Som liten såg Julius Hayes Charlotte Perrelli vinna Melodifestivalen 2008 med Hero, som hade ett nummer som innehöll gröna laserstrålar. Där och då bestämde han sig: En dag ska han göra ett nummer för Mello. På lördag kan musikvideoregissören och modefotografens lekfulla laserliknande nummer till Dotters Bulletproof ta hem segern i årets festival.
Julius Hayes och Dotter (Johanna Jansson) är vänner och det var när de åt middag för ett halvår sedan som en tre år gammal idé började förädlas och lägga grunden för vad som skulle komma att bli vad vi ser på scenen på lördag.
– Dotter spelade upp en del av refrängen, och sa att den skulle passa Mello. När jag hörde låten och fick titeln så insåg jag hur bra min tre år gamla idé om ett scennummer skulle passa. Jag hade inte hittat ett sammanhang för den förrän nu. Så trots att låten inte ens kommit med i Mello så bestämde vi att vi skulle jobba ihop om den gjorde det.
Innan Julius hörde Bulletproof var grundidén att jobba med handskar som hade spegelbitar, men efter att ha testat det på en konsert så insåg han att det inte funkade. Så idén utvecklades och nu har Dotter små handpåsydda spegelbitar, 3×3 cm, på kläderna som fångar upp ljuset. Matilda Åberg har tillsammans med Dotter designat kläderna.
Så, berätta, hur funkar detta rent praktiskt?
– Stommen är en ny lampa från Italien som har egenskaper som en laserlampa, den är så koncentrerad att den ger samma effekt. Efter ett första möte med SVT om numret berättade Christer Björkman och ljusansvarige Fredrik Jönsson att de sett en lampa på en mässa i Las Vegas som skulle kunna vara exakt det vi behövde. Men ingen av oss visste hundraprocentigt om det skulle funka. Och det var svårt att få till det röda ljuset eftersom röd färg ”bränner ut” i kameran. Men det löste SVT med en spot på hennes ansikte så att hon inte försvann. Under numret sitter sedan SVT:s Fredrik Jönson och sköter lampan manuellt.
Det var lite nervöst innan första repet inför deltävlingen i Göteborg berättar Julius Hayes.
– Jag hade svårt att sova för jag hade ju inte sett hur det ser ut i kameran och hur det väl skulle bli. Det var en sån lättnad att laserstrålen funkade som vi ville efter lite pill med positioner och ljusstyrka.
Inför helgens final har teamet bakom Dotter och Bulletproof spetsat till allt.
– Ja, vi har filat till det och justerat kameravinklar, ljus och småsaker i koreografin. Det har varit skönt att ha några veckor på oss. Det har varit en utmaning att jobba med live-momentet. Som musikvideoregissör är man så van vid att kunna fixa mycket i efterhand, nu måste allt sitta under de här tre minuterna. Men SVT har varit helt fantastiska, vilka proffs dom är!
Och nu är Dotter segertippad…
– Ja, det hade vi verkligen inte förväntat oss när vi kom till Göteborg. Då var liksom Andra Chansen ett mål. Det känns så häftigt att alla pratar om låten och numret, vi är så glada.
Åker du med till Rotterdam om det blir vinst?
– Ja det kommer jag att göra, för jag vill fortsätta att utveckla numret. Jag är så inställd på att det ska bli tre perfekta minuter.
Slutligen, du jobbar även med Mariettes nummer, som också är i final. Hur var tanken där?
– Ja, jag blev inplockad ganska sent. Mariette ville ha ett avskalat nummer och det vita golvet handlar om att definiera en yta hennes egen yta. Vi ville ha ett nummer utan massa gimmicks där HON är numret. Lite rörigt, lite livskänsla och jobba med ljuseffekter vilket jag älskar.
Julius är min store bror