Nä, TV4 jag börjar nog tyvärr redan räkna in Så Mycket Bättre 2014 som en av mina största besvikelser…
Inte för att personerna är tråkiga. Tvärtom.
Vi gillar fyrar liksom
Amanda Jensen var ju en fantastisk värd, och att tvinga de andra att klä ut sig (hur söt var inte Familjen-Johan i drag) och leka lekar (trots skämskuddevarning stundtals) var roligt, och hennes besatthet av fyrar otroligt charmig (jag undrar dock hur spontant det där besöket av random familj var). Dessutom fortsätter Carola att vara årets självklara nyckelfigur, bara för att alla andra på något sätt hela tiden förhåller sig till henne även om hon inte står i fokus i teorin; tänk Love och hans idéer om Judas och så det här klippet – årets kanske roligaste Carolaism hittills…
Nä, det som gör att jag blir besviken vecka efter vecka är helt enkelt låtarna. Stommen i programmet. Så här tre program in har vi alltså lärt oss att Ola & Amanda har som bästa ”trick” att översätta de andras svenska låtar till engelska, medan Orup, Love och Familjen-Johan kör det motsatta (ibland med sällskap av Kajsa). Visst, det har funkat snyggt några tidigare år, inte minst för Petter säsong ett, men återigen: Petra Marklund och Titiyo blev båda utmanade och bättre genom att upptäcka ett språk de inte sjungit på tidigare. Kanske något årets deltagare borde funderat på… Och det är bara en av mina invändningar. Men vi tar det låt för låt.
Ola Salo – Dry My Soul
Ken: QX
Ingen har gjort mig så besviken hittills i år som Ola Salo. Jag älskar ju Ola! Dyrkar The Ark sedan första gången jag hörde dem, och hans första solosingel (årets Pride-låt) var sommarens mest spelade hos mig, men hans två bidrag hittills har lämnat mig helt kalla. Dussinrock alldeles för nära originalen. Fast sämre. SÅ besviken.
Ronny: QX
Eller hur? Dussinrock som bara skvalar förbi. Jag är KÄR i Ola som person, han verkar så jävla fin rakt igenom. Men musiken är inte min kopp.
Familjen – Do You Love Me/Vill du ha mig?
Ken: QX QX
Tvärtom mot Salo så låter Johan mer Familjen än någonsin i denna översättning av Amandas debutsingel. Introvert skånsk elektroindie designad för hans fans. Jag är dock bara ett moderat sådant. Men en stark tvåa i min bok. Bra jobbat.
Ronny: QX QX
Gillar produktionen och refrängen är lite svår att stå emot. Men ni vet vad jag tycker om den där överartikulerade skånska sången vid det här laget.
Kajsa Grytt – Ghost/Kall
Ken: QX
Kanske ett orättvist betyg eftersom jag ska erkänna att detta helt klart är Kajsas bästa cover hittills i serien. Här förstår man vilken typ av artist hon är och vad det är hon brukar/bör göra. Att jag sedan inte gillar det hon gör överhuvudtaget är ju klart mera subjektivt och mitt fel.
Ronny: QX
Vad han sa.
Love Antell – Happy Land/Lyckoland
Ken: QX QX QX
Det blev helt klart bättre låtar till middagen. Love fortsätter hitta politiska motiv i gängets poplåtar och förvandlar Amandas mörka partylåt till en tidig Gyllene Tider-dänga (bara menat som positivt) mixat med typ The Clash om de som dragit nitlotten i livets lotteri. Bra. Klart godkänt. Kommer kanske till och med adda den till min spellista nästa vecka.
Ronny: QX QX
Irriterar mig numer även på Love som person: Jamen, det är ju klart att han ska ha nåt emot Idol och komma med det urgamla argumentet om att folk ska bli bedömda. Get over it, en del artister kommer fram den vägen och andra genom att kvoteras in i Så mycket bättre för att Håkan Hellström säger nej år efter år. Morr.
Orup – Illusionist/Magiker
Ken: QX QX QX QX QX
Kvällens (och Orups) bästa låt utan tvekan. Ultravox! Vienna!! En av Amandas finaste blir ännu bättre efter Orups behandling, en Regn hos Mig 2014, och här fungerar verkligen översättningen på helt rätt sätt – lite som när Amanda översatte Orups hit till engelska förra helgen. Väldigt vackert. Väldigt bra. Ja, kanske Orups bästa singel på år och da’r? Jag börjar i alla fall minnas varför jag var ett stort Orup-fan på nittiotalet, och kombinationen Orup/Amanda Jensen verkar ju vara något som behöver fortsätta utforskas även efter SMB?
Ronny: QX QX QX QX
Äntligen nåt som känns Ronny! Orups tolkning blir en storslagen modern schlagerballad där höjningen är något av det bästa som hörts i SMB. Lovely!
Carola – For the Sun
Ken: QX QX QX QX
Älskade hur Carola draperade sig och sin klänning över hela den där lilla muren – den här kvinnan tar plats! Jag gillar att hon gjort om låten helt (även om jag inte hörde så mycket James Bond i låten som hon själv tyckte) men mer än en svag, svag fyra blir det inte – det mesta av låtens emotionella punsch kom ju från Amandas berättelse precis innan – men det sista QX:et kommer dit för att Carola gör nåt nytt/eget av den. Och så sjunger verkligen få personer som Carola när hon bränner i så här. Snyggt!
Ronny: QX QX QX QX
Carola visar på dessa tre minuter varför hon är Sveriges största stjärna. Hon tar plats, sjunger magiskt bra och man KAN inte ta ögonen från henne så fort hon är i rutan. Hennes varma tolkning av Amandas låt är mäktig, magisk och stark som tusan. Och klänningen i rött är ett stort rött finger i ansiktet på jante-Sverige. ”Jag är Carola, hör mig vråla!”
En trea, tre fyror och en femma. Visst. Men ingen av dem är starka. Och de är ju faktiskt mest där för att de i botten är Så Mycket Sämre. Och det var väl inte det programmet hette?
Tycker det är otroligt fånigt att använda höna-ordet när personens kön är känt/bekant. Eller skulle jag kanske säga, fånigare än annars. Jag är tjej/kvinna, alltså HON! Inte en höna!! (även om en höna är feminin..