Hela Sveriges Fest har blivit Hela Sveriges Rix FM-festival.
Halva startfältet för finalen är klart, och jag börjar bli en smula orolig.
Inte för jag har något att klaga på för egen del. När vi gick in det här hade jag med mig en 5-6 megafavoriter från min tid i juryrummet, och de som har tävlat av dessa har alla tagit sig till final eller andra chansen. Hur härligt som helst.
Så det är inte ur någon form av privat missnöje som den här oron eller krönikan uppstått.
Nä, min oro kommer från att jag inte alls tror på Christer Lindarws teori om att det är barnen som tagit över festivalen. Snarare tvärt om. När rösterna blev gratis och appen började fungera finfint så tog alla programmets tittare över röstandet.
Alla.
Inte bara barnen.
Inte bara de deltagande artisternas fans.
Inte bara vi galningar som tycker den här tävlingen är viktigare än livet.
Alla.
Och inget fel med det. Röstande var för två år sedan på väg att slå i botten, och ett ökat engagemang var livsviktigt för festivalen, så appen har fungerat precis som den skulle.
Problemet ligger snarare i vad detta massröstande mynnar ut i. Vad som händer när människor som egentligen inte är superengagerade ändå kastar i väg en 15-20 röster på saker de gillar när de hör det första gången – speciellt ett år där hela landet lider av kollektiv radio-sjuka.
Det verkar nämligen som att det som fastnat och hängt sig kvar från förra årets festival är inte att vi hade en fantastisk mångfald i finalen med Hasse Anderssons dansbandsgung, Magnus Carlsson schlager och Jon-Henriks jojk, utan att låten som vann var väldigt, väldigt likt något vi redan hört på radio.
Ingen skugga över teamet bakom Heroes här. Låten etablerade klockrent herr Zelmerlöw som artist igen i folks medvetande, den var en stor hit och den vann Eurovision. Få låtar i festivalens historia har varit bättre lämpade att tävla och vinna. Men det verkar som att vårt kollektiva medvetande har glömt den lilla, lilla detaljen att en icke försumbar del av framgången och Eurovision-vinsten stavas just M-å-n-s. Måns har karisma som skulle kunna välta en älg. Det hade aldrig räckt med bara låten.
Och Heroes var ju inte ensam om att likna något förra året. Exemplet med Don’t Stop och Isa är nästan ännu värre. Låten ville ju vara så mycket Taylor Swift att om inte Isas extrema talang knockat tittarna, så hade den förmodligen avfärdats som fånig.
Förra året alltså. För i år verkar detta snarare ha blivit ett måste.
Missförstå mig inte nu. Festivalen behöver hits som ska spelas på radio. Bara för två-tre år sedan så var det bara vinnaren och kanske två-tre låtar till som gick till radio, och att det här året redan genrerat kioskvältare som Bada Nakna innan vi ens är i vecka fyra är briljant och ett gott betyg till festivalen (och juryn…klappar mig själv på axeln).
Men bara för att låten ska bli en hit på radio så behöver den ju inte vara identisk med en som redan spelas där? En liten detalj som tydligen går helt gått förbi den groggrusiga App-massan, som vecka efter vecka fortsätter att slöslänga i väg röster på de låtar som mest liknar något som de hört i bilen på väg till jobbet hela veckan.
“Detta är ju nästan Sun is Shining!” *röstar* “
Detta låter ju som nåt med Zara Larsson!” *röstar*
“Oh, vilken härlig Summerburst känsla – jag känner riktigt Xidern i munnen!” *röstar*
Ingen bryr sig om och titta om artisten har utstrålning som en urladdad iPhone, eller om de ser ut som ett gäng skolkillar som övat Avicii-poser hela kvällen framför spegeln. Bara det låter bekant. Jag tror inte ens att åldern på artisten har betydelse. Att After Dark, PUT och Pernilla Andersson kommit sist beror endast på att de gjort musik som möjligen, möjligen skulle kunna spelas på P4 – och på väg hem från jobbet lyssnar ju App-massan tydligen på NRJ eller Mix Megapol. De äldre artisternas musik låter inte bekant. Det gör musiken som de yngre artisterna framträtt med (och yngre och yngre – David Lindgren och Ace Wilder är båda 33 år gamla).
Efter Måns vinst ser vi dock det här hända över hela Europa när länder ska välja sina bidrag, just nu är den stora odds-favoriten att vinna Eurovision 2016 en (svenskskriven) Rihanna-kopia från Polen…ja, vi pratar alltså en låt som är så mycket Rihanna att inte ens Rihanna själv gör den typen av musik längre, så varför är detta då ett problem i Melodifestivalen? Är det det ens ett?
Jo, jag vill säga att det är det. Och av två anledningar.
I det korta perspektivet kommer det leda till att vi år kommer ha en galet odynamisk final, med i stort sett en enda genre: den unga radio-poppen. Hela Sveriges Fest har blivit Hela Sveriges Rix FM-festival.
Skillnaden mot förra årets final kunde inte vara mer slående. Där fanns något för alla, allt från låtar som i stort sett bara skulle kunna existera i Melodifestivalen till en Eurovision-vinnande top tre-hit i Spanien, medan i år verkar vårt kollektiva röstningsmedvetande dissa allting som inte låter radio och klassificera det som “gammalt” och “chanslöst”. Kommentarer om att låtarna måste vara “egna, moderna och utmanande” hamnar hos oss på bloggen – vilket om man ser till röstandet tydligen betyder Festis-varianten av Tropical House eller en urvattnad Zara Larsson-låt före en Teddybears-stänkare av Kleerup/Åhlund.
Man undrar hur Hasse Andersson skulle fungerat i år? Det känns ju knappast som det skulle blivit Andra Chansen i delfinalen i Norrköping…
Men i det längre perspektivet är det ännu värre.
Om de enda låtar som fungerar är låtar som låter som en annan låt, både här och i ESC, så är vi på väg att rösta oss precis i motsats riktning mot det “egna, moderna och utmanande” som allt det gamla och icke radiovänliga nu röstas bort på grund av. Melodifestivalen och Eurovision fungerar likadant – det som fungerar bäst återkommer nästa år i tsunami-skala – så risken är att till nästa år kommer alla vända ut och in på sig själva för att skicka in låtar som liknar en annan låt på pricken. En ganska trist utveckling. En skrämmande utveckling.
Vi kan kosta på oss detta i år. Vi kommer få en riktigt härlig, om än likriktad, final full av genombrott och hits. Kanske är det bara en tillfällig Måns-sjuka? Lite som när vi var lamslagna efter Loreen 2013? Kanske kommer årets ESC-vinnare bli något helt annat än Polen och i stället något som kastar oss i en helt annan riktning?
Vad som är säkert är att Melodifestivalen snart kommer behöva en ordentlig vitamininjektion som den som kom med Danny och Eric 2011. Något som tar oss bort från den rådande likriktningen – men som samtidigt genererar hits. För man vinner sällan Eurovision genom att skicka samma sak som man vunnit med en gång innan (om man inte är Irland på nittiotalet). Och vi VILL ju vinna igen, eller hur?
Sån’t kanske man ska tänka på en extra gång innan man fortsätter att app-rösta på låtar man endast gillar för man redan hört dem i en liten annan version 10.000 gånger på vägen till jobbet nu i morse…
Självklart röstar folk hellre på en låt dom hört 10.000 gånger än en låt dom hört 1.000.000.000.000 gånger. After Darks är en kopia av gammelschlager plus ett sk modernt sound, transor är sen gammalt och Christers sånginsats var t.o.m. sämre än Amparos och Isas. Så släpp det. Vad annat gick fel mer än att er favorit från forntiden inte gick vidare?? Att vi inte fick ännu ett Cabaret-nummer från forntiden signerat Edward utan istället proffsig modern dans av Gina och en uppdaterad rolig Schyffert? Hoppad på mer av detta och mindre buskis-Cabaret i ESC så man slipper skämmas som i Malmö 2013. Ni vill tydligen ha samma manus och underhållning som redan varit och redan då var snott, kopierat och omodernt. Magnus förra året var en modern uppdaterad schlager. Mer sånt! Mindre gammal dåligt kopierad skåpmat. Tack! Mvh Johnny Blond
Vart fick du allt detta ifrån? Har vi någonstans klagat på programmet? Och VEM tror du skrev Schyfferts manus? Han själv? Det kan du ju ta en funderare på innan du känner du måste skriva av dig saker här.
Och läser du ens vad jag skriver? Står det någonstans att After Dark har med det här att göra överhuvudtaget? Vart kom det ifrån?
Saker som ”t.o.m. sämre än Amparos och Isas” och ”Vad annat gick fel mer än att er favorit från forntiden inte gick vidare??” är dels både så dumt och har en sådan nedvärderande ton att jag inte ens kommer kommentera det.
Fast Schyfferts manus skrevs ju av honom själv så klart, ståuppan alltså, inte av Edward. Eller ljuger dom om det menar du? Och säkert en hel del av resten i programmet…
”Så klart”
Nä, och vem är ”de”?
”De” ljuger inte för det stod ingenstans att något skrevs av nån annan än manusteamet. Och just att ståuppens manus skrevs av Edward, David, Daniel och Henrik, med idé av Edward, vet jag specifikt för jag satt och pratade med dem om det på efterfesten. Älskade den.
Vart hittade du dina fakta? Magen?
”Och säkert en del av resten av programmet”. Tjena.
Jag syftar på denna text från SVT:
Schyffert hade blivit tillfrågad att framföra en mellanakt i Melodifestivalen i höstas, men hade fortfarande inte skrivit klart den dagen innan sändningen skulle ske.
– Jag hade hållt på med den ett tag men jag skrev inte klart den förrän idag. Jag fick chansen att säga vad jag tyckte och tänkte och jag fick det sagt, så jag är nöjd, berättar Henrik Schyffert efter sändningen.
Sen att han fått hjälp av de andra är väll klart, men så tolkar jag det alla fall…han säger ju jag hela tiden, inte vi.
Han skrev säkert det sista själv. Men de (manusgruppen) var alla med och skrev den. Precis som resten av den kvällens manus.
Sigrids bitar skrevs även av Nour. Allt regisserades och initierades av Edward.
Men INGET i min krönika handlade om programmet? Jag är en enorm fan av Schyffert (och Edward) och det var en dröm för mig att se dem jobba ihop. Så jag är inte riktigt säker på vart ifrån den här diskussionen kom?
Vad är nedvärderande i att konstatera att varken Amparo, Isa (i årets ballad) eller Lindarw sjunger särskilt bra live!? Ni har själva (läs Ronny) gått hårt åt både Flinck (med viss rätta) men framförallt stackars tjejen Ellinor från Glada Hudik som Ronny drev en hatkampanj emot i er schlagerstudio. Ok, hon kunde inte heller sjunga. Men vad ger er rätten att driva hatkampanj mot en ung tjej samtidigt som jag inte får tycka att Lindarw sjunger illa?
Ni kanske inte klagade på programmet men ni och resten av er krönikörer som har en uniform åsikt om allting tokhyllar Edward. Ni är kompisar med övriga journalister och med Edward. Känns inte särskilt rättvist då ni aldrig skulle såga er personliga kompis. Det känns bara tråkigt att det blir Mede och Edward igen. Cabaret känns så trist. ESC kommer bli en pina med Edward vid rodret.
Du ville helt enkelt bara tycka illa om oss generellt? Well, varsågod. Då har du fått det.
???
Att ta kritik är inte er starka sida. Man ska hålla med er om precis allting på samma sätt som ni håller med om allt som övriga journalister skriver. Moget.
Skitsnack.
Vad kritiserade du? NÅGOT jag skrev om?
Nej. Du kritiserade att vi är kompis med Edward (det är vi), att vi gillat programmen (det har vi), att vi gillade After Dark (det gjorde vi, men ingen av oss sörjde finalplatsen och tippade den inte) och att Isa inte sjöng rent.
Hur tycker du jag ska ta den kritiken? Säga att du har rätt när det A) inte har något med det jag skrev i krönikan att göra, utan är dina allmänna åsikter om oss och B) jag inte håller med dig i nåt?
Tar vi inte kritik bra då? För att vi inte håller med dig fortfarande eller för att vi inte har skrivit något här om det som du kritiserar?
Vad är ditt stora problem här? Och ”moget”? Really. Är du tolv?
Men vad menar du nu? Vi har inga som helst problem med att ta kritik. Vi diskuterar väldigt gärna och lyssnar på olika åsikter. Men det är väldigt svårt att bortse från att Edward och company gör ett väldigt intressant, vaket och bra program jämfört med när han inte är inkopplad. Det är ju bara ren fakta. Det finns en anledning till att af sillén gång på gång blir inbjuden till att jobba med Mello och är Sveriges just nu mest eftertraktade nöjesregissör/kreatör. Om du inte gillar det han gör så får du gärna tycka det. Men skillnaden mellan dig och oss och ”nöjeskrönikrerna” är att vi står för vad vi tycker och inte gömmer oss bakom en pseudonym på nätet. Vi ses gärna och pratar om du skulle vara i samma stad eller vill ta en fika.
Vad du kallar en ”hatkampanj mot Ellinor Holmer” bestod av att människan sjöng som en kratta och att låten var fullständigt vedervärdig. Punkt.
Amparo sjunger snorsnyggt live och Lindarw är ingen Sanna men har blivit betydligt bättre än många andra drugor på att sjunga och han levererade bra i lördags.
Gillar diskussionen. Nu fastnade jag kring juryarbetet. Har ni suttit med där bägge två, i så fall hur många år då?
Jag gillar melodifestivalen. Inte på samma extrema sätt som ni, och många andra ”schlagerfans”. Men jag gillar det nog mer än genomsnittet och följer det nära genom er och Tobbe Ek mest. Men något jag insett de sista åren är att det finns en sak jag är mer intresserad av än själva Tv-programmen och tävlingen. Det är processen fram till tv-programmen. Jag kastar mig extremt nyfiket över varje artikel som handlar om juryarbetet, Christer Björkmans egna jakt på låtar, artister som sjungit på demos men ratats, olika idéer på nummer med mera, med mera. Det är dock ett intresse som har en extrem svårighet. Det finns nästan ingenting att läsa i dessa ämnen. Det är tyst som i graven. SVT hade några blogginlägg förra året om ett par låtars resa från ax till limpa (Euphoria bland annat) Det var extremt intressant. Kan kanske vara så att jag missar någon källa till information om detta, i så fall får ni gärna tipsa mig om var jag ska leta. Och har inte ni en massa spännande information om detta?
Jag (Ken) har suttit i juryn vid fem olika tillfällen genom åren (inte i rad). Kanske ett ämne för en krönika. 🙂
Absolut, berätta allt ni vet. Jag tror ni har mycket intressant att avslöja. Om inte ni gör det lär tyvärr ingen annan göra det heller. Jag och resten av intresserade som inte har kontakter och känningar i branchen får därmed ingen kunskap om den spännande vägen fram till själva tävlingen. I en framtida utveckling av melodifestivalen och bevakningen av den tycker jag att det inom det här området finns en enorm utvecklingspotential.
Tror du har helt rätt i att det nu är ”alla” som röstar, för att det är gratis, men det var väl precis vad SVT ville, och då får de ju bara acceptera att resultatet blir därefter. Kan inte både ha kakan osv, men tycker att, som nån också skrev, apprösterna borde begränsas till totalt fem per program, inte låt. Kanske skulle ändra resultatet en del…?
SVT är säkert hur nöjda som helst. Det här är jag som är orolig.
Så du tror inte SVT/CB delar din orolighet då? Det blir ju inte lika mycket show och bredd av likriktighet…
Ibland går det inte att kommentera, varför? Skriver igen: Så du tror inte SVT/CB delar din oro? Det blir ju inte samma show och bredd med det här resultatet…
Vi måste godkänna kommentarerna, och ibland tar det lite tid. 🙂
Ingen aning faktiskt. Kanske är de nöjda med ett år med radiohits, antar skivbranschen är det om inte annat, men visst du har en klar poäng. Mångfald och bredd brukar ju vara ledord. Tror 2015 var en drömfinal på det sättet.
Tjena Hr schlagerprofiler..
Som vanligt gör ni ett fantastiskt jobb, och ni tillsammans verkar ha så kul.. Så man blir lite avis 😉
Riktigt bra krönika där och jag håller med er totalt.
Vill dock invända mig mot en sak som jag har invänt mig mot förr, denna breddning av MF som Hr Björkman tagit, har inte den gått lite för långt? Vi har suttit ca 5-6 pers och kollat varje kväll och känslan har varit ganska ljummen över lag.. Visst har det funnits en del bra låtar men det känns som att det ska strävas att göra det så ”mellanmjölk” radiovänligt som man kan.
Kanske mera kvantitet än kvalitet? Vi sa efter Norrköping att om detta är det bästa av de 3000+ bidrag som kommit in.. Hur lät de andra som inte är med i tävlingen.
Antar att vi i Sverige blivit bortskämda med att ha den bästa uttagningen till ESC, som många utanför vårt land älskar och hatar.
Ang röstningen så antar jag att kidsen styr en hel del, nu säger jag inte att vi ska ha jury & svenska folket som röstar i varje delfinal.. Men att Smilo kom 5:a är för mig obegripligt.. Men antar 3 unga snubbar som ser bra ut får röster.. Låten var ju inge speciellt alls? Bara för att ta en låt..
Tittar man tillbaka över de senaste 5-10 åren så har ett ju varit ett antal gånger där man undrar hur vissa låtar går vidare och vissa, som varit bättre inte gjort det?
Hej Uffe!
Tack för berömmet! Kul att du gillar oss! 🙂
Jag är däremot inte riktigt säker på att jag håller med dig alls.
Om inte Melodifestivalen utvecklas så avvecklas den. Det är jag 100% säker på.
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med breddning, breddningen är ju livsviktig. Och när du samtidigt säger att låtarna är för lika så är det väl en BRIST på bredd du anmärker på. Inte att bredden gått för långt?
Meningen ”att om detta är det bästa av de 3000+ bidrag som kommit in, hur lät de andra som inte är med i tävlingen” är nog den mening jag avskyr mest att höra. För min kollega var detta den bästa vcekan hittills i år, och han är inte ensam om att tycka det. För andra var det den sämsta någonsin. Av de 28 låtarna som är med så KAN det inte vara meningen att NÅGON ska gilla alla. DÅ har SVT/juryn gjort fel. Däremot ska där ju finnas 2-3 stycken som förenar varje vecka, och sedan ett gäng som några älskar men som lämnar andra kalla. Ibland så får vissa hela sådana veckor. Ibland får vissa veckor där de gillar allt.
Svaret på meningen ”att om detta är det bästa av de 3000+ bidrag som kommit in…hur lät de andra som inte är med i tävlingen” är att en del av det lät säkert som saker du hade älskat mycket mer än det som är med. Mycket av det lät förmodligen som något du avskytt. Till och med för mig som var en av de 16 i juryn så finns där saker som jag gemensamt var med och valde så finns där saker jag inte jag förstår alls. Och så MÅSTE det vara.
Mitt problem som jag försöker få fram i krönikan är att det är när folk samlas för mycket kring mellanmjölken (efter att möjligen plockat de gemensamma topparna) istället för att skicka de udda älska/hata-bidragen…det är DÅ allt blir farligt.
När man hört t ex demoversionen av Not a sinner, nor a saint, så är det rätt stor skillnad på demo och färdiga resultatet i tävlingen! Därför bra att släppa fler demolåtar så folk får höra skillnaden.
Är grymt nyfiken på att höra euphoria i orginalversion innan loreen loreenfierade den!
Det är inte så stor skillnad som man kan tro. /ensomhört
Men det vill man ju få höra själv. Är så otroligt nyfiken på det.
Håller med Jonas om att demoversioner bör släppas oftare. Vad har man att förlora på det? Det enda skälet jag kan komma på är om någon annan ratad artist sjunger på demon. Det kan förståss vara känsligt. Men samtidigt borde känsligheten avta efter ett par år och en släppt demoversion skulle ju kunna få sitt egna liv och ge låten ett andra liv eventuellt.
Tjena SP 😉
Tack för svaret 😀
sorry att jag inte svarat tidigare (Har varit på jobb i San Francisco)
Ville bara klargöra en sak, breddning är bra.. det behövs för att Mello ska överleva. Min tanke, som kanske inte kom fram tillräckligt var att med alla olika genres som trängs in i MF tycker jag personligen numera att det var länge sedan som man hade ett gäng bra låtar av de 32 eller 28 som kom fram varje år.
Bästa året var nog hittills 2009 där varje låt i finalen mer eller mindre kunde i min mening ha varit en ypperlig vinnare och gjort sig bra i ESC samt att det fanns en massa som inte ens tog sig till final.
Om man sedan snackar om startfältet 2011 och 13 så var det ju inte mkt att hurra över, nu vet jag ju att detta är efter personlig tycke och smak.
Det är en salig blandning numera av pop, pudelrock, etno, lite schlager samt div andra mer eller mindre suspekta låtar (i mina öron)
Men lite som om man tar första underbara mellanakten i första semin i år, som var ju lite på skämt 😉 var är divorna? vågar dessa ställa upp igen?
Shirley har ju kommit sist en semi en gång tidigare.
Visst kom Magnus tillbaka förra året och gick till final med en ”popschlager”, en sådan som många med mig saknar.
Läste vad ni skrev om Lindas första rep, och jag kan fortfarande inte fatta att ”Ta Mig” inte tog sig till final det året.
Om hon åker ut bland 5-7 så undrar jag om hon verkligen kommer tillbaka?
För det första undrar jag en sak, ni har alltså varit med i juryn, så ni vet hur alla bidragen låter? Varför låter ni fövånade varje gång ni hör de nya bidragen då? Tex skrev ni att ni inte kunde tra några slutsatser på 30 sek-klippen från deltävling 4. Men ni vet alltså hur alla de låtåtar a låter? Eller? 🙂
Sen undrar jag vad ni menar med att allt låter likadant nu för tiden? Har inte alla Linda Bengtzings låtar varit väldigt lika (förutom Ta Mig)? Lät inte Velvet – Deja vu och Anna Sahlins – This Woman ganska likt? Carola – Evighet, Charlotte Perellis – Hero, After Darks låtar? Jessica Folker – Om Natten? Sonja – Etymon? Jessica Anderson ”kom” och ”kalla nätter”? Kayo – innan natten är över? Shirley Clamp – att älska dig , Pernilla Wahlgren – jag vill om du vågar osv. Tycker det funnits många låtar som påminnt om varandra genom tiderna. Så jag tror det bara är en viss ”trend” att det mesta som är med i är platsar i vanlig mainstream-radio. För förr var det ju mainstream att ha med en vanlig schlager-låt i Melodifestivalen!
Även om vi hört mycket, så kan vi ju inte skriva med utgångsläget att andra har gjort det. Däremot tyckte jag att det var viktigt att säga – som någon som hört låtarna – att man INTE kan döma deras ev. storhet eller svaghet på de 30 sekunderna. Hela det inlägget var lite en kommentar till det. OCH att sitta i juryn betyder ju i teorin om man hårddrar det att man åtminstone hört demoversioner av hälften av bidragen (i praktiken ser det lite annorlunda ut).
Jag sa aldrig att ”allting låter likadant nuförtiden”.
Jag tycker det är ett kul, modernt år med en högre lägstanivå än på mycket länge.
Det jag vänder mig emot är när man bygger en låt kring en redan existerande låt. Inte att artister gör den typen av musik de brukar. Det är klart de ska göra. Det jag vänder mig är emot när låtarna har större identitet än artisten. När låtarna är ”en Zara Larsson-låt” eller en ”Avicii-låt” osv snarare än en Bengtzing-låt eller en Ace Wilder-låt. Det sistnämnda är ju snarare en självklarhet.
Okej, tack så mycket för svaren! Älskar er blogg och era schlagerstudios. Keep up the good work! 🙂
Tack!
Vi älskar när folk läser, frågar och kommenterar!
Debatten här är ju superkul! Och vi som är inne i bubblan kan ta den och era åsikter vidare med oss dit!
Jag håller delvis med, men samtidigt har det varit ”radiolåtarna” som hållit högst klass i år produktionsmässigt och framträdandemässigt. Det har inte varit något bidrag som har stuckit ut på ett bra sätt eller tillräckligt mycket, och varför ska vi rösta vidare något som kanske sticker ut men inte är en tillräckligt bra låt? Jag tycker det hittills har gjorts ett ganska bra jobb med att rösta vidare låtar som har bäst chans i Eurovision (förutom i deltävling 2 där Isa förtjänade bättre) där kombinationen av låt och nummer är det viktigaste för tillfället om vi vill få en topp 10-placering i ESC i år. Så egentligen tycker jag att det är utbudet av låtar det är ”fel” på, inte vad folk röstar vidare.
Det är en oerhört giltig poäng. Och jag tycker också några låtar är toppen.
Men däremot så måste jag fortfarande fråga mig hur folk hörde något bättre i Lisa Ajax låt än i Boris. Jag förstår att allt handlar om smak – men där hörde jag å ena sidan originalitet och å andra sidan likformighet.
Och kanske fick jag inte fram det ordentligt, men jag tror att det är redan i inskicket som det svängt i år. Radiosjukan startade redan där!
Tror nog just valet av Lisa Ajax är pga att hon är ett känt namn (pga sin Idolmedverkan och vinsten där) och Boris helt okänd debutant. Lisa har ju över 220 000 följare på Instagram! Själv röstade jag på Boris och Oscar och inte på Lisa!
Kanske. Men Samir & Viktor är väl i så fall det som talar emot att det bara skulle handla om kändisskap och följare? De kom ju bara till AC, med en i mitt tycke långt mycket starkare låt. Att vara en Idol-vinnare som inte gjort NÅGOT sedan dess och sen ändå gå till final med den bleka låten tycker jag fortfarande känns orimligt…men lite enligt min teori om vad som händer när så många röstar som inte riktigt har engagemanget i just MF/ESC.
Nästa vecka tror jag många kommer rösta på Molly Sanden oavsett hur låten är. För de gillar just Molly Sanden. En del människor bryr sig mest om vilken person det är. Sedan märkte jag på Twitter att många utländska mellofans gillade Lisas låt av någon anledning, undrar vad det berodde på. De har ju inte sett Idol misstänker jag. Själv tyckte jag låten bara var Zara Larsson wannabe, men de utländska mellofansen kanske inte har upptäckt Zara Larsson? Hela stilen kommer ju dock från Rihanna från början…
Mkt intressant läsning. Lite oroväckande känns det vad som är på väg att ske. Man vill inte hamna i rix fm träsket (eller så är vi redan där..)
Men som sagt är det väl svårt att se vad som håller på att hända, såhär bara ett år efter måns och appen.
Gällande appen har jag tyckt att det känns rimligare att alla har fem röster totalt att fördela. Hoppades på den förändringen till när den gjordes om till år. Tänker att man är mer mån om sina röster och slentrian röstar inte massa på ett halvdant bidrag, utan väljer ut sina favoriter.
Det går ju inte säga hur stor skillnad det skulle göra, kanske ingen. Men jag hade iaf tyckt bättre om det ?