Dags att prata om bidragen från Irland, Nordmakedonien, Estland, Rumänien, Polen, Montenegro, Belgien, Sverige & Tjeckien, och den här gången så har vi verkligen inte sparat på krutet!
Christer Björkman har varit vår drömgäst sedan avsnitt ett av de här Inför-poddarna för snart tio år sedan, och nu ÄNTLIGEN kan vi offentligt få tycka till om Eurovision tillsammans med mannen som lärt oss det mesta kring hur man logiskt ska tänka kring tävlingsmomentet i den här tävlingen.
Vilket är det absolut värsta ord som finns när man pratar Eurovison-musik? Vilket år är förvånande nog Christers favoritår? Och så blir det såklart en hel del snack om American Song Contest. Men när vi väl slirar in på Eurovision så lär ni snabbt märka att det här är inget vi gör första gången tillsammans med CB… Bara första gången så andra får höra! Hoppas ni har lika kul som vi.
SPOILERVARNING! För er som vill veta resultatet (eller kolla det efteråt) så ligger det en liten tabell längst ned i detta inlägg! Där ser ni också siffrorna från tredje podden och vilka tio som går vidare från Inför Poddens Semi 2 (det nämner vi inte i podden eftersom poddarna inte spelas in kronologiskt).
Glöm inte att sprida podden om ni gillar den, och ge gärna ett snällt betyg på platformen där ni lyssnar.
Tur att Ronny räddade upp i recenserandet av Belgien, det är verkligen kräkvarning
Av någon anledning verkar jag ha extra problem med den här fotbollsspelare/sångare-grejen, jag tycker mig alltid se sån självbelåtenhet som bara stör mig bortom rimliga gränser
10. IRLAND 🇮🇪 – Brooke – “Thats Rich”
#Eurovision 2022
Att komma efter Andromachi var ju ungefär lika otacksamt som Anri Jokhadze att komma efter Loreen i Semi 2 för tio år sedan.
Nej, jag måste vara straight forward. Det här är dåligt fan. Någonslags rushig dagis karaoke på Olivia Rodrigo. Horribel pop, refrängen är hjälplös, deprimerande vämjeligt motbjudande låtskrivande, kommer säkert vara bedrövligt live. Det är en tjej som försöker framställa sig som nån hora från Tyskland och vem kom på idén med en pengarpistol som ska synas överallt. Har de verkligen inget självförtroende på Irland?
Tjejen är inte i topptrim, det är någonslags strippig musikvideo där tjejen ska visa upp sina nyrakade armhålor, testar massa sletna Hennes o Mauritz kläder, sprutar ut massa sedlar från en pengarpistol och putar med röven i olika ställningar.
Låten handlar om att tjejen vill undvika att träffa sin killes lata morsa. Låten blir lika intressant som keso på underläppen och jag kan inte sluta tänka på att den här tjejen faktiskt är en liten catfish med tanke på hur fräsch o go hon ser ut i videon medan på insta och i andra sammanhang ser hon mer ut som en linjal & pennvässar-brud som är redo att skriva en matteexamen tillsammans med Nour El Refai, usch.
Det är ingen låt som platsar på de större scenerna. Det här blir bara Olivia Rodrigo i kuddrummet på dagis eller tragisk tonårsflicka i sina sämsta år framför spegeln hemma hos morföräldrarna efter man har käkat sockerkaka.
Irland riskerar sin tredje sista placering i rad i en semifinal och det vore inte oförtjänt. Jag menar; anstränger man sig inte så röster ingen på dig. Finns det verkligen ingen på Irland som vill och kan göra det här och menar allvar med att ställa sig på Eurovision-scenen? Irländsk tv… steppa upp ert game för fan…
1/5
11. NORDMAKEDONIEN 🇲🇰 – Andrea – “Circles” #Eurovision 2022
Kul. Det är en ung makedonsk Iman Talabani som ger sig på finputsad R&B som hade kunnat varit tillverkad i nån studio uppe i Norra Angered, haha. Nejdå, jag gillar detta, jag tycker det här är bra. En liten personlig favorit. En ganska schysst låt som kanske kräver ett par lyssningar. Men det som är mest schysst här är Andrea själv.
Jag gillar henne skarpt; smart, cool look, helt rätt attityd, skön personlighet, inget filter, härlig karisma, skarp ton och till skillnad från Irländska tjejen så försöker inte Andrea framställa sig som nån trasig slampa utan mer som en kall svår brud med mycket skinn på näsan som grabbarna förtjänar att jaga efter. “You don’t wanna test my limits” – en tuff liten kissekatt det här, haha.
Jag gillar texten, jag gillar självförtroendet. Andrea gör detta jättebra, hon representerar var hon kommer ifrån. Mer än så kan man inte göra.
En trea, satte jag på Makedonien. Den har ingen chans att gå vidare men jag gillar såna brudar som Andrea; inte så rädda för att prata och inte så snåla på att bjuda på sig själv. Jag gillar detta men låten är inte riktigt gjord för en bred publik utan mer en låt som håller som studioprodukt i sin hemtrakt. Andrea är en boss, haha så sött.
3/5
12. ESTLAND 🇪🇪 – Stefan “Hope” #Eurovision 2022
Killen vill göra ett skyltfönster åt Robin Hood genom att anställa två cowboys för att skjuta pilbågar i en livesändning.
De hämtade inspirationen här från den italienska filmen ”Il buono Il brutto Il cattivo”, det är självklart. Det är nästan lite fånigt. Jag vet inte om de försöker göra en teater på den filmen eller om det här är den här killens riktiga grej.
Hur som helst, årets bästa countrylåt. Men jag är inte särskilt nöjd med den här killen. Han mumlar och låter väldigt skakig varje gång jag har hört honom. Han låter mer som en liten hundvalp som vill bli omtyckt. Låten borde ha sjungits av en man som är dubbelt så gammal som den här killen.
Men när det kommer till musik så görs modern countrypop inte mycket bättre än så här, den kommer garanterat att kvalificera sig och den förtjänar en fyra av fem. Enligt min mening det bästa estniska bidraget sedan ”Kuula”.
4/5
13. RUMÄNIEN 🇷🇴 – WRS – “Llamamé”
#Eurovision 2022
OK. Så inte nog med att vi skulle få Alvaro Estrella i Mello för tredje gången i rad i år… Han skulle också flytta till Rumänien och så skulle vi få se honom onanera sig fram en låt i Eurovision också…
Det här är som bakgrundsmusik du kan höra på någon svettig kväll på någon vild högljudd håla i Bukarest eller Aten.
Snubben får Alvaro Estrella att framstås som Mozart fast med en lika pissig låt. Samma grej som Alvaro, han tar latino grejen och gör skräp av den. Poänglöst och pundigt.
Hela den här Alvaro Estrella-grejen är lika död som… Adam Alsing…
Det här blir liksom Tomtemors-dansbands cover-versionen av latinomusiken o sånt vill vi inte se mer av i Eurovision och den där Macarena grejen han kör med några småbarn på scenen är så jävla dålig. Det är plågsamt att kolla på det här. Överkryssad nolla. Går inte vidare.
Det här blir inte någon Sakis Rouvas för 2022. Det här blir mer som om en pigméråtta skulle göra en parodi på Ricky Martin.
0/5
14. POLEN 🇵🇱 – Ochman – “River” #Eurovision 2022
Det här är förmodligen Azerbajdzjan-mördaren i den här semifinalen. Killen som kommer att göra kvinnor gravida bara med sin röst. Han är liksom countertenorens mamma o pappa.
I mina öron är detta inte så likt Arcade som andra säger, för den här killen har både opera och hiphop/rapbakgrunden och Arcade var en kommersiell pianoballad med en R&B/sångare.
Ochman sjunger countertenor i världsklass och de har lagt ner mycket drama i det här. Jag vet inte om alla pusselbitar är helt på rätt plats för mig. På något sätt känns det väldigt Israel 2010; en superhyllad och begåvad kille som har lagt sitt arbete på en lite för komplicerad nivå för sig själv. Låten har lite för tung produktion och refrängen kunde ha varit bättre men han förtjänar åtminstone en trea av fem baserat på kvalitet och ansträngning.
Sverige och England kommer hata det här och tycka att det här är inget märkvärdigt medans Östeuropa kommer förmodligen rösta som idioter för de tycker säkert det här är avancerat och ”på riktigt”…
3/5
15. MONTENEGRO 🇲🇪 – Vladana Vučinić – “Breathe” #Eurovision 2022
Vladana skriker espresso och cigg-brud. Hon måste vara den här morsan som tar en espresso varje morgon med en cigg på balkongen och känner att ingen har ett bättre liv än hon själv.
Den här låten har blivit märkligt nog ganska uppskattad av någon konstig anledning…
Det är som vanligt… de här mer ortodoxa länderna vet inte riktigt vad de sysslar med när det ger sig an ballader på engelska. Hon sjunger i låten flera gånger; att hon behöver frisk luft och syre… vad hände? Fes kameramannen eller? Eller är det bara jag som inte hänger med på noterna här.
Jag hade förhoppningar på att det här skulle kunna blivit en rätt så schysst comeback för Montenegro med tanke på att det ändå är en mer rutinerad sångerska, Vladana lät som ett stabilt namn och Darko Dimitrov är med i teamet bakom så jag tänkte att det här skulle kunna bli något… men tyvärr flyger inte detta alls, det är en riktigt grötig förvirrad gammal kärring ballad med en fruktansvärt pladdrande text, utan melodi. Det här alla fel på en gång. Jag gillar Vladana som fan men att ha nästan 20 års erfarenhet i musikbranschen och dessutom ha med sig Dimitrov… och komma med det här…
Det är en stel sjungande Katrin Zytomierska som vill bli uppskattad och sedd av alla, med axlarna rakt upp. Låten är väldigt konventionell, väldigt fake och hon framstås bara som en förvirrad hjälplös tant genom att ställa upp med det här.
Vladanas låt är katastrof, framför allt texten. Det hade nästan varit smartare av henne att sjunga om att strypa ekorrbarn till sömns och att hundar ska bajja i kattlådor. Det är en tokflopp på flera områden här.
Det här måste vara en av de värsta insatserna jag har sett från Dimitrov nånsin, mannen som tar över hela Balkan med sina låtar just nu. Det är sanslöst och en avskyvärt osexig video, med massa barn som föråldras på något obehagligt sätt och som sedan dansar omkring och kramas med några vuxna i något industriområde, nej fy fan. Hon försöker dölja sin inkompetens med massa obegripliga fula klänningar men hennes inkompetens kommer bara bli ännu mer uppenbar och synlig när hon väl står där på scen i Turin. Jag har snackat om huvudvärkstabletter men här blir det bara att lämna byggnaden när den dyker upp.
Hon är spänd som fan, axlarna upp i taket, nacken rakt fram som en tupp som har vaknat med nackspärr. Hon bara flåsar och väser sig igenom hela låten. Det är så gräsligt, det här. Det här är det sämsta Dimitrov har gjort nånsin och artistvalet, fallfärdigt. Det här är den sämsta låten jag har hört under hela 2022. Det här är det sämsta bidraget från Montenegro någonsin i Eurovision. Det är en sån överkryssad nolla så det bara dånar om det. Jag är hemskt ledsen men det här var fruktansvärt.
Nu avgörs det verkligen hur starkt stöd jugge länderna har till det här och även till henne så jag förstår hennes inre stress att göra så mycket promotion som möjligt så att folk ska kunna lägga henne på minnet, för det tror jag ingen kommer göra under torsdagskvällen.
0/5
16. BELGIEN 🇧🇪 – Jérémie Makiese – “Miss You” #Eurovision 2022
Belgien, klockrent. Grym stämma, grym närvaro, tajt skarp sångare och efter Montenegros förvirrade ballad så är det bara trevligt att se någon som vet vad den gör. Man har adderat någon slags soulig amerikansk streetig mörk Jackson refräng på den som kritikerna kommer gå igång på. Inte så anpassat till tävlingen, bra leverans, riktigt snygg låt, smart låt för en bred europeisk publik. Klockrent och pricksäkert låtskrivande. Jérémie är i bra form. Det här är R&B på riktigt, det här låter som taget när R&B var som hetast.
Ett underskattat bidrag som inte har haft snackat med sig än så länge men som kommer nog överraska de flesta när det väl är dags för tävling. Hoppas att kvalitén går igenom live, då blir detta riktigt farligt. Nerverna får inte stöka till det. Det här blir ju en stor skillnad från Hooverphonics i fjol som gjorde Eurovision på rutin med noll nerver. En helt annan grej.
Den här snubben ska ju fan inte springa runt o sparka på en boll, han är påväg att bli en mogen R&B stjärna. Grymt att se tv-bolag satsa på folk som har kvalite. Det märks att killen kommer från den hårt arbetande skolan, inte silverfatsskolan där han har 30 personer som hjälper o gör allt tufft jobb åt honom.
Personligen gillar jag detta som fan. Jag tycker han ska ha en full femma i betyg. Motherfucker, vad han sjunger. Han behöver inte fjäska för någon. Nämen, grymt. Den går vidare, jaja, inget att oroa sig för.
5/5
17. SVERIGE 🇸🇪 – Cornelia Jakobs – “Hold Me Closer” #Eurovision 2022
Jag trodde Sveriges framgångar i Eurovision var på väg att rinna ut i sanden. I år känns det däremot som att Sverige skickar rätt låt på rätt plats i rätt tid.
När det organiserade Sverige skickar något med mer passion då blir det perfektion.
Jag tycker Cornelia är väldigt bra, en svensk Lana Del Rey som möter en ung Anastasia. Sverige behöver Cornelia mer än vad Cornelia behöver Sverige. Jag förstår inte riktigt vad hon har i Sverige o göra? Bara dricka mjölk o ruttna bort… Hon behöver flytta utomlands för hennes framtid hör hemma på de internationella scenerna.
Jag tycker Cornelia sjunger ut av helvete och jag tycker Isa Molin har varit en av Sveriges mest obeskådade och underskattade låtskrivare. Allt jag har hört från henne har varit grymt bra.
Sverige är ju kända i Europa för sina karismatiska blondiner så Europa kommer nog känna igen att det här är Sverige och falla för det här direkt när dem ser det här i rutan.
Melodifestivalen är en riktigt knasig och komplicerad tävling för kvalitativa artister, men Cornelia använde Melodifestivalen på helt rätt sätt. Hon släppte bara sin egna singel utan målet att vinna eller tillfredsställa någon. Hon är på internationell toppklassnivå. Hon kommer att vara i toppstriden i finalen, definitivt och jag tycker hon förtjänar en femma i betyg.
Dags för Göteborg att börja bygga arena…
5/5
18. TJECKIEN 🇨🇿 – We Are Domi – “Lights Off” #Eurovision 2022
Sist ut på torsdags-semin är då Tjeckien…
Det här påminner om den här musiken som var het i Sverige under 2010/2011 med
September & Dilba men som ingen i Sverige bryr sig om att tillverka längre. Så de har väckt den klassiska skandinaviska elektropop till liv och uppdaterat den.
Tjeckien är grymt bra i år. Jag tycker det är en fyra. Det är dock långt ifrån garanterat att Dominika tar sig till final med detta. Folk har säkert viktigare saker att göra än att sitta och rösta på det här. Men om det här misslyckas med att gå till final medan Österrike lyckas skulle det enligt mig vara lite av ett skämt.
Jag tror dessutom Dominika är helt vild i sängen och det är ju inget minus direkt…
4/5
Ska bli kul att lyssna, återkommer med kommentarer när jag lyssnat!
En mycket bra podd. ni har överträffat er själva detta år. Andra semin är det svårare att ta ut tio låtar utan att behöva se en personlig favorit falla på målsnöret. Jag får liksom känslan av andra chansen möter nya semifinalen med ett vanligt röstförfarande
Troliga är: Sverige, Finland, Serbien, Polen, Cypern, Estland, israel Sedan blir det svårare
Har en chans: San Marino, Australien, Belgien och Tjeckien
Absolut inte(enligt mig): Georgien, Malta ,Irland Montenegro. Jag tycks varar den enda människan ,som inte bor i Nord Makedonien som tycker att Andrea är bra. Men det blir ingen finalplats för det ändå
Israel och Rumänien mot varandra ,och då vinner troligen Israel tyvärr. Rumänien är en favorit
Azerbaijan kan gå till final, men är sämre än Polen och även Estland, så Nadir har lite uppförsbacke att starta i Tjeckien är det bara dagsform som kan fälla dem. Sjunger hon så dåligt som ni säger ,så kommer de inte till final. Synd på en bra låt. Även om jag stör ihjäl mig på stråken till elgitarr. Hela gruppen är Waran-TV goes Eurovision faller de så tar Belgien platsen istället
Tack! Håll tummarna för att vi får till en hejdundrande finalpodd nu också. 🙂 Men vi är rasande stolt över våra gäster i år. Vi fick alla vi hade på vår A-lista, och eftersom vi alltid frågar lite fler än fem (för att det händer väldigt sällan att alla man frågar kan) så fick vi tom tacka nej till strålande personer. Det är verkligen LYX!