Allmänt upprop till alla Schlagerprofilerna-läsare!
Jag har varit en trogen läsare av QX på webben i snart 20 år – mycket på grund av den fantastiska popkulturjournalistiken som mestadels har varit signerad Ronny. Slukade till och med Kens gamla ”Oswalds popcorn”-blogg med hull och hår back in the days. Och då ska vi inte ens börja prata om hur stor behållning jag har haft av allt Schlagerprofilrelaterat material i form av bloggar, poddar och studios – ni har verkligen förgyllt melodifestivalerna för oss superfans de senaste 14 (väl?) åren.
Det må låta patetiskt, men en av mina återkommande tankar de senaste veckorna sedan jag såg Jon Voss ”Stötta QX”-inlägg har varit ”tänk om detta innebär slutet för Schlagerprofilerna”. Ingen vet ju vilken värld vi befinner oss i när det börjar vankas melodifestival 2021, men oavsett vad det innebär för fortsättningen av Schlagerprofilernas mello-resa så vill jag uppmana alla er andra som skriver här inne att på något sätt stötta QX för att säkra tidningens överlevnad – för den har ju ett så mycket viktigare syfte än att förse oss mello- och popkulturjunkies med härlig läsning.
Själv tecknade jag dubbla digitala prenumerationer – en till mig och en till min fru. Det är fanimej på tiden att vi alla på något sätt betalar tillbaka för alla härliga (och gratis, mind you!) stunder vi alla har fått via QX och Schlagerprofilerna genom åren. Hittar inte direktlänken till den digitala prenumerationen (gick in via QR-koden på aprilnumrets baksida) så jag länkar därför istället till tidningsprenumerations-länken.
Hej hej! Också besviken, dock förstår jag inte er besvikelse. Ni gav väl dotter samma betyg som the Mamas… för att vi skulle lyfta blicken åt er favorit Anna?
Betyget på låten har ju inget att göra med hur bra vi tycker den skulle fungera i ESC. Vi älskar Move. Och The Mamas. Men inte som Sveriges ESC-bidrag året efter Too Late for Love, när vi dessutom kunde skicka något som kunde kommit topp fem.
Nej sluta aldrig att göra det Ni gör! Ni är lika mycket Melodifestival för mig som självaste Melodifestivalen. Så kul att lyssna på er! Hoppas på en bättre vinnare nästa år. I år har jag inga höga förhoppningar på Esc. Mycket pga vårt svenska bidrag + corona.
Jag instämmer helt- ni är fantastiska! Tack för dessa veckorna. Fick också en tanke: Jag kan fatta att Mamas inte ligger helt rätt i tiden och att låten är i svagaste laget, men: De är varma. Europa behöver värme och trygghet just nu. Det finns fler exempel när låtar som kontra-kommenterar samtiden gått bra i Eurovision, bara på grund utav att Europa törstar efter något som får dem på andra tankar. Som Ronny skrev idag-> Eurovision är smockfullt av Billie- kopior som är otroligt allvarsamma och introverta. Mamas står rätt ensamma i sin genre, vilket kan bära rätt långt.
Ja Dotter eller Anna hade säkert varit roligare att skicka pga flera orsaker. Men The Mamas har ett väldigt bra nummer och kommer skapa en fest i Rotterdam. Det är okej att vara ledsna över att era favoriter inte vann, det gjorde inte min heller. Men så dåliga är inte The Mamas. Det kommer inte bli fiasko, jag tror snarare på succé. Upp med humöret nu!
1. Move är en bättre och roligare låt. Publiken kommer lyfta den ännu mer.
2. Kvinnlig akt – ingen popkille som alla andra år.
3. The Mamas är fierce och kommer locka fler röster än vad John gjorde.
4. Kan bli ett roligare scenframträdande än förra året. Johns nummer var tråkigt.
Tänk om vi kan få ett guldregn bakom The Mamas, som står upphöjda på ett podium med vind i kläderna, inför sista refrängen på scen i ESC. Vilket mäktigt ögonblick det hade blivit.
Jag vet inte hur många fans ni har i Ukraina men jag är definitivt en av dem.
Till att börja med så vill jag säga att Melodifestivalen är ett otroligt program. Ända sedan jag började titta på det i 2016 har det gett mig anledning att fundera över hur det kan komma sig att fel låt alltid vinner (och att de bidrag jag gillar brukar åka ut snabbare än Fab Freddie hinner ropa ”hoodiladi!”). Men nog med gnäll nu, The Mamas är fantastiska och jag tror de klarar av att få en placering i topp 10 i maj.
Vidare vill jag tacka er för er insats som Mellobloggare. Ni är helt underbara och utgör, tillsammans med Tobbe Ek och Markus Larsson, eliten i den svenska journalistkåren. Trots att det är långt ifrån alltid som våra musiksmaker sammanfaller så slutar jag ändå inte att beundra den sällsynta insatthet samt den briljanta skribentförmåga som ni uttrycker era åsikter med.
I finalen hade jag Felix som favorit och blev – såklart – jättebesviken när han bara fick 14 poäng från tittarna (fast jag var mer eller mindre beredd på detta). Men min besvikelse byttes snabbt till glädje när jag fick veta att ni beslutat er för att köra ett år till. Snälla, sluta aldrig. Ni är helt enkelt det bästa med Melodifestivalen. Och ja, ni ÄR Melodifestivalen.
Är så trist att när vi väl äntligen skickar en kvinnoakt, kommer de ÄNDÅ att definieras utifrån en man och liksom komma efter honom. De står inte helt självständigt som artister, som Dotter eller Anna skulle gjort.
Får hoppas på kval i Rotterdam åtminstone, och att den kommande ””chocken över Sveriges katastrofresultat”” i Eurovision leder till att Melodifestivalens nuvarande form kan närma sig början av slutet…
Anser att hela barnprogrammet Mello måste göras om från grunden, och man måste få fler låtskrivare och artister att våga ställa upp igen.
Hur duktiga Jimmy Jansson och Tomas G:son än är, är det inte försvarbart att de tar upp typ en tredjedel av startfältet – varje år!
Eller att Mariette och Robin Bengtsson är de mest ”spännande” artisterna i startfältet……….
Vad vi ser just nu är att vi blir förbisprungna av allt fler länder, som vågar ta ut svängarna och skicka bidrag som är spännande och experimentella, och inte som de svenska – überpolerade och 110% genomtänkta i varje liten jäkla rörelse…
Meh. In med nytt fräscht blod i Mellos alla hörn och kanter. Med start 2021.
Jag är besviken över vinnaren. Jag tycker inte illa om the Mamas men såå tråkig dussingospel. Min favorit var Dotter. Anna Bergendahls nummer var förstklassigt men vad sjöng hon om? Jag förstod inte vad låten handlade om.
The Mamas har utstrålning, bra sångröster och låten svänger. MEN: det är år 2020 nu och vi väljer att skicka ett bidrag som ligger helt fel i tiden. Jag tror inte att detta funkar i Eurovision tyvärr men jag hoppas förstås att jag har fel. Jag hade gärna sett att Dotter hade fått representera Sverige. Av dom andra ländernas bidrag som jag hunnit lyssna/titta på så bara älskar jag Litauen! Schweiz och Italien har också fantastiska bidrag. Återstår att se hur dom funkar live.
Det här är solklart den största besvikelse jag känt kring en mellovinnare sedan Las Vegas. Jag har inte haft en enda ”årets absoluta favoritlåt” som vinnare under hela 10-talet förutom när John vann förra året, så jag är förvisso van, men ändå. Gillade inte This is my life när den vann, men den var ju favorit hela vägen (plus att jag inte brann för någon annan låt under hopplösa 2010) så det blev inte samma skräll. Och trots att jag inte gillade La Voix supermycket så jublade jag högt när hon vann eftersom jag hatade Snälla snälla. Så jag är nog ungefär där ni var i Schlagerstudion – känner mest en stor ”jaha”-tomhet alltihop.
Har ju varit Hanna och Anna all the way och flaggade ju häromveckan för att jag skulle Ronny-rasa om Dotter vann – aldrig kunde jag tro att jag i panik skulle skicka in fem hjärtröster på Dotter efter att interntionella juryn hade sagt sitt.
Nej, det här var inte kul. Tror vi får vara supernöjda om det blir final – allt ovanför plats 15 i finalen ser jag som över förväntan. Och sedan får vi kanske bara acceptera att efter ett fantastiskt 10-tal så kanske det är så här det kommer att se ut ett tag framöver.
Och sist men inte minst – det mildrade ju änå besvikelsen ordentligt att ni redan i Schlagerstudion meddelade att ni kör ett år till. Så jävla kul det är att följa er i alla kanaler under de här veckorna. Adderar SÅ mycket till själva mello-upplevelsen – har svårt att tänka mig hur en festivalperiod skulle vara utan er på plats, så sluta aldrig!
Vet inte om ni nämnt detta någonstans, men min teori (som gör mig väldigt orolig) är att Dotter fick flest tittarröster, men att The Mamas vann tack vare det nya systemet med åldersgrupperna. Det är även möjligt att Hanna fick fler röster än mammorna med tanke på hur jämnt det var. Om jag visas ha rätt så är detta en utveckling jag verkligen inte gillar och som verkligen behöver revideras. Syftet med nya systemet var ju att kunna ge folket mer makt i finalen igen (även om SVT vägrar säga det högt), men nu är det istället vissa tittare som får oproportionerligt stor makt när det finns ett mindre urval i de äldre grupperna som jag misstänker var de som höll The Mamas högst. Move är en omtyckt och ska absolut få ett bra resultat, men den ska fan inte vinna på bekostnad av årets största hit!
Puss & kram på er, ni är i alla fall toppen. Ser fram emot era Eurovision-kommentarer. Själv höll jag på Anna, men hade gärna även sett Dotter som vinnare. Mammorna är underbara men låten är ett enda jaså.
Också något besviken över vinnaren. Jag tror anna/dotter/hanna på nått sätt delade samma publik, och the mamas stack ut på ett helt annat sätt, med värme och glädje.
Sen tror jag absolut detta går till final i esc, om något borde juryn ta det vidare. Många ballader och mer mörka/kalla bidrag. Tror Move slutar nånstans 5-10. Men såklart ingen vinnare.
Min favorit var Anna – men jag hade varit helt ok med Dotter! Men nu ska vi tydligen åka till ESC med det här kompetenta men ack så tråkiga paketet. Jag kommer inte ihåg senast jag var så här besviken efter en final. Tror jag redan nu får mentalt ställa in mig på att vi inte kommer att gå vidare till final i ESC.
Tomhet är ett bra ord. Vi hade chansen att skicka Anna som gjorde ett sååå bra nummer! Hon är grym och dansarna gjorde numret så perfekt. Jag tror det är appens fel.Ingen sitter o ringer på flera.Man ringer på sin favorit. Med gratisappen trycker folk ”hej vilt”. Men ni 2 har förgyllt dessa 6 veckor. Ert kunnande, er humor, era efterforskningar, Ni har bjudit på er själva och era känslor. Skrattat såå mycket.Ni behövs i denna mellocirkus. Ni får göra allt för o påverka dessa tråkiga sändningar. In med mer humor o artister i mellanakterna. Inte programledare som ska underhålla med trams
En stor eloge i alla fall till Linnea som lugnt o sakligt redovisade inkommande röster.Vila nu upp er o ladda inför nästa år. Lär inte bli nåt i Rotterdam pg.a Corona i alla fall.
Förstår inte alls hur ni tänker. The Mamas är det bästa vi hade att skicka. Är jätteglad att de vann. Vi hade en final med bra låtar men med artister som inte kunde leverera dem på scen… som Paul, Mohombi, Mendez och Victor. Vi hade bra artister med dåliga låtar…. Dotter (bara en i mängden av skittråkigt radioskval), Anna ( tjatig och intetsägande ), Mariette, Hanna. Vi hade låtar som def inte är eurovision – Anis och Felix. Nu har vi en låt full med glädje som sticker ut och med proffsiga artister som kan sjunga och som bjuder på sig själva och som kommer sätta numret till 110%, om det funkar eller inte återstår att se men det är absolut det bästa som kunde hända.
Jag håller med om att The Mamas är tre härliga kvinnor som framför sin låt på ett bra sätt. Min invändning är att vi skickade ett väldigt snarlikt bidrag förra året, med bland annat The Mamas. Jag är personligen inte så svag för såna här lite gospeldoftande låtar, men det är ju en smaksak.
Vi hade chans att skicka nåt som skulle vara ett statement i både Anna och Dotter och även om jag precis som ni hade Anna överst så var jag så fine med Dotter som hade varit spännande att skicka, lite Sverige goes Bulgarien (?). Vi väljer att skicka… hissmusik. Kul. Går vi in i det nya slutet på 00-talet nu? När esc inte var roligt längre..
Kan inte hjälpa att det känns som att det är appens fel, hade detta hänt om man inte kunde rösta på allt man gillade? Det känns som att alla gillar the Mamas men hur många hade den som etta egentligen? Eller så är det så att alla vill skicka dem och ja, då är det väl så. Men jag tappade sugen som fan nu.
Även om JAG inte gillade att The Mamas vann är det svårt att argumentera mot att de gjorde det.
De var i topp både hos juryn och tittarna. Sådant utfall borde ju båda gott för en framskjuten placering i ESC.
Trots detta har jag en känsla att Sverige får sin sämsta placering sedan 2013. Det har gått oförskämt bra för Sverige det senaste decenniet. Det stora bakslaget kommer närmare för varje år, för någon gång borde det komma. Tyvärr kan det bli i år.
Men med tanke på årets svaga startfält i ESC skulle jag inte bli förvånad om The Mamas ändå klarar en topp 10-placering.
Jag precis som ni känner mest en tomhet med denna vinst. En ynka jävla poäng. Största och suraste förlusten på länge. Ska jag försöka att hitta något positivt med detta så är det att röstningen blev så pass spännande som den blev. Riktigt bra tv helt enkelt. Och att jurypoängen inte var entydig. Sedan att en låt med energi och glädje som Anis don Deminas kunde få en tolva från Österrike(Vad hände där?) och bra poäng av folket. Det mest positiva är att ni fortsätter nästa år. Tack för det. Det ska bli spännande att se hur Karin Gunnarsson tar programmet vidare framöver. En sak som slog mig var att ingen utnyttjade scenen fullt ut, utan de flesta stod still i mitten. Lite tråkigt. Sedan satt jag och skrattade högt när ni pratade om Ronnys eventuella bortgång och de missöden som skulle kunna hända med urnan. Min typ av humor. Tack för ännu ett fantastiskt utfört schlagerår.
Jag är faktiskt inte jätteförvånad över att The Mamas tog hem det. Jag gissar att Svenska folket har tröttnat lite på konceptet ”kille med slick radiolåt och cool koreografi” och gick på det som mest av allt utstrålade motsatsen: värme, grymma röster och ren glädje.
Själv hoppades jag på Anna Bergendahl och röstade på henne… menmen!! Hon kanske kommer tillbaka något annat år, vem vet?
Allmänt upprop till alla Schlagerprofilerna-läsare!
Jag har varit en trogen läsare av QX på webben i snart 20 år – mycket på grund av den fantastiska popkulturjournalistiken som mestadels har varit signerad Ronny. Slukade till och med Kens gamla ”Oswalds popcorn”-blogg med hull och hår back in the days. Och då ska vi inte ens börja prata om hur stor behållning jag har haft av allt Schlagerprofilrelaterat material i form av bloggar, poddar och studios – ni har verkligen förgyllt melodifestivalerna för oss superfans de senaste 14 (väl?) åren.
Det må låta patetiskt, men en av mina återkommande tankar de senaste veckorna sedan jag såg Jon Voss ”Stötta QX”-inlägg har varit ”tänk om detta innebär slutet för Schlagerprofilerna”. Ingen vet ju vilken värld vi befinner oss i när det börjar vankas melodifestival 2021, men oavsett vad det innebär för fortsättningen av Schlagerprofilernas mello-resa så vill jag uppmana alla er andra som skriver här inne att på något sätt stötta QX för att säkra tidningens överlevnad – för den har ju ett så mycket viktigare syfte än att förse oss mello- och popkulturjunkies med härlig läsning.
Själv tecknade jag dubbla digitala prenumerationer – en till mig och en till min fru. Det är fanimej på tiden att vi alla på något sätt betalar tillbaka för alla härliga (och gratis, mind you!) stunder vi alla har fått via QX och Schlagerprofilerna genom åren. Hittar inte direktlänken till den digitala prenumerationen (gick in via QR-koden på aprilnumrets baksida) så jag länkar därför istället till tidningsprenumerations-länken.
https://mobilshop.qx.se/sv/articles/2.39.2119/qx-12-nummer-1-ar
Tack så himla mycket! Oj vad detta värmer!
Måste rekommendera ”typicaleurofan” på Instagram; kolla in!
Hej hej! Också besviken, dock förstår jag inte er besvikelse. Ni gav väl dotter samma betyg som the Mamas… för att vi skulle lyfta blicken åt er favorit Anna?
Betyget på låten har ju inget att göra med hur bra vi tycker den skulle fungera i ESC. Vi älskar Move. Och The Mamas. Men inte som Sveriges ESC-bidrag året efter Too Late for Love, när vi dessutom kunde skicka något som kunde kommit topp fem.
Ni kallade move för ljummen gospel-soul efter vinsten. 🤷🏼♂️ Är det verkligen att älska?
Till kommande säsong – skulle vara intressant med en rating om huruvida ni tror ett bidrag skulle klara sig i esc?
Typ ett betyg för vad ni tycker om låten utifrån smak samt ett betyg på hur ni tror låten skulle stå sig om den kom vidare till esc.
Det skulle vara lite skojigt 🙂 och kanske påverka folk att rösta vidare något som faktiskt har chans att ge oss en sjunde seger!
Ta vara på varandra i Corona-tider! Ni är grymma!
Nej sluta aldrig att göra det Ni gör! Ni är lika mycket Melodifestival för mig som självaste Melodifestivalen. Så kul att lyssna på er! Hoppas på en bättre vinnare nästa år. I år har jag inga höga förhoppningar på Esc. Mycket pga vårt svenska bidrag + corona.
Jag instämmer helt- ni är fantastiska! Tack för dessa veckorna. Fick också en tanke: Jag kan fatta att Mamas inte ligger helt rätt i tiden och att låten är i svagaste laget, men: De är varma. Europa behöver värme och trygghet just nu. Det finns fler exempel när låtar som kontra-kommenterar samtiden gått bra i Eurovision, bara på grund utav att Europa törstar efter något som får dem på andra tankar. Som Ronny skrev idag-> Eurovision är smockfullt av Billie- kopior som är otroligt allvarsamma och introverta. Mamas står rätt ensamma i sin genre, vilket kan bära rätt långt.
Ja Dotter eller Anna hade säkert varit roligare att skicka pga flera orsaker. Men The Mamas har ett väldigt bra nummer och kommer skapa en fest i Rotterdam. Det är okej att vara ledsna över att era favoriter inte vann, det gjorde inte min heller. Men så dåliga är inte The Mamas. Det kommer inte bli fiasko, jag tror snarare på succé. Upp med humöret nu!
Vi tokrasar i oddsen och fick inga röster från öst eller syd ifjol på samma artist med liknande låt. Hur ska det bli ”fest” av det?
Såhär tänker jag:
1. Move är en bättre och roligare låt. Publiken kommer lyfta den ännu mer.
2. Kvinnlig akt – ingen popkille som alla andra år.
3. The Mamas är fierce och kommer locka fler röster än vad John gjorde.
4. Kan bli ett roligare scenframträdande än förra året. Johns nummer var tråkigt.
Tänk om vi kan få ett guldregn bakom The Mamas, som står upphöjda på ett podium med vind i kläderna, inför sista refrängen på scen i ESC. Vilket mäktigt ögonblick det hade blivit.
Det kommer bli samma nummer sa The Mamas i SVT igår.
Kära Schlagerprofilerna,
Jag vet inte hur många fans ni har i Ukraina men jag är definitivt en av dem.
Till att börja med så vill jag säga att Melodifestivalen är ett otroligt program. Ända sedan jag började titta på det i 2016 har det gett mig anledning att fundera över hur det kan komma sig att fel låt alltid vinner (och att de bidrag jag gillar brukar åka ut snabbare än Fab Freddie hinner ropa ”hoodiladi!”). Men nog med gnäll nu, The Mamas är fantastiska och jag tror de klarar av att få en placering i topp 10 i maj.
Vidare vill jag tacka er för er insats som Mellobloggare. Ni är helt underbara och utgör, tillsammans med Tobbe Ek och Markus Larsson, eliten i den svenska journalistkåren. Trots att det är långt ifrån alltid som våra musiksmaker sammanfaller så slutar jag ändå inte att beundra den sällsynta insatthet samt den briljanta skribentförmåga som ni uttrycker era åsikter med.
I finalen hade jag Felix som favorit och blev – såklart – jättebesviken när han bara fick 14 poäng från tittarna (fast jag var mer eller mindre beredd på detta). Men min besvikelse byttes snabbt till glädje när jag fick veta att ni beslutat er för att köra ett år till. Snälla, sluta aldrig. Ni är helt enkelt det bästa med Melodifestivalen. Och ja, ni ÄR Melodifestivalen.
Än en gång TACK för allt ni gör!
Hälsningar,
En beundrare från Ukraina
Är så trist att när vi väl äntligen skickar en kvinnoakt, kommer de ÄNDÅ att definieras utifrån en man och liksom komma efter honom. De står inte helt självständigt som artister, som Dotter eller Anna skulle gjort.
Får hoppas på kval i Rotterdam åtminstone, och att den kommande ””chocken över Sveriges katastrofresultat”” i Eurovision leder till att Melodifestivalens nuvarande form kan närma sig början av slutet…
Amen to that. Skriver under på varenda ord.
Anser att hela barnprogrammet Mello måste göras om från grunden, och man måste få fler låtskrivare och artister att våga ställa upp igen.
Hur duktiga Jimmy Jansson och Tomas G:son än är, är det inte försvarbart att de tar upp typ en tredjedel av startfältet – varje år!
Eller att Mariette och Robin Bengtsson är de mest ”spännande” artisterna i startfältet……….
Vad vi ser just nu är att vi blir förbisprungna av allt fler länder, som vågar ta ut svängarna och skicka bidrag som är spännande och experimentella, och inte som de svenska – überpolerade och 110% genomtänkta i varje liten jäkla rörelse…
Meh. In med nytt fräscht blod i Mellos alla hörn och kanter. Med start 2021.
Jag är besviken över vinnaren. Jag tycker inte illa om the Mamas men såå tråkig dussingospel. Min favorit var Dotter. Anna Bergendahls nummer var förstklassigt men vad sjöng hon om? Jag förstod inte vad låten handlade om.
The Mamas har utstrålning, bra sångröster och låten svänger. MEN: det är år 2020 nu och vi väljer att skicka ett bidrag som ligger helt fel i tiden. Jag tror inte att detta funkar i Eurovision tyvärr men jag hoppas förstås att jag har fel. Jag hade gärna sett att Dotter hade fått representera Sverige. Av dom andra ländernas bidrag som jag hunnit lyssna/titta på så bara älskar jag Litauen! Schweiz och Italien har också fantastiska bidrag. Återstår att se hur dom funkar live.
Det här är solklart den största besvikelse jag känt kring en mellovinnare sedan Las Vegas. Jag har inte haft en enda ”årets absoluta favoritlåt” som vinnare under hela 10-talet förutom när John vann förra året, så jag är förvisso van, men ändå. Gillade inte This is my life när den vann, men den var ju favorit hela vägen (plus att jag inte brann för någon annan låt under hopplösa 2010) så det blev inte samma skräll. Och trots att jag inte gillade La Voix supermycket så jublade jag högt när hon vann eftersom jag hatade Snälla snälla. Så jag är nog ungefär där ni var i Schlagerstudion – känner mest en stor ”jaha”-tomhet alltihop.
Har ju varit Hanna och Anna all the way och flaggade ju häromveckan för att jag skulle Ronny-rasa om Dotter vann – aldrig kunde jag tro att jag i panik skulle skicka in fem hjärtröster på Dotter efter att interntionella juryn hade sagt sitt.
Nej, det här var inte kul. Tror vi får vara supernöjda om det blir final – allt ovanför plats 15 i finalen ser jag som över förväntan. Och sedan får vi kanske bara acceptera att efter ett fantastiskt 10-tal så kanske det är så här det kommer att se ut ett tag framöver.
Och sist men inte minst – det mildrade ju änå besvikelsen ordentligt att ni redan i Schlagerstudion meddelade att ni kör ett år till. Så jävla kul det är att följa er i alla kanaler under de här veckorna. Adderar SÅ mycket till själva mello-upplevelsen – har svårt att tänka mig hur en festivalperiod skulle vara utan er på plats, så sluta aldrig!
Vet inte om ni nämnt detta någonstans, men min teori (som gör mig väldigt orolig) är att Dotter fick flest tittarröster, men att The Mamas vann tack vare det nya systemet med åldersgrupperna. Det är även möjligt att Hanna fick fler röster än mammorna med tanke på hur jämnt det var. Om jag visas ha rätt så är detta en utveckling jag verkligen inte gillar och som verkligen behöver revideras. Syftet med nya systemet var ju att kunna ge folket mer makt i finalen igen (även om SVT vägrar säga det högt), men nu är det istället vissa tittare som får oproportionerligt stor makt när det finns ett mindre urval i de äldre grupperna som jag misstänker var de som höll The Mamas högst. Move är en omtyckt och ska absolut få ett bra resultat, men den ska fan inte vinna på bekostnad av årets största hit!
SVT gick ut idag med att The Mamas fick flest röster av tittarna.
Puss & kram på er, ni är i alla fall toppen. Ser fram emot era Eurovision-kommentarer. Själv höll jag på Anna, men hade gärna även sett Dotter som vinnare. Mammorna är underbara men låten är ett enda jaså.
Har ni hört det finska bidraget till eurovision? Tror ni att Finland kan ta sig till final med det? Jag är tveksam.
Vilken besvikelse! Men all cred till er och ett stort tack för att ni förgyller mellotiden. Vilket fantastiskt jobb ni gör! Ni är bäst! ❤️❤️❤️
Instämmer fullständigt! 💖
Också något besviken över vinnaren. Jag tror anna/dotter/hanna på nått sätt delade samma publik, och the mamas stack ut på ett helt annat sätt, med värme och glädje.
Sen tror jag absolut detta går till final i esc, om något borde juryn ta det vidare. Många ballader och mer mörka/kalla bidrag. Tror Move slutar nånstans 5-10. Men såklart ingen vinnare.
Min favorit var Anna – men jag hade varit helt ok med Dotter! Men nu ska vi tydligen åka till ESC med det här kompetenta men ack så tråkiga paketet. Jag kommer inte ihåg senast jag var så här besviken efter en final. Tror jag redan nu får mentalt ställa in mig på att vi inte kommer att gå vidare till final i ESC.
Tomhet är ett bra ord. Vi hade chansen att skicka Anna som gjorde ett sååå bra nummer! Hon är grym och dansarna gjorde numret så perfekt. Jag tror det är appens fel.Ingen sitter o ringer på flera.Man ringer på sin favorit. Med gratisappen trycker folk ”hej vilt”. Men ni 2 har förgyllt dessa 6 veckor. Ert kunnande, er humor, era efterforskningar, Ni har bjudit på er själva och era känslor. Skrattat såå mycket.Ni behövs i denna mellocirkus. Ni får göra allt för o påverka dessa tråkiga sändningar. In med mer humor o artister i mellanakterna. Inte programledare som ska underhålla med trams
En stor eloge i alla fall till Linnea som lugnt o sakligt redovisade inkommande röster.Vila nu upp er o ladda inför nästa år. Lär inte bli nåt i Rotterdam pg.a Corona i alla fall.
Förstår inte alls hur ni tänker. The Mamas är det bästa vi hade att skicka. Är jätteglad att de vann. Vi hade en final med bra låtar men med artister som inte kunde leverera dem på scen… som Paul, Mohombi, Mendez och Victor. Vi hade bra artister med dåliga låtar…. Dotter (bara en i mängden av skittråkigt radioskval), Anna ( tjatig och intetsägande ), Mariette, Hanna. Vi hade låtar som def inte är eurovision – Anis och Felix. Nu har vi en låt full med glädje som sticker ut och med proffsiga artister som kan sjunga och som bjuder på sig själva och som kommer sätta numret till 110%, om det funkar eller inte återstår att se men det är absolut det bästa som kunde hända.
Jag håller med om att The Mamas är tre härliga kvinnor som framför sin låt på ett bra sätt. Min invändning är att vi skickade ett väldigt snarlikt bidrag förra året, med bland annat The Mamas. Jag är personligen inte så svag för såna här lite gospeldoftande låtar, men det är ju en smaksak.
Vi hade chans att skicka nåt som skulle vara ett statement i både Anna och Dotter och även om jag precis som ni hade Anna överst så var jag så fine med Dotter som hade varit spännande att skicka, lite Sverige goes Bulgarien (?). Vi väljer att skicka… hissmusik. Kul. Går vi in i det nya slutet på 00-talet nu? När esc inte var roligt längre..
Kan inte hjälpa att det känns som att det är appens fel, hade detta hänt om man inte kunde rösta på allt man gillade? Det känns som att alla gillar the Mamas men hur många hade den som etta egentligen? Eller så är det så att alla vill skicka dem och ja, då är det väl så. Men jag tappade sugen som fan nu.
Även om JAG inte gillade att The Mamas vann är det svårt att argumentera mot att de gjorde det.
De var i topp både hos juryn och tittarna. Sådant utfall borde ju båda gott för en framskjuten placering i ESC.
Trots detta har jag en känsla att Sverige får sin sämsta placering sedan 2013. Det har gått oförskämt bra för Sverige det senaste decenniet. Det stora bakslaget kommer närmare för varje år, för någon gång borde det komma. Tyvärr kan det bli i år.
Men med tanke på årets svaga startfält i ESC skulle jag inte bli förvånad om The Mamas ändå klarar en topp 10-placering.
Jag precis som ni känner mest en tomhet med denna vinst. En ynka jävla poäng. Största och suraste förlusten på länge. Ska jag försöka att hitta något positivt med detta så är det att röstningen blev så pass spännande som den blev. Riktigt bra tv helt enkelt. Och att jurypoängen inte var entydig. Sedan att en låt med energi och glädje som Anis don Deminas kunde få en tolva från Österrike(Vad hände där?) och bra poäng av folket. Det mest positiva är att ni fortsätter nästa år. Tack för det. Det ska bli spännande att se hur Karin Gunnarsson tar programmet vidare framöver. En sak som slog mig var att ingen utnyttjade scenen fullt ut, utan de flesta stod still i mitten. Lite tråkigt. Sedan satt jag och skrattade högt när ni pratade om Ronnys eventuella bortgång och de missöden som skulle kunna hända med urnan. Min typ av humor. Tack för ännu ett fantastiskt utfört schlagerår.
Österrikes röster? Kan man lita på dessa? Känns som dessa avgjorde lite..
Jag är faktiskt inte jätteförvånad över att The Mamas tog hem det. Jag gissar att Svenska folket har tröttnat lite på konceptet ”kille med slick radiolåt och cool koreografi” och gick på det som mest av allt utstrålade motsatsen: värme, grymma röster och ren glädje.
Själv hoppades jag på Anna Bergendahl och röstade på henne… menmen!! Hon kanske kommer tillbaka något annat år, vem vet?