LUCKA 14 – MAGNUS CARLSSONs COMEBACK
Det är märkligt det här med schlager.
För att vara en så älskad genre (javisst, även hatad, men säg den genre som inte har sina motståndare) så existerar den ungefär inte alls i Sverige utanför det fantastiska ramverk som är Melodifestivalen. I Tyskland kan en låt som DEN HÄR bli en av årets största hits (för övrigt proddad av Peter Boström of Euphoria fame), men i Sverige får fansen av genren förlita sig till att Melodifestivalen både serverar och (inte minst) utvecklar det som bjuds av genren varje år.
Och det är verkligen inte så lätt som man kan tro. För gott om bra schlager är det ont om.
Vi vet erfarenhetsmässigt att man i SVTs juryrum är väl medveten om detta och att man där letar med ljus och lykta varje år efter bra schlager – men vi vet också att för många av Sveriges låtskrivare så är genren tyvärr lite paria och man undviker den eller också så förstår man den inte alls utan tänker att en schlager bör låta som det gjorde runt 1985 (inget fel i det kanske, men ska en genre utvecklas kan den inte bara vara nostalgisk).
Det handlar också om artister. Vilka unga artister skulle idag stå upp och säga högt att schlager är en genre de älskar och skulle vilja vara med att utveckla? Speciellt som de matats av TV4s Idol sedan barnsben, ett program som uttalat alltid hatat Melodifestivalen och sett den som ett skällsord (men som gärna slagit sig för bröstet när MF gjort deras talanger till stjärnor efter åratal av glömska post programmet).
Därför var vår lycka så total när Magnus Carlsson, en av våra mest älskade förmedlare av genren, i år återkom med en klassisk schlager skriven av en av genrens mästare Tomas G:son. En låt som både i nummer och produktion kändes här och nu för genren, och som ögonblickligen kändes som en klassiker och gick att spela på de dansgolv runt om i landet som, vad genrens belackare än tror eller säger, är fulla i stort sett varje helg året om.
Den vann kanske inte, och det var aldrig meningen heller, men den gick till final och den visade att schlagern som genre fortsätter vara en av tävlingens hörnpelare och att den går att både tjäna pengar och ha en karriär med.
Därför är det MAGNUS CARLSSONs COMEBACK som döljer sig bakom lucka fjorton.
Låten fick även en officiell video – ett öde som drabbar långt i från alla Melodifestivalbidrag:
Schlagerprofilernas Julkalender 2016:
LUCKA 1 – HJÄRTAPPEN
LUCKA 2 – VERKA I HOLLYWOOD-SUCCÉ
LUCKA 3 – KLEERUP GÖR CHRISTER BJÖRKMAN-LÅT
LUCKA 4 – AUSTRALIEN I EUROVISION
LUCKA 5 – TOMMY KRÅNGH, EN SUPERKÄNDIS
LUCKA 6 – CAROLA HJÄLPER FLYKTINGAR
LUCKA 7 – SCHLAGERPROFILERNA ÄR DJs
LUCKA 8 – LOIC NOTTE VS ERIC SAADE
LUCKA 9 – CHARLOTTE PERRELLIS BRÖLLOP
LUCKA 10 – MOST F*CKABLE 2015
LUCKA 11 – ZEIG DEINE MUSKELN
LUCKA 12 – KRISTIN AMPARO REPAR
LUCKA 13 – A MILLION VOICES
LUCKA 14 – MAGNUS CARLSSONs COMEBACK
Kan verkligen sakna låtar som den tyska ni länkade och something in your eyes,, modern snygg och utvecklande!! Hon som sjöng med Ranelid får GÄRNA komma tillbaka med nåt liknande! 🙂
Vi håller helt med! Sara Larsson i en Jenny Silver-schlager!