Allmänt: Har jag berättat att jag älskar den här låten och Hanna Ferm? Ah. Just det. Typ HELA TIDEN. Nåväl. Då behöver jag inte göra det igen. Det här är fortfarande samma genom-hookiga, härliga poplåt som i Malmö, med samma otroligt ESC-värdiga artist. Någon gång bara MÅSTE vi skicka till Hanna Ferm till Eurovision! Märkligt nog, speciellt med det jag just skrivit, så är jag inte helt hundra på att jag vill göra det i år. Missförstå mig rätt nu! OM Hanna skulle vinna på lördag kommer jag vara superglad, fira hela natten och direkt ställa mig bakom det här bidraget och längta efter Rotterdam-resan. Men! Jag skulle nog ännu hellre se henne komma högt i resultatlistan, dra igång en framgångsrik solokarriär och sedan komma tillbaka med en lika bra låt och ett lika sexigt nummer om ett/två år – men då fyllt med dansare och samma Eurovision-självförtroende som Måns, Loreen, och, för den delen, Anna Bergendahl i år, har. Jag tror nämligen Hanna kan vinna Eurovision. Men inte i år. Trots att jag älskar låten sönder och samman. Trots att allt här är rätt i min bok. Äsch, jag har tappat det helt.
Något ändrat sedan deltävlingen: Möjligen sjunger Hanna ännu bättre nu när det inte finns någon förkylning i bakgrunden.
Om VI fick ändra på något så: Jag har ingen aning om vad, men jag skulle vilja ge numret NÅGOT mer. Något som knuffar in ytterligare lite Eurovision-stake i det. Något som smäller.
Vinnarbuzz: Det finns fortfarande kvar ett buzz för trojkan Anna, Hanna och Johanna (Dotter), men just Hannas har minskat något sedan Malmö när The Mamas kört om.
The Money Shot: Jag tycker det riktiga moneyshotet från Malmö-repetitionerna med mikrofonen i närbild aldrig riktigt kom fram i TV-sändningen, men nu sitter det hyfsat här igen. Hoppas det kan smälla till på riktigt i rutan på lördag. Älskar det.
Hur kommer det att fungera i Eurovision?: Vi kommer absolut ta oss till final, men sedan är det svårt att veta. Man skulle behöva göra om numret något. Inte bara flirta med öst utan även med väst. Men här finns ju alla ingredienser för en riktigt bra placering om vi skulle hamna i det läget. Dessutom skriker årets ESC efter bra tjejpop.
Spotify Top 50 idag: 5
Spotify streams igår: 120 405
Totala Spotify-streams: 1 619 128
YouTube-spelningar på officiella klippet: 466 600
Vinnarodds på Svenska Spel: 19
Vinnarodds på Unibet: 9
Skulle även kunnat sjungas av: Ava Max
Om bidraget var en drink: En vodka soda (dvs en sk. Skinny Bitch)
Om bidraget vore en film/TV-serie: Charmed
Om bidraget vore en maträtt: En fräsch sallad. Ätandes av en lycklig kvinna. Ni vet som i alla reklamfilmer där folk ser ut som de vunnit en miljon bara för de stoppat ruccola i munnen. En sån sallad.
Om bidraget vore ett djur: ”Det här är väl en pigg, modig liten näbbmus!” viskar någon här på första raden. Jovars.
Dessutom: Jag kan inte slå bort tanken på att någon sa till Jimmy Jansson: ”Asså, kan du skriva nå’t åt Hanna som är lite Billie Eilish? Du vet hon den unga tjejen som sjunger om sina inre demoner och mörker!” Och så gick Jimmy hem och skrev en schlager-Billie full av klor, spöken, skelett, demoner och en jäkla massa Woo-hoo. ÄLSKAR’T!
På ett sätt känns det som att nedgången i Hannas buzz är något artificiellt. Hon låg under lång tid högst i dagliga streams på Spotify och hade flest YT-views av direktfinalisterna. Nu har Dotter övertagit, vilket gör mig ganska övertygad att hon vinner tittarnas röster. Men jag tror allt att Hanna skulle kunna komma åtminstone tvåa. Att oddsen höjts över de för Anna och The Mamas känns lite lustigt helt enkelt. Är det kanske word-of-mouth som inte är så starkt som det borde vara?