Dag två i Malmö nu och jag har fortfarande inte lärt mig stava till Allyawan utan att slå upp det. Kämpa Ken, kämpa!!
Som vi berättade redan igår så har Allyawan skyltdockor på scen, ett drag som schlager-historiskt aldrig skickat någon till final tidigare. Inte DJ Bobo i Eurovision. Inte Midnight Boy eller Elin Lanto i Melodifestivalen.
Här används de tillsammans med dansarna som en effekt i början när Allyawan traskar mot scenkanten, där han sedan hamnar på ett snurrpodie. Podiet och dess effekt ser väldigt nice ut i TV-rutan, men resten av numret förstår jag inte riktigt… Varför dockorna? Vem är kvinnan som Jimmy Jump-likt springer efter Allyawan mot mitten? Hm.
Delar dessutom redan nu ut mitt personliga I Will Wait-stipendium till sämst utnyttjande av Edin Jusuframic i ett nummer. Killen flyttar en stol i tre sekunder med en luva för ansiktet? Hallå. Kolla på Lisa Ajax-nummer i fjol och LÄR!
OK. Omdöme. Jag tycker fortfarande låten är riktigt skön svensk hiphop (men ni som såg Schlagerstudion igår vet att min kollega tycker det är ”såndär musik som pretentiösa P3-människor kn*llar till) men jag är inte riktigt övertygad efter dagens första repetitioner att det här kommer gå mycket bättre än Adrijana gjorde förra veckan. Allyawan är en bra rappare, men hela det där introverta uttrycket han har i sitt artisteri har svårt att gå igenom till de svenska Mello-tittarna som röstar befarar jag (förutom stunden på snurr-scenen som är riktigt, riktigt bra)!