Nej, ingen av Mellolåtarna rådde på Viktor Leksells listetta. Eller ens The Weekend. Hanna Ferm blev bäst placerad av Mellolåtarna den här ”första” stora släppdagen med en tredjeplats och 126´streams. Det är långt ifrån John Lundviks streams på 191´i fjol, vilket gav honom en förstaplats. Då låg 20 av låtarna på topp50, i år 16. Lite överraskande att Anis Don Demina streamades mer än vinnarfavoriten Dotter, och att Anna Bergendahl ”bara” är nia. Av de färdiga finalisterna drar Mariette det kortaste strået och streamar minst av de tre (Anis, Drängarna & Mohombi) som vi tror att hon toppade för en vecka sedan i Luleå….
The Mamas gör en kanonentré och toppar nämnda Bergendahl genom att inneha den fjärde bästa placeringen av Mellolåtarna.
Är trion årets dark horse?
När Spotifylistan efter det stora låtsläppet publicerades på måndagen förra året såg det ut så här på Spotify:
1. Too Late For Love 191.960
2. On My Own 184.662
3. Hold You 158.636
6. Habibi 130.285
7.Hello 124.771
8. Not With Me 124.143
9. Norrsken 120.838
12. I Do 109.927
13. I Do Me 109.425
14. Om om och om igen 108.735
17. Torn 96.579
18. I Love It 96.469
22. Victorious 77.803
23. Mina Bränder 77.206
25. Ashes to Ashes 75.732
31. Nakna i regnet 67.046
36. Who I Am 62.125
38. Tempo 61.454
45 Army of Us 53.431
46. Låt skiten brinna 52.754
Eurovisionfansen älskar Dotter, de har till och med någon hashtag #Dotterdam så hon verkar storfavorit därute och skulle nog ge oss en top 10 placering minst hos tittarna men inte hos juryn. Vet inte riktigt hypen kring låten då man snabbt tröttnar på den tyvärr. Men Annas låt känns lite som top 20 och Hannars likså tyvärr. The mamas är väl de som kan slå igenom och lägga sig på top 10 som bäst, ingen låt är ESC-vinnare i år dock, det är Litauen som är årets snackis.
Det är lite tråkigt att konstatera att av de sexton bidrag som fortfarande är kvar i tävlingen är det bara Drängarna och Paul Rey som är helt nykomlingar. Börjar de nya namnen ta slut?
Men med det sagt är det roligt att se vilka som det tycks gå bra för. Och det verkar som en allmänt rådande uppfattning att striden nu står mellan Anna, Hanna och Johanna. Kul, framför allt med den förstnämnda och sistnämnda.
Älskar allt med Annas bidrag. Vinner inte den kommer jag ta ett sorgeår. Om jag visste hur man gjorde en röstningskupp skulle jag göra det. Men hey, en tjej kommer vinna i år. Det törs jag nästan lova. Haken är bara att jag redan tröttnat på Dotter. Cool show, men trist låt.
Spännande final iår, nä Hanna ska vinna när man hör den, sen lyssnar man på Anna, nä hon måste vinna för att sen höra dotter,, gah 🤯🤯🥵
Jag förstår att Hanna leder. Hon var överlägsen i lördags och är den människor har färskast i minnet. Kan kanske jämföras med 2012 när Danny blåste banan med Malmö men sedan inte kunde mäta sig med Loreen i finalen. Anna tror jag är en glad tredjeplats, men det känns som att fighten mellan Dotter och Hanna är rätt jämn. Får en av dem ett försprång av juryn lär det avgöra, dock tror jag att Dotter är det bästa för Europa som klagat på våra killval i flera år- känslig elektroballad med en ovanlig sångerska som levererar ren känsla varje gång. Seså. Boka Malmö arena 2021💅🏻
Intressant! Hur ser det ut på ITunes? Brukar detta vara synonymt med hur folk röstar i finalen?
1 Anna
3 Hanna
5 Dotter
6 Victor
Men iTunes säljer SÅ lite i Sverige så det är knappast en indikation. Men hey, undertecknad tar varje lista Anna toppar på stort allvar ändå:) kram Ronny
Åh jag hatar attrahera måste förbereda mig på besvikelsen att Anna inte vinner. Har redan hunnit tröttna på Hannas låt och Dotter är en ganska avlägsen tvåa i min bok. Hur kan vinintresse skicka det numret till ESC?? 😭😭😭
Förra året var det så självklart att Lundvik hade vinnarbollen. I år är det jämnare i toppen.
Tror samma sak gällde speloddsen förra året. I år finns det tre stora vinnarkandidater.
Alltså jag vet inte om jag har missat något – men är det någon som har någon teori om exakt vad det är som gör att oddsmakarna verkar mer eller mindre tvärsäkra på Dotter redan nu? Ligger på under 2 gånger pengarna hos Svenska Spel, medan Anna och Hanna pendlar kring 4,00. Hanna är Mello-etta på Spotify, och även på Youtube i skrivande stund (122 000 mot 117 000 visningar, vilket ju inte är jättestor skillnad, men ändå).
Hade förstått Dotter-hypen om hon toktoppat alla streamingtjänster idag, eller haft ett supergenomslag a la John (som ju verkligen bröt igenom alla lager) förra året.
Ja, jag undrar också hur bettingbolagen är så säkra. En teori är att de internationella jurygrupperna nånstans kommer stödja Dotter. De internationella esc-fansen gillar ju Dotter mest av alla verkar det som och därför så kommer väl kanske jurygrupperna också göra det. Samt att Dotters nummer är betydligt mer minnesvärt än Hannas och även Annas. Jag hakar också på tåget att Dotter och hennes nummer skulle funka allra bäst. Hannas framträdande håller inte. Det spelar bara på sexighet i princip vilket jag inte tror bär särkilt långt i eurovision. Och låten är bara okej. Dotter har mer innehåll i både nummer och låt. Så heja Dotter!