Den här konstanta rädslan för det komplexa, svårförklarade och den parallella dyrkan av det enkla, greppbara och bekanta. Den skrämmer mig.
När San Remo-finalen var över för några veckor sedan, och Francesco Gabbani hade vunnit med årets hittills största Eurovision-favorit så delades schlagerfansen på min Facebook snabbt upp i två läger.
Med vilken annan låt som helst så skulle givetvis dessa två läger vara självklara; de som gillade låten och de som inte gjorde det, men med den härligt pseudointellektuella Occidentali’s Karma med sina referenser till Desmond Morris och att aporna håller på att gå om människan i utvecklingen (för att vi backar bakåt) var uppdelningen en annan: De som förstod och de som inte förstod.
Inget konstigt med det heller kanske. Gabbani sjunger nästan 100% på italienska (med undantag för ett glatt “Singin’ in the Rain” innan refrängen), men ett eurofan med språkkunskaper var snabbt ute och gjorde en engelsk översättning, så alla vi som valde typ tyska i gymnasiet också kunde förstå vad som sjöngs.
Fortfarande inget konstigt med det, men det var här det började dyka upp kommentarer som jag reagerade på, kommentarer i stil med (och jag hittar dem inte nu så jag tar mig friheten att slå ihop flera kommentarer till ett citat för att få fram poängen):
“Jag har inte kollat den engelska texten men gud så löjligt att han dansar med en apa!? Och varför sjunger han en rad på engelska? Och hur rasistiskt är det inte med alla asiatiska referenser? Nä, det här förstår jag INTE!”
Man valde alltså att inte förstå, eller ens att försöka tänka själv, och tog sedan ett beslut baserat på det.
Jag har tänkt mycket på det den här veckan som gått.
Jo, det här handlar om Loreen.
Inte så mycket huruvida låten gick vidare eller inte (jag tyckte Ronny hade en alldeles utmärkt teori om varför det skedde i vår podcast, som jag hoppas ni lyssnat på redan) eller om man tycker den är bra eller inte (jag tycker det är årets bästa låt, men det är så klart för det är den låt som ligger närmast den musik jag lyssnar på årets resterande 46 veckor, och jag är inte så ego att jag tror att min musiksmak på något sätt är bättre än någon annans), utan mer vad det är för mekanismer som plötsligt tog fart på mina sociala medier och hur rädd jag är för att dessa mekanismer dyker upp precis överallt nu för tiden.
Den här konstanta rädslan för det komplexa, svårförklarade och den parallella dyrkan av det enkla, greppbara och bekanta. Den skrämmer mig.
Förstå mig rätt. Vi Schlagerprofiler har ju vikt våra Mello-liv åt att i den här bloggen försvara det lätt-trallade, det folkliga och det så ofta bespottade pga sin så kallade “okreddighet”, och den låt jag skulle sätta tvåa, eller möjligen jämsides, med Loreens som min favorit i år är Ace Wilders fantastiska Wild Child med årets mest direkta refräng. Allting behöver inte vara svårt eller komplext, allting behöver inte säga något mer än “TUT-TUT ROADTRIP!” för att få vara med i Mello, och att nå’t är komplext eller innebär ett visst motstånd gör det inte automatiskt bättre.
Men det betyder inte att automatiskt att det komplexa, svårförstådda är sämre, eller, i förlängningen, farligare heller.
Numret är en sak, jag ska komma till det om en stund, men när kritiken av låten inte handlar om det är bra eller dåligt utan är på nivån “det är ju ingen låt” eller “den har ju ingen refräng” så börjar jag undra vart dessa människor hittar sin musik resten av året. Både den kommersiella musiken med EDM-vågen i spetsen och den mera creddigt hyllade som Beyonce och Rihanna gav ju upp tydliga refränger för flera år sedan. Dessutom finns det ju otaliga exempel bara i årets festival (Alice, Jasmin Kara) som möjligen kunnat beskyllas för både de ena och det andra (vilket undertecknad också gjort) men knappast för att inte vara låtar.
I stället får jag känslan av att det återigen bottnar i en rädsla för det som inte är bekant, det som inte känns igen. Att man istället för att nyfiket fråga sig själv genom att lyssna ytterligare tre-fyra gånger om det är någon man gillar, bara stänger av direkt likt ett barn som en gång ätit en pannkaka och därför vägrar äta något annat som inte ser ut eller smakar just som en pannkaka.
I vilket fall, om du är en av de som kopplade bort Statements redan efter första gången du hörde den förra veckan, ta detta som ett tips från någon som vägrade lyssna på U2s Achtung Baby i två månader bara för att The Fly hade så skräniga gitarrer: Våga försöka! Våga testa! Kanske kommer det öppnas helt nya dörrar i era öron. Möjligen kommer er musiksmak inte förändras för alltid som den gjorde för mig med U2, och därefter bli redo att ständigt leta nya ljud, nya krumbukter och influenser för att ge nya kickar, men försöker ni får ni aldrig veta.
Med det sagt, så finns det ju absolut inget rätt eller fel när det kommer till musik – det är förmodligen lika personligt som ett fingeravtryck – men vågar man aldrig försöka så tror jag risken finns att man är kvar vid samma pannkaka till musiksmak som man åt om och om igen när man var barn.
Men över till numret då.
(argumentet “man hör ju inte vad hon sjunger” tänker jag för övrigt inte ens ge mig in på i en tävling där vi röstat på serbiska, finska och turkiska låtar i alla tider, där förra årets vinnare sjöngs på Krimtatariska, där Diggiloo-Diggiley är en klassiker och där en jojk åkte till final senast i lördags)
Världens största popstjärna just nu heter Beyonce. Den kanske mest kommersiellt framgångsrika heter Sia. Deras musik skiljer sig en hel del från varandra, men ingen av dem skulle komma på tanken att släppa en singel (i Beyonces fall album) utan att kombinera det med en stark visualisering. Att göra musikvideos är så klart inget nytt, men ingen av kvinnorna ovan skulle komma på tanken att göra en video utan ett budskap eller en konstnärlig ambition. Kolla på Maddie Ziegler i The Greatest. Eller Chandelier. Kolla på Formation. Kolla på All Night. Fantastiska skapelser. Men kom inte och inbilla mig att ni förstår exakt varje liten del av dem.
Så varför krävs det då av Loreen och i Melodifestivalen när hon gör samma sak?
Jag säger inte att man måste gilla det Loreen gör. Jag förstår självklart att det finns de som föredrar artister som står rakt och upp och ned med en gitarr eller att man kastar korv på publiken, och herregud vad jag har saknat någon som bara vill dansa runt i en självlysande dräkt eller slå sönder en glasruta för att det ser coolt ut, men det betyder ju inte att man måste stänga av sin egen hjärna när den plötsligt möter ett litet, litet motstånd i det som presenteras. Och det betyder inte att man måste döma ut någon som “bajsnödig” eller “för pretto” för att hon har mer konstnärliga ambitioner med sitt Mello-nummer än en fin klänning och en hiss.
Nä, det är här den konstant närvarande rädslan för det komplexa, för det svårförklarade och den parallella dyrkan av det enkla, greppbara och bekanta kommer in och stör mig igen.
För det första är det ju inte heller som att det bara finns ett enda rätt sätt att tolka Loreens nummer.
Jo, jag såg också Aftonbladets genomgång med Martin Renck, men som med all konst så är det ju DIN upplevelse som räknas. Inte konstnärens. En god väns sjuåring var klart skeptisk till Statements innan hon såg numret, men därefter var hon helt med på tåget eftersom “det var så coolt att alla klätt ut sig till Loreen, även barnen och de gamla!”. För mig personligen faller alla lucia och Franska Revolutionen-referenser kort mot bilden av Loreen springandes bredvid sitt ungdoms-jag eller när hon möter den gamla kvinnan. Varför? Väldigt personliga saker som jag behåller för mig själv.
Poängen är att varken jag eller min polares dotter har fel när vi kopplar ihop våra egna minnen eller intryck med Loreens visualisering av sin låt, och att vi lämnar det med känslan av att “det här var något annorlunda än när Wiktoria sjöng “As I Lay Me Down” och la sig ned sex minuter innan. Poängen är att ingen av våra intryck har något med politik att göra.
För där kommer det andra in; jag vet att jag själv drogs med och pratade om att numret var så politiskt i förra veckan, men HUR politiskt är det egentligen? Vad är det i numret som får schlagerdamer som Kikki Danielsson att retweeta sådant här?
OK, kvinnan med handväskan är kanske ett av våra mest tydligaste statements mot rasism som finns i Sverige (och så klart därför med i numret) men att utifrån det som invandrarkritisk 2017 bli upprörd för att någon tar upp ett statement mot nazism är väl lite väl överdrivet även för någon som vill stänga gränserna? Och vart är politiken då? Exakt vad i numret är det som retar upp? Att det är kvinnor i olika åldrar på scen och en råkar vara äldre?
När Erik Helmersson försöker få fram en diskussion i DN om att allt politiskt inte behöver vara bra (vilket så klart är rätt som kärnfråga) så missar han helt vad det var i Loreens nummer som var SÅ politiskt, och slänger som andra exempel in filmen Moonlights Oscarsvinst, en film som alltså han anser vara politisk för den handlar om uppväxten hos en svart, homosexuell man. Lite som att avvikandet från normen svart, homosexuell, kvinna, äldre i sig är politisk och inte bara något annorlunda.
Något för många komplext och svårförklarat i stället för greppbart och bekant.
Sedan så gillar jag ju min schlagerbubbla. Jag vill ju jag hoppas att alla som varitså tydliga med hur kassa och värdelös både Loreen och låten och numret varit senaste veckan varit det för de inte tror det kommer fungera i Eurovison, och inte för att de presenterades för något nytt som de inte sett i festivalen förut.
Jag vill ju tro att alla som älskar tävlingen precis lika mycket som jag gör förstår att vill vi ha stora namn i tävlingen så man måste premiera det nytänkande, egna och det personliga (för att övertyga artister som tex Sarah Dawn Finer att det går att komma tillbaka), precis lika mycket som man måste värna om det gamla (för att fortsätta få skrällar som Owe Thörnqvist, som ju också behövs vad jag än personligen tycker om det). Inte vara rädd för det konstnärliga. Inte spotta på det som inte har cred.
Jag vill tro att alla de schlagerfans som kommer rösta fram Anton Hagman före Loreen på lördag (jo, efter att varenda unge jag träffat under hela veckan kommer rösta på Anton är jag hyfsat säker) gör det för att de tror att Kiss You Goodbye skulle gå bättre i Kiev än Statements och för att de gillar hans nummer mer. Jag tror svenskarna generellt tänker mindre och mindre på Eurovision när vi röstar för varje år som går med en ny framgång, så ska nån tänka på Ukraina så är det vi fans.
(Att Schlagerfansen i Europa tycker och tänker annorlunda (Loreen var den som dök upp på flest utländska listor i söndags) är ju en annan sak, de skickade 20 tweets i timmen för ett år sedan om hur värdelös Frans var och att vi skulle tokfloppa).
Bara så länge man inte låter bli att rösta på Loreen på grund av samma mekanismer som redan gett oss SD som näst största parti, Brexit i Storbritannien och Donald Trump i USA:
Den konstant närvarande rädslan för det komplexa, för det svårförklarade, för saker vi inte riktigt förstår hur de hänger ihop, fungerar eller beter sig, i motsats till att alltid ge vika för de enkla förklaringarna, och de enkla, greppbara och bekanta lösningarna.
Bara vi låter bli det så kommer allting bli bra i slutet ändå.
Oavsett vem som vinner Melodifestivalen.
Fotnot: Att det är svårt att skilja symbolismen från personen vad gäller kvinnan med handväskan (och hennes upprörda familj) är såklart en annan sak än det jag diskuterar ovan, och lämpligheten av att använda just denna kraftfulla handling kan ju därför klart ifrågasättas.
Bästa inlägget ever. Tack! Och att människor ännu inte förstått att ALLT är politiskt,är sorgligt. Till och med Hasse K och De vet du är politik, den är bara inte lika uppenbar och medveten som hos Loreen. Sen kan vi tycka vad vi vill om det, det är vår schlager-frihet. 🙂
Vi tackar Donald ”Ken” Trump som börjat censurera kommentarer som sticker hål på hans teorier. Översittare. Censur! Sic!!
Verkligen bra skrivit, önskar bara att vissa hade tänkt lite innan de skrev sina kommentarer här.
Till alla som klagar på ”artikeln” och tycker att den är för partisk: Det är en krönika. En krönika ska vara personligt skriven och innehåller egna åsikter, det är liksom det som skiljer sig från en artikel.
Intressant att läsa! Personligen så var jag fast efter Loreen tagit den första högsta tonen. Vilken röst hon har! Numret var spännande och man släppte inte blicken en sekund. Jag blev väldigt berörd av låten och hela numret. Musik handlar om att väcka känslor och det tycker jag att Loreen lyckdes med. Jag såg uppträdandet säkert 20 gånger den kvällen, varje gång upptäckte man nya detaljer. För mig är Loreen en klass för sig. Jag tror Sverige har goda chanser att vinna om vi skickar Statements till Eurovision. Bara det att Loreen toppade listor i Europa efter sin deltävling borde ge lite indikationer.
Jag kan ta ett exempel : Jag kollade på mello senast med min mamma som inte är ett jättestort fan av mello men hon kollar som alla andra. Hennes reaktion på Loreens låt var att den var politisk och att den inte hör hemma i mellon för mellon ska vara gläde och fest. Alla får tycka vad man vill. Jag tror det är så den ” vanliga Svensson” uppfattar Loreens låt så därför tror jag inte den kan vinna finalen. De kanske uppfattar att vi ska ta in ännu flera flyktingar vilket vi inte kan för vi har överfullt redan. Jamala däremot har mera känsla och inlevelse tycker jag personligen än Lorreen har i sin låt om vi nu ska snacka låtar med budskap.
Vill se henne som ev första kvinna vinna esc två gånger, ??
Så jävla nervös,, vill verkligen se Loreen i finalen (och helst vinna)
Tror inte folk är rädda, snarare lata. De vill inte behöva kolla upp texten, se numret tio gånger för att förstå osv, vilket inte heller är så konstigt, det är trots allt Mellon vi pratar om nu… Men jag tycker hon krånglar till det för sig, litar inte riktigt på att låten talar för sig själv, utan måste förtydliga med en massa i numret, som blir bara rörigt. Men det har jag ju sagt förut så…
Otroligt bra krönika! Men alltså vem vinner nu? Jon Henrik? Wiktoria? Robin? Nano? Någon annan? Har nog aldrig varit såhär otydligt på flera år.
Jag skulle bli överlycklig om Loreen tog sig till final, dit skulle hon kommit redan i lördags. Låten krävde bara en lyssning för mig för att jag skulle älska den. Eller snarare en minut av den. Men jag tvekar också om hon verkligen tar sig till final.
Det är barnrösterna och möjligtvis den äldre generationens röster som Loreen inte får många av. En av anledningarna till varför webröstningen på svt är så skev i detta fall också tror jag. För barnen är ”Statements” för mörk och vuxen. Verkligen överkurs. Och för de äldre alldeles för modern och nytänkande i detta sammanhang. En låt i Melodifestivalen måste korsa åldersbarriärerna för att lyckas skramla ihop de röster som behövs.
Riktigt bra skriven krönika! Och jag håller med till nästan punkt och pricka. Några av mina favoritlåtar är just sådana som man behöver flera lyssningar för att fatta eller ens komma ihåg melodin på, men att det fortfarande finns någonting där som fastnar även första gången, som gör att man vill höra (och se) det igen. Loreens bidrag är ett sådant för mig!
Fast du tror alltså inte att Loreen ens tar sig till final? Visst kan jag fatta att Anton är barnfavoriten där, men njaa, jag har svårt att se det hända. Även om det absolut KAN.
Jag hoppas du har rätt. Men fan vet. Gillar dock Anton också. Men inte lika mycket.
Jag förstår inte varför folk anser att Statements inte har någon refräng. Jag tycker att den har en jättetydlig sådan som börjar med texten: ”Words cut but I don’t care how much it hurts” I övrigt är det en av få låtar jag haft på hjärnan den senaste veckan och jag tycker att både den och numret är jättebra. Sedan kunde hon absolut artikulera bättre, men eftersom jag läst texten så hör jag vad hon sjunger.
PRECIS vad jag tycker också!!
Ville dock inte lägga in för mycket av min kärlek till låten i texten. Bara ifrågasätta varför folk blir så provocerade. Och som du ser på kommentarerna så verkar ingen veta – men fortfarande bli provocerade.
Jag är ett stort Loreen fan i alla lägen, men det här förstår jag mig inte alls på. För det första så hör man inte ett enda ord av vad hon sjunger, och det är så synd, texten är så fin, men ska man behöva läsa texten för att förstå vad hon sjunger. Det jag inte gillade med Loreens framträdande detta året var ett rörigt scen framträdande som tog focus ifrån hennes sång, jag satt bara och retade mig på springande människor och viftande flaggor. Gör om, gör rätt. Låten är ok, men inte den bästa i år. Gett upp refränger, jo visst men man ska inte behöva lyssna på låten 10 ggr innan man börjar tycka att den är bra. Och jag behöver inte en till person som skriver mig på näsan att Loreens låt är bäst och att vi som inte tycker det är totalt ute och cyklar. Hon kommer att ta sig till final, allt annat är otänkbart i min värld och jag kanske till och med röstar på henne. Vinner hon Gör hon det så har vi ingen final plats i Kiev. ESC fans skulle älska om vi skickade Loreen och att hon floppade totalt och den glädjen vill jag inte ge dem, hur mycke de än bölar nu, så är de inte trogna den dagen det skall röstas.
Jag tror inte det händer. Men jag lovar och svär på allt jag har att OM vi åker till Kiev så är hon i final. Speciellt i detta startfält.
Och jag hoppas inte du tyckte jag skrev dig på näsan. Men jo. Jag tror av hela min själ att viss musik behöver 10 lyssningar. Och ska få göra det.
Vilken partisk artikel. Ännu en. Dessutom med en videolänk till bara den ena duellanten. Låt människor rösta som de vill, utan att du ska rättfärdiga ”komplexitet” och ”kostnärskap”.
På exakt vilket sätt måste jag vara opartisk i en krönika tycker du? Förklara!
Och jag kommer stå upp för komplexitet och konstnärsskap vilken dag i veckan som helst. Vem skulle kunna leva utan det?
Håller med!! Partisk. Dessutom censurerar dom folk. Ken kommunist typ.
Du tror inte vi ser att du skriver från samma IP-nummer med olika namn?
Lugna ned dig några hekto så ska du nog få dina 67 inlägg publicerade här.
Och ”partisk”? Grow up. Som om inte det här går ut på att skriva vad man tycker.
Och så till själva kärnan. Du förstår ju inte alls vad min text handlar om, eller varför exemplet med den italienska låten är där, så släpp den där sidodiskussionen om att jag skulle tro att människor översätter ESC-låtar. Det står ju till och med längre ned i texten att vi i alla tider tagit till oss texter vi inte förstår i ESC.
Och dryg? Please. Du har ju varit rent otrevlig från start och jag har inte en enda gång bemött dig på din låga nivå.
Så skaffa dig nu en egen blogg istället för att sitta här och skriva tjugo inlägg på en text du inte vill förstå. Skriv dina egna inlägg. Berätta dina egna åsikter. Det är SÅ mycket roligare än att skriva massa arga inlägg om saker man inte förstår eller vill förstå. Jag lovar.
Vill du fortsätta skriva (under hur många olika namn du vill) så får du göra det någon annanstans. Det här är inte ett öppet forum. Det här är vår blogg. Ha en bra dag
För det första – väldigt bra skrivet! För det andra så var kommentaren om att jag tänker rösta på Anton Hagman framför Loreen ”bara för att jag kan” menad att vara sarkastisk/ironisk… men det kanske inte nådde fram riktigt. Jag röstar på Loreen alla lägen framför Anton…. men De vet du on the other hand… 😉
Haha, jag misstänkte det. Men den satt ändå bra där! 😉 Och ditt namn är borta!
Ken-som-älskar-sig-själv-surisen. Om en låt är på ett annat språk är det väl inte så konstigt att man inte förstår den!! Översätter du Ken alla låtar från alla språk??? Nej, just det! Gör om gör rätt (dvs svara inget spydigt som du brukar).
Jag förstår inte ens vad du menar? Det var ju precis det jag skrev.
Och varför läser du ens det jag skriver om det är så jobbigt för dig?
Jag brukar läsa översättningar, jag vet inte hur Ken gör. Texten i en låt är viktig. Särskilt när den är bra, och ger en extra dimension till låten, då ska den hyllas! Som med Italiens låt. Bara för att den är på italienska är ingen ursäkt på att inte försöka få redan på vad den handlar om. Eller är det för krävande?
Znark. Tror du på fullaste allvar att folk översätter låtar när de ser ESC-finalen på tv? Hallå, jorden anropar!!!!
Men du förstår ingenting av vad texten går ut på, va?
Väljer du att inte förstå så kan jag inte ta den diskussionen med dig.
Sarkastisk dryg överlägsen kommentar (som jag betackade mig ifrån). Varför? Du kan inte erkänna att folk inte kommer översätta texten. Det spelar ingen roll att duktige Ken tror sig veta vad låten handlar om för att han litar på någons översättning (som Ken varit för lat att kontrollera). Ingen mer än Ken kommer att översätta när de ser ESC så texten kommer att spela NOLL roll oavsett hur briljant den är. Ken har fel som så ofta förr.
Censur-Ken. Måste vara kul att vara dryg och sen inte stå upp för det!?