det var helt rätt finalister.
Casanovas hade en bra dansbandslåt, en bättre låt än Elov & Benys låt första veckan. Men tyvärr var sångaren inte mycket till artist.
Melanie Wehbe var gårdagens positiva överraskning. En riktigt schysst låt och jag gillar henne!
Laurell. Medelålderskris ?
Ida-Lova. Jättegullig tjej men tyvärr (som i många fall) höll inte låten.
Den som skriver alla skämt och ansvarar för allt programledarna säger borde få sparken imorgon. Rena skräpskitet rent utsagt. Det är plågsamt att lyssna på. Det är ju inget roligt! Och vem kom på idén att man skulle ha 10 minuters långa vykort där man sitter o pratar hemma hos artisterna..?
Long story short så måste hela strukturen på Melodifestivalen ändras om till nästa år. Annars är framtiden för mello lika ljus som Björkmans Eurovision i Amerika. Thats it.
Du hade mig hela vägen fram till åsikterna om programmet. Det är det ENDA som jag tycker är riktigt bra hittills. Är inte alls med på klagotåget utan tycker det är både kul. har nerv och är nåt nytt. Och vykorten kommer du ALDRIG få med oss på gnälltåget… Det är något av det bästa som gjorts i artistpresenteationer, Farah skapar moments med VARJE artist./Ronny
Det är nog så att vi helt enkelt måste inse att dagens medielandskapet ser helt annorlunda ut jämfört med bara för 5 eller 10 år sedan. Konkurrensen är enorm. Det är inte så att Mellon är så mycket sämre och inte bidragen heller. Det är en riktigt hög medelnivå på låtarna nu för tiden tycker jag jämfört med hur det var förr. Men vi kommer bara ihåg det som var bra. Alla usla bidrag har vi glömt. Minns själv melodifestivaler från förr när det var bara ett program och 10 låtar och när man hört dem alla var man så besviken för det fanns inte en enda som var särskilt bra eller gav någon vinnarfeeling. Det var inte bättre förr!
Mina barn 12 och 16 år tittar inte på mellon kl 20.00 på lördag kväll men de tar ändå del av tävlingen och låtarna fast på andra sätt som via Tik Tok och på Youtube. Och det är väl som det ska vara antar jag. Sen får väl SVT fundera på hur man ska använda sig av detta ännu mer för att nå ut om det nu är viktigt för tävlingen. Till viss del gör man det som med ”Emil kollar på mello” t ex. Och att man har med.artister och typ av låtar som även yngre kan ta till sig som t ex Elov och Beny, Theoz och Ida-Lova.
För övrigt vill jag bara tacka er Ronny och Ken för era härliga texter, poddar och kommentarer! Lika skojsigt att läsa och lyssna varje gång!
Det är tur att ni håller stilen in tyvärr allt mer musikaliskt bleknande festival… Utfärdar härmed triggervarning för krönikelångt inlägg:
Jag hade egentligen skriva ett långt inlägg om hur trist det är att vi efter tre veckor inte har en enda låt som skriker vinnare på samma sätt som Cornelia gjorde förra året. Och hur mycket jag hoppas på att Loreen, Mariette, Kiana och Signe & Hjördis ska se till att det blir lite mer brudar i finalen än vad som är fallet hittills. Men det är egentligen inte bristen på vinnarvärdiga bidrag som är det största problemet när vi pratar framtid för melodifestivalen. Jag ser en betydligt större fara: Den akuta bristen på nytt blod som verkligen BRINNER för festivalen – och då pratar jag både om gänget bakom i redaktionen, om journalister/media, tv-tittare och framför allt (med reservation för att jag har levererat årets farbror-kommentar redan den 20 februari) de så kallade kidsen/ungdomarna.
Jag är själv född 1980 och har två barn som fyller 12 och 10 i år. Och jag behöver inte titta längre än på dom för att se grundproblemet: Vi som är 70- och kanske en bit in på 80-talet har växt upp med melodfestivalen som en enda kväll av ljus i vintermörkret och har fått tävlingen i blodet på ett helt annat sätt. Herregud, jag har själv gamla 90-talsmelloupplagor av Aftonbladet- och Expressen-tidningar sparade i någon låda på vinden… Den lojalitet, kärlek och engagemang som vi som har varit med sedan urminnes tider finns, av naturliga skäl, inte hos dagens barn och ungdomar, som har har hur mycket saker som helst omkring sig i (det sociala) mediebruset.
Mina killar tycker fortfarande det är kul med mello, trots att de sedan ett par år tack och lov är ur ”skicka fem hjärtan till allt för att det är kul med appen”-tillvaron. För dom är mello sex kul lördagar framför tv:n (eller i arenan – vi brukar gå i Scandinavium och var på finalen i Friends förra året) som kanske kan generera en och annan bra låt – men det är bara ett TV-program i mängden bland Talang, Bäst i test och Masked Singer (Idol har de aldrig orkat följa efter auditionprogrammen är klara). Så misstänker jag att det är i de flesta familjer idag – och då är ändå både jag och min fru mycket mer mellointresserade än genomsnittet. I lördags satt barnen kvar fram till 20.40 och kollade bidragen – när de var slut gick de ner till tv-spelet med orden ”säg till vilka som gick vidare sen”.
Tittar man på melloredaktionen så är den säkerligen proppfull med kompetenta TV-människor, men att hitta någon som fungerar som det frustande ånglok som var Christer Björkman under 20 års tid kommer ju aldrig att hända igen.
Jag kan inte heller låta bli att notera att alla ni som ligger i framkant när det gäller den mediala bevakningen (ni, Tobbe, Anders och Elaine, Schlagervännerna med flera) är generationskamrater till mig (med några år plus eller minus från mina snart 43). Alla ni gör som sagt ett fantastiskt jobb med att bygga hajpen, och som jag och många andra tidigare har varit inne på så kommer det att finnas ett ”före och efter Schlagerprofilerna på turne” i min och många andras melloupplevelser. Men med det sagt så är det ju någon form av illavarslandetecken för melodifestivalens framtid att det inte har kommit fram en enda profilerad bloggare/instagrammare/kvällstidningsjournalist (rätta mig om jag har fel) som är född efter 1990 (för att vara generös) som jobbar med bevakning av festivalen på något sätt.
Var landar man i det här till slut då? När jag dessutom samtidigt som jag skriver det här ser på Kristian Luuks Instagram att helgens På spåret-final hade fler tittare (förvisso säkerligen ännu äldre än den genomsnittliga mellotittaren) än helgens deltävling. Jag vet inte. Det enda man kan göra är kanske att konstatera att alla vi som har älskat tävlingen sedan barnsben kanske får börja inse att vi får vara tacksamma att vi har fått leva i The Mello/Schlager Era under hela våra liv, att utvecklingen rusar i expressfart mot en annan typ av mediekonsumtion och att nutidens utbud av TikTok, Youtube, sociala medier och tre andra saker som jag som 43-årig farbror inte har upptäckt än omöjliggör att det kommer att växa upp nya generationer med samma kärlek till festivalen som det finns hos oss 70- och 80-talister. Vi får helt enkelt bara gilla läget och vara glada så länge Melodifestivalen ändå samlar så mycket tittare som den gör, och för de bra låtar som ändå dyker upp mellan varven.
Men med det sagt hade det varit kul att höra tankar från er andra som skriver här inne. Håller ni med mig? Eller är jag negativ i överkant? Finns det några idéer kring hur man skulle kunna vända utvecklingen?
Jag håller med dig 100% och har tänkt på det mycket också. Vi får ta upp det i en podd nångång! /K
Nu vet jag varför Ida-Lovas intro kändes bekant. Det är ju en variant av introt på Arcade.
Ah! Det r det ju:)
DELFINAL 3.
Bättre än dom två senaste delfinalerna. Men det saknas fortfarande dom riktigt starka låtarna. Var är alla utmanare liksom? Än så länge så har Panetoz och Crone de starkaste melodislingorna men ingen av dom kommer ju vinna. Norrmännen har karisma, många fans och det räcker långt men det vore faktiskt ganska fånigt om Sverige skickade två norrmän till Liverpool (för att inte tala om en ukrainska…). Men det var helt rätt finalister.
Casanovas hade en bra dansbandslåt, en bättre låt än Elov & Benys låt första veckan. Men tyvärr var sångaren inte mycket till artist.
Melanie Wehbe var gårdagens positiva överraskning. En riktigt schysst låt och jag gillar henne!
Laurell. Medelålderskris ?
Ida-Lova. Jättegullig tjej men tyvärr (som i många fall) höll inte låten.
Den som skriver alla skämt och ansvarar för allt programledarna säger borde få sparken imorgon. Rena skräpskitet rent utsagt. Det är plågsamt att lyssna på. Det är ju inget roligt! Och vem kom på idén att man skulle ha 10 minuters långa vykort där man sitter o pratar hemma hos artisterna..?
Long story short så måste hela strukturen på Melodifestivalen ändras om till nästa år. Annars är framtiden för mello lika ljus som Björkmans Eurovision i Amerika. Thats it.
Du hade mig hela vägen fram till åsikterna om programmet. Det är det ENDA som jag tycker är riktigt bra hittills. Är inte alls med på klagotåget utan tycker det är både kul. har nerv och är nåt nytt. Och vykorten kommer du ALDRIG få med oss på gnälltåget… Det är något av det bästa som gjorts i artistpresenteationer, Farah skapar moments med VARJE artist./Ronny
Ni är bäst! Ni får aldrig sluta med detta! Skrattat så mycket. ,❤️Och ni är så kunniga o har sån koll.
Fina du <3